Welke auto?

15-06-2013 10:12 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met ontzettend veel plezier rijd ik al een jaar of 5 in mijn Daihatsu Cuore. Maar na de zomer heb ik een nieuwe baan waardoor ik meer op de weg zit. Nog geen bijzondere afstand maar mijn Daihatsu is niet erg comfortabel zodra het weer niet optimaal is. Erg licht dus elk zuchtje wind voel ik, voel me niet veilig bij een flinke regenbui etc.

Met een budget van ¤4000,- incl inruil van de mijne, ben ik op zoek naar een andere auto. Een maatje groter, wat comfortabeler, solide en niet teveel poespas (airco en stuurbekrachtiging wel wenselijk). Eentje waar je echt op kan rekenen die met gemak een flink aantal jaar mee kan. Ik neig naar weer een Japanner maar dat is geen must.

Er is alleen zoveel keus! Opties die ik nu gezien heb: Daihatsu Sirion 2, Toyota Yaris, Kia Picanto, Volkswagen Polo, Peugeot 206.

Ik wil géén: Ford Ka, Renault, Citroën

Wie rijdt met één van bovenstaande auto's of heeft er echt verstand van?
Mijn budget is wel iets hoger, en in mijn woonland koop je meer auto voor je geld :-) .

Zoiets misschien, alleen dan het stuur aan de rechterkant ;) .
Poeh, zoveel meningen zoveel auto's. Grote beurt viel reuze mee dus ik kan weer even vooruit. Zolang ik niet weet wat ik wil en ik nergens tegenaan loop, blijf ik de mijne gewoon rijden. De Colt heb ik laten staan. Had 135.000 gelopen en dat is nou niet 'er op vooruit gaan'.

Ben er wel achter dat ik wel een echte auto onder mijn kont wil en geen hele kleintjes meer.
Ik zou ook vooral letten op het gebruik. Of je auto nou 1 op 10 rijdt of 1 op 20 scheelt enorm voor je maandelijkse kosten, zeker als je veel rijdt. Dus een kleine Toyota bijvoorbeeld. Je kunt ook eens kijken op de site van de ADAC (Duitse wegenwacht) en zoeken op pannenstatisiek. Dan vind je een lijst van auto's en de frequentie waarmee de ADAC ervoor heeft moeten uitrukken. Dan krijg je ook al een aardig beeld van de betrouwbaarheid van auto's.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 16 juni 2013 @ 14:16:

Ik zou ook vooral letten op het gebruik. Of je auto nou 1 op 10 rijdt of 1 op 20 scheelt enorm voor je maandelijkse kosten, zeker als je veel rijdt. Dus een kleine Toyota bijvoorbeeld. Je kunt ook eens kijken op de site van de ADAC (Duitse wegenwacht) en zoeken op pannenstatisiek. Dan vind je een lijst van auto's en de frequentie waarmee de ADAC ervoor heeft moeten uitrukken. Dan krijg je ook al een aardig beeld van de betrouwbaarheid van auto's.He dat is handig!
quote:mywickedlife schreef op 16 juni 2013 @ 13:44:

Poeh, zoveel meningen zoveel auto's. Grote beurt viel reuze mee dus ik kan weer even vooruit. Zolang ik niet weet wat ik wil en ik nergens tegenaan loop, blijf ik de mijne gewoon rijden. De Colt heb ik laten staan. Had 135.000 gelopen en dat is nou niet 'er op vooruit gaan'.

Ben er wel achter dat ik wel een echte auto onder mijn kont wil en geen hele kleintjes meer.

Maar die km,s horen bij die bouwjaren vaak hebben die kleintjes minder gelopen. Een auto van 5 jaar en ouder heeft gewoon vaak meer dan een 100.000 km gelopen.

Die hele kleintjes rijden heel behoorlijk en kun je ook niet vergelijken met een auto van 10 jaar of ouder.bv een polo van nu kun je makkelijk vergelijken met een golf van 8 jaar oud.

Vandaar mijn optie rij door en koop nieuw

Ja mijn bron is ook Adac
quote:Orzoo schreef op 16 juni 2013 @ 14:19:

[...]

He dat is handig!http://www.adac.de/infote ... Pannenstatistik_2013.aspx
Kun je je budget nog een beetje verhogen?

Ik heb een volvo en vind het echt een superfijne auto.

Niet te groot (een van de kleinere modellen) en uitermate geschikt voor lange afstanden en slecht weer. Stabiele wegligging en een goede moter.

Ooit ook gekeken naar een toyota, en vooral het benzineverbruik sprak me aan, maar ik voel me niet veilig in zo'n klein auto'tje.

Ik zou ook vooral letten op het gebruik. Of je auto nou 1 op 10 rijdt of 1 op 20 scheelt enorm voor je maandelijkse kosten, zeker als je veel rijdt. Dus een kleine Toyota bijvoorbeeld. Je kunt ook eens kijken op de site van de ADAC (Duitse wegenwacht) en zoeken op pannenstatisiek. Dan vind je een lijst van auto's en de frequentie waarmee de ADAC ervoor heeft moeten uitrukken. Dan krijg je ook al een aardig beeld van de betrouwbaarheid van auto's.

Maar heb je met een kleine Toyota niet weer hetzelfde probleem mbt de gevoeligheid voorhet weer? TO geeft aan juist niet meer een heel klein autootje te willen die met elke windstoot over de weg danst.

Ik ben gek op mijn goedkope, zuinige Fiat Panda, maar als ik ineens significant meer de weg op zou moeten, dan zou ik hem ook willen inruilen voor iets met mer comfort en dat iets stevige op de weg ligt.
Ja, daar zit ook wat in. Ik heb een iets grotere Toyata, die rijdt heerlijk. Een Yaris misschien? Die is niet zo groot, maar ook niet zo'n koekblik.
hmm, ik las hier mee (ook op zoek), maar nu ben ik het even kwijt.

slobberbone, bedoel je dit in het algemeen? dat als je wilt gaan voor een auto van ongeveer 5 jr oud dat je beter een nieuwe kunt kopen relatief gezien. of dat het merk en model en toch nog wel toe?

mijn polo is te klein voor vriend. hij had eerder een lease auto, peugot 308. een 208 lijkt hem een goed idee en dan eentje die uit de lease komt. maar als ik jou reacties zo lees, dan twijfel ik of dat uberhaupt wel handig is.

(even los van dat we er totaal niet uit zijn qua merk/model, alleen de specs en dat mijn vriend ook in de stoel moet passen en ik geen uitstekende kofferbak wil )

Ik zou ook vooral letten op het gebruik. Of je auto nou 1 op 10 rijdt of 1 op 20 scheelt enorm voor je maandelijkse kosten, zeker als je veel rijdt. Dus een kleine Toyota bijvoorbeeld. Je kunt ook eens kijken op de site van de ADAC (Duitse wegenwacht) en zoeken op pannenstatisiek. Dan vind je een lijst van auto's en de frequentie waarmee de ADAC ervoor heeft moeten uitrukken. Dan krijg je ook al een aardig beeld van de betrouwbaarheid van auto's.Het nadeel is alleen dat die gebaseerd is op het Duitse wagenpark. Die ziet er toch anders heel uit dan het Nederlandse wagenpark. Het geeft dus wel een beeld, maar er worden ook auto's tekort gedaan.
Ik vind het interessant dat de statistieken zoveel verschillen. In Engeland scoort de Mini ondergemiddeld wat betrouwbaarheidsstatistieken betreft en in Duitsland staat hij zelfs in de top 10.

Ik weet niet hoe ze die statistiek hebben uitgerekend, waarschijnlijk het aantal modellen met pech / het aantal modellen dat wegenwacht bij hen afneemt.

Misschien kopen mensen in Duitsland duurdere versies van de Mini, of ze worden beter onderhouden. Of misschien worden sommige auto's niet geaccepteerd door de wegenwacht. Misschien kwamen Mini's wel later in de mode waardoor er alleen relatief jonge Mini's rijden.
quote:lanfir schreef op 17 juni 2013 @ 09:53:

hmm, ik las hier mee (ook op zoek), maar nu ben ik het even kwijt.

slobberbone, bedoel je dit in het algemeen? dat als je wilt gaan voor een auto van ongeveer 5 jr oud dat je beter een nieuwe kunt kopen relatief gezien. of dat het merk en model en toch nog wel toe?

mijn polo is te klein voor vriend. hij had eerder een lease auto, peugot 308. een 208 lijkt hem een goed idee en dan eentje die uit de lease komt. maar als ik jou reacties zo lees, dan twijfel ik of dat uberhaupt wel handig is.

(even los van dat we er totaal niet uit zijn qua merk/model, alleen de specs en dat mijn vriend ook in de stoel moet passen en ik geen uitstekende kofferbak wil )

Nee, ik had speciaal toegespitst op TS wil 4k uitgeven inruil is 2k dus 6k en komt met een 8 jaar oude Colt op de proppen en ik denk dat afschrijving van een nieuwe C1 veel minder is en je rijd dan nieuw, prijsstelling is erg goed zeker al die auto zie Adac ook nog eens heel betrouwbaar is. Ze wil een grotere auto maar een C1 rijd heel volwassen voor zeer net bedrag

Iedereen oppert dan koop een 2e hands maar die zijn bijna net zo duur zie mijn voorbeeld eerder.

Bij andere (duurder) is het een heel ander verhaal en kan een auto na 3 jaar wel vele 10-tallen % goedkoper zijn en met 5 jaar nog veel meer (soms 2/3 al afgeschreven)
quote:Sorcha_ schreef op 17 juni 2013 @ 13:32:

Ik vind het interessant dat de statistieken zoveel verschillen. In Engeland scoort de Mini ondergemiddeld wat betrouwbaarheidsstatistieken betreft en in Duitsland staat hij zelfs in de top 10.

Ik weet niet hoe ze die statistiek hebben uitgerekend, waarschijnlijk het aantal modellen met pech / het aantal modellen dat wegenwacht bij hen afneemt.

Misschien kopen mensen in Duitsland duurdere versies van de Mini, of ze worden beter onderhouden. Of misschien worden sommige auto's niet geaccepteerd door de wegenwacht. Misschien kwamen Mini's wel later in de mode waardoor er alleen relatief jonge Mini's rijden.Duitsers onderhouden hun auto ook veel beter dan de gemiddelde Engelse
quote:slobberbone schreef op 17 juni 2013 @ 14:42:

[...]

Duitsers onderhouden hun auto ook veel beter dan de gemiddelde Engelse

Maar dan zouden toch alle auto's meer pech moeten hebben? Of raken Mini's erger beschadigd van slecht onderhoud?

Mijn eigen auto is een 18-jaar oud gebakkie dat nou niet echt goed onderhouden is door de vorige Engelse eigenaar. Maar na wat Tender Loving Care rijdt ie al een stuk beter.
quote:Sorcha_ schreef op 17 juni 2013 @ 13:32:

Misschien kopen mensen in Duitsland duurdere versies van de Mini, of ze worden beter onderhouden. Of misschien worden sommige auto's niet geaccepteerd door de wegenwacht. Misschien kwamen Mini's wel later in de mode waardoor er alleen relatief jonge Mini's rijden.

Met die "nieuwe" Mini zijn idd veel problemen geweest in de eerste bouwjaren. Hebben ze pas sinds kort onder controle.

Nadeel van die ADAC gegevens is dat wanneer mensen een nieuwe auto kopen en ze pech hebben/stil komen te staan, ze niet de ANWB of ADAC bellen, maar de pech-hulpdienst van het merk zelf. Meestal kun je de eerste twee of drie jaar gratis assistentie krijgen van het merk waar je in rijdt, mits nieuw gekocht uiteraard en bij de off dealer van zo'n merk onderhouden.

Die pech-gevallen duiken dus niet op in lijstjes als die van de ADAC.

Wie een zuinige auto zoekt, maar niet te klein wil rijden: de Toyota Prius of Honda Civic Hybrid halen gemakkelijk 1 op 18 benzine (5,5 liter per 100 km) of beter, en bieden meer ruimte, veiligheid en comfort dan zeg de Aygo achtige modellen.
@quattro, ik ben het met je eens wat de keuze van auto's, maar ik denk niet dat die binnen het budget van TO vallen.
@TS: al eens aan een Corsa gedacht? Vind ik erg fijn rijden, stevig op de weg en zuinig. En betrouwbaar, althans de corsa's die ik heb gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven