Schulden en angst
vrijdag 19 april 2013 om 20:02
Hallo allemaal,
Ik schaam mij heel erg om dit te vertellen, en ik ben ook erg dom geweest.
Ik heb schulden, hoeveel weet ik niet. Ik denk dat het er in totaal drie zijn.
Eentje is van de studystore, de ander van H&M en de andere van een ander postorderbedrijf. Deze schulden staan al heel lang. De eerste twee zijn nog op mijn oude adres, en de laatste op mijn huidige.
Inmiddels woon ik al een jaar ergens anders.
Ik heb nu een beetje een paniek aanval, en vind mezelf zo dom want het had helemaal niet zover hoeven komen! Maar ik heb het zover laten komen...
Ik heb inmiddels veel mail gehad van incasso bureau's betreffende de schuld bij H&M en het andere postorderbedrijf. Van de studystore niets meer gehoord. In de mail van H&M incasso (van november 2012) is geschreven dat het is doorgezet naar hun deurwaarder, en dat als ik niet betaalde er een dagvaarding wordt opgesteld.
Al met al, een bende, ik heb geen overzicht en weet niet of ik nou moet bellen, of niet en waar er schulden lopen. Ik wil het aanpakken, en dit nooit meer doen! Maar ik weet niet waar te beginnen.
Iemand tips? (en zeggen hoe dom het is geweest mag natuurlijk ook)
Ik schaam mij heel erg om dit te vertellen, en ik ben ook erg dom geweest.
Ik heb schulden, hoeveel weet ik niet. Ik denk dat het er in totaal drie zijn.
Eentje is van de studystore, de ander van H&M en de andere van een ander postorderbedrijf. Deze schulden staan al heel lang. De eerste twee zijn nog op mijn oude adres, en de laatste op mijn huidige.
Inmiddels woon ik al een jaar ergens anders.
Ik heb nu een beetje een paniek aanval, en vind mezelf zo dom want het had helemaal niet zover hoeven komen! Maar ik heb het zover laten komen...
Ik heb inmiddels veel mail gehad van incasso bureau's betreffende de schuld bij H&M en het andere postorderbedrijf. Van de studystore niets meer gehoord. In de mail van H&M incasso (van november 2012) is geschreven dat het is doorgezet naar hun deurwaarder, en dat als ik niet betaalde er een dagvaarding wordt opgesteld.
Al met al, een bende, ik heb geen overzicht en weet niet of ik nou moet bellen, of niet en waar er schulden lopen. Ik wil het aanpakken, en dit nooit meer doen! Maar ik weet niet waar te beginnen.
Iemand tips? (en zeggen hoe dom het is geweest mag natuurlijk ook)
vrijdag 19 april 2013 om 20:05
Alles wat je aan brieven en papieren heb bij elkaar zoeken, aan tafel gaan zitten en stapeltjes maken. Dan sorteren op datum ( meest recente bovenaan) en wat daar op staat eerst vanuit gaan. Contact opnemen met dat bedrijf/deurwaarder en duidelijk om een regeling vragen. Vanaf daar verder kijken.. Succes
vrijdag 19 april 2013 om 20:18
Heb je wel geld? Zodat je maandag gelijk kan beginnen met een betalingsregeling danwel volledige afbetaling? Goede wil tonen kan erger voorkomen, maar bereidt je voor op fikse bedragen. Deurwaarders zijn heel duur, ent als advocaten.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
vrijdag 19 april 2013 om 20:28
Direct actie ondernemen en uitzoeken bij welke deurwaarders de openstaande bedragen uit handen zijn gegeven. En vervolgens een passende betalingsregeling treffen die je daadwerkelijk kunt nakomen om verdere kosten te voorkomen.
De kosten van een procedure bij een hoofdsom van + ¤ 500 zijn al minimaal ¤ 600. Zonde van het geld.
De kosten van een procedure bij een hoofdsom van + ¤ 500 zijn al minimaal ¤ 600. Zonde van het geld.
There are two kinds of people in this world. And I don't like them.
vrijdag 19 april 2013 om 20:35
Maandag uitzoeken waar alles loopt en daarna een passend voorstel op de e-mail zetten en/of even bellen.
Een tip die ik je wel wil meegeven, doe een voorstel wat je daadwerkelijk kunt nakomen en betaal ook echt op tijd. Mocht het een keer niet lukken neem dan vóór de uiterlijke betalingsdatum contact op.
Een tip die ik je wel wil meegeven, doe een voorstel wat je daadwerkelijk kunt nakomen en betaal ook echt op tijd. Mocht het een keer niet lukken neem dan vóór de uiterlijke betalingsdatum contact op.
There are two kinds of people in this world. And I don't like them.
vrijdag 19 april 2013 om 21:01
Ik vind het niet dom hoor, heb zelf ook zo'n tijd gehad toen ik jonger was (net op mezelf) ik dacht dat als ik alles negeerde dat het dan vanzelf wegging.
Tegenwoordig regel ik dingen meteen, omdat dat ik dat ellendige gevoel nooit meer wil hebben.
Je moet je schaamte opzij zetten en gaan bellen, je krijgt gewoon een medewerker aan de telefoon die jou niet kent en die gaat echt niet met opgeheven vingertje jou de les lezen.
Die geeft je waarschijnlijk gewoon de juiste informatie.
En daarna zul je zo trots op jezelf zijn, en vooral opgelucht dat die last van je schouders is.
Tegenwoordig regel ik dingen meteen, omdat dat ik dat ellendige gevoel nooit meer wil hebben.
Je moet je schaamte opzij zetten en gaan bellen, je krijgt gewoon een medewerker aan de telefoon die jou niet kent en die gaat echt niet met opgeheven vingertje jou de les lezen.
Die geeft je waarschijnlijk gewoon de juiste informatie.
En daarna zul je zo trots op jezelf zijn, en vooral opgelucht dat die last van je schouders is.
het is hier binnen beter dan buiten
vrijdag 19 april 2013 om 21:04
Nog een toevoeging; ik zou dus maandag bellen naar de hoofdkantoren van de desbetreffende bedrijven.
Die hebben alles in hun administratie staan en kunnen je echt wel verder helpen.
Misschien krijg je inderdaad een nummer van een incassobureau, en die kunnen jou vertellen hoe het nu verder gaat.
Die hebben alles in hun administratie staan en kunnen je echt wel verder helpen.
Misschien krijg je inderdaad een nummer van een incassobureau, en die kunnen jou vertellen hoe het nu verder gaat.
het is hier binnen beter dan buiten
vrijdag 19 april 2013 om 21:33
quote:Gebakje21 schreef op 19 april 2013 @ 20:30:
De schulden (incl. incasso kosten) Waren alle drie onder de 100 euro.. (samen dus een kleine 300 euro)
Ik wil er echt wat aan doen, maar nu is alles dicht.mosterd,lees net dat je nog student bent..
De schulden (incl. incasso kosten) Waren alle drie onder de 100 euro.. (samen dus een kleine 300 euro)
Ik wil er echt wat aan doen, maar nu is alles dicht.mosterd,lees net dat je nog student bent..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
vrijdag 19 april 2013 om 21:40
Gewoon de klantenservice bellen en vragen. En het incassiobureau bellen en vragen wat er mogelijk is. Je hoeft je tegen die mensen niet te schamen hoor.
Durf je het niet alleen, vraag dan een familielid of vriend om je te ondersteunen hierbij. Je studeert nog: vaak kunt hulp vragen op je studie bij de studiebegeleider, ook voor dit soort praktische dingen. Humanitas is een organisatie die in sommige woonplaatsen helpt bij het afhandelen van schulden. Hoewel ik denk dat je dit ook echt goed zelf moet kunnen doen.... het omgaan met geld en verantwoordelijkheid nemen voor betalingen hoort bij volwassen worden
Het klinkt gelukkig alsof het geen megabedragen zijn, daar ga je vast wel uitkomen. Maar niets doen, daarmee los je dat kutgevoel niet mee op, dus onderneem actie!
Durf je het niet alleen, vraag dan een familielid of vriend om je te ondersteunen hierbij. Je studeert nog: vaak kunt hulp vragen op je studie bij de studiebegeleider, ook voor dit soort praktische dingen. Humanitas is een organisatie die in sommige woonplaatsen helpt bij het afhandelen van schulden. Hoewel ik denk dat je dit ook echt goed zelf moet kunnen doen.... het omgaan met geld en verantwoordelijkheid nemen voor betalingen hoort bij volwassen worden
Het klinkt gelukkig alsof het geen megabedragen zijn, daar ga je vast wel uitkomen. Maar niets doen, daarmee los je dat kutgevoel niet mee op, dus onderneem actie!
zaterdag 20 april 2013 om 01:50
Goede wil tonen is vaak al het halve werk. Een betalingregeling kan je vaak wel treffen met incasso bureaus. En idd zelf ook met een bedrag komen dat je denkt te kunnen gaan betalen. Heel veel sucses! En als je er niet uitkomt kan je wellicht naar een budget bureau stappen. Die kunnen je ook helpen. Al is Humanitas gratis en een budget bureau kost weer geld maar die kunnen je administratie doen of je helpen ermee.
zaterdag 20 april 2013 om 05:43
quote:Gebakje21 schreef op 19 april 2013 @ 20:30:
Ik wil er echt wat aan doen, maar nu is alles dicht.Ohw, dat zijn gelukkig geen grote schulden. Kun je niet ff van je ouders lenen? Misschien betalen ze het wel voor je, in elk geval dat van Studystore, want dat is t.b.v. jouw ontwikkeling neem ik aan. Dit klein bedragje hoef je toch niet van wakker te liggen? Voorkom dat je er boeterente over moet betalen en leen 't ff van iemand.
Ik wil er echt wat aan doen, maar nu is alles dicht.Ohw, dat zijn gelukkig geen grote schulden. Kun je niet ff van je ouders lenen? Misschien betalen ze het wel voor je, in elk geval dat van Studystore, want dat is t.b.v. jouw ontwikkeling neem ik aan. Dit klein bedragje hoef je toch niet van wakker te liggen? Voorkom dat je er boeterente over moet betalen en leen 't ff van iemand.