Dochter groeit (te?) slecht

dinsdag 4 december 2007 om 17:06
Ik maak me een beetje zorgen over de groei van mijn 22 maanden oude dochter.
Afgelopen augustus op het cb was ze 80 cm. Aangezien ze haar kleren nog goed past en ik geen zichtbare groei zag, ben ik vorige week donderdag naar het cb gegaan om haar te meten. 80.6 cm, dus 0.6 cm gegroeid in drie maanden tijd.
Ze bungelde altijd al onderaan de curve, maar volgende wel haar lijntje. Nu buigt dit lijntje echter af.
Het cb begreep dat ik me zorgen maakte, maakte een aantekening en zei dat ze er bij de volgende afspraak in maart wel naar zouden gaan kijken.
Heeft iemand hier ervaring mee? 'Moet' ik contact opnemen met de huisarts of gewoon wachten tot maart, aangezien ze normaal eet en gezond is?
Afgelopen augustus op het cb was ze 80 cm. Aangezien ze haar kleren nog goed past en ik geen zichtbare groei zag, ben ik vorige week donderdag naar het cb gegaan om haar te meten. 80.6 cm, dus 0.6 cm gegroeid in drie maanden tijd.
Ze bungelde altijd al onderaan de curve, maar volgende wel haar lijntje. Nu buigt dit lijntje echter af.
Het cb begreep dat ik me zorgen maakte, maakte een aantekening en zei dat ze er bij de volgende afspraak in maart wel naar zouden gaan kijken.
Heeft iemand hier ervaring mee? 'Moet' ik contact opnemen met de huisarts of gewoon wachten tot maart, aangezien ze normaal eet en gezond is?
zaterdag 5 april 2008 om 21:51
Mille, jouw dochter was toch ook getest op dingen? Hier is dochter getest op taaislijmziekte (omdat ze heel veel dik slijm spuugde, traag groeide en bleek was) en op coeliakie. Beide heeft ze niet (maar dus wel een lactose-intolerantie, maar als dat alles is..soja vindt ze gelukkig ook lekker en ze krijgt nog borstvoeding).
zaterdag 5 april 2008 om 21:54
Ze is inderdaad op beide dingen getest, ook op lactose-intolerantie, handfoto is gemaakt, etc. Gelukkig dus niks bijzonders te vinden. Bij haar was het een combi van slecht groeien en veel ziek zijn, maar blijkbaar is ze daar nu letterlijk een beetje overheen gegroeid.
Boxershortjes maat 86/92 heb je trouwens bij de hema voor meisjes, ook met leuke bloemenprintjes enzo.
Boxershortjes maat 86/92 heb je trouwens bij de hema voor meisjes, ook met leuke bloemenprintjes enzo.
zaterdag 5 april 2008 om 22:19
zaterdag 5 april 2008 om 22:27
Ja, zijn ze ook over begonnen. Ze is een flinke tijd van de ene in de andere verkoudheid gerold, is op een gegeven moment in een half jaar tijd 16 keer ziek met flinke koorts geweest. Maar ik had zelf niet het gevoel dat het een typisch oren/amandelenkind was (huisarts wilde ons eerst naar KNOarts verwijzen) en kinderarts was dat met me eens, zei ook dat het vaak maar heel tijdelijk helpt en meer symptoonbestrijding is dan iets anders.
Overigens denk ik dat het bij jouw dochter ook best samen kan hangen met lactose-intolerantie: als haar lijfje zoveel energie kwijt is met daarop reageren gaat dat natuurlijk ten koste van je weerstand. Wie weet wordt die nu ook wel beter -dat hoop ik in elk geval voor je, want het is een ramp, steeds een ziek kind.
Overigens denk ik dat het bij jouw dochter ook best samen kan hangen met lactose-intolerantie: als haar lijfje zoveel energie kwijt is met daarop reageren gaat dat natuurlijk ten koste van je weerstand. Wie weet wordt die nu ook wel beter -dat hoop ik in elk geval voor je, want het is een ramp, steeds een ziek kind.
zaterdag 5 april 2008 om 22:39
Ik weet het niet. Ze krijgt nauwelijks lactose binnen, al een maand of twee niet meer (en daarvoor was het ook minimaal vanwege de borstvoeding en zelf gebruik ik vrijwel geen zuivel). Dus die winst kan niet heel groot zijn (geweest). We hebben weliswaar 1 echt goede maand gehad (waarin ze gewoon - een unicum- niet ziek is geweest en heel goed gegroeid is) maar nu is ze weer aan het tobben. Ze is niet fit; snel moe, ziet bleek en dus ook net weer een week ziek geweest (de zoveelste oorontsteking). Maar goed, over een ruime week mogen we weer naar de k.a. (al vraag ik me af wat hij nog echt kan doen..op de belangrijkste dingen is ze al gecheckt). We zullen zien.
zaterdag 5 april 2008 om 23:07
@Mille:
Om te winnen mag ze met 5 jaar en 11 maanden niet langer zijn dan 103 cm en 14 kg, hè!
Wat betreft dat onderschatten: ja, dat is toch hier en daar wel het geval met mijn zoon. Mensen roepen nog regelmatig "aaaaaaah", en moeten schaterlachen om superbijdehandte opmerkingen die eigenlijk voor een (bijna) 6-jarige al te eigenwijs zijn. Ik vind die opmerkingen van hem vaak een stuk minder schattig of lachwekkend en dan stuit ik vaak op onbegrip.
Om te winnen mag ze met 5 jaar en 11 maanden niet langer zijn dan 103 cm en 14 kg, hè!
Wat betreft dat onderschatten: ja, dat is toch hier en daar wel het geval met mijn zoon. Mensen roepen nog regelmatig "aaaaaaah", en moeten schaterlachen om superbijdehandte opmerkingen die eigenlijk voor een (bijna) 6-jarige al te eigenwijs zijn. Ik vind die opmerkingen van hem vaak een stuk minder schattig of lachwekkend en dan stuit ik vaak op onbegrip.
donderdag 29 mei 2008 om 12:20
Hallo meiden,
Lees hier allemaal verhalen over krielkippen dus misschien kunnen jullie me wel enigszins geruststellen. Ik maak me zelf een btje zorgen over dochter van 8,5 mnd.
Dochter begon haar leven boven de gemiddelde lijn, maar zit sinds ze 3,5 mnd is daaronder en zit nu laatste keer zelfs op de -2,5 in de groeicurve. Cb arts en huisarts maken zich vooralsnog geen zorgen, omdat ze verder goed ontwikkelt, vrolijk en rustig is en nooit ziek. Dus vandaar dat ik dat ook niet deed, maar nu slaat toch de twijfel toe. Ze is in de laatste 5 mnd 320 gram aangekomen (!). Wel erg weinig.
Vraag me nu af of dit toch geen reden is om me zorgen te maken. Jullie hebben ook kleintjes, dus misschien dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen. Waren jullie kleintjes vanaf het begin klein? Dochter groeide tot 3,5 a 4 mnd gewoon normaal, maar vanaf die tijd staat het opeens stil.
Ze eet trouwens prima, krijgt vier keer op een dag borstvoeding en eet verder vanaf 6 mnd fruit, groente (niet aan te slepen), brood en yughurt, rijstwafel en koekjes, en ook daarvan lijkt ze tot nu toe niet aan te komen.
Lees hier allemaal verhalen over krielkippen dus misschien kunnen jullie me wel enigszins geruststellen. Ik maak me zelf een btje zorgen over dochter van 8,5 mnd.
Dochter begon haar leven boven de gemiddelde lijn, maar zit sinds ze 3,5 mnd is daaronder en zit nu laatste keer zelfs op de -2,5 in de groeicurve. Cb arts en huisarts maken zich vooralsnog geen zorgen, omdat ze verder goed ontwikkelt, vrolijk en rustig is en nooit ziek. Dus vandaar dat ik dat ook niet deed, maar nu slaat toch de twijfel toe. Ze is in de laatste 5 mnd 320 gram aangekomen (!). Wel erg weinig.
Vraag me nu af of dit toch geen reden is om me zorgen te maken. Jullie hebben ook kleintjes, dus misschien dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen. Waren jullie kleintjes vanaf het begin klein? Dochter groeide tot 3,5 a 4 mnd gewoon normaal, maar vanaf die tijd staat het opeens stil.
Ze eet trouwens prima, krijgt vier keer op een dag borstvoeding en eet verder vanaf 6 mnd fruit, groente (niet aan te slepen), brood en yughurt, rijstwafel en koekjes, en ook daarvan lijkt ze tot nu toe niet aan te komen.
donderdag 29 mei 2008 om 12:32
Ow, ik heb een reuzinnetje in huis....
Dochterlelie was met
*1 jaar 80 cm en 10 kilo
*2 jaar 96 cm en 12 kilo
*3 jaar 104 cm en 15 kilo.
*4 jaar 114 cm en 18 kilo
*5 jaar 118 cm en 19 kilo
*6 jaar 127 cm en 21 kilo
*7 jaar 135 cm en 25 kilo
*8 jaar 145 cm en 27 kilo
Over het algemeen maken artsen zich pas zorgen als er geen stijgende lijn is, over een jaar gezien. Want de ene maand groeien ze meer dan de andere maand.
Bij dochterlelie weet ik het precies. Die heeft dan ineens dagen dat ze heel veel eet, dat duurt een maandje, en na die maand zijn ineens alle broeken te kort. Lang leve de uitverkoop!!
Dochterlelie was met
*1 jaar 80 cm en 10 kilo
*2 jaar 96 cm en 12 kilo
*3 jaar 104 cm en 15 kilo.
*4 jaar 114 cm en 18 kilo
*5 jaar 118 cm en 19 kilo
*6 jaar 127 cm en 21 kilo
*7 jaar 135 cm en 25 kilo
*8 jaar 145 cm en 27 kilo
Over het algemeen maken artsen zich pas zorgen als er geen stijgende lijn is, over een jaar gezien. Want de ene maand groeien ze meer dan de andere maand.
Bij dochterlelie weet ik het precies. Die heeft dan ineens dagen dat ze heel veel eet, dat duurt een maandje, en na die maand zijn ineens alle broeken te kort. Lang leve de uitverkoop!!

donderdag 29 mei 2008 om 12:43
quote:Charlotte69 schreef op 05 april 2008 @ 23:07:
@Mille:
Jeetje.. dochter heeft hier zo ongeveer dezelfde maten.. 104 en bijna 15 kilo maar is net 3 geworden in maart.
Zoon is 8 maanden en zo'n 75 cm en 8,5 kilo.
@Mille:
Jeetje.. dochter heeft hier zo ongeveer dezelfde maten.. 104 en bijna 15 kilo maar is net 3 geworden in maart.
Zoon is 8 maanden en zo'n 75 cm en 8,5 kilo.
donderdag 29 mei 2008 om 13:00
He leuk, het topic is weer ge-upt.
Nieuws van dit krielkippenfront; dochter woog met 15 maanden 8,8 kilo bij 78 cm. Ze was tussen de 13 en 15 maanden slechts 185 gram gegroeid en dit baarde de kinderarts zorgen. Dus weer een batterij bloedtests (o.a. om de weerstand te meten)maar alles was toch goed. Ik weet het verder ook niet. Ik begin te neigen naar "ze is gewoon gezond (op die lactose-intolerantie en de vele oorontstekingen/het vele ziekzijn na)", maar dun. De KNO-arts constateerde vorige week dat ze wat vocht in haar ene oortje heeft (ook al ze is nu naar onze mening in prima doen, dus niet ziek). Als ze komende winter weer net zo vaak ziek is afgelopen winter, worden haar trommelvliezen misschien doorgeprikt en haar neusamandelen verwijderd. Maar zoals gezegd; we zitten nu in rustig vaarwater; ze is al een week of vier niet ziek geweest, een unicum haha.
Nieuws van dit krielkippenfront; dochter woog met 15 maanden 8,8 kilo bij 78 cm. Ze was tussen de 13 en 15 maanden slechts 185 gram gegroeid en dit baarde de kinderarts zorgen. Dus weer een batterij bloedtests (o.a. om de weerstand te meten)maar alles was toch goed. Ik weet het verder ook niet. Ik begin te neigen naar "ze is gewoon gezond (op die lactose-intolerantie en de vele oorontstekingen/het vele ziekzijn na)", maar dun. De KNO-arts constateerde vorige week dat ze wat vocht in haar ene oortje heeft (ook al ze is nu naar onze mening in prima doen, dus niet ziek). Als ze komende winter weer net zo vaak ziek is afgelopen winter, worden haar trommelvliezen misschien doorgeprikt en haar neusamandelen verwijderd. Maar zoals gezegd; we zitten nu in rustig vaarwater; ze is al een week of vier niet ziek geweest, een unicum haha.
donderdag 29 mei 2008 om 13:14
Rebbel, hier dus ook een licht kindje. Ik raad je aan om een groeicurve aan te maken via borstvoeding.nl. Bij mijn dochter zijn de cijfertjes overigens als volgt:
-bij de geboorte: 3005 gram, 51 cm.
-na 1 maand: 3610 gram, 53 cm.
-na 2 maanden: 4570 gram, 58 cm.
-na 3 maanden: 5200 gram, 61 cm.
-na 4 maanden: 5640 gram, 63 cm.
-na 6 maanden: 6240 gram, 67 cm.
-na 11 maanden: 7700 gram, 75 cm.
-na 12 maanden: 8000 gram, 76 cm.
-na 15 maanden: 8800 gram, 78 cm.
In de curve van het CB en de kinderarts zakt ze van de onderste lijn af. Maar op de bv-curve valt het nog best mee, kijk maar:
en:
-bij de geboorte: 3005 gram, 51 cm.
-na 1 maand: 3610 gram, 53 cm.
-na 2 maanden: 4570 gram, 58 cm.
-na 3 maanden: 5200 gram, 61 cm.
-na 4 maanden: 5640 gram, 63 cm.
-na 6 maanden: 6240 gram, 67 cm.
-na 11 maanden: 7700 gram, 75 cm.
-na 12 maanden: 8000 gram, 76 cm.
-na 15 maanden: 8800 gram, 78 cm.
In de curve van het CB en de kinderarts zakt ze van de onderste lijn af. Maar op de bv-curve valt het nog best mee, kijk maar:
en:
donderdag 29 mei 2008 om 14:04
Mirjam, om nu ook maar eens jouw topic te komen verstoren. Ik vond het wel leuk om de groeicurves van jouw kind te zien. Ben heel benieuwd naar de naam nu trouwens.
Heb verder eigenlijk nog niks gelezen hier... maar op mijn consultatiebureau hebben ze nog nooit moeilijk gedaan over de groei van Yora. Wat staan er trouwens ongelooflijk veel meetpunten in haar tabel!
En volgens mij is Yora ook een 'krielkip' maar voor mij is ze echt niet klein of dun ofzo. Al die andere kinderen zijn gewoon 'dik en groot'
Zooo klaar met de verstoring hier.
donderdag 29 mei 2008 om 14:12
quote:Star schreef op 29 mei 2008 @ 14:09:
Ik ken alleen maar borstvoeding.com Oeps. Maar ja, ik heb hem als startpagina ( ) dus ik let eigenlijk nooit op de url. (wel leuk trouwens; de curve gaat tot 36 maanden, dus je kunt Ceetje er nog helemaal op kwijt!). Plak je hem hier ook als je hem hebt ingevuld?
Ik ken alleen maar borstvoeding.com Oeps. Maar ja, ik heb hem als startpagina ( ) dus ik let eigenlijk nooit op de url. (wel leuk trouwens; de curve gaat tot 36 maanden, dus je kunt Ceetje er nog helemaal op kwijt!). Plak je hem hier ook als je hem hebt ingevuld?
donderdag 29 mei 2008 om 14:18
donderdag 29 mei 2008 om 14:24