Werk & Studie alle pijlers

Grenzen oprekken

13-06-2013 10:03 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs heb ik een man die ik ken uit een eerdere zakelijke omgeving in de arm genomen als consultant. Deze man heeft zijn sporen in ons werkveld ruimschoots verdiend en hij heeft een netwerk met voor mij belangrijke connecties. Nu heb ik veel tijd, geld en energie in mijn project gestoken. In de laatste fase heb ik hem aangetrokken, we zijn een honorarium overeengekomen en hij ging voortvarend aan de slag.

Zijn werk doet hij uitstekend. Maar de zakelijke grenzen rekt hij langzaam maar zeker op en dat zit me dwars. Het begon ermee dat hij me op een bepaalde manier benaderde en dat hij begon te hinten op de slechte relatie met zijn vrouw, maar ik dacht (hoopte) dat ik het misschien verkeerd zag dus ik drukte het weg. Toen begon hij me lief noemen, ging mails afsluiten met ‘veel liefs’, etc. Taalgebruik dat m.i. niet past binnen een zakelijke relatie, maar ik hoopte dat het wel over zou gaan als ik het negeerde. Niet dus. Gisteravond kreeg ik een appje waarin hij zijn gevoelens nog meer kenbaar maakt.

Ik baal hier zo van. Ik verwacht gewoon een zuivere, professionele houding en ik heb helemaal geen zin in dit gedoe. Ik weet ook niet hoe ik dit moet interpreteren, het slaat gewoon nergens op. Hoe roep ik dit nou een halt toe zonder dat hij zich in zijn hemd gezet voelt (want typische man: groot ego).

Of denken jullie dat ik het allemaal verkeerd zie? En moet ik het hier met mijn vriend over hebben?

Bah
Stuur een mail terug, met bedankt dat je me liefhebt, dat waardeer ik zeker, maar graag wil ik onze relatie zakelijk houden

Mvg

Zo krenk je ze ego niet zo en weet hij waar hij aan toe is.
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Zeg hem gewon dat je zijn taalgebruik niet vind passen binnen jullie professionele relatie, en dat je een zuivere professionele houding van hem verwacht m.b.t. de samenwerking.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik denk dat je het beter niet had kunnen negeren. Je had direct aan moeten geven dat je de relatie graag zakelijk wilde houden en dat je uitdrukkingen als "veel liefs" e.d. liever vervangen zag door "met vriendelijke groet". Je hebt het nu een tijdje getolereerd en daardoor heeft hij alleen maar het idee gekregen dat je het wel OK vindt. Dus alsnog zo snel mogelijk vriendelijk maar zakelijk duidelijk maken. Zeggen dat je hem enorm waardeert als professionele kracht, maar dat je liever geen persoonlijke relatie wilt aangaan en de contacten graag zakelijk wilt houden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dank voor de reacties. Jullie vinden het dus ook ongepast. En achteraf gezien had ik meteen moeten ingrijpen, ja. Les voor de volgende keer.
het is heel erg ongepast. En ik herken het, je probeert het maar even te negeren omdat je anders misschien zo heftig overkomt...

Maar duidelijkheid is geboden.

Ik zou niet zeggen dat je het waardeert maar idd dat je het zakelijk wilt houden en dus ook in de mailtjes die jullie elkaar sturen.
Ik vind het ook ongepast. Mails met liefs eronder en dergelijke zou ik negeren en wel je eigen mails op professionele wijze terug beantwoorden.

En verder niet ingaan op avances van zijn kant.
Ik houd mijn berichten zuiver zakelijk maar die boodschap wordt niet opgepikt. Soms contact hij me voor onzinnigheden en dat laat ik dan zo lang mogelijk liggen of ik reageer er helemaal niet op. Maar lekker werken is het niet zo, natuurlijk.

Ik ga hem verzoeken het contact terug te brengen naar zakelijk niveau. Duidelijkheid is idd het beste.
quote:norma_jeane schreef op 13 juni 2013 @ 10:08:

Stuur een mail terug, met bedankt dat je me liefhebt, dat waardeer ik zeker, maar graag wil ik onze relatie zakelijk houden

Mvg

Zo krenk je ze ego niet zo en weet hij waar hij aan toe is.

Dit lijkt me de beste oplossing, zo maak je het ook niet te groot. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat het je samenwerking in de weg komt te staan.

Je moet er wel wat aan doen. Dit soort bullshit moet je zo snel mogelijk afkappen.
Mega irritant voor je trouwens. Sommige mannen hebben echt een betonnen plaat voor hun kop.
Vergeet niet om eerst te benadrukken dat je tot nu toe zeer tevreden bent over zijn werk.

Ik zou trouwens avances ook negeren en mijn houding, toon en woordkeus wat afstandelijker maken. Af en toe "u" ipv "jij" en voortaan minder persoonlijke dingen tegen hem vertellen zendt al een duidelijke boodschap uit.
Je kan het bij jezelf houden. Dus zeggen dat jij je ongemakkelijk voelt bij een persoonlijkere omgang op de werkvloer. En duidelijk vragen of hij het zakelijker wil houden.
quote:norma_jeane schreef op 13 juni 2013 @ 10:08:

Mvg

Zo krenk je ze ego niet zo en weet hij waar hij aan toe is.Zou ik er niet inzetten. Stelt hij voor om te kappen met het project zodat ze geen zakelijke relatie meer hebben.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je had beter gelijk kunnen ingrijpen met een eenvoudig 'Ik wil onze relatie zakelijk houden.' want nu heb je, door niet te reageren, bepaalde verwachtingen laten ontstaan. Anyway gewoon alsnog zeggen, kort en zakelijk houden.
ik zou hem eruit gooien.

dit is ongepast gedrag.
wij slapen nooit.
Er moet toch iets in je houding zijn geweest wat hem vertelde dat hij een kans had. Hij heeft aanmoedigingen gezien. Verkillen en een professioneel toontje opzetten zetten hem op zijn plek terug.
Weet niet hoezeer je afhankelijk bent van zijn expertise maar ik zou het eerst proberen om het luchtig te brengen. Dus op de app reageren met: dat is heel fijn, maar nu back to business, heb je nog input voor mij. Laat af en toe in je gesprekken ook vallen dat je een strikte scheiding hebt tussen werk en privé en dat je hem als werk ziet!
wat een onzin groll.

deze man weet gewoon dat hij weg komt met zijn gedrag.

hij kan het dus altijd proberen.
wij slapen nooit.
en over dat luchtige brengen, waarom moet dat luchtig gebracht worden?

to heeft er last van en zij betaald hem. niet voor zijn geflirt.

voor hem 100 anderen, zeker momenteel.
wij slapen nooit.
Ik weet niet of ik er iets van zou zeggen. Dan wordt het zo'n Groot Ding. Misschien beetje terloops: goh, hoop niet dat je 'liefs' ook naar onze klanten mailt, dat kan echt niet.

Daarbij vaker naam van je vriend laten vallen, zodat hij weet dat hij geen kans maakt: nee, kan niet overwerken straks, ga met m'n vriend lekker uiteten.
Zakelijk = menselijk
quote:valentinamaria schreef op 13 juni 2013 @ 11:06:

en over dat luchtige brengen, waarom moet dat luchtig gebracht worden?

to heeft er last van en zij betaald hem. niet voor zijn geflirt.

voor hem 100 anderen, zeker momenteel.Nou nee, ze schreef dat ze zijn netwerk nodig heeft. Daarbij zitten ze in de laatste fase van het project. Inwisselen wordt dan/nu nog een stuk lastiger.
niemand is onmisbaar.
wij slapen nooit.
Een andere mogelijkheid is dat hij het niet als avances bedoelt maar als een manier om jou kleiner te maken en hemzelf groter.
Sommige mannen denken nog dat ze een kans bij je maken als je ze al een keer zwaar te kakken hebt gezet (nadat een paar keer duidelijk vertellen dat je er niet van gediend bent geen enkel effect heeft gehad). En het is mannen ook eigen om, als ze hun pik ergens kwijt willen, overal aanmoedigingen in te zien. Daarom is vanaf het begin af aan heel duidelijk zijn zo belangrijk.......

Als ik jou was TO dan zou ik hem vertellen dat je de relatie strikt zakelijk wenst te houden. En als dit voor hem problemen oplevert dat je dan op zoek zult gaan naar een vervanger. Hij mag dan goed zijn in zijn werk. Daar lopen er zeker weten meer van rond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven