Het lijden van de mens..

22-06-2013 17:31 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijden van de mens.

Klinkt als de titel van een boek.

Maar de laatste tijd ben ik er veel mee bezig., misschien omdat ik zoveel lijden om me heen zie de laatste tijd. (natuurlijk is het van alle tijden, maar was het iets verder van mijn bed zeg maar)

Elk huis heeft zijn eigen kruis wordt er vaak gezegd, maar toch lijkt het of de ene persoon veel meer lijdt dat de ander..

Ik denk er veel over na. lees erover, het antwoord zal ik welllicht nooit vinden, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daarover denken.

Zomaar een voorbeeld, ik werk sinds kort met demente bejaarden, en zie daar ook zoveel leed.

Een hoog bejaarde die maar in leven bllijft, terwijl het leven eigenlijk alllang geen zin meer heeft, en een kind dat zn hele leven nog voor zich heeft word ziek en komt te overlijden.

Mensen in mijn directe omgeving die elke dag pijn lijden, psychische en/of lichamelijk'

Die eigenlijk meer overleven dan leven...

Ik vraag me vaak af, of het een reden heeft, is het gewoon domme pech, of juist geluk (voor bepaalde mensen) of zit er een reden achter?

Heeft het met levenslessen te maken, met Karma oid?

ben gewoon benieuwd hoe jullie daarover denken?

Kan ook vanuit een bepaalde geloofsovertuiging zijn dat je het "begrijpt" of "snapt"

Ik vind het iig heel moeilijk te bevatten...
@dubiootje

Ik denk soms dat het te 'simpel' is om het op 1 imdividu te betrekken. (De gedachte dat je iets verdient). Maar dat we het als een soort groter geheel moeten zien dat wanneer een mens iets verkeerd doet een ander wordt gestraft. Als ware de mensheid een soort eenheid. Waarom is er anders zoveel onrecht in de wereld? Dus mijn 'fouten' worden net als fouten van anderen in het grote geheel gecompenseerd. Misschien ben ik zo duidelijker?
quote:_renner_ schreef op 22 juni 2013 @ 21:22: Ze is wel van een zwarte kousen hel en verdoemenis kerk, dus eigenlijk denk ik dat het geen domheid was, maar een overtuiging van haar.

Het zal idd wrs een overtuiging zijn. Ik ken ook meerdere mensen met zeer religieuze achtergrond en dan zijn zulke opmerkingen normaal. Voor sommigen geeft het houvast. Het idee dat leed willekeurig toeslaat kan beangstigend zijn. Bij anderen verdenk ik ze ervan een tikkeltje/erg sadistisch en arrogant te zijn. Dan is hun religie vaak een reden om zich beter te voelen dan een ander. Die zijn in staat tot bikkelharde kutopmerkingen.

Wat het ook moge zijn, het getuigt niet van medemenselijkheid.
quote:mrsLucky schreef op 22 juni 2013 @ 21:35:

@saffietje het is zo toevallig dat jij in je openingspost precies verwoord waar ik ook zo mee worstel. Precies op dit moment zelfs dat mijn hoofd er zowat door ontploft. (En ik kijk zelfs in geen eeuwen meer op dit forum!)

Waarom???

Het gaat zover dat ik soms zelfs denk dat mensen van wie ik houd gestraft worden voor dingen die ik misschien fout doe....Dat is idd wel heel toevallig dan
De wetten van karma zijn onlosmakelijk verbonden met het concept reïncarnatie. Als je niet in de laatste gelooft gaat karma niet veel verder dan je interactie met andere mensen (dus als je aardig doet tegen anderen en jezelf word je over het algemeen ook goed behandeld, en als je anderen en jezelf slecht behandelt kun je een berg stront verwachten. Maar daar houdt het dan ook wel op.
Ik begrijp het vanuit mijn geloofsovertuiging, ik ben islamitisch.

Het lijden van een mens heeft twee redenen. Of deze persoon leeft niet, of heeft niet geleefd, volgens 'de regels' van God, en is daarmee uitgesloten van Zijn genade. Oorzaak gevolg. Afrekening geschiedt ter plekke. Of deze persoon leeft wel volgens de regels maar God heeft een ander 'plan' met hem/haar, als in een betere bestemming in het volgend leven.

Dit leven is een beproeving. Soms heeft het lijden van een ander direct invloed op ons, en lijden wij nog meer dan de persoon in kwestie, bijvoorbeeld een ziek kind, ouder, etc. Ook dit is een beproeving.

Als je ziet dat een persoon helemaal NIET lijdt, dan zou diegene zich echt even achter de oren moeten krabbe , want dan is er iets niet goed. Ik kan alleen spreken als gelovige, ongelovigen zouden het misschien niet met me eens zijn. Als gelovige geloof ik, dat deze wereld totaal niet leuk is voor iemand die gelooft, en iemand die niet gelooft zou eeuwig willen leven. En na de dood zijn de rollen omgedraaid.

Ik ben geen geleerde om het goed uit te leggen. Maar binnen de Islam zijn er boeken vol geschreven over het lijden van de mens. En voor mij is het zo klaar als een klontje.
Ik heb me ook regelmatig afgevraagd waarom alle ellende er is.

Ik heb het er wel eens over gehad met mensen. Vanuit het geloof werd gedacht dat het komt doordat Eva van de verboden appel gegeten had.

Wat ik ook eens gehoord heb, is dat als je een zwaar leven gehad hebt, dat je dan in de hemel zou komen na je dood, anders niet dus.

Het enige dat ik weet, is dat ik het niet weet.
quote:Orzoo schreef op 22 juni 2013 @ 21:54:

De wetten van karma zijn onlosmakelijk verbonden met het concept reïncarnatie. Als je niet in de laatste gelooft gaat karma niet veel verder dan je interactie met andere mensen (dus als je aardig doet tegen anderen en jezelf word je over het algemeen ook goed behandeld, en als je anderen en jezelf slecht behandelt kun je een berg stront verwachten. Maar daar houdt het dan ook wel op.Je hoeft karma niet te verbinden met reïncarnatie of wedergeboorte hoor. Alles kan.
quote:Frizzy schreef op 22 juni 2013 @ 22:01:

[...]

Je hoeft karma niet te verbinden met reïncarnatie of wedergeboorte hoor. Alles kan. Daar verschillen wij dan over van mening. Ook goed Het maakt mij ook niks uit maar van origine is het idee van karma natuurlijk wel verbonden met reincarnatie. Dit ook weer terugkoppelend naar het eerder genoemde voorbeeld van doodzieke kinderen.
quote:mariamm schreef op 22 juni 2013 @ 21:59:

Ik begrijp het vanuit mijn geloofsovertuiging, ik ben islamitisch.

Het lijden van een mens heeft twee redenen. Of deze persoon leeft niet, of heeft niet geleefd, volgens 'de regels' van God, en is daarmee uitgesloten van Zijn genade. Oorzaak gevolg. Afrekening geschiedt ter plekke. Of deze persoon leeft wel volgens de regels maar God heeft een ander 'plan' met hem/haar, als in een betere bestemming in het volgend leven.

Dit leven is een beproeving. Soms heeft het lijden van een ander direct invloed op ons, en lijden wij nog meer dan de persoon in kwestie, bijvoorbeeld een ziek kind, ouder, etc. Ook dit is een beproeving.

Als je ziet dat een persoon helemaal NIET lijdt, dan zou diegene zich echt even achter de oren moeten krabbe , want dan is er iets niet goed. Ik kan alleen spreken als gelovige, ongelovigen zouden het misschien niet met me eens zijn. Als gelovige geloof ik, dat deze wereld totaal niet leuk is voor iemand die gelooft, en iemand die niet gelooft zou eeuwig willen leven. En na de dood zijn de rollen omgedraaid.

Ik ben geen geleerde om het goed uit te leggen. Maar binnen de Islam zijn er boeken vol geschreven over het lijden van de mens. En voor mij is het zo klaar als een klontje.Ik ben ook gelovig, mijn religieuze achtergrond is ook (onder andere) de islam maar ik ben het niet per se met je eens.
@ Orzoo

Dat bedoel ik dus met wat ik al eerder schreef.

Ik las dus een tijdje geleden dat het leed van nu, dus uit daden van een vorig leven zou komen.

Maar het is idd vrij logisch ook dat als je aardig doet tegen iemand., dat in de meeste gevallen de ander aardig terug doet. En als je tegen iemand tekeer gaat dat de andere ook weer het zelfde terug reageert.

Heeft mi niet zo heel veel met karma te maken?
quote:mrsLucky schreef op 22 juni 2013 @ 21:35:

@saffietje het is zo toevallig dat jij in je openingspost precies verwoord waar ik ook zo mee worstel. Precies op dit moment zelfs dat mijn hoofd er zowat door ontploft. (En ik kijk zelfs in geen eeuwen meer op dit forum!)

Waarom???

Het gaat zover dat ik soms zelfs denk dat mensen van wie ik houd gestraft worden voor dingen die ik misschien fout doe....

En ik kan ook in bepaalde periodes mn hoofd breken erover hoor.

Best vermoeiend soms..
quote:saffietje schreef op 22 juni 2013 @ 22:06:

Maar het is idd vrij logisch ook dat als je aardig doet tegen iemand., dat in de meeste gevallen de ander aardig terug doet. En als je tegen iemand tekeer gaat dat de andere ook weer het zelfde terug reageert.

Heeft mi niet zo heel veel met karma te maken?

Toch valt 't mij op dat je wel 'ns voor iemand veel gedaan kunt hebben en daar nauwelijks dankbaarheid voor terugkrijgt (wel aardigheid, maar zeker niet iets wat evenredig is met wat jij zelf hebt gedaan) En dat je uit onverwachte hoek opeens iets geweldigs aangeboden kan krijgen van iemand waar je niks van tegoed had.

Je zou verwachten dat degenen waar jij veel moeite voor over hebt gehad, je datzelfde terug zouden doen, maar dat is geen vanzelfsprekendheid.
quote:saffietje schreef op 22 juni 2013 @ 22:06:

@ Orzoo

Dat bedoel ik dus met wat ik al eerder schreef.

Ik las dus een tijdje geleden dat het leed van nu, dus uit daden van een vorig leven zou komen.

Heeft mi niet zo heel veel met karma te maken?Ja naar mijn mening ook niet per se. Maar dat komt omdat ik zelf karma niet geheel los zie van reincarnatie.
quote:elninjoo schreef op 22 juni 2013 @ 22:11:

[...]

Toch valt 't mij op dat je wel 'ns voor iemand veel gedaan kunt hebben en daar nauwelijks dankbaarheid voor terugkrijgt (wel aardigheid, maar zeker niet iets wat evenredig is met wat jij zelf hebt gedaan) En dat je uit onverwachte hoek opeens iets geweldigs aangeboden kan krijgen van iemand waar je niks van tegoed had.

Je zou verwachten dat degenen waar jij veel moeite voor over hebt gehad, je datzelfde terug zouden doen, maar dat is geen vanzelfsprekendheid.In de praktijk...zie ik vaak dat in het eerste geval die dankbaarheid er uberhaupt nooit echt geweest is. Of die persoon er eigenlijk helemaal niet om gevraagd heeft dat een ander zoveel voor je gedaan heeft.
Waarom vind je het logisch dat er een overkoepelend systeem van straf en beloning bestaat? En wie of wat stuurt dat dan aan? Dat is toch niet te doen?
Ga in therapie!
quote:elninjoo schreef op 22 juni 2013 @ 22:11:

[...]

Je zou verwachten dat degenen waar jij veel moeite voor over hebt gehad, je datzelfde terug zouden doen, maar dat is geen vanzelfsprekendheid.Klopt.
quote:Solomio schreef op 22 juni 2013 @ 21:41:

[...]

Zoon van mijn buurvrouw is ooit (ik denk wel al 30 jaar geleden, maar dat doet er niet heel veel toe) verongelukt. Zij heeft het daar vaak over, hoeveel pijn dat nog doet, plus over al haar andere kwalen en pijntjes. Zij vindt dat ze een zwaar leven heeft en wat ik zie is dat zij idd een zwaar leven heeft.

Al bovenstaande heb ik ook meegemaakt (kind verloren, spierziekte waardoor vaak pijn), maar ik heb het daar zelden over, dus ik denk niet dat mensen vinden dat ik een zwaar leven heb.

Mijn buurvrouw heeft duidelijk een zwaarder leven dan ik. Niet omdat ze meer narigheid heeft, maar omdat ze alleen maar naar haar narigheid kan kijken.

Hoe je je leven ervaart hangt toch niet af van wat de buitenwereld van je ziet, dat is toch puur je eigen gevoel over je leven?

Ik ervaar mijn leven als heel dubbel. Ik geniet er intens van, maar heb er ook veel in geleden. Als ik het zelf een cijfer moet geven of moet aangeven of ik het leven of lijden vind dan kies ik voor leven en ik geef mijn huidige leven ook een dikke voldoende. En dat is ook wat de buitenwereld ziet, irl zullen mensen mijn leven niet als zwaar betitelen. Hier op het forum 'praat' ik over mijn verleden (wat ik irl niet doe) en hier kan ik mijn gevoel, onzekerheden, twijfels en verdriet kwijt. Hier zullen mensen eerder vinden dat ik een zwaar leven heb. Toch ga ik het net anders ervaren van wat een ander ervan vind.

Ik geloof niet in karma e.d en al helemaal niet in onzin als je krijgt wat je kunt dragen. Hoe zit het dan met kinderen die overlijden of mensen die zo getergd worden dat ze zichzelf van het leven beroven, gevalletje: 'oeps verkeerd ingeschat wat hij/zij kan dragen'?
@dubiootje Das dus de vraag... Een God? Geen idee maar er zal toch wel iets zijn? Ik ben niet gelovig maar kan de vraag niet beantwoorden zonder te moeten erkennen dat er toch iets moet zijn dan?

Maar zoals gezegd het zijn gedachten en het is geen overtuiging. Ik weet het gewoon niet...
Mariamm, hoe kom je erbij dat ongelovigen eeuwig zouden willen leven? Ken jij zulke mensen?
Ga in therapie!
Waarom moet er iets zijn? Ik vind het veel logischer dat er geen macht is die het hele universum bestiert.
Ga in therapie!
quote:Sunemom schreef op 22 juni 2013 @ 22:24:

[...]

Hoe je je leven ervaart hangt toch niet af van wat de buitenwereld van je ziet, dat is toch puur je eigen gevoel over je leven?

Er werd hier al een paar keer iets geschreven over mensen die het echt heel zwaar hebben.....

Daar reageerde ik op, dat dat dus niet objectief vast te stellen is, maar (mede) afhangt van wat mensen laten zien.
You're one of a kind - and that's already more than enough.
Week 39 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik ben gelovig opgevoed en wat ik hierna citeer ben ik het wel mee eens. Tijd en toeval treffen ons allen:

1 Ik vestigde mijn aandacht op het volgende en heb het onderzocht: Wat de wijzen en rechtvaardigen tot stand brengen, is in de hand van God. Ook hun liefde, ook hun haat. Geen mens kan in de toekomst zien.

2 Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren –

3 alle mensen treft hetzelfde lot. Dat is zo triest bij alles wat de mensen doen onder de zon; en hoe triest ook dat hun hart hun leven lang vol kwaad en dwaasheid is, en dat hun leven eindigt bij de doden.

4 Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw.

5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten.

6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.

7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan.

8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur.

9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.

10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg.

11 Ik heb onder de zon opnieuw gezien dat niet altijd een snelle hardloper de wedloop wint, een sterke held de oorlog, dat hij die wijs is niet altijd zijn brood heeft, en hij die inzicht heeft de rijkdom, hij die bekwaam is het respect. Zij allen zijn afhankelijk van tijd en toeval.

12 Nooit weet de mens wanneer zijn tijd gekomen is: zoals de vissen verraderlijk worden gevangen door de fuik en de vogels door de val, zo wordt de mens verrast door de verraderlijke tijd, wanneer die als een klapnet op hem valt.
@dubiootje hoe verklaar jij het dan?
Lijden vanuit mijn Geloofsovertuiging, beter uitgelegd;

Waarom houdt God het kwaad niet tegen?

Waarom laat God toe dat mensen lijden?

Auteur: Imam Muzammil Siddiqi

Voormalig voorzitter van de ISNA (Islamic Society for Northern America)

Allah is wel degelijk de Almachtige (al-?Aziz) en Hij is in staat om alles te doen (Allaahu ?ala kuli shayin qadir). De Quran heeft dat honderden keren vermeld. Ook zegt de Quran :

?Gezegend is Allah, de beste Schepper?

(De Edele Quran 23:14)

Maar dan rijst de vraag waarom er in deze wereld pijn en lijden bestaat. We zien ziekte, ouderdom en dood. We zien dingen die lelijk zijn, mensen die krankzinnig of gewoon dwaas zijn. Er zijn stormen en orkanen, aardbevingen, overstromingen, droogte en hongersnood. We zien mensen ook zonden begaan, we zien hoe ze ontrouw zijn, onbetrouwbaar, hebzuchtig en onoprecht. We zien verkrachting en moord, vechten en oorlog. We kennen al die problemen, en nog veel meer. Er is kwaad dat wordt veroorzaakt door mensen en er zijn natuurrampen. Er is leed voor individuen en er is het lijden dat een groot aantal mensen treft.

Maar we weten evenzeer dat dit niet alles is. Naast al die negatieve zaken zien we ook schoonheid, gezondheid, voorspoed, leven, geboorte, wijsheid, intelligentie, groei en vooruitgang. We zien goedheid onder de mensen, vertrouwen, oprechtheid, liefdadigheid, liefde en offerbereidheid. We merken heel veel deugd en godsvrucht. Het is verkeerd om enkel naar die éne kant van de medaille te kijken en niet naar de andere. Stellen we onszelf deze vraag om Allah?s manier van werken in Zijn schepping te begrijpen.

De Quran leert ons dat goed en kwaad, en alles wat er in deze wereld voorvalt, enkel gebeurt omdat Allah het zo wil (mashiat Allah). Allah is de enige die zijn Wil ten volle kent. Wij, eindige wezens, kunnen onmogelijk Zijn oneindige Wil en Wijsheid vatten. Hij beheert Zijn universum zoals het Hem past. De Quran vertelt ons dat Allah Wijs is en dat alles wat Allah doet juist is, rechtvaardig, goed en eerlijk. We moeten ons onderwerpen en overgeven aan Zijn Wil. De Quran heeft ons niet alle details over Allah?s Wil gegeven, maar wel de Leiding die ons van nut is en die voor ons volstaat. Er zijn verschillende zaken die we voor ogen moeten houden om dit onderwerp te kunnen begrijpen:

1. Vooreerst heeft Allah deze wereld

niet tot een blijvende wereld gemaakt.

Deze wereld is tijdelijk, en alles hier is beperkt in tijd. Als zijn tijd komt, zal alles sterven, aan zijn eind komen en ophouden te bestaan. Noch de goede zaken van deze wereld, noch de slechte zijn eeuwig. We zijn hier voor een korte tijd en worden op de proef gesteld. Zij die in deze test slagen, zullen een eeuwige wereld ontdekken die volmaakt is en blijvend. Zij die in deze test falen, zullen de kwalijke gevolgen van hun zonden en hun verdorvenheid ondervinden.De Profeet Muhammad (vrede en zegeningen over hem) heeft ons gezegd:

?Deze wereldlijke verblijfplaats is

een gevangenis voor de ware gelovigen

en een paradijs voor de ongelovigen.?

2. Allah heeft in dit universum een fysieke wet

en een morele wet gevestigd.

Allah staat toe dat lijden voorkomt wanneer één of meerdere van deze wetten worden overtreden. De fysieke wet steunt op oorzaak en gevolg. Ziekte ontstaat wanneer iemand zijn gezondheid niet verzorgt of wordt blootgesteld aan infecties. Een auto-ongeluk gebeurt wanneer iemand niet oplet, onvoorzichtig rijdt of zijn auto niet heeft laten nazien, wanneer straten en snelwegen niet zijn aangelegd of zich in een slechte staat bevinden, of wanneer de verkeersregels fout zijn of niet goed worden gehandhaafd. Het bestuderen van oorzaken en hun gevolgen is uitermate belangrijk om de veiligheidscontrole te vergemakkelijken.

Zelfs op dit vlak moeten we beseffen dat Allah ons vaak behoedt en dat Hij ons niet voor elke nalatigheid de gevolgen ervan laat ondergaan. Hoe vaakt komt het voor dat we onvoorzichtig zijn, en toch komen we veilig op onze bestemming aan? Met de manier waarop mensen in sommige steden rijden, is het een wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren en dat niet nog meer mensen er het slachtoffer van worden. Allah zegt:

?(Allah) De Erbarmer. Hij heeft de Quran onderwezen. Hij heeft de mens geschapen. Hij heeft hem de duidelijke verklaring onderwezen. De zon en de maan volgen de berekende banen. En de struiken en de bomen buigen zich neer. En Hij heeft de hemel opgeheven en Hij heeft de weegschaal geplaatst. En houdt de weegschaal in evenwicht met rechtvaardigheid en neemt niets van de weegschaal af. En Hij heeft de aarde bereid voor de schepselen.? (De Edele Quran 55:1-10)

De wijze waarop we de maatregelen die Allah heeft ingesteld overschrijden en Zijn wetten van ?oorzaak en gevolg? overtreden is onvoorstelbaar. Het is echt een genade van Allah dat we worden gered. Eigenlijk zou de vraag niet moeten zijn waarom Allah het lijden toestaat, maar hoezeer Allah ons voortdurend beschermt en redt, ondanks onze overtredingen en nalatigheid. De Quran zegt:

?En als Allah de mensen zou grijpen wegens wat zij hebben bedreven, dan zou Hij geen levend wezen op aarde achterlaten. Maar Hij geeft hen uitstel tot een vastgestelde tijd. En wanneer hun tijd is gekomen: voorwaar, Allah is Alziend over Zijn dienaren.? (De Edele Quran 35:45)

Soms straft Allah de mensen echter toch voor hun overtredingen van Zijn wetten, de fysieke of de morele. De Quran zegt ons dat vele volkeren en gemeenschappen werden vernietigd omwille van hun zondige levensstijl:

?En wanneer zij jou loochenen (O Muhammad): waarlijk, het volk van Nuh en de Aad en de Tsamoed loochenden (hun Profeten) voor hen. En het volk van Ibrahiem en het volk van Loet, en de bewoners van Madyan. En Moesa werd geloochend. Toen gaf Ik uitstel aan de ongelovigen; vervolgens bestrafte Ik hen. En hoe was Mijn afkeuring! En hoeveel steden hebben Wij niet vernietigd omdat zij onrecht pleegden, waarop zij tot de bodem toe geruïneerd zijn? En hoeveel bronnen die verlaten zijn en hoge kastelen?? (De Edele Quran 22:42-45)

3. Lijden kan ook een test zijn,

een beproeving voor sommige mensen.

Allah staat het toe dat sommige mensen lijden om zo hun geduld en standvastigheid op de proef te stellen. Zelfs Allah?s Profeten en Boodschappers moesten lijden ondergaan. Profeet Ayyoeb (Job) wordt in de Quran vernoemd als een Profeet die uiterst geduldig was. Goede mensen lijden soms, maar hun lijden geneest anderen en brengt iets goeds voor hun gemeenschap. Mensen leren van hun goede voorbeeld. Martelaren sterven voor hun geloof, soldaten geven hun leven voor hun land en dat brengt bevrijding en vrijheid voor hun volk.

4. Soms laat Allah toe dat mensen lijden

om anderen op de proef te stellen

in hun reactie tegenover hen.

Als je een zieke ziet, een arme en behoeftige, dan is dat een test van Allah. Hij is bij deze lijdende mens aanwezig om jouw liefdadigheid en geloof op de proef te stellen. In een erg ontroerende Hadith Qudsi (Goddelijke Hadith) heeft de Profeet (vrede en zegeningen over hem) gezegd:

Op de Dag des Oordeels zal Allah zeggen:

?O zoon van Adam, Ik was ziek en je hebt Mij niet bezocht.?

Hij zal zeggen: ?O mijn Heer, hoe kon ik U bezoeken,

als U de Heer van de Werelden bent?!?

Allah zal zeggen: ?Wist je niet dat Mijn dienaar,

die-en-die, ziek was, en je hebt hem niet bezocht?

Wist je niet dat, als je hem had bezocht,

je Mij daar zou hebben gevonden??

Allah zal zeggen: ?O zoon van Adam,

Ik vroeg je om voedsel en je hebt me niet gevoed.?

Hij zal zeggen: ?O mijn Heer, hoe kon ik U voeden?

U bent de Heer van de Werelden!?

En Allah zal zeggen: ?Wist je niet dat mijn dienaar,

die-en-die, eten nodig had, en jij hebt hem niet gevoed?

Wist je niet dat, als je hem had gevoed,

je dan had gemerkt dat je het voor Mij deed??

?O zoon van Adam, Ik vroeg je om water

en je gaf Me niet te drinken.?

De man zal zeggen: ?O mijn Heer,

hoe kon ik U water geven,

als U toch de Heer der Werelden bent?!?

Allah zal zeggen: ?Mijn dienaar, die-en-die,

vroeg je om water en je gaf hem niets te drinken.

Wist je dan niet dat, als je hem te drinken had gegeven,

je zou hebben gezien dat het voor Mij was??

(Muslim, Hadith nr 4661)

Over Profeet Isa /Jezus (vrede zij met hem) is ook overgeleverd in de Injiel (Evangelie of Nieuw Testament van de Bijbel) dat hij iets in die zin heeft gezegd. (Zie Mattheus 25:35-45)

Samengevat kunnen we dus zeggen dat het lijden bestaat om ons te leren dat we Gods natuurwetten en Zijn morele wetten moeten naleven. Soms gebeurt het om diegenen te straffen die Allah?s natuur- en morele wetten overtreden. Het is bedoeld om ons geloof in Allah en onze toewijding aan menselijke waarden en liefdadigheid te testen.

Telkens we met lijden worden geconfronteerd,

moeten we onszelf afvragen:

Hebben we een wet van Allah overtreden?

Laten we de oorzaak van het probleem bekijken

en onszelf corrigeren.

Kan het een straf zijn?

Laten we berouw tonen, vergiffenis vragen

en ons gedrag verbeteren.

Kan het een test of een beproeving voor ons zijn?

Laten we dan hard ons best doen om te slagen.

Gelovigen treden lijden tegemoet met gebed, berouw en goede daden.

De niet-gelovigen staan voor dit lijden met twijfel en verwarring.

Ze geven Allah de schuld of verzetten zich tegen Hem.

Moge Allah ons bewaren op het Juiste Pad. Amen!?Allah de Almachtige weet het best.?
quote:Solomio schreef op 22 juni 2013 @ 22:34:

[...]

Er werd hier al een paar keer iets geschreven over mensen die het echt heel zwaar hebben.....

Daar reageerde ik op, dat dat dus niet objectief vast te stellen is, maar (mede) afhangt van wat mensen laten zien.Snap ik wel, maar ik bedoel eigenlijk je leven is toch niet zwaar of juist geweldig omdat dat is wat je laat zien. Dan is mijn leven vooral heel gezellig en saai, dat is wat ik tegenover de massa laat zien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven