Darmen drama
dinsdag 25 juni 2013 om 06:29
Ik kon m'n oude topic hierover niet meer terugvinden. Het is inmiddels een jaar geleden dat ikeen aanval heb gehad van diarree en overgeven (gepaard net veel pijn)
Ik heb inmiddels een bloedonderzoek en echo laten maken, deze waren beiden goed.
De laatste tijd heb ik echter na het eten van bepaalde dingen weer veel pijn, achter de navel en eronder en heb ik het gevoel alsof ik helemaal opzwel.
Wat kan ik nu beter doen, naar een diëtiste om voedselintollerantie uit te sluiten (kan ze dat in die 3 uur die nog in het basispakket zitten)
Of een maag/darm onderzoek aanvragen, niet fijn, absoluut niet fijn maar zo kunnen wel alle gekke dingen worden opgespoord. Of zouden poliepen of andere zaken op een echo ook te zien moeten zijn.
Ik ben het inmiddels wel beu, ik probeer het zelf bij te houden en waar ik op mijn werk op reageer hoeft thuis niet zo te zijn.
Er zijn wel een paar dingen waarvan ik weet dat ik er niet tegen kan en die vermijd ik ook,
Maar De pijn lijkt wel niet gerelateerd aan voeding, hoewel het wel vaak na het eten, binnen een half uur komt opzetten.
Ik heb inmiddels een bloedonderzoek en echo laten maken, deze waren beiden goed.
De laatste tijd heb ik echter na het eten van bepaalde dingen weer veel pijn, achter de navel en eronder en heb ik het gevoel alsof ik helemaal opzwel.
Wat kan ik nu beter doen, naar een diëtiste om voedselintollerantie uit te sluiten (kan ze dat in die 3 uur die nog in het basispakket zitten)
Of een maag/darm onderzoek aanvragen, niet fijn, absoluut niet fijn maar zo kunnen wel alle gekke dingen worden opgespoord. Of zouden poliepen of andere zaken op een echo ook te zien moeten zijn.
Ik ben het inmiddels wel beu, ik probeer het zelf bij te houden en waar ik op mijn werk op reageer hoeft thuis niet zo te zijn.
Er zijn wel een paar dingen waarvan ik weet dat ik er niet tegen kan en die vermijd ik ook,
Maar De pijn lijkt wel niet gerelateerd aan voeding, hoewel het wel vaak na het eten, binnen een half uur komt opzetten.
dinsdag 25 juni 2013 om 07:53
dinsdag 25 juni 2013 om 07:56
Sammie, ik herken je klachten. Ik heb hetzelfde (gehad), vreselijk pijnlijk inderdaad. Ik heb ook een echo gehad en daar kwam eigenlijk niks uit. Ik ben er uiteindelijk zelf achtergekomen dat ik een intolerantie voor noten, zaden en onoplosbare vezels heb. Sinds ik die vermijd heb ik nog maar zelden last, maar het blijft wel een zwakke plek.
Heb je al geprobeerd om zelf een eetdagboek bij te houden? Misschien dat je dan kunt zien wat wel en wat niet goed valt. Sterkte!
Heb je al geprobeerd om zelf een eetdagboek bij te houden? Misschien dat je dan kunt zien wat wel en wat niet goed valt. Sterkte!
elise1978 wijzigde dit bericht op 25-06-2013 07:59
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
dinsdag 25 juni 2013 om 08:53
Gekke vraag misschien, maar wat zegt je arts er van?
Ik heb zelf zo'n 10 jaar flink last gehad van IBS/PDS en alle tips en adviezen van artsen hielpen mij niks. Na het eten enorm opgeblazen en krampen tot ik niet wist waar ik het zoeken moest van de pijn. Zelfs twee weken in het ziekenhuis gelegen. Niks hielp.
Tot ik een jaar geleden ging eten volgens het Paleo Principe. Geen opgeblazen buik meer, geen pijn meer en nog nooit zo'n regelmatige (en makkelijke!) stoelgang gehad als nu.
Ik heb zelf zo'n 10 jaar flink last gehad van IBS/PDS en alle tips en adviezen van artsen hielpen mij niks. Na het eten enorm opgeblazen en krampen tot ik niet wist waar ik het zoeken moest van de pijn. Zelfs twee weken in het ziekenhuis gelegen. Niks hielp.
Tot ik een jaar geleden ging eten volgens het Paleo Principe. Geen opgeblazen buik meer, geen pijn meer en nog nooit zo'n regelmatige (en makkelijke!) stoelgang gehad als nu.
dinsdag 25 juni 2013 om 09:04
TO: ik ben geen dokter maar ik denk eerlijk gezegd
dat je gewoon Prikkelbare Darm Syndroom hebt.
Dat is niet ernstig maar wel vervelend.
Ik heb het overigens zelf ook (geen hele 'zware' vorm) ben ik nog niet zo lang achter. (heb jaren gedacht dat ik lactose intolerant was. echter met pds reageer je ook op zuivel en lactose vrij heftig...)
Je kan eventueel kijken of je je kan laten doorverwijzen naar een MLD arts...
dat je gewoon Prikkelbare Darm Syndroom hebt.
Dat is niet ernstig maar wel vervelend.
Ik heb het overigens zelf ook (geen hele 'zware' vorm) ben ik nog niet zo lang achter. (heb jaren gedacht dat ik lactose intolerant was. echter met pds reageer je ook op zuivel en lactose vrij heftig...)
Je kan eventueel kijken of je je kan laten doorverwijzen naar een MLD arts...
dinsdag 25 juni 2013 om 09:27
Mocht je toch dat darmonderzoek nodig hebben, vraag dan om een roesje. Echt, je merkt helemaal niets. Ik heb inmiddels twee keer dat onderzoek gehad. De eerste keer zonder roesje en dat was niet te doen. De tweede keer met en ik heb niks gemerkt. Mochten er kleine poliepen zijn dan worden ze tijdens het onderzoek al weggehaald. Bij mij bleek er een goedaardige tumor te zitten die inmiddels operatief is verwijderd.
dinsdag 25 juni 2013 om 10:12
dinsdag 25 juni 2013 om 11:04
Ik heb dezelfde klachten en tegen mij is verteld dat ik een spastische dikke darm heb. Absoluut geen pretje, maar sinds ik weet wat het is kan ik er wel beter mee om gaan. Als ik stress heb heb ik er ook meer last van dan in rustige situaties. Daarom verschilt het ook per keer of ik ergens tegen kan ja of nee. Dan moet ik goed oppassen met scherpe kruiden, chocola, koolzuurhoudende dranken alchohol. (alchohol drink ik daardoor al bijna nooit meer omdat ik daar het ergste last mee heb)
Als ik vertel dat ik PDS heb dan krijg ik soms hele rare reacties van mensen dat het tussen mijn oren zit en zo,maar dat is absoluut niet het geval.
Als ik vertel dat ik PDS heb dan krijg ik soms hele rare reacties van mensen dat het tussen mijn oren zit en zo,maar dat is absoluut niet het geval.
dinsdag 25 juni 2013 om 11:30
quote:sammie00 schreef op 25 juni 2013 @ 11:09:
Ik lees net online dat glutenvrij eten, of tenminste minder gluten eten een gunstige werking kan hebben, ook op een spastische darm.
Misschien eerst dat proberen?Ga niet zo maar glutenvrij eten, dan kan coeliakie niet meer vastgesteld worden. Ga eerst eens na bij de huisarts of er bloedonderzoek gedaan is en laat en maag-darmonderzoek doen.
Ik lees net online dat glutenvrij eten, of tenminste minder gluten eten een gunstige werking kan hebben, ook op een spastische darm.
Misschien eerst dat proberen?Ga niet zo maar glutenvrij eten, dan kan coeliakie niet meer vastgesteld worden. Ga eerst eens na bij de huisarts of er bloedonderzoek gedaan is en laat en maag-darmonderzoek doen.
dinsdag 25 juni 2013 om 14:32
quote:sammie00 schreef op 25 juni 2013 @ 11:09:
Misschien eerst dat proberen?Je kunt alles één voor één proberen. Maar het blijft toch echt het snelst, het simpelst en het makkelijkst om te beginnen met "niets' en langzaam producten toe te voegen. Eliminatie dieet dus.
Misschien eerst dat proberen?Je kunt alles één voor één proberen. Maar het blijft toch echt het snelst, het simpelst en het makkelijkst om te beginnen met "niets' en langzaam producten toe te voegen. Eliminatie dieet dus.
dinsdag 25 juni 2013 om 22:06
Vraag een lactose, fructose onderzoek. Je moet dan op nuchtere maag een drankje drinken en dan gaan ze je in ongeveer 3 a 4 via ademtest kijken of je hiervoor een intolerantie hebt.
Ga niet zelf aan de slag totdat je je onderzoeken hebt afgerond.
Helaas zelf ervaring ermee..
Ga niet zelf aan de slag totdat je je onderzoeken hebt afgerond.
Helaas zelf ervaring ermee..
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.