Even de weg kwijt (studie)

21-06-2013 10:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Mijn vraag is: is dit allemaal wel realistisch? Als je al ruim 10 jaar volledig arbeidsongeschikt bent, hoe groot is de kans dan überhaupt dat je gaat werken?

En als je het doet voor de zingeving: zijn er geen andere mogelijkheden om andere dingen te doen?
Geen idee, ik weet dat als die angsten minder zouden zijn ik met alleen mijn ziekte wel (deeltijd) zou moeten kunnen studeren/werken. Die angsten zijn echter heel erg verbonden aan dat negatieve gevoel, het niet hebben van een toekomst.
Ik snap een beetje wat je bedoelt.Toch ben ik bang dat je nu te hoog inzet. Studeren, ook in deeltijd, is ontzettend inspannend met een chronische ziekte van welke aard dan ook. Ik denk dat de kans heel erg groot is dat je heel snel af moet haken en dan heb je nog een faalervaring erbij.

Is het misschien niet beter om nog een jaar de tijd te nemen om je voor te bereiden op het studeren? Met een dag per week vrijwilligerswerk om ervaring op te doen met het hebben van een verplichte dagindeling en de druk van verantwoordelijkheden. Dan kun je verder de 21+ toets voorbereiden. Als dat je allemaal lukt zou ik kijken of je de studie aankunt.
Ik zou zeggen neem contact op met een studieadviseur of studentendecaan. Vertel over je beperkingen en vraag daar advies. Er zijn meer studenten die een universitaire studie doen met een of andere beperking. Juist omdat ze er ervaring mee hebben, zouden ze je daar van beter advies kunnen voorzien dan je arts of psycholoog.

Kijk hier bijvoorbeeld: http://www.studenten.leid ... en/studentendecanen1.html

Of ga op zoek naar een soortgelijke adviseur op de uni naar jouw keuze.
Bedankt voor het meedenken bootje. Ik zie dan wel het nadeel dat studeren aan de universiteit 3 jaar is (minstens) en andere opleidingen 4 jaar. Als ik daar pas op mijn 28ste dan mee zou beginnen is dat toch 1 of 2 jaar die niet binnen de studiefinanciering valt en ik kan die kosten niet volledig zelf betalen. Een jaar de tijd nemen om op te bouwen dmv vrijwilligerswerk klinkt dan wel weer erg goed en had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar hoe zal dat zitten met de wajong? Zullen ze dat niet zeggen dat een dag vrijwilligerswerk kunnen doen betekend ook een dag (theoretisch) kunnen werken waardoor je dus gekort wordt. (het is nu al lastig rondkomen met mijn hogere zorgkosten) Hier zal ik me dan in moeten verdiepen.
quote:__frenchy__ schreef op 21 juni 2013 @ 11:08:

Bedankt voor het meedenken bootje. Ik zie dan wel het nadeel dat studeren aan de universiteit 3 jaar is (minstens) en andere opleidingen 4 jaar. Als ik daar pas op mijn 28ste dan mee zou beginnen is dat toch 1 of 2 jaar die niet binnen de studiefinanciering valt en ik kan die kosten niet volledig zelf betalen. Een jaar de tijd nemen om op te bouwen dmv vrijwilligerswerk klinkt dan wel weer erg goed en had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar hoe zal dat zitten met de wajong? Zullen ze dat niet zeggen dat een dag vrijwilligerswerk kunnen doen betekend ook een dag (theoretisch) kunnen werken waardoor je dus gekort wordt. (het is nu al lastig rondkomen met mijn hogere zorgkosten) Hier zal ik me dan in moeten verdiepen.Volgens mij loopt die stufi gewoon door als je voor je dertigste begint. Van DUO:

Aanvragen voor je 30ste

Je moet studiefinanciering uiterlijk aanvragen op de eerste dag van de maand waarin je dertig wordt en er dan ook recht op hebben. Je studiefinanciering loopt na je 30ste gewoon door, als je aan alle voorwaarden blijft voldoen. Zet je je studiefinanciering stop na je 30ste? Dan kun je niet meer opnieuw aanvragen.

Verder zul je inderdaad even moeten gaan overleggen met je arbeidsdeskundige van het UWV. Leg het verhaal dan zo uit dat je een jaar vrijwilligerswerk wil doen om te kijken of het haalbaar is om te studeren, zodat je voor een deel weer in je eigen inkomen kan voorzien in de toekomst. Ik denk dat ze dan wel toestemming geven als jouw behandelaars er achter staan.
Ik vraag me echt heel erg af of jij je in jouw situatie moet storten op een opleiding. En waarom gelijk uni? Je mag het niveau misschien aankunnen, maar universitaire banen zijn veeleisende banen. Heb je niet meer succes met een meer gerichte opleiding, waarbij er functies te bedenken zijn die heel goed part time te doen zijn. Het verbaast me wel dat je nog niet hebt nagedacht over vrijwilligerswerk. En heb je via patiëntenverenigingen wel eens gesproken met mensen, die in hetzelfde schuitje zitten?
Ik heb wel nagedacht over vrijwilligerswerk maar niet de mogelijkheid om het een jaar te doen om zo op te bouwen zoals bootje aangaf. Ik heb wel eens contact gehad met een groep met dezelfde problemen maar vond dat de sfeer erg negatief was, op wat niet mogelijk was en niet op wat wel mogelijk is gericht. Nu realiseer ik me dat ik zo ook ben (geworden) maar ik wil niet verder meegesleurd worden in de negativiteit van anderen en juist de positieve dingen gaan bekijken. Wat kan ik wel? Wat is wel mogelijk, ook in de toekomst?
quote:__frenchy__ schreef op 21 juni 2013 @ 11:22:

Wat kan ik wel? Wat is wel mogelijk, ook in de toekomst?Dat zijn ontzettend moeilijke vragen, waar je soms gewoon niet uitkomt. Daarom moet je blijven proberen om je horizon te verbreden en je grenzen te verleggen. En dan zul je honderd keer op je snufferd gaan, maar dat kan niet anders. Er zijn geen kant-en-klare antwoorden.
quote:__frenchy__ schreef op 21 juni 2013 @ 11:22:

Ik heb wel nagedacht over vrijwilligerswerk maar niet de mogelijkheid om het een jaar te doen om zo op te bouwen zoals bootje aangaf. Ik heb wel eens contact gehad met een groep met dezelfde problemen maar vond dat de sfeer erg negatief was, op wat niet mogelijk was en niet op wat wel mogelijk is gericht. Nu realiseer ik me dat ik zo ook ben (geworden) maar ik wil niet verder meegesleurd worden in de negativiteit van anderen en juist de positieve dingen gaan bekijken. Wat kan ik wel? Wat is wel mogelijk, ook in de toekomst?Er zijn ook organisaties met een positieve insteek. Ik heb ermee gewerkt, en ze bestaan nog; het heet kennis centrum cross over. Ga eens snuffelen op hun website, ze hebben ook veel waardevolle links op de website (naar facebook, twitter, blogs). Je kunt het vinden op www.kcco.nl
Bedankt voor de tips
Ik weet weinig van jouw situatie, maar heb je de open universiteit overwogen? Dan kan je op eigen tempo vakken volgen. Dus pauze nemen als je het niet trekt op een gegeven moment en op een later moment verder gaan.

http://www.ou.nl/

Verder, de wajong gaat de komende jaren heel wat strenger worden, dus daar zou ikzelf geen 5-jaren plan meer vanaf laten hangen, het zou zonde zijn een studie af te moeten breken omdat je van de regering moet gaan schoffelen (of iets in die geest).

http://www.rijksoverheid. ... n/wajong/wajong-uitkering

Kopje 'Nieuwe plannen met de Wajong'
quote:__frenchy__ schreef op 21 juni 2013 @ 11:37:

Bedankt voor de tipsje haakt wel heel snel af met je topic en haalt je post weg, waarom? Zegt dit iets over jouw doorzettingsvermogen?
Wat is dat toch voor trend hier op het forum, om de openingspost na een uurtje of wat te verwijderen. Van mij mogen figuren die dat zonder goede reden doen een permanente ban krijgen. Ben je zo'n lafbek dat je je OP moet verwijderen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven