Geld & Recht alle pijlers

Sparen

06-06-2013 09:41 47 berichten
Ik heb al mijn spaargeld op 1 rekening. Ik heb namelijk een rekening waar je met een hoger saldo (hoger dan een bepaald bedrag) meer rente krijgt. Dus als ik het op de grote hoop gooi, krijg ik meer rente dan wanneer ik het verspreid over meerdere rekeningen zet en dan niet boven die drempel uitkom.

Ik kan binnen die rekening verschillende doelen maken, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik denk er verder niet echt over na.

Ik spaar op het moment niet automatisch, eerst wel maar dat heb ik stop gezet omdat het een keer niet uitkwam, en daarna heb ik het niet meer gestart. Nu maak ik wat er overblijft dus gewoon zelf over. Dat is ongeveer 700 euro per maand. Ik kan ook wel weer eens een automatische opdracht gaan doen, is ook wel makkelijk.
Overigens is die 700 euro niet helemaal vrij te besteden, een deel is ook reservering voor de kinderopvang die we per kwartaal betalen, en de zorgverzekering die per jaar gaat. Maar ik heb sowieso meer dan de buffer die het Nibud aanraadt, dus ik hoef dat niet apart geoormerkt opzij te zetten, als het weer payday is haal ik het van de rekening en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Het belangijkste is naturlijk een manier te vinden die voor jezelf werkt

Ik weet van mezelf dat ik de discipline niet heb om elk maand bewust geld over te maken. Dus doe ik het automatisch, hoef ik er niet aan te denken en is er ook geen 'wilskacht' voor nodig.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik spaar automatisch iedere maand. Ik heb een spaarrekening, verdeeld in verschillende delen. Ik spaar maandelijks voor verbouwing, vakantie en voor een nieuwe auto. Het zijn allemaal lange termijn spaardoelen.

Bedragen zoals de jaarlijkse hypotheekrente aftrek gaat naar de aflossing van de hypotheek.

Wat ik over houd aan het eind van de maand gaat ook naar de spaarrekening, maar dat gaat over het algemeen altijd op. We gaan regelmatig uit eten, naar concerten etc. En dat komt allemaal van de lopende rekening.
Ik spaar dus wel automatisch, omdat ik de instelling hebt: wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven. Mijn spaargeld zie ik als vaste last waar ik niet bij kan/mag komen.
Ik heb al diverse keren potjes aangemaakt maar ze gaan er altijd aan als man weer eens niet betaald wordt. Ik heb het gevoel dus elke keer opnieuw te beginnen . De keerzijde van het verhaal is dat we dan meestal wel geld hebben om het in één keer te betalen.
quote:sweetcandy schreef op 07 juni 2013 @ 11:34:

Ik spaar dus wel automatisch, omdat ik de instelling hebt: wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven. Mijn spaargeld zie ik als vaste last waar ik niet bij kan/mag komen.

Ik geef sowieso niet veel uit. Ja, ik neem vaak koffie op het station, dat wel. Duurder dan thuis drinken voor ik vertrek, maar die luxe gun ik me. Kleding koop ik niet veel, maar ik moet nu toch wel even gaan shoppen. Ik heb behalve een stel effen t-shirts (die ik ook 's winters ergens onder draag) eigenlijk geen warm-weerkleding meer.

Dus ik heb aan 100 euro op mijn privérekening wel ruim voldoende voor een maand. De vaste lasten, boodschappen etc gaan van de gemeenschappelijke rekening.
Net even weer mijn doelen opnieuw bijgesteld of verdeeld. Zou ik niet moeten doen, maar kon het niet laten ;) Verder dan doelen als: weekendje weg, kleding en dag sauna kom ik niet... lol.. Maar het geeft een mens wel motivatie om die doelen te bereiken. Anders zou ik het geld al lang 10x hebben uitgegeven. Straks voelt het vast heel lekker als ik een doel behaald heb
Ik zie hier diverse mensen sparen voor een auto... Persoonlijk heb ik een auto juist weggedaan omdat ik niet meer aan sparen toe kwam. Voordat je een auto koopt, check even de maandelijkse kosten; realiseer je je dat zelfs de allerkleinste auto 300 euro per maand kost met 15.000 km per jaar.

http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/auto.html
quote:monsterpinguin schreef op 07 juni 2013 @ 12:11:

Ik zie hier diverse mensen sparen voor een auto... Persoonlijk heb ik een auto juist weggedaan omdat ik niet meer aan sparen toe kwam. Voordat je een auto koopt, check even de maandelijkse kosten; realiseer je je dat zelfs de allerkleinste auto 300 euro per maand kost met 15.000 km per jaar.

http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/auto.htmlIk bespaar juist heel erg sinds ik mijn Passat Diesel weg heb gedaan, en er een Peugeot 206 voor terug heb genomen. Scheelt ca. 150 euro per maand in wegenbelasting en verzekering, en in onderhoud zeker 800 euro per jaar.
@Sweetcandy, een mooi groot rond bedrag is ook een concreet spaardoel. En mocht je het halen, dan kun je het altijd omhoog bijstellen.

Sparen als vaste last werkt hier wel, behalve dan dat ik iets te makkelijk dacht als we het hele bedrag niet weg konden zetten, dat we het dan net zo goed helemaal konden laten zitten. Vandaar dat het hier inmiddels allemaal relatief kleine potjes zijn, met oplopende volgorde van belangrijkheid.

@Monsterpinguin: wij sparen voor vervanging van de huidige auto, voor als die stuk gaat. De auto de deur uit is geen optie hier.
quote:betjebig schreef op 07 juni 2013 @ 12:56:

Ik bespaar juist heel erg sinds ik mijn Passat Diesel weg heb gedaan, Volgens mij is het beter om dat "minder uitgeven" te noemen :-)
quote:monsterpinguin schreef op 06 juni 2013 @ 19:51:

[...]

Zeker als je je nickname eer aandoet.Haha, helaas is dat niet meer mogelijk. Ik zou eigenlijk een andere nick moeten nemen.
Maar goed, gisteren weer 4 euro gespaard door middel van pinsparen.

En ik spaar via koopzegels bij de supermarkt voor de vakantie.
En ik heb de afgelopen maand weer een paar centen gespaard door verkoop van leesboeken en kleding. Toch weer mooi meegenomen
Sparen gaat deze maand niet lukken

Hoewel, ik heb 270 euro extra afbetaald aan de hypotheek
voor mij zullen de zomermaanden ook wel minder worden.. Meer uitstapjes tegenover minder loon :(
quote:Hamer schreef op 13 juni 2013 @ 20:34:

Hoewel, ik heb 270 euro extra afbetaald aan de hypotheek Met die actie heb je niet alleen 270 euro schuld afbetaald, maar ook iets van 450 euro aan toekomstige rente bespaard (gerekend met 25 jaar rente-op-rente, 4%).
quote:monsterpinguin schreef op 14 juni 2013 @ 09:34:

[...]

Met die actie heb je niet alleen 270 euro schuld afbetaald, maar ook iets van 450 euro aan toekomstige rente bespaard (gerekend met 25 jaar rente-op-rente, 4%).

Is dat zo?

Volgens mijn berekening is het 270 euro x 5% (0,05)= 13,50 euro.

13,5 euro x 21 jaar (=resterende looptijd) =

283,50 euro. En daar moet dan nog vanaf het geld van de hypotheekrenteaftrek die je minder krijgt.
quote:Hamer schreef op 14 juni 2013 @ 19:14:

[...]

Is dat zo?

Volgens mijn berekening is het 270 euro x 5% (0,05)= 13,50 euro.

13,5 euro x 21 jaar (=resterende looptijd) =

283,50 euro. En daar moet dan nog vanaf het geld van de hypotheekrenteaftrek die je minder krijgt.

Rente op rente, elk jaar bij het nieuwe bedrag weer 4% rente op. . Het is voor 25 jaar: 270*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04*1.04

Ofwel 270 * 1.04^25

dat is afgerond 720 euro.

720-270 =450
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Oh, voor 21jaar is het 345 euro bespaart (maar met 5% rente 480 euro).
quote:boebezoebe schreef op 14 juni 2013 @ 20:12:

Oh, voor 21jaar is het 345 euro bespaart (maar met 5% rente 480 euro).

Oh zo!

Dank!

Veel praktischer dan 'doelsparen'.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wauw! Zomaar 480 euro gespaard en schuld verminderd met 270 euro.

AAAAAAHHH. Net uitgerekend dat ik met aflossen al zo'n 18.000 euro heb bespaard (in de toekomst uiteraard) met het totaal dat ik nu al heb afbetaald.

Aflossen is geweldig!
Ik heb in 2011 16k afgelost en in 2012 30k en van plan dit jaar weer 20k af te lossen.

Dus totaal los heb ik eind dit jaar 66k afgelost, bij een rente van 5,2% en nog een looptijd van 24 jaar hoeveel heb ik bespaard?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven