Minimalisme, hoe ver ga jij?
woensdag 12 juni 2013 om 17:22
Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort verhuizen en ga een heel stuk kleiner wonen. Dit vind ik absoluut niet erg, maar er moet dus wel veel weggedaan worden. Ik leef al een aantal jaren aardig minimalistisch, maar heb toch inmiddels al 13 vuilniszakken weggegooid. Ik leefde dus nog niet zo minimalistisch als ik wilde, en als ik dacht
Dat ik ga verhuizen biedt dus uitkomst: nóg meer spullen weggooien, weggeven of verkopen.
Hoe minimalistisch leven de zelfbenoemde minimalisten van dit forum?
Ik ben benieuwd naar jullie leefstijl, maar vooral hoe je tot daartoe bent gekomen, wat je er allemaal voor hebt gedaan.
Ik ga binnenkort verhuizen en ga een heel stuk kleiner wonen. Dit vind ik absoluut niet erg, maar er moet dus wel veel weggedaan worden. Ik leef al een aantal jaren aardig minimalistisch, maar heb toch inmiddels al 13 vuilniszakken weggegooid. Ik leefde dus nog niet zo minimalistisch als ik wilde, en als ik dacht
Dat ik ga verhuizen biedt dus uitkomst: nóg meer spullen weggooien, weggeven of verkopen.
Hoe minimalistisch leven de zelfbenoemde minimalisten van dit forum?
Ik ben benieuwd naar jullie leefstijl, maar vooral hoe je tot daartoe bent gekomen, wat je er allemaal voor hebt gedaan.
woensdag 12 juni 2013 om 18:09
Ik heb niet de behoefte om minimalistisch te leven. Ik hou van mijn fijne spullen om mij heen, die ik in de loop der jaren heb verzameld, de schilderijen van mijn vader, vazen van mijn moeder, mijn boeken, mijn bakspullen, mijn trouwe lamp en kastje en tafel en luie stoel die al jaren overal met me mee verhuisd, mijn muziek, mijn DVD's. Dus zolang het niet nodig is, vind ik het prima zoals het is.
woensdag 12 juni 2013 om 18:13
Ik ben van mezelf heel minimalistisch, geen frutsels op schoorstenen en vensterbanken, net genoeg kleren om een week mee door te kunnen, een standaard 2 in 1 shampoo in de badkamer die man en ik allebei gebruiken. Komt vooral voort uit het feit dat ik schoonmaken haat, hoe minder er staat hoe minder ik schoon hoef te maken
Maar......... Nu hebben we kinderen en zeg maar dag tegen minimalisme. Tekeningen aan de muur, knutselwerkjes door het hele huis, kasten vol met speelgoed (hoewel, ´s avonds vooral lege kasten en een volle tafel/ vloer, de intertoys is er niets bij), een speeltafeltje, stoeltjes, een zitzak. nette kleren, speelkleren, schoolkleren, 3 jassen per kind aan de kapstok..........
Over 20 jaar kan ik vast weer meepraten over minimalisme!
Maar......... Nu hebben we kinderen en zeg maar dag tegen minimalisme. Tekeningen aan de muur, knutselwerkjes door het hele huis, kasten vol met speelgoed (hoewel, ´s avonds vooral lege kasten en een volle tafel/ vloer, de intertoys is er niets bij), een speeltafeltje, stoeltjes, een zitzak. nette kleren, speelkleren, schoolkleren, 3 jassen per kind aan de kapstok..........
Over 20 jaar kan ik vast weer meepraten over minimalisme!
woensdag 12 juni 2013 om 18:27
Ik ben geen zelfbenoemde minimalist, maar ik hou ook zeer zeker niet van overbodige spullen. Daarom ga ik eens per jaar al mijn kasten langs en gooi dan allerlei spul weg waar ik dat afgelopen jaar niet naar heb omgekeken. Zelfde met de kledingkast, al lijkt dat soms wat meer moeite te kosten!
Verder ook niet veel pruttel, alleen wat planten, kaarsen, spaarpotje en twee boekenplanken.
Die laatste, de boekenplank, kost eigenlijk nog de meeste moeite om uit te sorteren.. Het doet me wel goed dat ik veel spul naar de weggeef- of kringloopwinkel breng.
Verder ook niet veel pruttel, alleen wat planten, kaarsen, spaarpotje en twee boekenplanken.
Die laatste, de boekenplank, kost eigenlijk nog de meeste moeite om uit te sorteren.. Het doet me wel goed dat ik veel spul naar de weggeef- of kringloopwinkel breng.
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 12 juni 2013 om 18:34
Ik woon op net iets meer dan 50 vierkante meter, dus ik kan niet anders dan enigszins minimalistisch zijn. Toen ik hier naartoe verhuisde, kwam ik uit een huis van zo'n 80 m2, dus toen heb ik flink wat weggedaan. En wat lucht dat toch op, minder eigendommen. Kan het iedereen aanraden
Maar ja, in de jaren nadien ben ik toch weer steeds meer in mijn kleine huisje gaan proppen. En nu ik zo langzamerhand hoogzwanger begin te worden, moet er dus weer flink wat weg. Want er is nu eigenlijk geen plek voor de baby
Dit weekend wordt de grote schoningsronde. Hoop dat ik een hele berg weg kan en zal doen.
Maar ja, in de jaren nadien ben ik toch weer steeds meer in mijn kleine huisje gaan proppen. En nu ik zo langzamerhand hoogzwanger begin te worden, moet er dus weer flink wat weg. Want er is nu eigenlijk geen plek voor de baby
Dit weekend wordt de grote schoningsronde. Hoop dat ik een hele berg weg kan en zal doen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
woensdag 12 juni 2013 om 18:44
woensdag 12 juni 2013 om 18:49
Niet meedoen aan trends vind ik een goede.
En gewoon er vanuit gaan dat je met een paar pannen en wat messen hetzelfde kan doen als met allerlei ingewikkelde machines. (hoewel ik laatst ook een eierkoker heb gekocht...)
Ik ben geen minimalist want kan erg gehecht zijn aan dingen van vroeger. Een dagboekschrift met vriendinnen, een knuffel die ik in het ziekenhuis kreeg, ga zo maar door.
Een vroegere vriendin van mij nam vrijwel niks van zichzelf mee toen ze ging samenwonen. Ik vermoed alleen wat fotoboeken en kleding, de rest ging weg. Ik zit zo dus echt niet in elkaar.... ben een verzamelaar.
Maar ik zou me in een bijna leeg huis ook niet zo fijn voelen.
Hoe klein is klein, voor jou, qua huis?
En gewoon er vanuit gaan dat je met een paar pannen en wat messen hetzelfde kan doen als met allerlei ingewikkelde machines. (hoewel ik laatst ook een eierkoker heb gekocht...)
Ik ben geen minimalist want kan erg gehecht zijn aan dingen van vroeger. Een dagboekschrift met vriendinnen, een knuffel die ik in het ziekenhuis kreeg, ga zo maar door.
Een vroegere vriendin van mij nam vrijwel niks van zichzelf mee toen ze ging samenwonen. Ik vermoed alleen wat fotoboeken en kleding, de rest ging weg. Ik zit zo dus echt niet in elkaar.... ben een verzamelaar.
Maar ik zou me in een bijna leeg huis ook niet zo fijn voelen.
Hoe klein is klein, voor jou, qua huis?
woensdag 12 juni 2013 om 18:53
Hoe ver? Helemaal niet. Ik ben net een hamster. Het zit allemaal keurig luchtdicht verpakt in dozen met etiketten op zolder.
Ik kan niets weggooien wat niet kapot/versleten is. Ik bedenk er projecten voor die ik toch nooit uitvoer...
Op eigen kleding heb ik nu wel een 'iets erin=iets eruit' (heb nu zo'n zeven strekkende meters aan kledingkast, man heeft 1 zielig kastje)
Ik kan niets weggooien wat niet kapot/versleten is. Ik bedenk er projecten voor die ik toch nooit uitvoer...
Op eigen kleding heb ik nu wel een 'iets erin=iets eruit' (heb nu zo'n zeven strekkende meters aan kledingkast, man heeft 1 zielig kastje)
woensdag 12 juni 2013 om 18:57
quote:lemoos2 schreef op 12 juni 2013 @ 18:53:
Hoe ver? Helemaal niet. Ik ben net een hamster. Het zit allemaal keurig luchtdicht verpakt in dozen met etiketten op zolder.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 12 juni 2013 om 18:59
Zo'n beetje alles wat ik niet meer denk te gebruiken, gaat weg. Of ik ben toe aan iets nieuws, bijv. met oorbellen of kaarsen (heb ze voor de sier staan, mag ze hier niet branden). Vaak maak ik er iemand anders blij mee of gaat het naar de kringloop. Alleen de leukste boeken e.d. bewaar ik, de rest gaat na 1x lezen weg. En verder koop ik ook niet zoveel. Niet omdat ik er geen geld voor over heb, maar omdat ik niet de behoefte voel om bijv. de nieuwste I-pad e.d. te kopen en ook niet zo hou van rommel om mij heen. Kan de meeste spullen ook wel heel makkelijk wegdoen.
woensdag 12 juni 2013 om 19:24
Een minimalistische inrichting (dus in een woonkamer alleen 1 leren designbank en een glazen salontafel en verder helemaal niets) vind ik vreselijk afschuwelijk. Ongezellig, koud, saai en zonder enige fantasie of creativiteit.
Dat je, als je klein woont niet alles kunt volstouwen met troep is iets anders. Dat is een kwestie van efficient zijn.
www.apartmenttherapy.com heeft net weer de jaarlijkse 'small cool' contest achter de rug. Super leuk, allemaal foto's van appartementen van mensen die klein tot heeeeel klein wonen. Maar het meestal toch gezellig en heel mooi maken.
http://community.apartmen ... m/contests/smallcool/2013
Als je op de foto's klikt kun je alle deelnemers zien.
Dat je, als je klein woont niet alles kunt volstouwen met troep is iets anders. Dat is een kwestie van efficient zijn.
www.apartmenttherapy.com heeft net weer de jaarlijkse 'small cool' contest achter de rug. Super leuk, allemaal foto's van appartementen van mensen die klein tot heeeeel klein wonen. Maar het meestal toch gezellig en heel mooi maken.
http://community.apartmen ... m/contests/smallcool/2013
Als je op de foto's klikt kun je alle deelnemers zien.
woensdag 12 juni 2013 om 19:30
Ik ga ook verhuizen en dat is aanleiding om enerzijds best wat weg te gooien (wat ik echt niet meer gebruik en nooit naar omkijk) en anderzijds om heeeel veeeeel aan te schaffen. Vooral omdat ik me eerder nooit echt heb beziggehouden met mijn inrichting, maar nu opeens wel duizend ideeen heb om mijn huis helemaal gaaf te maken.
En van het volgen van woonsites heb ik geleerd wat mijn smaak is:
more is more!!!
Lekker een boekenkast vol boeken en andere mooie spullen, een collectie prachtige vazen op de schouw, mooie schemellampen op een dressoir,een wand vol met meerdere schilderijen/afbeeldingen en een stapel heerlijke tijdschriften naast de salontafel.
En van het volgen van woonsites heb ik geleerd wat mijn smaak is:
more is more!!!
Lekker een boekenkast vol boeken en andere mooie spullen, een collectie prachtige vazen op de schouw, mooie schemellampen op een dressoir,een wand vol met meerdere schilderijen/afbeeldingen en een stapel heerlijke tijdschriften naast de salontafel.
woensdag 12 juni 2013 om 19:46
Ik hou van landelijk, sfeervol en warmte.
Heb een kaarsen verslaving, moet overal aan snuffelen, ruiken en dan kopen.
Resultaat is een kast vol geurkaarsen, waxinelichtjes in alle kleuren van de regenboog en een heleboel houders in allerlei soorten en maten.
De rest van mijn huis is erg opgeruimd, geen overvolle kasten nouja wel met kleding en schoenen maar dat heb ik nodig.
Heb een kaarsen verslaving, moet overal aan snuffelen, ruiken en dan kopen.
Resultaat is een kast vol geurkaarsen, waxinelichtjes in alle kleuren van de regenboog en een heleboel houders in allerlei soorten en maten.
De rest van mijn huis is erg opgeruimd, geen overvolle kasten nouja wel met kleding en schoenen maar dat heb ik nodig.
Ja en?
woensdag 12 juni 2013 om 19:47
Hier nog een site met veel voorbeelden van wonen in kleine ruimtes.
http://www.houzz.com/ideabooks/Small-Spaces
http://www.houzz.com/ideabooks/Small-Spaces
woensdag 12 juni 2013 om 20:39
quote:freya25 schreef op 12 juni 2013 @ 18:13:
Over 20 jaar kan ik vast weer meepraten over minimalisme!+1
Over 20 jaar kan ik vast weer meepraten over minimalisme!+1
woensdag 12 juni 2013 om 20:54
Ik sluit mij aan bij freya25.
Van mezelf ben ik zeer minimalistisch. Ik geef niks om modieuze kleding, ben zeer tevreden met mijn minilaptopje van nog geen 200 euro en frutsels in huis hou ik niet van. Ik heb alleen een behoorlijke hoeveelheid boeken, dat wel.
Mijn kinderen delen mijn minimalisme helaas niet, zodat onze kleine woning alsnog tot de nok toe gevuld is met meuk .
Van mezelf ben ik zeer minimalistisch. Ik geef niks om modieuze kleding, ben zeer tevreden met mijn minilaptopje van nog geen 200 euro en frutsels in huis hou ik niet van. Ik heb alleen een behoorlijke hoeveelheid boeken, dat wel.
Mijn kinderen delen mijn minimalisme helaas niet, zodat onze kleine woning alsnog tot de nok toe gevuld is met meuk .