Werk & Studie alle pijlers

rustig persoon, ook op stage

23-04-2013 19:11 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een rustig persoon die wel praat met vrienden enzo, bekenden, maar als er een grote groep is ben ik niet de gene die de grootste mond heeft of iets zegt, ik val niet op.

Ik ben net begonnen met stage en ik had het er over met mijn begeleider hoe ik ben en hoe ik het doe en ze vind dat ik mijn werk goed uit voer ( kleinschalig wonen, in de zorg).

Maar ze vind ook dat ik niet opval. Ik praat wel met mijn begeleider en met andere collega's op de groep, en ook best wel met de mensen tijdens de zorg uitvoeren en een beetje daarbuiten. Maar zoals in de pauze hebben de collega's het steeds over hun privé leven en ik ben daar net nieuw, dan ga ik mij niet meteen in zo'n gesprek mengen. Dit zou ik sowieso al niet doen.

Maar als ik gewoon mijn opdrachten goed doe en mijn werk goed uit voer kunnen ze mij toch niet een onvoldoende geven doordat ik niet echt opval? Zo ben ik overal, zo ben ik gewoon.

Herkennen jullie dit ook?
Je valt niet op - weet je ook wat daar concreet mee bedoeld wordt, of interpreteer jij zelf dat je begeleider bedoelt dat je in de pauzes niet (veel) mee praat? Daar kan ik me namelijk niet zo veel bij voorstellen; je begeleider weet best dat er zowel introverte als extraverte mensen zijn.

Vraag concreet wat er bedoeld wordt, en probeer dat op te vatten als positieve feedback.
Ja haar begeleider zal best wel weten dat er zowel introverte als extraverte mensen zijn denk ik. Maar veel mensen die zelf wat extraverter zijn, herkennen introverte mensen niet goed als zijnde introvert.

Men denkt al snel dat je verlegen bent, omdat je niet altijd je mond open trekt en niet heel 'aanwezig' bent. En nou geeft TO ook aan soms verlegen te zijn (bang dat iedereen naar je kijkt), maar verlegen en introvert zijn, zijn wel twee verschillende dingen.

Bij een stage is het naar mijn ervaring nog erger, aangezien je dan in een leeromgeving zit en je jezelf moet bewijzen. En veel mensen zien dat bewijzen pas als je veel te vertellen hebt.

TO, je bent volgens mij ook gewoon prima zoals je bent.

Maar mijn tip: 'leer' wat extraverter te zijn, op gekozen momenten. Dus idd wat vaker dingen wel zeggen / meedoen met gesprekken. Faken dus. Niet altijd, je hoeft echt niet de clown van de afdeling te worden. Maar leer de juiste momenten kennen. Ideaal is als je dit kan doen en toch ook nog bij jezelf kan blijven. Het gaat misschien tegen je gevoel in, alsof je niet trouw bent aan jezelf. Maar ik heb geleerd dit niet als 'niet trouw aan mezelf' te zien, maar als iets wat de situatie op dat moment van mij vraagt. Oftewel; hoe ik de situatie op dat moment het beste kan beinvloeden, zodat het mijzelf /het geheel ten goede komt.

Extra tip hierbij: misschien werkt het voor jou niet, maar heeft voor mij wel gewerkt: ik heb een paar extraverte vriendinnen en op voor mij ongemakkelijke momenten vraag ik mezelf 'wat zou zij nu zeggen/doen?' Niet om per se letterlijk te gaan doen hoe zij zou doen, maar om even soort van inspiratie te hebben over hoe het ook zou kunnen.

In een ideale wereld zou je dit nooit hoeven doen, kan iedereen gewoon zichzelf zijn. Maar het is nu eenmaal zo dat de meeste mensen niet verder kijken nadat ze denken te hebben gezien 'verlegen', 'muurbloem' enz. En je moet tegenwoordig opvallen om gezien te worden.

(Deze tips zijn overigens vooral werkgerelateerd bedoeld, in je prive-leven trek je uiteraard de mensen aan die je aan wilt trekken).

Filmpje wat iemand hier neerzette, vind ik trouwens een aanrader. Ze heeft ook een boek geschreven (heb ik nog niet gelezen).

PS: ik heb mijn stage ook gewoon gehaald, het 'stille' werd wel als leerpunt meegegeven.
Zo zeg, das een lang verhaal geworden. Zo veel praat ik anders noooit
Bloem, als je p kleinschalig wonen werkt neem ik aan op pg. Geloof me...je bent dan echt niet te rustig. Laat je niets aanpraten en als jij je werk goed doet, met respect de bewoners tegemoet komt, jezelf kan mengen in overdracht naar collega`s toe en een leuke gezellige en vooral ontspannen sfeer neer kan zetten doe je het heel goed. Bij pg geldt eerder hoe drukker je bent, hoe onrustiger de bewoner. De wereld gaat al zo snel, dan heb je liever een rustig iemand voor je die je de tijd geeft om je te kunnen uiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven