Gezondheid alle pijlers

Ben ik te extreem met zonnebrand of anderen te laks?

10-06-2013 00:13 85 berichten
De afgelopen paar dagen heb ik mij standaard na het douchen meteen ingesmeerd met zonnebrand omdat ik wist dat ik toch buiten zou komen en dan was ik meteen goed beschermd. Het komt ook regelmatig voor dat ik niet smeer als ik toch thuis ben en binnen blijf. Als er dan onverwacht een vriendin langs komt en buiten wil zitten of samen de stad in gaan dan geef ik dus altijd aan dat ik eerst mezelf even in moet smeren met zonnebrand en dan krijg ik dus meestal opmerkingen als: "Maar zo lang ben je toch niet buiten?", "Je kunt toch ook in de schaduw blijven?", "Zo wordt je nooit bruin!" en "De zon is niet meer zo fel hoor.".

Ben ik te extreem of zijn anderen te laks met smeren ondanks er volop aandacht besteed wordt aan goed insmeren en er gewaarschuwd wordt voor huidkanker? Ik smeer niet dagelijks in de zomer maar wel op zonnige dagen zoals afgelopen week.
Je kan niet extreem genoeg zijn met smeren. Ik ben laks en neem mijn petje af voor je voorzichtigheid.
Alle reacties Link kopieren
Je bent extreem.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind zonnebrand vaak niet zo fijn, gebruik dan liever een echte bodylotion als ik net gedoucht heb, plakt niet en ruikt veel lekkerder. En smeer je je dan in alsof het bodylotion is, dus ook plekken die niet in de zon komen?

Ik vind het wat overdreven, dat je je insmeert voor je buiten gaat zitten snap ik nog wel, maar helemaal zodra je gedoucht hebt vind ik te.
Life is too short to waste time matching socks
Ik vind het nirmaal. Ik doe precies hetzelfde. Ik smeer eigenlijk heel het jaar door.Sinds ik in Australie gewoond heb smeer ik altijd. Daar is het doodgewoon en wordt er reclame gemaakt zo veel mogelijk te smeren. Zon is slecht voor je huid, ook als je niet verbrandt. Dus smeer maar lekker door. Doe ik ook en zouden meer mensen moeten doen.
Ik vind het overdreven om je voor elke stap die je buiten zet, of denkt te gaan zetten, in te smeren. Dus ja in mijn ogen extreem.

Nu ben ik wel weer erg laks. Maar insmeren als je gaat zwemmen of zonnen vind ik voldoende. En zeker even mee naar de stad en je gelijk eerst moeten insmeren? Ja, overdreven. Je doet net of de zon een gruwelijk monster is ?
Je hebt van die fijne spraytjes die je amper voelt en niet vettig zijn, eigenlijk heel goed te doen. En de zon is heerlijk maar je krijgt er wel een beetje kanker van dus enige voorzichtigheid is op zijn plek. Een beetje dermatoloog raadt ook aan om altijd een factor in je dagcreme te gebruiken dus extreem.. nee.

Gelukkig heb ik wat oostelijk pigment. Als zonaanbidster is dat erg fijn.
Ik vind het overdreven. Je hebt ook zon nodig voor je gezondheid. Geregeld even de zon in zonder bescherming is goed voor je.
*zelf even gegoogled*
Ja, je overdrijft.

Zelfs in Australie, waar de zon veel sterker is dan in NL, zijn ze nu aan het terugkomen van het altijd hoge factor smeren. Als je teveel smeert krijgt je huid niet genoeg zon en krijg je vitamine D tekorten. Dit is minder erg voor mensen met een hele bleke huid. En verbranden is natuurlijk nog slechter voor je, dus je moet een gezonde middenweg vinden die bij jouw huidtype past.

TO, doe je dit omdat je anders verbrandt?
Ik smeer me iedere dag in, maar woon dan ook zo een beetje op de evenaar. Factor 50+ op mijn gezicht en minstens 30 op mijn armen, benen en borst. En ik ben echt bruin trouwens, terwijl ik van mezelf heel licht ben. In de zon is heerlijk, heeft je lijf ook nodig, maar niet zonder bescherming.

Je bent in mijn ogen dus goed bezig!
*Ter preventie adviseerde KWF jarenlang de zon te vermijden op het heetst van de dag, tussen 12.00 en 15.00 uur, maar dat advies is nu gewijzigd. Want juist tijdens deze uren maakt het lichaam de meeste vitamine D aan. Daarom mag je van KWF op de uren dat de zon hoog aan de hemel staat maximaal een halfuur onbeschermd in de zon.

Overmatig zonnen en de zonnebank moet je echt vermijden! Slik gewoon tabletjes met vitamine D als je onvoldoende daarvan binnenkrijgt. Het is nog altijd de veiligste manier om aan extra vitamine D te komen!’ *

De berichten zijn tegenstrijdig. Onbeschermd in de zon maakt vit D aan maar je kan er wel weer huidkanker van krijgen. Experts lijken elkaar tegen te spreken.
Maar als je echt gaat zonnebaden moet je toch ook regelmatig opnieuw smeren? Doe je dat dan ook wel?
quote:Roelfien schreef op 10 juni 2013 @ 00:44:

Ik vind het overdreven. Je hebt ook zon nodig voor je gezondheid. Geregeld even de zon in zonder bescherming is goed voor je.Vandaar dat het tegenwoordig overal afgeraden wordt zeker?
Annasophia, dat ligt aan de factor waarmee je smeert. Factor 10 moet je 3 keer vaker smeren dan factor 30.
quote:mick87 schreef op 10 juni 2013 @ 00:39:

Zon is slecht voor je huid, ook als je niet verbrandt. Dus smeer maar lekker door. Doe ik ook en zouden meer mensen moeten doen.Wat ook slecht is voor je huid: nooit zon, uitlaatgassen, elke dag schoonheidsprodukten smeren, van je fiets vallen...
Voor zover ik weet kun je wel vitamine D slikken, maar je lichaam neemt het amper op uit een pil vorm. Maar altijd nog beter dan verbranden.

Volgens mij is tegenwoordig het devies dat je niet smeert als het niet nodig is en niet een onnodig hoge factor als het wel nodig is.
@roos, ook dat is achterhaald. Dat is wel het oorspronkelijke idee, maar factor 50 werkt echt niet 10 keer zo lang als factor 5. De marginale werking neemt af na verloop van tijd.
Ik heb me eens in vitamine D verdiept, het schijnt dat in landen waar men de zon vermijdt wegens het risico op huidkanker meer mensen andere ziekten krijgen wegens het gebrek aan vitamine D. Maar het ene onderzoek zegt dat je een half uur per dag met je gezicht en handen in de zon al voldoende energie aanmaakt, terwijl het andere zegt dat je in een land als Nederland nog niet genoeg vitamine D krijgt als je 8 uur in je blootje onbeschermd zal rondlopen.

Ik ben de weg in de wetenschappelijk onderbouwde artikelen dus kwijt. Ik smeer me tegenwoordig in als ik ga zonnebaden, lig niet tussen 12 en 14 in de zon en vul mijn vitamine D gebrek aan met pillen (binnenkort weer onderzoek of het nu op een goed niveau is gekomen). Pillen op recept, terwijl andere onderzoeken weer aantonen dat je vloeibare vitamine D zou moeten gebruiken wil het helpen.. Daar gaan we weer met wetenschappelijk bewijs.

Maar of dat nou wel of niet goed is, geen idee. Persoonlijk zou ik het dus niet doen zoals TO, maar zoveel mensen zoveel meningen, denk ik.
Ik verbrand zomaar, dus ik smeer mij sowieso vaak in. Mensen begrijpen dat geloof ik niet, maar ik verbrand echt na een half uur in de zon te hebben gezeten zonder zonnebrand. En verbranden is niet gezond voor je huid. Maar zolang je niet verbrand is er ook niets mee om in de zon te zitten. Verbranden is het teken dat het schadelijk is of begint te worden.
@janaotj: Dat is dus niet helemaal waar, bovendien wordt het meestal 's avonds pas echt rood hè?
@annasophia, hoeveel zon je nodig hebt voor een goede vitamine D balans hangt heel erg van je huidtype af. Grofweg: hoe lichter je huid, hoe minder zon je nodig hebt. Evolutionair hebben mensen in gebieden met weinig zon ook meestal een lichte huid, precies om die reden.

Mensen die snel verbranden kunnen al genoeg hebben aan een half uurtje zon op 1 onbedekt lichaamsdeel (blote armen bijvoorbeeld), en donker bruine mensen kunnen wel verschillende uren per dag nodig hebben.

Voordeel is wel dat vitamine D ongeveer een maand in je lichaam opgeslagen blijft. Tekorten doen zich dus pas voor na een maand niet genoeg zon. Ook kun je vitamine D aanmaken onder de zonnebank, bijvoorbeeld 5 minuutjes per maand kan al genoeg zijn.
Zonnebank wordt dan WEL weer afgeraden door KWF. Altijd.
quote:willibrordfrequin schreef op 10 juni 2013 @ 01:46:

Zonnebank wordt dan WEL weer afgeraden door KWF. Altijd.

Van de KWF site:

Zonnebankgebruik en huidkanker

KWF Kankerbestrijding wijst al jaren op de gevaren van UV-straling uit zonlicht. En op basis van de huidige studies geldt ook zonnebankgebruik als een bewezen risicofactor voor melanomen.

Waar het IARC voorheen alleen zonlicht classificeerde als ´bewezen risicofactor voor huidkanker´, heeft deze organisatie tijdens de laatste actualisatie-ronde besloten dat op basis van de huidige studies ook zonnebankgebruik een bewezen risicofactor voor melanomen is.

Daarbij wordt het onderscheid dat voorheen nog gemaakt werd tussen UV-straling uit zonlicht en UV-straling afkomstig uit de zonnebank, opgeheven.

Beiden zijn een bewezen risicofactor voor melanoom en de andere soorten huidkanker.

Verder advies van de KWF:

• Laat zonnebaden en het gebruik van zonneapparatuur over aan mensen vanaf 18 jaar en mensen methuidtype 2, 3 en 4.

• Maak maximaal 10 keer per jaar gebruik van zonneapparatuur.

Natuurlijk is er een kanker-risico van zonnebanken. Echter nergens zegt de KWF dat dit groter is dan van zonlicht. Het staat er niet expliciet, Voor zover ik weet wordt er uitgegaan van dat de risicos van zonnebank-UV en zonne-UV gelijk zijn.

Gebruik wordt dus niet afgeraden. Maar je moet er natuurlijk wel verstandig mee omgaan. Zonnen om bruin te worden is voor iedereen slecht, of je dat nu in de zon of onder de zonnebank doet.

Ikzelf ga echt geen 10 keer per jaar onder de zonnebank, maar in de wintermaanden heb ik flinke vitamine D tekorten. Dan 1x per maand 5 of 10 minuten onder de zonnebank doet wonderen voor je vitamine-D niveau. Dit is beter voor je huid dan midden in de winter een week naar een zonnig land te gaan en daar overmatig te worden blootgesteld aan de zon.
Wij gaan binnenkort verhuizen naar het Midden Oosten en dit is wel in mijn achterhoofd. Hoeveel moet ik smeren. Ik heb, samen met jongste zoon echt een hele lichte huid, huidtype 1. Mijn oudste heeft een wat donkere huid. Nu is het bij mijn kinderen makkelijk. Zij worden 's ochtends gewoon ingesmeerd en krijgen zonnehoedjes op maar hoe doe ik dat zelf!? Ik dacht ook gezicht met 50+ en lichaam 30. Maakt je huid ondanks het filter wat erop zit toch nog vitamine D?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven