Ik vraag me af...

19-06-2013 12:20 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af welke aanhef ik het best gebruik voor een mail die ik aan mijn psycholoog wil versturen. Tot hier toe hadden we drie gesprekken. Ik mag haar mails zenden.

Als fictieve naam geef ik haar Sonja Bronk.

Wat schrijf ik:

Beste Sonja

Geachte mevrouw (Bronk)

...

?

Bedankt!
Waar jij je prettig bij voelt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het eerste vind ik nogal 'los', het andere nogal 'stijf', maar mss beter optie 2 dan.
Beste sonja bronk?
quote:sonane schreef op 19 juni 2013 @ 12:38:

Beste sonja bronk?

Beste mevrouw Bronk

Beste Sonja

Geachte mevrouw Bronk

Kies er eentje die goed voelt en taaltechnisch klopt.
Of als aanhef:

Geachte mevrouw Bronk, beste Sonja,

En dan als ze antwoordt met beste dan overgaan op beste.
Tutoyeren jullie elkaar in de gesprekken? Dan SONJA

(als ik het niet zeker weet, begin ik mails met bijvoorbeeld "goedemorgen"
Je hebt elkaar al een paar keer gesproken. Heb je haar in die gesprekken aangesproken met Sonja? Tutoyeer je elkaar?

Het komt vreemd over als je nu ineens heel formeel Geachte mevrouw Bronk, in je mail zet terwijl je eerder Hoi Sonja zei.

Ik zou voor 'Beste mevrouw Bronk' gaan. Niet te formeel maar ook niet te informeel
quote:Cheery schreef op 19 juni 2013 @ 12:57:

Of als aanhef:

En dan als ze antwoordt met beste dan overgaan op beste.+1
Ik zeg meestal 'goedemiddag' (of welk tijdstip het dan ook is) als ik tussen beste en geachte in wil zitten
quote:Sophiaaaaa schreef op 19 juni 2013 @ 12:49:

[...]

Beste mevrouw Bronk

Beste Sonja

Geachte mevrouw Bronk

Kies er eentje die goed voelt en taaltechnisch klopt.

Ik kies voor een persoonlijk contact graag een aanhef waar ik me prettig bij voel. Als ik tussen "beste sonja" en "beste mevrouw" in wil zitten, spreek ik gewoon iemand aan met voor- en achternaam.

Het is geen sollicitatie, het is een brief naar een psych.

Echt voor je onvermogen om een beetje buiten de taaltechnische kaders te denken. Alsof die psych zich hier druk over zou maken.

Goedemorgen/middag is ook een optie, net wat zelf prettig voelt.
Ik zou die van mij gewoon aanspreken met haar voornaam. Maar ik heb ook tijden bij haar gelopen en er is nooit echt sprake geweest van een formele sfeer. Ik zou gaan voor "Beste mevrouw Bronk." Dat vind ik zelf tussen formeel en informeel inzitten
quote:rozehanddoek schreef op 19 juni 2013 @ 15:38: Ik zou gaan voor "Beste mevrouw Bronk."

Doe dat toch niet alsjeblieft. Het is weliswaar geen sollicitatiebrief, maar het hoort gewoon niet. Het staat net zo knullig als 'Geachte Sonja' of 'Hallo mevrouw Sonja' of zoiets.

Maar nu snap ik wel waarom steeds meer instanties en bedrijven je zo aanspreken .

Als je haar normaal tutoyeert dan kun je dat in je aanhef ook doen. Dus Beste Sonja. En anders Geachte mevrouw Bronk. En als je er echt niet uitkomt dan Geachte mevrouw Bronk, beste Sonja.
quote:Cheery schreef op 19 juni 2013 @ 12:57:

Of als aanhef:

En dan als ze antwoordt met beste dan overgaan op beste.Zo doe ik het ook!
Haha heurt het niet? Is het niet veel belangrijker dat je in een brief aan je psych een aafhef gebruik waar je je prettig bij voelt? Het is mooi meegenomen als jij nog een beetje correct is ("Ha Geachte mevrouw Sonja" vind ik ook wat te ver gaan) maar enige flexibiliteit in taalgebruik is toch wel handig...

En echt, daar staat of valt niet het fatsoen in onze maatschappij mee...

En je kan inderdaad altijd vervallen in het onpersoonlijke "goedemorgen, goedemiddag" maar dat vind ik dan weer een beetje vluchtig. Ook persoonlijk

Geachte mevrouw, Beste ... gebruik ik vooral wanneer het een officiele brief betreft, of een brief die door anderen gelezen gaat worden. Voor een korte brief naar een psych zou ik waarschijnlijk hem/haar bij de voornaam aanspreken.
--En echt, daar staat of valt niet het fatsoen in onze maatschappij mee...--

Dat zeg ik toch niet? Dat maak jij er van. Het hoort niet net zoals je namen niet met kleine letter schrijft, en niet nou doei als afsluiting.

Er vallen heus geen doden hoor (en nee, ik weet dat jij dat ook niet zegt ) als je briefconventies laat zitten. Het staat alleen zorgvuldiger en beter als je ze wel hanteert.
Vraag is wat in deze context belangrijker is: zorgvuldigheid, of het kiezen van een aanhef die misschien niet helemaal taaltechnisch correct is, maar waar de briefschrijver zich goed bij voelt

Voor beide is wel wat te zeggen lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven