Geld & Recht alle pijlers

SVB en privacy

24-06-2013 22:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje gekke vraag misschien maar vroeg het me opeens af n.a.v. een topic een tijdje terug over bepaalde gegevens doorkrassen op kopieën van legitimatiebewijzen etc.

Ik help iemand die de Nederlandse taal slecht beheerst met zijn administratie. Nu moest hij mbt bepaalde dingen van hem in zijn thuisland een aantal papieren opsturen naar de SVB. Die papieren heb ik zojuist voor hem gekopieerd en de formulieren ingevuld. Nu staan daar bepaalde gegevens (adres waar hij daar ingeschreven staat, persoonsnummer van dat land, dat soort zaken, dingen waar het niet per se om gaat in hetgeen waar de formulieren over gaan) op. Zijn dit dingen die jullie erop zouden laten staan of zal ik dat doorkrassen?
Waarom zou je dat doorkrassen?

Zijn misschien wel zaken die de SVB nodig heeft?
Als het niet relevant is, kun je besluiten het door te krassen. Weet je zeker dat er niemand mee aan de haal kan gaan.
Ik zou het laten staan, het gaat hier om een officiële instantie die gegevens nodig heeft en niet om een puistenkop in een telefoonwinkel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Want de SVB is een criminele organisatie? Grote kans dat een document wat niet volledig leesbaar is niet wordt geaccepteerd.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nee die gegevens waar ik aan denk zijn voor zover ik kan beoordelen niet relevant voor hetgeen ze vragen. Gaat over een klein pensioentje dat hij daar ontvangt, daar moest hij een beschikkingsbrief van meesturen. Zijn naam, geboortedatum, geboorteplaats staan erop, bewijzen van hoe groot dat pensioentje is staan op een ander papier.
quote:Fame schreef op 24 juni 2013 @ 22:18:

Want de SVB is een criminele organisatie? Grote kans dat een document wat niet volledig leesbaar is niet wordt geaccepteerd.Neuh ze zullen vast niet crimineel zijn Vroeg me gewoon af wat gebruikelijk is en of het eigenlijk nog iets uitmaakt.
Hier vind je wellicht je antwoorden, TO:

https://www.cbpweb.nl/pages/pb_20120712 ... ewijs.aspx

En vergis je niet: de overheid is niet je vriend. De overheid wordt elke 4 jaar weer door een nieuwe club mensen bestuurd, die meestal alleen herkozen worden door populaire uitspraken te doen, die inspelen op angsten. Meestal worden we daar geen vrijer land van.
quote:Amand schreef op 24 juni 2013 @ 22:33:

Hier vind je wellicht je antwoorden, TO:

https://www.cbpweb.nl/pages/pb_20120712 ... ewijs.aspx

En vergis je niet: de overheid is niet je vriend. De overheid wordt elke 4 jaar weer door een nieuwe club mensen bestuurd, die meestal alleen herkozen worden door populaire uitspraken te doen.Het gaat alleen niet om een kopie paspoort. Wel om een kopie van een document waar alle gegevens van een paspoort opstaan en nog meer.
quote:Orzoo schreef op 24 juni 2013 @ 22:36:

[...]

Het gaat alleen niet om een kopie paspoort. Wel om een kopie van een document waar alle gegevens van een paspoort opstaan en nog meer.Lees de richtlijnen en gebruik je intelligentie
Maargoed dat gaat dus over de private sector.
Ik zou er een groot kruis door heen zetten, dan is het ook niet meer bruikbaar.
Deze gegevens zijn wel degelijk belangrijk, overheden wisselen inderdaad gegevens uit zoals persoonsnummers vanwege internationale betrekkingen en afspraken oa omtrent opbouw van staatspensioen (zoals hier de AOW zijn er in andere landen inmiddels ook regelingen) Om dit te kunnen doen hebben ze die gegevens ook uit het buitenland nodig, zodat iemand niet teveel of te weinig AOW ontvangt of een andere regeling die ze uitvoeren.

Dat verhaal over je id kaart en/of een kopie ervan klopt, echter kan soms een kopie id van wezenlijk belang zijn als iemand moet aantonen in Nederland gewoond te hebben en er verder weinig gegevens beschikbaar zijn. Dat het allemaal zo wordt bijgehouden is namelijk nog niet zo lang het geval, en iets als AOW bouw je al op vanaf je 17de levensjaar. Maw: het mag en is verstandig om het niet door te krassen.
En soms is de overheid zelfs dienstverlenend.

Wil je een echtscheiding, dan hoef je geen duur uittreksel meer te halen bij de burgerlijke stand om te bewijzen wie je bent.

Kopie paspoort mét leesbaar burgerservicenummer volstaat.

Dit geldt ook voor bijvoorbeeld het aanvragen van gezamenlijk ouderlijk gezag.

Scheelt toch zo'n 13 euro p.p.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hot topic op dit moment: kledingstijl in de zomer (korte broekjes)
Doorkrassen als je denkt dat het geen relevante info is, wel in overleg met de eigenaar natuurlijk.

Als de SVB deze info nodig heeft, kun je dit alsnog opsturen.
quote:Fame schreef op 24 juni 2013 @ 22:18:

Want de SVB is een criminele organisatie? Grote kans dat een document wat niet volledig leesbaar is niet wordt geaccepteerd.

De SVB is geen criminele organisatie. Maar ze zijn zo zuinig dat de post niet meer met de TPG verzonden wordt, maar door de Select thuisbezorgers. Alleen plakt de SVB de enveloppen niet (goed) dicht, terwijl er wel zeer privacygevoelige informatie mee verzonden wordt (boetes op uitkeringen e.d.).

Zeer onzorgvuldig!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven