Werk & Studie alle pijlers

Opleiding Leraar Frans?

10-06-2013 14:22 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen, ik ben een moeder van 2 kleine kindjes (3 jaar en 9 maanden) en heb 10 jaar geleden mijn studie Handelseconomisch Frans afgerond. Op dit moment ben ik werkloos en ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe baan. Een nieuwe carrière...

Ik heb een passie voor taal en cultuur en ben de afgelopen 10 jaar werkzaam geweest in een heleboel organisaties met de Franse taal. Ik heb me nooit echt heel erg ontwikkeld omdat ik nogal een "jobhopper" was en nooit echt helemaal tevreden was over mijn baan. Ooit ben ik begonnen met de lerarenopleiding Frans, maar toen ik 21 jaar was, durfde ik het gewoon nog niet aan, voor de klas staan... Inmiddels ben ik 35 jaar en denk ik dat ik het wel zou kunnen. Ik denk ook dat ik het wel leuk zou vinden, omdat het een heel veelzijdig vak is waar je veel contact hebt met mensen en waar je veel waardering uit kunt halen. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet, want ik heb nog nooit echt lesgegeven. Wie kan me zijn ervaringen vertellen over het vak ? Of wie volgt de opleiding nu (op latere leeftijd) en kan er meer over vertellen? Is het belangrijk om een heel extraverte persoon te zijn en heel bijdehand? Want ik ben nogal introvert en "aardig"' en dan is mijn twijfel, kan ik met deze eigenschappen wel leraar worden, zou ik orde kunnen houden? Diep van binnen denk ik dat het wel kan, maar dat ik er gewoon veel tijd voor nodig heb. Alleen hoe zwaar is het? Tja, veel twijfels dus. Moet ik het gewoon doen of er toch nog maar eens goed over nadenken?

Iemand die mij kan helpen?
Ik zou ten eerste eens kijken naar het arbeidsmarktperspectief in jouw regio. Frans is geen verplicht vak en dus veel minder gevraagd dan bijvoorbeeld Engels. Dus vraag eens aan een directeur van een middelbare school, aan het uitzendbureau etc. wat de verwachtingen zijn.

Verder zou je vragen of je een keer een dagje mee zou kunnen lopen op een middelbare school en kunnen praten met een docent.

Je hebt je opleiding niet afgemaakt? Dus moet je waarschijnlijk opnieuw doen? Of je zou op een MBO kunnen gaan werken en een pedagogische didactische aantekening kunnen halen; dat is een minder intensief traject.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Even heel kort: Je moet vooral docent willen worden. Als je vooral van de taal houdt en daarom maar docent wil worden, niet doen.

Volgens mij is er redelijk vraag naar docenten Frans. Maar wil je echt van alle kanten werk aangeboden krijgen, dan moet je de lerarenopleiding Duits gaan doen.
...
Het is helemaal niet erg dat je introvert bent. En aardig zijn is juist heel belangrijk als je voor de klas staat. Da's wat anders dan over je heem laten lopen. Maar je moet niet denken dat je waardering krijgt. Waarom denk je dat? En van wie denk je dat je waardering krijgt? Toch niet van je leerlingen? Jij bent dat mens dat teveel huiswerk opgeeft, dus ze zien je liever gaan dan komen, hoor. Toch is het leuk werk met die pubers. Ze zijn een beetje maf en daarom juist leuk.
quote:kadushi schreef op 10 juni 2013 @ 14:49:

Het is helemaal niet erg dat je introvert bent. En aardig zijn is juist heel belangrijk als je voor de klas staat. Da's wat anders dan over je heem laten lopen. Maar je moet niet denken dat je waardering krijgt. Waarom denk je dat? En van wie denk je dat je waardering krijgt? Toch niet van je leerlingen? Jij bent dat mens dat teveel huiswerk opgeeft, dus ze zien je liever gaan dan komen, hoor. Toch is het leuk werk met die pubers. Ze zijn een beetje maf en daarom juist leuk.

Dit ja. Ik ben best introvert en ben heel aardig. Maar laat inderdaad niet over me heen lopen. Je moet het ook niet voor de waardering doen. Inspiratie wel trouwens, en het plezier. Kritiek moet je niet al te persoonlijk opvatten wat dat betreft, dat scheelt ook al een slok op een borrel.

Ik vind het wel een zwaardere baan voor introverten. Gewoon, omdat je veel tijd nodig hebt om te herstellen van al die indrukken en sociale contacten. Ik heb trouwens wel ontzettend veel geleerd in deze baan, dus als je heel veel wil leren, over jezelf, over de taal, over sociale processen en 'het puberbrein' onder andere, dan is dit een hele geschikte baan.
Er is steeds minder vraag naar docenten Frans.
Je bent zelf een theepot
Een van mijn fijnste leraren van de middelbare school was volgens mij juist heel rustig. De lessen daarvan waren best ordelijk en kalm. En de lerares was ook heel aardig.

Dus lijkt mij geen probleem, zolang je maar orde kunt houden!
rustig kan wel als leraar. Als je maar een natuurlijk overwicht hebt op een klas. Dat zijn juist de prettigste docenten.
Ik heb de beste herinneringen aan mijn leraar Frans op de Mavo. Een bejaard fossiel, dat lijfstraffen uitdeelde als je drie keer een fout antwoord gaf bij multitjaptjoy-vragen.

Fantastische man, die ons meteen alle acht werkwoordstijden erin liet stampen, we hoefden eigenlijk maar drie. Op de Havo had ik het vervolgens heel makkelijk.

Consequent zijn is volgens mij het belangrijkste voor een leraar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Altijd fijn als je moeite neemt om te reageren, maar de TO niets meer van zich laat horen...
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven