Dochter groeit (te?) slecht

04-12-2007 17:06 265 berichten
Ik maak me een beetje zorgen over de groei van mijn 22 maanden oude dochter.

Afgelopen augustus op het cb was ze 80 cm. Aangezien ze haar kleren nog goed past en ik geen zichtbare groei zag, ben ik vorige week donderdag naar het cb gegaan om haar te meten. 80.6 cm, dus 0.6 cm gegroeid in drie maanden tijd.

Ze bungelde altijd al onderaan de curve, maar volgende wel haar lijntje. Nu buigt dit lijntje echter af.

Het cb begreep dat ik me zorgen maakte, maakte een aantekening en zei dat ze er bij de volgende afspraak in maart wel naar zouden gaan kijken.

Heeft iemand hier ervaring mee? 'Moet' ik contact opnemen met de huisarts of gewoon wachten tot maart, aangezien ze normaal eet en gezond is?
Alle reacties Link kopieren
Nee ze groeit al vanaf dat ze anderhalf is net onder de -2,5 SD lijn. Die buigt niet af, je ziet wel wat seizoensdipjes, maar de lijn lijkt nu wel weer een beetje richting de -2,5 te lopen. En levendig ja nou en of, energie voor een tien.

Hoe is het nu met jouw meisje Mirjam? Merk je dat het beter gaat na dat ijzerkuurtje? Spannend weer die onderzoeksuitslagen.
Beer, dan is ze wel heel licht nu he..niet leuk. Inderdaad maar hopen dat ze snel weer gaat eten. Je kan eventueel bij de apotheek Fantomalt halen (kost nog geen ¤ 4 voor een blik). Dit kun je bijna overal doorheen roeren (geeft niet echt smaak af) en bevat heel veel koolhydraten; krachtspul dus.

Wiekje, dus haar lijntje buigt niet af en ze heeft heel veel energie. Zou je zelf liever afwachten of toch een keer naar de kinderarts?

Het gaat hier net weer wat beter, nadat ze laatst weer een week diarree had en bijna niets at. Ik ben erg benieuwd naar het antwoord op de vraag of ze anti-stoffen tegen gluten heeft in haar bloed; coeliakie zou helemaal in het beeld passen (lactose-intolerantie, laag ijzerniveau etc.). We zullen het zien.
Goed met mijn meisje, al blijft het een ukkie. Ze is nu ongeveer 89 centimeter, 14 kilo. Lekker klein spekkie dus

Mirjam, eet je dochter wel vlees? Jullie zijn toch vegetarisch?
Thnx voor de tip, heb na mijn bevalling ook iets dergelijks gehad, maar dan van eiwitten, en dat proef je wel degelijk heel sterk. Ik ga eens kijken, want ze moet echt snel weer bijkomen!

Ik ben ook benieuwd naar de uitslagen bij je meisje...

Wiekje, wat is dat precies voor een lijn? Volgens mij werkt ons cb daar niet mee, nooit genoemd in ieder geval.

1,55 is wel klein, maar vind ik voor een meisje niet onoverkomelijk.
He Star, fijn dat het goed gaat met je meisje. Ze wordt over een paar maanden 3, toch?

Ja, dochter eet wel vlees (zo'n 5 keer per week denk ik), dat heeft ze eigenlijk altijd wel gedaan ook. Zelf at ik het een tijdlang minder vaak maar de laatste tijd eet ik het weer vaker. Juist omdat ze dus wel genoeg ijzer binnenkrijgt, vind ik het raar dat ze zo'n laag ijzergehalte had (heeft?) in haar bloed; dat zou kunnen duiden op een absorptiestoornis. Maar goed, donderdag weten we meer.
Over twee maanden inderdaad, eind januari! Gaat zo hard joh.

Ok, moest er ineens aan denken, dat ze daarom wel eens minder binnen zou kunnen krijgen, maar dat eet ze wel gewoon. Hoop dat er eindelijk eens uitsluitsel komt.
Wow Star, dat klinkt inderdaad goed! Fijn!

Beer op de groeigrafiek van het consultatiebureau staan een aantal lijnen ingetekend, 0 is het gemiddelde + en - 1 zijn afwijkingen van het gemiddelde (+ en - 2 staan ook ingetekend), google maar op groeicurve. Ik vind het een beetje lastig uitleggen zonder plaatjes . Jouw meisje is inderdaad erg licht, wat zegt de arts daarvan?

Dat met die gluten lijkt me wel vervelend Mirjam, dan moet ze op een streng dieet zeker :(

Sja, ik vind 1.55 ook helemaal geen probleem, ik wil het commentaar van de schoolarts over een half jaar wel afwachten.
(dit is dus een groeicurve, niet die van mijn dochter overigens )
Yep, heb gegoogled en ook zo'n curve ingevuld. Hier ook op de -2,5 lijn....

Tot september vond nog niemand het een probleem, omdat ze wel keurig een curve volgt. Echter de huisarts heeft nu wel aangegeven dat ze misschien (als ze nog vaker ziek wordt) nagekeken moet worden door de kinderarts. Ik wacht het dus maar even af.
De bloeduitslag die ik vandaag kreeg van dochter, was prima. Geen coeliakie en het ijzer was nu een fractie hoger dan toen. (het verschil is echter marginaal dus dan begrijp ik niet helemaal dat ze nu tevreden is en toen niet). Wij zijn blij dus!
Mirjam wat fijn, gefeliciteerd!

Geen coeliakie. Lijkt me lastig om altijd op dieet te moeten.

Wat bedoel je met dat 'ze' tevreden is? Bedoel je de arts of je dochter? Merk je dat je kindje zich een stuk beter voelt?
Wiekje, zeker heel fijn dat het geen coeliakie is; dan ben je nog niet jarig.. De arts was tevreden (maar ik snap dat op grond van die bloedwaarden eigenlijk niet; toen 30 en te laag (ijzerkuurtje) en nu 32 en dan is het wel goed?). Het lastige bij deze arts is dat ze steeds een paar uur eerder belt op de dag van de belafspraak (is nu al 3 keer gebeurd). Ik sta dan altijd even met mijn mond vol tanden; heb me nog niet goed genoeg voorbereid om de juiste vragen te stellen.

Het belangrijkste is dat het nu, op dit moment echt goed gaat met dochterlief. Houden zo..

Hoe gaat het met Wiekkipje? Heeft ze veel zin in school?
Altijd lastig vind ik telefonische afspraken of telefonische uitslagen. Je hebt toch veel meer een gesprek als je 'live' tegenover zo'n arts zit. Met telefonische afspraken heb ik altijd het gevoel dat het vlugvlug moet en dat er eigenlijk geen tijd is om vragen te stellen. Was je op de hoogte van de minimale waarden? In ieder geval fijn dat je meisje zich weer beter lijkt te voelen.

Voor wiekkipje is het wel erg wennen (ze heeft een paar wenochtenden gehad op school), ze vindt het prachtig maar is ook erg onder de indruk. En dat merken we aan haar, humeurig, dwars en vooral 's nachts een feest (not). In al die vier jaar heeft ze misschien 2 maanden écht doorgeslapen. Meestal is het slokje water en weer verder slapen, maar nu houdt ze ons bezig (niet willen dat je weggaat, overstuur raken, willen puzzelen om 2 uur 's nachts).

Best heftig voor een kleutertje natuurlijk, wennen op school, afscheid nemen van de creche, jarig, sinterklaas, nog meer familieverjaardagen, wennen op de bso. Maargoed, ik hoop dat de nacht snel eens wordt waarvoor die bedoeld is: slapen, jeweetwel.... dat gedoe met je ogen dicht
anoniem_26395 wijzigde dit bericht op 12-12-2008 20:04
Reden: smiley
% gewijzigd
Vervelend, dat het zo'n onrustige tijd is voor jullie. Had ze heel misschien niet beter in januari pas kunnen gaan wennen op school? Mijn zoon heeft destijds tot enkele maanden na zijn vierde verjaardag op het kdv gezeten, dat kwam beter uit (en toen was hij er ook wel echt aan toe). Het is zo'n rotmaand voor die kleintjes. Ik hoop dat ze snel heel de nacht doorslaapt! Is zij jullie enige kind eigenlijk?

Hier gaat het dus goed. Ik ga gewoon (met vreugde!) accepteren dat we een klein, bleek poppetje hebben dat kennelijk toch helemaal gezond is op (op een lactose-intolerantie en een aanleg voor bloedarmoede na). Mijn ongerustheid is wel gesust nu. De waarden snap ik alleen niet helemaal. De vorige keer was het verhaal dat haar waarde 7,7 was terwijl de ondergrens 10 is (dit is dus niet het hb maar de ijzervoorraad). Ik vroeg er van de week naar maar nu noemde ze die waardes van 30 en 32 (wat weer een andere bepaling was). Toen was ze niet tevreden, en nu dus wel (?). Maar het houdt me niet genoeg bezig om er iets mee te doen. In januari weer naar het cb; dan kunnen we in ieder geval zien of ze gegroeid is (volgens mij gaat het goed; ze is echt wel weer iets langer en zwaarder).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven