Toch maar Wajong?

16-06-2013 19:14 408 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn leven lang al last van angstklachten. Als kind was ik al erg neurotisch en teruggetrokken, wat er toe leidde dat ik jarenlang ben gepest. Dat de angstklachten versterkt zijn door het pesten betwijfel ik niet. Echter heb ik er nu nog steeds last van. Ik loop bij een psycholoog en slik medicatie (antidepressiva) na een heftige depressie. Mijn diagnose is dan ook officieel een angststoornis.

Toch heb ik het nog best ver geschopt. Ik heb een universitair diploma behaald. Nu begint echter het gewone leven en ik ben doodsbang. Ik heb namelijk geen studie gedaan waar je echt meteen mee aan de bak komt, maar juist een studie die anderen als "pretpakket" zien. Ik heb ervan genoten, maar nu.. ik heb er niet veel aan. Vanwege mijn klachten heb ik mij vooral gefocust op het halen van mijn studie, waardoor ik maar heel weinig werkervaring heb. Ik was een stage gaan doen maar dat ging zo slecht dat ik maar gestopt ben.

Inmiddels durf ik niets meer. Ik heb wel een idee welke kant ik op wil, maar overal vragen ze ervaring of ze hebben andere eisen waar ik niet aan voldoe. Ik kan mij wel voor de kop slaan dat ik geen rechten op economie gestudeerd heb... Eigenlijk zou ik gewoon een uitzendbureau moeten bellen, maar vorig jaar ben ik langsgegaan bij een van de velen en daar ben ik toen ontzettend afgesnauwd. "We hebben een site, solliciteer daar maar"' werd er gezegd. Terwijl ik niet eens precies weet waar ze nou iemand als ik zouden zoeken... Ook heb ik aan studiegenoten rondgevraagd wat zij deden en sommigen gaven mij wat tips, maar ik durf er niet achteraan te gaan. Ik heb het idee dat niemand mij uberhaupt een kans gaat geven. Immers, ik heb mijn stage ook al verprutst. Ik heb vaak de gedachtes dat ik waardeloos ben en niks kan.

Ik heb echt het idee dat ik nu in het diepe gegooid ben en mijn klachten houden mij tegen om actie te ondernemen. Ik bespreek dit wel om de zoveel dagen met een psycholoog, maar echt wijzer word ik er ook niet van. Toen ik haar vroeg wat ik het beste kon doen, zei ze dat ik naar het jongerenloket moest. Een blik op de site laat zien dat het zo'n site is voor mensen zonder diploma's. Een baantje als schoffelaar kan ik ook wel vinden, maar iets op mijn niveau, dat is waar het om gaat.

Op dit moment ben ik zo aan het malen en piekeren, dat ik mij soms afvraag of het uberhaupt gaat lukken... Ik twijfel dan ook meer en meer of ik niet maar gewoon een Wajong moet aanvragen. Ik loop al sinds mijn 10e bij pscyhologen dus het moet te bewijzen zijn, toch?
In het echt houd ik mijn mening voor me. Ik ben niet iemand die haar politieke voorkeur of wereldbeeld deelt op het werk. Dat is prive.
quote:Chartreuse schreef op 16 juni 2013 @ 21:38:

[...]

Ja hoor, dat kan prima. Ook binnen callcenterwerk heb je verschillende gradaties, niveaus en goede en minder goede werkgevers.

Ik dank in ieder geval God op mijn blote knieën als ik straks mijn zeer goed betaalde callcenterbaan weer terug zou kunnen krijgen. Kan ik mijn gezin heel best van onderhouden.Dus je krijgt er wel minimumloon? Wanneer heb je daar echt op? Ik ben bang dat ze mij dat niet willen geven.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:36:

[...]

Ik heb 1200 per maand netto nodig om rond te komen... kan dat met zo'n baan?

Ik voel mij trouwens heel erg aangevallen hier. Ik weet dat het mijn eigen schuld is omdat ik blijkbaar bepaald gedrag oproep, maar ik ben hier niet om mensen te kwetsen.

Trouwens, ik denk dat de betekenis van het woord stoornis niet begrepen wordt. Er zit iets vast in mijn hoofd. Ik heb al jaren therapie, heb vanalles geprobeerd, mezelf helemaal kapotgeanalyseerd, ik slik elke dag meerdere pilletjes die qua substantie nog slecht voor mijn lichaam zijn ook, en ik doe er niks aan? Ik wil DOLGRAAG beter worden, maar het is echt niet zo makkelijk. Je zegt toch ook niet iemand met een stofwisselingsziekte om beter te gaan eten? niemand hier zegt dat je je aanstelt wbt je angststoornis, niemand hier zegt dat je dat maar van je af moet zetten, sterker er zijn je door een aantal mensen hele goeie tips gegeven die je allemaal wegslaat met allerlei arrogante antwoorden. En dan verbaas jij je erover dat je weerwoord krijgt?

Misschien doe je het omdat je je minder voelt, maar het heeft een averechtse uitwerking zoals je ziet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:16:

[...]

Ik ben volgende maand de hele maand weg, dus ik begin pas na de vakantie (in augustus) echt met zoeken.

En WO is niet alleen "zelfstandig stampen". Jij hebt net zo'n vertekend beeld als ik.Mijn halve vrienden en familie bestaat uit hoger opgeleiden en ik heb zelf mbo en hbo gedaan. Ik heb een prima beeld van div studies. Ook door werkervaring. Wat houd het nog meer in dan volgens jou?
quote:Sophiaaaaa schreef op 16 juni 2013 @ 21:38:

[...]

Ik ben me heel goed doordrongen van de betekenis van het woord stoornis. Alle posts die je tot nu toe hier hebt gedaan getuigen er echter niet van dat jij weet dat jij degene bent die het werk moet verzetten om beter te worden. Je verschuilt je achter je probleem en probeert een uitvlucht (wajong) daarvoor te vinden. Zo werkt het nou eenmaal niet. Of je dat nou wilt of niet.

Ik weet wel dat ik de enige ben die mij kan helpen, maar

1. Ik weet niet hoe

2. Ik vind het doodeng om alles zelf te moeten doen

3.Ik heb faalangst, die mij belemmert om iets te doen.

Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad en nog een paar anderen. Ik weet nu dat als ik irreele gedachtes heb, ik moet reflecteren. het probleem is nu alleen dat ik ze niet meer tegen kan houden, het malen niet kan stoppen.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:33:

[...]

Vind jij eens een callcenterbaan voor 5 dagen in de week waar je minimumloon verdient? Straks zit ik ergens voor 5 euro per uur te zwoegenHeb je al bij de vacatures van de ANWB gekeken? Geen idee of het een courante taal is die jij gestudeerd hebt, maar ANWB is over het algemeen gek op mensen die hun talen spreken.
je zult heel moeilijk een baan vinden, dat ligt niet aan jou! maar aan de economie. Er zijn veel mensen, weinig banen. Ik ken veel vrienden die afgestudeerd zijn op allerlei niveaus die ook geen baan kunnen vinden.

En wat betreft de MBO'er, die zullen ze liever aannemen omdat ze ervanuit gaan met jouw WO opleiding dat je uiteindelijk een andere baan zoekt en dus weer zult vertrekken als je een beter aanbod krijgt. Zie ze maar te overtuigen van het feit dat jij ervoor gaat!

Dus, je zult alles aan moeten pakken wat je kunt krijgen.

Hopelijk lukt het je om het idee los te laten dat je dan je leven vergooit. Als je nu een baantje vindt (wat het dan ook is) dan hoef je dat natuurlijk niet de rest van je leven te blijven doen he!

Wajong lijkt me helemaal niet fijn, ook niet fijn voor je CV. Blijf aan de slag meid, veel succes!

En weet: niet geschoten is altijd mis. Je bent vooral bezig met wat ze allemaal zullen vinden zonder dat je daadwerkelijk hebt gesolliciteerd. En je zult veel bot vangen, realiseer je dat er gewoon erg veel mensen werkzoekend zijn.
TO, waar haal jij het idee vandaan dat er alleen jongeren bij de Hema en de Bijenkorf werken? Bij onze Hema werken veel dames van middelbare leeftijd. En ook bij De Bijenkorf zie ik praktisch alleen maar personeel vanaf een jaar of dertig.

Onzin dus.
1200 uur netto ga je met een Wajong niet krijgen hoor.

Ik vind een Wajong best veel, iedere maand. Maar zó veel als jij wilt is het niet.

Misschien als je ernaast nog zou werken wat je ernaast mag werken, dat je het dan haalt. Maar dat wilde je niet, geloof ik.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:36:

[...]

Ik heb 1200 per maand netto nodig om rond te komen... kan dat met zo'n baan? Is zeker niet onmogelijk.quote:Ik voel mij trouwens heel erg aangevallen hier. Ik weet dat het mijn eigen schuld is omdat ik blijkbaar bepaald gedrag oproep, maar ik ben hier niet om mensen te kwetsen.Gebruik dan ook geen woorden als debieltjes en mongooltjes, dan kom je al een heel eind qua kwetsen.quote:Trouwens, ik denk dat de betekenis van het woord stoornis niet begrepen wordt. Er zit iets vast in mijn hoofd. Ik heb al jaren therapie, heb vanalles geprobeerd, mezelf helemaal kapotgeanalyseerd, ik slik elke dag meerdere pilletjes die qua substantie nog slecht voor mijn lichaam zijn ook, en ik doe er niks aan? Ik wil DOLGRAAG beter worden, maar het is echt niet zo makkelijk. Je zegt toch ook niet iemand met een stofwisselingsziekte om beter te gaan eten?

Je komt heel wereldvreemd over, lijkt niet te weten hoe de maatschappij in elkaar steekt en wat de invloed van de crisis op de arbeidsmarkt is. Dat is wat de weerstand oproept. Niet je stoornis en of je daar wel of niet hard aan zou werken.

Wat jij wil qua baan is helemaal niet gek. Je inkomenseis ook niet. Maar wat jij wil, dat wil het halve land wel. En jij lijkt het in je schoot geworpen te willen krijgen omdàt je die stoornis hebt. Zo werkt het niet. Kun je heel hard willen van wel, maar daar verander je de situatie niet mee.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:42:

[...]

1. Ik weet niet hoe

Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad en nog een paar anderen. Ik weet nu dat als ik irreele gedachtes heb, ik moet reflecteren. het probleem is nu alleen dat ik ze niet meer tegen kan houden, het malen niet kan stoppen.En wáárom denk jij dat "wij van het Vivaforum" je beter kunnen helpen dan de mensen die ervoor gestudeerd hebben, die er hun beroep van hebben gemaakt en die bovendien op de hoogte zijn van de sociale kaart in jouw regio, plus alle relevante wetgeving en regelingen. Je gaat de hulp die je zoekt hier niet vinden. Maar niet getreurd, er is een organisatie die je wél kan helpen: Stichting MEE heten ze. Die kunnen alle dingen die ik hierboven schreef en weet je wat? Ze zijn nog aardig ook.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:42:

[...]

1. Ik weet niet hoe

Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad en nog een paar anderen. Ik weet nu dat als ik irreele gedachtes heb, ik moet reflecteren. het probleem is nu alleen dat ik ze niet meer tegen kan houden, het malen niet kan stoppen.

Tuurlijk is het doodeng! Dat staat ook helemaal buiten kijf. Maar.....als je uit angst niks doet, blijf je je altijd zo voelen. Je zult toch ooit gewoon moeten beginnen en kijken waar het schip strandt. Het kan alleen maar beter worden.

Voor wat betreft het minimumloon. Waarom zouden ze jou dat niet betalen? Het heet niet voor niks WETTELIJK minimumloon.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:22:

[...]

Een traineeship bedoel je? Of een BBL?Bijvoorbeeld, maar er zijn ook zat bedrijven die mensen in hun bedrijf/instelling opleiden om vervolgens daarna het betreffende beroep uit te oefenen. Zo maak je kennis met de praktijk en kun je professionaliseren in het werk. Al is het iets onder je niveau, je moet ergens beginnen toch?
Wajong is netto trouwens zo'n 900 euro.

Dat is 75% van het wettelijk minimumloon. Afhankelijk van je leeftijd kun je nog onder het minimum jeugdloon vallen, dan is het nog minder wat je krijgt.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:40:

[...]

Dus je krijgt er wel minimumloon? Wanneer heb je daar echt op? Ik ben bang dat ze mij dat niet willen geven.Weet je wat minimumloon inhoudt? En dan heb ik het niet over de hoogte, maar waarom het zo heet en waarop het gestoeld is?
quote:Madderijn schreef op 16 juni 2013 @ 21:18:

Die zijn erna past hier ook; ik wil leven zonder angst!

(nlies)En dat liedje wat ze net zong "Een heel zwaar leven" past nog beter geloof ik
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Chartreuse schreef op 16 juni 2013 @ 21:34:

[...]

Heeft die instelling geen (contact met een) reïntegratiebureau?

Ik ben momenteel aan het reïntegreren na jarenlange uitval a.g.v. een ongeluk en het reïntegratiebureau van de instelling waar ik bij loop is op dit moment voor mij aan het zoeken naar een bedrijf waar ik werkervaring op kan doen in mijn vakgebied. Aangezien ik een WIA-uitkering krijg (en er goedkeuring is verleend voor dit traject) zal dat in het begin op vrijwillige basis zijn (dus onbetaald maar met behoud van uitkering). Het is voor mij wel een uitgelezen kans om in de praktijk te testen of ik mijn vakgebied nog aan kan, hoeveel uren in de week ik aan kan maar ik kan die periode bij dat bedrijf straks ook weer op mijn CV vermelden. Dat het vrijwillig en onbetaald is hoeft op het CV niet vermeld te worden.

Is dat niet voor mensen die al gewerkt hebben maar door ziekte gestopt zijn?

Ik heb mijn psycholoog gesmeekt om hulp maar het enige wat ze wist was het jongerenloket. Wat ik best vreemd vind, als psycholoog moet je toch wel overzicht hebben van de mogelijkheden die jouw instelling biedt?
Ik weet dat er een wettelijk minimumloon is maar ik dacht dat het gold als je fulltime werkte.

Sorry. Ik ben op dit moment echt even in de war.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:49:

[...]

Is dat niet voor mensen die al gewerkt hebben maar door ziekte gestopt zijn?

Ik heb mijn psycholoog gesmeekt om hulp maar het enige wat ze wist was het jongerenloket. Wat ik best vreemd vind, als psycholoog moet je toch wel overzicht hebben van de mogelijkheden die jouw instelling biedt?Ben je al bij het jongerenloket geweest?
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 16 juni 2013 @ 21:43:

TO, waar haal jij het idee vandaan dat er alleen jongeren bij de Hema en de Bijenkorf werken? Bij onze Hema werken veel dames van middelbare leeftijd. En ook bij De Bijenkorf zie ik praktisch alleen maar personeel vanaf een jaar of dertig.

Onzin dus.Ik heb vorig jaar gesolliciteerd in de Hema. Blokker, de H&M en andere kledingwinkels, de Coffee Company, en ik ben nergens uitgenodigd. Of ik paste niet in het profiel (?) of ik was te oud.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:51:

Ik weet dat er een wettelijk minimumloon is maar ik dacht dat het gold als je fulltime werkte.

Sorry. Ik ben op dit moment echt even in de war.Voor het feit dat je hoger opgeleid bent ben je niet heel snugger he
quote:Sophiaaaaa schreef op 16 juni 2013 @ 21:51:

[...]

Ben je al bij het jongerenloket geweest?Ik denk dat ik dat maar wel ga doen dan... en zal dan ook maar die MEE even bellen, als jullie er op staan. Maar ik voel me er zo ongelukkig bij, en straks moet ik dingen doen die ik niet wil... Dan dwingen ze me om een bepaald traject te volgen en dan sta ik overal bekend als gestoorde.
Ga eens denken in mogelijkheden. Je zit alleen jezelf in de weg. Door je angst verzin je aldoor maar smoezen en spreek je jezelf tegen.

Wat wil je nou precies?
quote:TanteJos schreef op 16 juni 2013 @ 21:37:

[...]

Ja en of dat een beperking is! Mensen die in het echt ook zo over komen liggen heel snel uit een team (mi terecht, niets zo tenenkrommend als omhoog gevallen mensen).Ik dacht dat je iets anders bedoelde! Er zijn m.i. anders wel een hoop mensen die onzeker zijn en dat op een bepaalde manier in hun gedrag laten zien (arrogantie om hun onzekerheid te verbergen), hebben zij dan meteen een beperking? Dat ze misschien buiten het team vallen oké, maar beperking... Maargoed dat is jouw idee ervan en dat mag .
Zeuren Friz. Afgeven op anderen, zichzelf ophemelen en vooral niet werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven