afwijkend miauw geluid

15-06-2013 21:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn katten miauwt sinds een dag of twee heel gek. Dit heb ik nog nooit eerder gehoord, echt een apart geluid, een beetje schor lijkt het wel, en zwaar.

Normaal heeft hij altijd het zelfde type gemiauw als hij wil eten of gewoon aan het kletsen is.

Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik hier iets mee?
Krols?
Blaasgruis? Plast hij wel normaal?
ineens ander gedrag is altijd een reden voor een dierenartsbezoek. Misschien is hij ziek, heeft hij pijn of een keelaandoening
Katten kunnen ook schor zijn, bv van een verkoudheid, of omdat hij gisteren tijdens een ruzie veel geschreeuwd heeft. Zou me niet direct zorgen maken, als zijn gedrag verder niet anders is.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 juni 2013 @ 22:00:

ineens ander gedrag is altijd een reden voor een dierenartsbezoek. Misschien is hij ziek, heeft hij pijn of een keelaandoening

Ik lees nergens dat poes zich afwijkend gedraagt, alleen dat hij een beetje raar mauwt. Poezen mauwen wel vaker raar. Kan krolsheid zijn, of een verkoudheid zoals Klootviool al zegt. Als poes verder gewoon gezellig en vrolijk is zou ik me niet zo druk maken.

En dan nu de hamvraag: TO, gedraagt poes zich verder zoals te doen gebruikelijk?
Het is geen poes maar een geholpen kater dus krols is het niet.

Hij zoekt wel gewoon aandacht, komt op gezette tijden om zijn eten vragen, ligt op hetzelfde plekje op de bank te slapen en komt nog steeds knuffelen. Dus ander afwijkend gedrag zie ik niet.

Blaasgruis zou kunnen gezien hij al jaren blaasgruispatient is. Maar hij krijgt sinds een aantal jaar dieetvoer spelciaal tegen blaasgruis en heeft ook al sinds dat dieet geen last meer gehad.

Hij plast nu steeds vaker in de tuin en niet meer (of minder) op de bak dus ik heb minder zicht op zijn plasjes. Ik za extra opletten om te kijken of hij minder of moeilijk plast.

Kan het zijn dat hij toch gruis of steentjes heeft ondanks dat hij gewoon dieetvoer daarvoor heeft en al jaren geen klachten meer heeft gehad?

We hebben sinds een paar weken een kitten erbij. Dat gaat top! Samen spelen en knuffelen en samen slapen. Kat heeft ook geen tekenen van stress oid ivm komst nieuwe kat laten zien. In het begin ook geen afwijkend gemiauw, dat is echt iets van de laatste dagen.
wellicht een luchtweginfectie gekregen van de anderen kat?
Ah, een gruiskat. Dan kan het inderdaad heel geen kwaad om het even in de gaten te houden. Misschien een dagje binnen houden om zijn plasgedrag te bekijken?
Sabbaticalmeds, dat zou wellicht kunnen, alleen aan kitten merk ik niks..

Nou miauwt die nog niet echt, die piept meer... maar ik zie ook geen andere symptomen bij de kleine die duiden op een infectie/ziekte oid...

Mss gewoon even dierenarts bellen voor consult? Die betaal ik toch zelf dus kan bellen wanneer ik wil ;)

Maargoed dieren kunnen niet praten he...
Ja, dat ga ik morgen zeker doen lady V.
Ik bedenk me nu.. onze kater heeft de afgelopen tijd veel stiekem van het kittenvoer gesnoept. Als kitten zijn bakje nog niet leeg had gauw de rest opeten en stiekem uit de zak snoepen...

kan het zijn dat dat niet goed is voor zijn gruis en dat hij dat nu door die voeding gekregen heeft?

Hij krijgt trouwens wel gewoon zijn iegen voer dus dat werkt dat kittenvoer dan tegen...?
Nee, dat eigen voer werkt het kittenvoer niet "tegen". Als je kat op dieet is, lijkt het me logisch dat je er dan voor zorgt dat hij geen toegang heeft tot ander eten. Dit vind ik wel erg onvoorzichtig van je. En zelfs terwijl je weet dat hij verkeerd voer eet, heb je daar geen maatregelen voor genomen?

Wat Lady V zegt, binnenhouden om plas te kunnen zien.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Als je kater speciaal dieetvoer heeft (c/d, Urinary, ASD, of iets dergelijks) is het inderdaad niet goed om hem het voer van het kitten op te laten eten. Hier kunnen de gruisproblemen zeker weer erger van worden. Daarnaast kan ook mèt speciaal dieet het gruis weer terug komen. Alleen de kans is vele malen kleiner. Goed in de gaten houden dus, en apart voeren! Ik zou hem idd even binnen houden en zijn plasgedrag even bekijken. Veranderen er andere zaken (minder vrolijk, braken, niet eten oid) dan natuurlijk niet afwachten en de dierenarts bellen.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
En voortaan zorgen dat hij niet bij het kittenvoer kan, bijvoorbeeld door ze afzonderlijk eten te geven en de restjes kittenvoer meteen op te ruimen. Je geeft hem geen dieetvoer voor de kat zijn kut tenslotte.
Ze worden ook apart gevoerd, de tussendeur naar de keuken is dan dicht, maar er is een paar keer geweest dat ik daarmee bezig was en kitten doet iets wat niet mag en dan moet ik daar op af terwijl ik andere kat even niet in de gaten heb en die zit dan alweer op het aanrecht te vreten. En deze vent kan (blijkt) nu ook keukenkastjes met zijn pootje openhaken waar de zak kittenvoer stond. Die heeft hij stukgebeten en daar wat van opgegeten.

Ik probeer daar zeker op te letten maar soms zijn ze me te snel af.
Klinkt als echte katten Anjapanja . Hoe gaat het vandaag met hem? Nog steeds raar gemiauw?
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Mijn kat mauwt weleens gek vlak voordat ze moet overgeven. Kan dus een teken van misselijkheid of andersoort malaise zijn. Hou hem van het andere voer af en als het aanhoudt zou ik een preventief urineonderzoek laten doen. Zo veel kost dat geeneens volgens mij.
Mijn poes werd schor na een weekje in een pension. Best wel zorgelijk want het is juist een enorme 'zeurkat' die de hele dag achter je aan loopt te mauwen. Ik heb dat even aangekeken en toen het niet verbeterde (ze was ook wat hangerig) toch maar naar de dierenarts gegaan. Bleek een keelontsteking dus ze heeft medicijnen gekregen.
Onze kat kon vorig jaar nog amper miauwen. Haar stem sloeg over zeg maar. Af en toe piepte ze alleen wat.

Ook maakte ze hierbij steeds slikbewegingen.

Zij bleek dus een keelontsteking te hebben en na een antibiotica kuur was dit over en haar stem/miauw weer normaal!
Soezie81, het is nog niet veranderd... hij miauwt nu wat minder dan normaal heb ik het idee... maar het geluid is nog steeds anders dan normaal.

Hij eet goed, drinkt goed, en hij plast ook goed, gaat gewoon rustig zitten, harde straal, veel plas en hij laat geen gedrag zien wat erop wijst dat hij misschien weer gruis heeft.

Hij is heel speels. Heb niet het idee dat hij zich niet lekker voelt.

Ik heb het vandaag even gevraagd aan dierenarts en die zegt dat het vanalles kan zijn.. heb ik nog niks aan natuurlijk. Hij gaf aan het even aan te kijken...

Hij heeft overigens niets gezegd over evt een keelontsteking...

Kan het zijn dat hij deze toch misschien heeft ook al lijkt het alsof hij zich verder kiplekker voelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven