Toch maar Wajong?

16-06-2013 19:14 408 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn leven lang al last van angstklachten. Als kind was ik al erg neurotisch en teruggetrokken, wat er toe leidde dat ik jarenlang ben gepest. Dat de angstklachten versterkt zijn door het pesten betwijfel ik niet. Echter heb ik er nu nog steeds last van. Ik loop bij een psycholoog en slik medicatie (antidepressiva) na een heftige depressie. Mijn diagnose is dan ook officieel een angststoornis.

Toch heb ik het nog best ver geschopt. Ik heb een universitair diploma behaald. Nu begint echter het gewone leven en ik ben doodsbang. Ik heb namelijk geen studie gedaan waar je echt meteen mee aan de bak komt, maar juist een studie die anderen als "pretpakket" zien. Ik heb ervan genoten, maar nu.. ik heb er niet veel aan. Vanwege mijn klachten heb ik mij vooral gefocust op het halen van mijn studie, waardoor ik maar heel weinig werkervaring heb. Ik was een stage gaan doen maar dat ging zo slecht dat ik maar gestopt ben.

Inmiddels durf ik niets meer. Ik heb wel een idee welke kant ik op wil, maar overal vragen ze ervaring of ze hebben andere eisen waar ik niet aan voldoe. Ik kan mij wel voor de kop slaan dat ik geen rechten op economie gestudeerd heb... Eigenlijk zou ik gewoon een uitzendbureau moeten bellen, maar vorig jaar ben ik langsgegaan bij een van de velen en daar ben ik toen ontzettend afgesnauwd. "We hebben een site, solliciteer daar maar"' werd er gezegd. Terwijl ik niet eens precies weet waar ze nou iemand als ik zouden zoeken... Ook heb ik aan studiegenoten rondgevraagd wat zij deden en sommigen gaven mij wat tips, maar ik durf er niet achteraan te gaan. Ik heb het idee dat niemand mij uberhaupt een kans gaat geven. Immers, ik heb mijn stage ook al verprutst. Ik heb vaak de gedachtes dat ik waardeloos ben en niks kan.

Ik heb echt het idee dat ik nu in het diepe gegooid ben en mijn klachten houden mij tegen om actie te ondernemen. Ik bespreek dit wel om de zoveel dagen met een psycholoog, maar echt wijzer word ik er ook niet van. Toen ik haar vroeg wat ik het beste kon doen, zei ze dat ik naar het jongerenloket moest. Een blik op de site laat zien dat het zo'n site is voor mensen zonder diploma's. Een baantje als schoffelaar kan ik ook wel vinden, maar iets op mijn niveau, dat is waar het om gaat.

Op dit moment ben ik zo aan het malen en piekeren, dat ik mij soms afvraag of het uberhaupt gaat lukken... Ik twijfel dan ook meer en meer of ik niet maar gewoon een Wajong moet aanvragen. Ik loop al sinds mijn 10e bij pscyhologen dus het moet te bewijzen zijn, toch?
Callcenter is geen "echte" baan,

stichting MEE begeleidt alleen mongolen

jij kunt het werk van een MBOer beter dan iemand die er voor heeft geleerd

en Barbie is een debieltjes

verder nog wat vooroordelen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Madderijn schreef op 16 juni 2013 @ 21:17:

Heb je niet een beetje hoge drempelvrees, net als meer afgestudeerden? Nu gaat het gebeuren, nu ben je volwassen.

In dat geval helemáál: begin met een baan.

Zo niet; regel asap hulp bij MEE en ga alvast online interesse testen invullen. En dat je er zelf niet aan denkt op jouw titel te zoeken terwijl je toekomst ervan af hangt is onpraktisch. Bedrijven willen werknemers, geen filosofen.

Mijn interesse blijft uitgaan naar administratief werk. Het liefst in een bedrijf gericht op internationale contacten en/of onderwijs. Maar ik ben bang dat ik daar niks krijg.

Ik krijg trouwens van sommige posters het idee dat het mijn schuld is dat ik nog steeds niet beter ben. Alsof ik het expres doe. Het gebeurt gewoon niet. Ik weet ook niet waarom. Als ik dat wist dan was ik nu wel psychiater geweest.
quote:rosanna08 schreef op 16 juni 2013 @ 21:22:

verder nog wat vooroordelen? Dat je met een master in een taal een topbaan kunt vinden. Dat vooroordeel was je vergeten.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:18:

[...]En ik weet dat iemand met een Engels studie een anglicist is. Maar een anglicist is vooral taalkundig. Een linguist. Daarom zocht ik op de taal zelf.

Je gaat voorbij aan het punt dat ik probeer te maken:

Iemand die rechten heeft gestudeerd noemt zich meester in de rechten, iemand die Engels heeft gestudeerd noemt zich een anglicist. Zo'n kreet is er waarschijnlijk ook voor iemand die de studie heeft afgerond die jij hebt afgerond. Je zoekt toch werk in je vakgebied?

Een serveerster zoekt ook niet op glas, al werkt ze nog zoveel met glazen, want dan komen er vacatures als glaszetter en glazenwasser naar voren.
quote:rosanna08 schreef op 16 juni 2013 @ 21:22:

verder nog wat vooroordelen?

Ja, niemand geeft haar een kans

en uitzendbureaus zijn ook niks want, die roepen niet meteen als ze binnenkomt "welkom, we zitten op je te wachten"
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Beeldig, je klinkt bitter. Wat kan ik doen om dat te veranderen?

Van een callcenterbaan kan je toch niet rondkomen of wel?
quote:Beeldig schreef op 16 juni 2013 @ 21:24:

[...]

Dat je met een master in een taal een topbaan kunt vinden. Dat vooroordeel was je vergeten. dat komt vast doordat ik een MBOer ben en callcenterwerk heb gedaan

oh en ik heb een WIA-uitkering
quote:Beeldig schreef op 16 juni 2013 @ 21:24:

[...]

Dat je met een master in een taal een topbaan kunt vinden. Dat vooroordeel was je vergeten. sjit ja, stom "slaat tegen voorhoofd"
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:26:

Van een callcenterbaan kan je toch niet rondkomen of wel? ligt er aan of je inbound of outbound doet

heb er toch een aantal jaar best goed van kunnen rondkomen hoor

quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:24:

[...]

Mijn interesse blijft uitgaan naar administratief werk. Het liefst in een bedrijf gericht op internationale contacten en/of onderwijs. Maar ik ben bang dat ik daar niks krijg.

Ik krijg trouwens van sommige posters het idee dat het mijn schuld is dat ik nog steeds niet beter ben. Alsof ik het expres doe. Het gebeurt gewoon niet. Ik weet ook niet waarom. Als ik dat wist dan was ik nu wel psychiater geweest.

Misschien eens stoppen met al die zielenknijpers en eens een maandje gaan stage lopen bij een gezin met mensen die gewoon een simpel MBO baantje hebben, of nog minder.

En die gewoon blij zijn dat ze iedere maand rond kunnen komen,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 16 juni 2013 @ 21:25:

[...]

Ja, niemand geeft haar een kans

en uitzendbureaus zijn ook niks want, die roepen niet meteen als ze binnenkomt "welkom, we zitten op je te wachten" oh ja die ook
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:24:

[...]

Ik krijg trouwens van sommige posters het idee dat het mijn schuld is dat ik nog steeds niet beter ben. Alsof ik het expres doe. Het gebeurt gewoon niet. Ik weet ook niet waarom. Als ik dat wist dan was ik nu wel psychiater geweest.Als je gaat zitten wachten tot het gebeurt, dan kun je dat doen totdat je een ons weegt. Je zult zelf moeten werken, werken en nog eens werken om beter te worden. Dat vergt inzet, geloof en tijd. Uit zichzelf gebeuren zal het in ieder geval niet.

Grappig dat jij het forum met geluidfunctie hebt. Nee, ik ben niet bitter. Ik vind het alleen wél oerstom van je dat je een goede tip (MEE) wegzet als "alleen voor mongolen". Ik wou dat iemand mij jaren eerder op die stichting gewezen had, dat had ons hier in huis heel wat hoofdbrekens gescheeld.

quote:Van een callcenterbaan kan je toch niet rondkomen of wel?Jawel hoor, kan prima volgens mij. Verbazingwekkend trouwens dat je denkt van callcenterwerk niet rond te kunnen komen, maar dat je wel Wajong aan wilt vragen. Het is niet alsof dat wel een zak met geld is die al je zorgen om rond te komen weg neemt.
quote:nlies schreef op 16 juni 2013 @ 21:30:

[...]

Misschien eens stoppen met al die zielenknijpers en eens een maandje gaan stage lopen bij een gezin met mensen die gewoon een simpel MBO baantje hebben, of nog minder.

En die gewoon blij zijn dat ze iedere maand rond kunnen komen,

Wat voor stage?

Ik mag al dankbaar zijn als ik ergens minimumloon krijg.

Van een callcenterbaan kan je toch niet rondkomen of wel?Waarom zou je van een call-center baan niet kunnen rondkomen? Daar krijg je ook gewoon netjes betaald hoor.
quote:Beeldig schreef op 16 juni 2013 @ 21:31:

[...]

Grappig dat jij het forum met geluidfunctie hebt. Nee, ik ben niet bitter. Ik vind het alleen wél oerstom van je dat je een goede tip (MEE) wegzet als "alleen voor mongolen". Ik wou dat iemand mij jaren eerder op die stichting gewezen had, dat had ons hier in huis heel wat hoofdbrekens gescheeld.

[...]

Jawel hoor, kan prima volgens mij. Verbazingwekkend trouwens dat je denkt van callcenterwerk niet rond te kunnen komen, maar dat je wel Wajong aan wilt vragen. Het is niet alsof dat wel een zak met geld is die al je zorgen om rond te komen weg neemt.Vind jij eens een callcenterbaan voor 5 dagen in de week waar je minimumloon verdient? Straks zit ik ergens voor 5 euro per uur te zwoegen
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 19:42:

Ik loop trouwens ook echt bij een instelling, niet bij zo'n vrijgevestigde. Ik heb daar ook een psychiater. Vanwege mijn angstklachten ben ik tijdens mijn bachelor vertraagd en dat werd ook als geldige reden gezien.

Heeft die instelling geen (contact met een) reïntegratiebureau?

Ik ben momenteel aan het reïntegreren na jarenlange uitval a.g.v. een ongeluk en het reïntegratiebureau van de instelling waar ik bij loop is op dit moment voor mij aan het zoeken naar een bedrijf waar ik werkervaring op kan doen in mijn vakgebied. Aangezien ik een WIA-uitkering krijg (en er goedkeuring is verleend voor dit traject) zal dat in het begin op vrijwillige basis zijn (dus onbetaald maar met behoud van uitkering). Het is voor mij wel een uitgelezen kans om in de praktijk te testen of ik mijn vakgebied nog aan kan, hoeveel uren in de week ik aan kan maar ik kan die periode bij dat bedrijf straks ook weer op mijn CV vermelden. Dat het vrijwillig en onbetaald is hoeft op het CV niet vermeld te worden.
Gelukkig ben je geen Barbie? Barbie zit niet te miepen op een forum dat ze niks kan en wil. Die heeft een inkomen waar jij nog een puntje aan kunt zuigen. Maar ja. dat wil je niet.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:33:

[...]

Vind jij eens een callcenterbaan voor 5 dagen in de week waar je minimumloon verdient? Straks zit ik ergens voor 5 euro per uur te zwoegenWie het kleine niet eert...
quote:Sophiaaaaa schreef op 16 juni 2013 @ 21:32:

[...]

Waarom zou je van een call-center baan niet kunnen rondkomen? Daar krijg je ook gewoon netjes betaald hoor.

Ik heb 1200 per maand netto nodig om rond te komen... kan dat met zo'n baan?

Ik voel mij trouwens heel erg aangevallen hier. Ik weet dat het mijn eigen schuld is omdat ik blijkbaar bepaald gedrag oproep, maar ik ben hier niet om mensen te kwetsen.

Trouwens, ik denk dat de betekenis van het woord stoornis niet begrepen wordt. Er zit iets vast in mijn hoofd. Ik heb al jaren therapie, heb vanalles geprobeerd, mezelf helemaal kapotgeanalyseerd, ik slik elke dag meerdere pilletjes die qua substantie nog slecht voor mijn lichaam zijn ook, en ik doe er niks aan? Ik wil DOLGRAAG beter worden, maar het is echt niet zo makkelijk. Je zegt toch ook niet iemand met een stofwisselingsziekte om beter te gaan eten?
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:33:

[...]

Vind jij eens een callcenterbaan voor 5 dagen in de week waar je minimumloon verdient? Straks zit ik ergens voor 5 euro per uur te zwoegenHet minimumloon is geen 5 euro per uur, maar rond de 9. Per maand in ieder geval 1460 euro bruto bij een fulltime werkweek. Kun je prima van rondkomen. Is in ieder geval meer dan die Wajong die je ambieert.
quote:tauruss23 schreef op 16 juni 2013 @ 21:09:

[...]

Nou, dat vind ik wel een stellige conclusie die je hier trekt. Omdat ze bepaalde gedachten heeft die irreëel zijn heeft ze meteen een beperking?

TO ik denk dat jij gewoon graag complimenten krijgt (wie niet), en dat dat jouw gedachten doet verminderen? Ik bedoel, als je een universitaire opleiding hebt afgerond, laat dat ook positieve dingen zien hoor, en zoals ik al zei, ligt het niet per definitie aan de ervaring of bepaalde opleiding. Er moet ook een klik zijn en daar kun je zelf voor zorgen.Ja en of dat een beperking is! Mensen die in het echt ook zo over komen liggen heel snel uit een team (mi terecht, niets zo tenenkrommend als omhoog gevallen mensen).

Van een callcenterbaan kan je toch niet rondkomen of wel?

Ja hoor, dat kan prima. Ook binnen callcenterwerk heb je verschillende gradaties, niveaus en goede en minder goede werkgevers.

Ik dank in ieder geval God op mijn blote knieën als ik straks mijn zeer goed betaalde callcenterbaan weer terug zou kunnen krijgen. Kan ik mijn gezin heel best van onderhouden.
Niet geschoten is altijd mis. En van een call centerbaan kan je rondkomen. Je zal er meer aan overhouden dan van een Wajong. Zorg dat je een baan krijgt ook al is die onder ''jouw niveau'' en zoek van daaruit verder. Je doet dan ervaring op en het staat ook een stuk beter op je CV.
quote:lilliangish schreef op 16 juni 2013 @ 21:36:

[...]

Ik heb 1200 per maand netto nodig om rond te komen... kan dat met zo'n baan?

Ik voel mij trouwens heel erg aangevallen hier. Ik weet dat het mijn eigen schuld is omdat ik blijkbaar bepaald gedrag oproep, maar ik ben hier niet om mensen te kwetsen.

Trouwens, ik denk dat de betekenis van het woord stoornis niet begrepen wordt. Er zit iets vast in mijn hoofd. Ik heb al jaren therapie, heb vanalles geprobeerd, mezelf helemaal kapotgeanalyseerd, ik slik elke dag meerdere pilletjes die qua substantie nog slecht voor mijn lichaam zijn ook, en ik doe er niks aan? Ik wil DOLGRAAG beter worden, maar het is echt niet zo makkelijk. Je zegt toch ook niet iemand met een stofwisselingsziekte om beter te gaan eten?Ik ben me heel goed doordrongen van de betekenis van het woord stoornis. Alle posts die je tot nu toe hier hebt gedaan getuigen er echter niet van dat jij weet dat jij degene bent die het werk moet verzetten om beter te worden. Je verschuilt je achter je probleem en probeert een uitvlucht (wajong) daarvoor te vinden. Zo werkt het nou eenmaal niet. Of je dat nou wilt of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven