Gezondheid alle pijlers

Tetanusprik/naar de dokter?

22-06-2013 13:32 29 berichten
Hallo allemaal,

Na wat googelen ben ik niet echt verder gekomen en omdat ik niet goed weet waar ik het beste advies kan inwinnen, stel ik hier maar even mijn vraag.

Ik ben op vakantie in het buitenland en tijdens een tripje in de natuur ben ik gestruikeld en gevallen op een stenen trappetje. Daarbij heb ik het topje van m'n vinger opengehaald. Het is een klein wondje en volgens mijn vriend ook nog eens ondiep. Het vel is een beetje opengehaald en het heeft een beetje gebloed. Toen dit gebeurde hebben we het meteen met water geprobeerd schoon te spoelen, maar ik kon wel zien dat er een beetje modder op het losse stukje vel zat. Nu maak ik me zelf nogal snel zorgen (volgens mijn vriend onterecht), maar moet ik hiervoor even langs de dokter, met het oog op een tetanusprik? Of is dit gewoon een onschuldig wondje en maak ik me te druk?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben je gevallen?
Ongeveer drie uur geleden...
Ik zou me er persoonlijk niet druk om maken. Als je laatste vaccinatie <10 jr terug is ben je nog beschermd en hoef je ook geen vaccinatie te halen. Wil je toch een vaccinatie dan liefst binnen 24u. Maar nogmaals, ik zou me er zelf niet druk om maken en niet eens denken aan een tetanusvaccinatie.
Onschuldig.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Pff waar mensen zich al niet druk om kunnen maken.
quote:Elmira schreef op 22 juni 2013 @ 13:42:

Ik zou me er persoonlijk niet druk om maken. Als je laatste vaccinatie <10 jr terug is ben je nog beschermd en hoef je ook geen vaccinatie te halen. Wil je toch een vaccinatie dan liefst binnen 24u. Maar nogmaals, ik zou me er zelf niet druk om maken en niet eens denken aan een tetanusvaccinatie.Laatste vaccinatie is zeker langer dan 10 jaar geleden..
quote:domblondje schreef op 22 juni 2013 @ 13:42:

Pff waar mensen zich al niet druk om kunnen maken.Datzelfde geldt nu voor jou!
quote:Blaadje84 schreef op 22 juni 2013 @ 13:45:

[...]

Laatste vaccinatie is zeker langer dan 10 jaar geleden..Je hebt een schaafwondje, niks aan het handje.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het belangrijkste is dat het vuil goed uit de wond is. Als je het eerst hebt gewassen en daarna flink hebt gebloed, dan spoelt dat als het goed is het vuil eruit.
Is het het buitenland deel waardoor je je zorgen maakt om een schrammetje of val je gewoon nooit? (Ik val regelmatig van trappetjes, skeelers, etc af en ik haal ook regelmatig mijn handen open aan hout/muurtjes maar misschien ligt dat aan mij? )
Geen zorgen maken. Een tetanusbacterie kan alleen in diepe wonden overleven. Daarbij is het een klein wondje, dus ook relatief weinig bacteriën en is een deel al weggespoeld door het bloeden.

Misschien kun je het nog even schoonmaken met wat alcohol of ontsmettingsmiddel, dan hoef je helemaal niet meer bezorgd te zijn
Jeetje, wat een paniek om niks.

En dan ook nog een topic erover openen in je vakantie?
God, daar zou ik nou echt niet aan denken.

Gelukkig maar, want ik lig om de haverklap op mijn snufferd

Hier, en op vakantie
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wat is voor jou de reden om wel een tetanusprik te willen? Je hebt een klein wondje aan je vinger, zou je in Nederland ook over een prik hebben nagedacht?
Ik zou eerder bang zijn voor een soa.
Als je door een hond of ander dier bent gebeten, en daar een flinke wond aan hebt overgehouden zou ik voor een prik gaan, maar die krijg je dan al standaard aangeboden.

Voor een klein wondje, schampje als dit snap ik niet dat je je druk maakt..
quote:ladytruckster schreef op 22 juni 2013 @ 14:25:

Jeetje, wat een paniek om niks.

En dan ook nog een topic erover openen in je vakantie?Paniek? Ik vraag gewoon advies!!! Jeetje, waar is een forum anders voor bedoeld???!!! Ach, zolang dit soort zure reacties hier nog ronddwalen is het openen van een topic hierover nog lang zo gek niet!
quote:Dahlia74 schreef op 22 juni 2013 @ 14:41:

Wat is voor jou de reden om wel een tetanusprik te willen? Je hebt een klein wondje aan je vinger, zou je in Nederland ook over een prik hebben nagedacht?

Nee, in NL zou ik me hier denk ik niet druk over hebben gemaakt. Maar ik zit ver weg van NL en het is hier allemaal net even iets smeriger. Overigens bedenk ik me net dat ik vorig jaar een vaccinatie voor DTP heb gehad, i.v.m. een andere verre reis. En waar staat die ''t'' voor.... tja... onnodig ongerust gemaakt dus

Bedankt voor jullie adviezen!
Dat het überhaupt bij je opkomt voor zoiets kleins. Ik begrijp ook helemaal niet waarom je zo gepikeerd reageert op mensen die het overdreven vinden.
quote:Blaadje84 schreef op 22 juni 2013 @ 14:54:

[...]

Nee, in NL zou ik me hier denk ik niet druk over hebben gemaakt. Maar ik zit ver weg van NL en het is hier allemaal net even iets smeriger. Overigens bedenk ik me net dat ik vorig jaar een vaccinatie voor DTP heb gehad, i.v.m. een andere verre reis. En waar staat die ''t'' voor.... tja... onnodig ongerust gemaakt du

Bedankt voor jullie adviezen!Mooi,kan je nu verder vakantie vieren ipv te gaan zitten forummen in een ver land.
Voor een tetanusprik zou ik idd naar de dokter gaan,

denk dat de bakker het niet doet...
quote:ladytruckster schreef op 22 juni 2013 @ 15:07:

[...]

Mooi,kan je nu verder vakantie vieren ipv te gaan zitten forummen in een ver land.Vakantie vieren kan ook terwijl je forumt hoor
quote:Roelfien schreef op 22 juni 2013 @ 15:06:

Dat het überhaupt bij je opkomt voor zoiets kleins. Ik begrijp ook helemaal niet waarom je zo gepikeerd reageert op mensen die het overdreven vinden.Het is de toon die de muziek maakt. Iets van actie en reactie.
quote:Blaadje84 schreef op 22 juni 2013 @ 15:13:

[...]

Het is de toon die de muziek maakt. Iets van actie en reactie.Dat is een goede. En kijk nu eens zelf in die spiegel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven