Werk & Studie alle pijlers

Hoe zit dat met WW?

21-04-2013 17:56 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort loopt mijn contract af en ik weet niet zeker of dit wordt verlengd. Hopelijk wel natuurlijk want ik heb het heel erg naar mijn zin!

Maar, stel dat het niet verlengd wordt, krijg ik dan WW? Of is dat afhankelijk van het inkomen van mijn man? Hij werkt namelijk volledig.
Jouw WW-rechten staan los van het inkomen van je man. Het is een verzekering die je werkgever heeft betaald en die 70% van je laatstverdiende loon uitkeert, onder bepaalde voorwaarden. Je kunt het nalezen op de website van het UWV.
Dankjewel Pantax.

Dat heb ik gezien op de site van het UWV, maar ik wist niet of daar ook rekening werd gehouden met het inkomen van een eventuele partner.

En de WW uitkering duurt twee jaar toch?
quote:Merelin schreef op 21 april 2013 @ 18:17:

En de WW uitkering duurt twee jaar toch?

Voor elk gewerkt jaar na je 18e krijg je één maand WW met een minimum van 3 maanden, mits je de laatste 26 van 36 weken gewerkt hebt en als aanvullende eis voor meer dan 3 maanden WW de laatste 4 van de 5 jaar.
De lengte is afhankelijk van je fictief en werkelijk arbeidsverleden. De uitkering kan max 38 mnd duren.

Fictief is het jaar dat je 16 werd tot 1997.

Bijv ik ben geb 1976 en werd 16 in 1992 en heb dus 5 jaar fictief arbeidsverleden.

Stel ik zou vanaf mijn 16de gewerkt hebben dan heb ik 20 jaar werkelijk arbeidsverleden samen 25 jaar is ongeveer 2 jaar uitkering in de zin van WW.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees op de site dat het inderdaad minimaal 3 maanden is als je aan de wekeneis voldoet. Dat doe ik.

Daarnaast lees ik dat je voor elk jaar dat je minstens 52 dagen loon hebt ontvangen een maand ww krijgt. Geldt dit ook naast je studie?

Dus stel dat ik vanaf mijn achttiende elk jaar 52 dagen loon heb ontvangen en ik ben nu 30, krijg ik dan 3 maanden + 12 maanden ww? Of krijg ik dan 12 maanden ww omdat men vanaf mijn achttiene jaar rekent?
Je krijgt dan 12 maanden ww.
Merelin, je kunt inloggen op de site van het UWV met je DigiD en dan zie je je tot nu toe opgebouwde ww-rechten.
Dankjewel sugarmiss.

Stel: Ik ben nu 30. Ik heb dus geen fictief arbeidsverleden als ik het goed begrijp, want ik werd na 1997 18 jaar.

Dan wordt er dus alleen gekeken naar mijn feitelijke arbeidsverleden. Er wordt dus gekeken naar de jaren dat ik in elk jaar minimaal 52 dagen heb gewerkt. Ik heb vanaf mijn achttiende tot mijn dertigste elk jaar minimaal 52 dagen gewerkt, dus ik ontvang 12 maanden ww.

Ben ik 32 ontvang ik 14 maanden ww, ben ik 34 ontvang ik 16 maanden ww.

Zo?
Stel dat je binnen 1 of 2 maanden een baan vind, moet je dan ww over die eerste en tweede maand terugbetalen? (Dat zei iemand vandaag tegen mij, en ik geloof dat niet) De persoon baseerde dit op het feit dat een ww uitkering minimaal drie maanden duurt. Maar dat is toch een regel die vor iedereen geldt, dus wanneer je maar 1 jaar hebt gewerkt krijg je toch drie maanden WW?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
16 jaar! Iedereen vanaf 16 (tot 65 á 67jaar )behoort tot de Nederlandse beroepsbevolking.

Je krijgt WW voor de periode dat je geen baan hebt, teveel uitgekeerde WW moet je terug betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, tuurlijk niet! Hoe komt diegene daar nou weer bij??
quote:Sophiaaaaa schreef op 21 april 2013 @ 18:59:

Nee, tuurlijk niet! Hoe komt diegene daar nou weer bij??

De persoon baseerde dit op het feit dat een ww uitkering minimaal drie maanden duurt. Maar dat is toch een regel die vor iedereen geldt, dus wanneer je maar 1 jaar hebt gewerkt krijg je toch drie maanden WW?

(En wanneer je binnen die drie maanden aan de slag kunt 2 of 1 maand?)

(Overigens gaat het over iemand die al 23 jaar fulltime heef tgewerkt...en dus 23 maanden recht heeft, maar denkt dat wanneer hij binnen drie maanden aan de slag kan hij dus zijn ww terug moet betalen...)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 21 april 2013 @ 18:56:

Stel dat je binnen 1 of 2 maanden een baan vind, moet je dan ww over die eerste en tweede maand terugbetalen? (Dat zei iemand vandaag tegen mij, en ik geloof dat niet) De persoon baseerde dit op het feit dat een ww uitkering minimaal drie maanden duurt. Maar dat is toch een regel die vor iedereen geldt, dus wanneer je maar 1 jaar hebt gewerkt krijg je toch drie maanden WW?Uiteraard niet. Maar als je die baan langer dan een half jaar houdt ben je wel je opgebouwde WW-rechten kwijt en begin je weer opnieuw.
quote:viva-amber schreef op 21 april 2013 @ 18:59:

16 jaar! Iedereen vanaf 16 (tot 65 á 67jaar )behoort tot de Nederlandse beroepsbevolking.

Je krijgt WW voor de periode dat je geen baan hebt, teveel uitgekeerde WW moet je terug betalen.

Je bericht is heel duidelijk, dankjewel. Maar ik lees op de site van UWV dat het 18 jaar is.

Sugarmiss, ik ga kijken naar mijn arbeidsverleden.

Nog een vraagje.

Stel dat ik recht heb op 15 maanden ww voor een bedrag van 1000 euro per maand. Na drie maanden vind ik werk waarmee ik 800 euro per maand verdien. Dan is het toch zo dat ik nog 12 maanden 200 euro per maand WW krijg?
Merelin klopt.

Tenminste als je ook echt al die jaren vanaf je 18e hebt gewerkt.

Nee natuurlijk hoef je je ww over de 1e en 2e maand niet terug te betalen als je na 2 maanden een baan vind.

Je bent dan toch 2 maanden werkloos geweest dus heb je gewoon recht op die 2 maanden ww.

Misschien voldeed diegene die dat tegen je zei niet aan de weken eis dat ze 26 weken van de afgelopen 36 weken gewerkt moet hebben en had ze daarom ten onrechte ww ontvangen? Dan moet je natuurlijk wel terugbetalen.
Het is een werkloosheidsuitkering, dus voor de periode dat je werk hebt krijg je geen uitkering.
quote:Fame schreef op 21 april 2013 @ 18:56:

Stel dat je binnen 1 of 2 maanden een baan vind, moet je dan ww over die eerste en tweede maand terugbetalen? (Dat zei iemand vandaag tegen mij, en ik geloof dat niet) De persoon baseerde dit op het feit dat een ww uitkering minimaal drie maanden duurt. Maar dat is toch een regel die vor iedereen geldt, dus wanneer je maar 1 jaar hebt gewerkt krijg je toch drie maanden WW?Een WW-uitkering heeft geen minimale loopduur. Je arbeidsverleden kan je recht geven op minimaal 3 maanden WW, mits je in die 3 maanden geen baan hebt.
quote:Fame schreef op 21 april 2013 @ 19:01:

[...]

De persoon baseerde dit op het feit dat een ww uitkering minimaal drie maanden duurt. Maar dat is toch een regel die vor iedereen geldt, dus wanneer je maar 1 jaar hebt gewerkt krijg je toch drie maanden WW?

(En wanneer je binnen die drie maanden aan de slag kunt 2 of 1 maand?)Je hebt, mits je voldoet aan de werkeis, altijd recht op minimaal drie maanden. De uitkering duurt niet minimaal drie maanden, je krijgt er, als je recht hebt op drie, maximaal drie. Ben je langer werkloos, dan moet je een bijstandsuitkering aanvragen.
Interessant die site van UWV, bij mij staat er dat ik 18 jaar arbeidsverleden heb, maar er staat ook:

Indicatie eventuele WW-uitkering

Wij kunnen u geen indicatie geven van een eventuele WW-uitkering. U was niet verzekerd voor de WW in uw laatste baan. Hiermee kan bij deze indicatie geen rekening gehouden worden. De berekening kan daarom niet gemaakt worden.

Wat houdt dat in?
quote:Merelin schreef op 21 april 2013 @ 19:02:

[...]

Je bericht is heel duidelijk, dankjewel. Maar ik lees op de site van UWV dat het 18 jaar is.

Nog een vraagje.

Stel dat ik recht heb op 15 maanden ww voor een bedrag van 1000 euro per maand. Na drie maanden vind ik werk waarmee ik 800 euro per maand verdien. Dan is het toch zo dat ik nog 12 maanden 200 euro per maand WW krijg?Nee, ze kijken naar de uren die je werkt en niet naar het loon wat je krijgt. Als jij 32 uur werkte en je vindt weer een baan voor 32 uur, ook al is het loon lager, dan vervalt je ww.
@Vinyl - Vermoedelijk betekent dat dat je geen recht hebt op WW als je werkloos raakt. Was je ZZP-er misschien?
quote:sugarmiss schreef op 21 april 2013 @ 19:03:

Merelin klopt.

Tenminste als je ook echt al die jaren vanaf je 18e hebt gewerkt.

.Ja volgens mij heb ik dat wel. Maar moet je dan élk jaar hebben gewerkt, of is het zo dat als ik nu 30 ben en ik heb vanaf mijn achttiende, dus 12 jaar maar 9 jaar gewerkt ik 9 maanden uitkering krijg?
Was je laatste baan als zelfstandige (eigen bedrijf of zzper), Vinyl?

Of heb je zwart gewerkt?
quote:Merelin schreef op 21 april 2013 @ 19:02:

[...]

Nog een vraagje.

Stel dat ik recht heb op 15 maanden ww voor een bedrag van 1000 euro per maand. Na drie maanden vind ik werk waarmee ik 800 euro per maand verdien. Dan is het toch zo dat ik nog 12 maanden 200 euro per maand WW krijg?Nee, zo werkt dit niet. Je WW uitkering is gebaseerd op de uren die je nu werkt. Ik ga er even vanuit dat dat 40 uur is. Stel: Je vindt een baan voor 28 uur. Dan ben je nog werkloos voor 12 uur. Je hebt voor die 12 uur wel een sollicitatieplicht en ontvang dus een WW uitkering voor die 12 uur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven