Vis eten voor beginners

28-06-2013 20:21 105 berichten
Hoi viskenners

Van huis uit heb ik het eten van vis niet meegekregen. Ik kan me alleen herinneren dat mijn moeder een keer zo'n kant-en-klaar bakje vis voor in de oven had en dat ik dat echt niet lekker vond.

De laatste tijd krijg ik steeds meer interesse in vis en ik zou dus wel eens een lekker stukje vis klaar willen maken. Maar waar begin je mee? Gerookte zalm vind ik erg lekker. Laatst ook een stuk gebakken gemarineerde zalm gehad en dat vond ik ook waanzinnig lekker! Ook kan ik genieten van een bakje kibbeling met saus.

Maar dat is niet 'zelf een lekker stukje vis klaarmaken'.

Voor welke vis kan ik het beste kiezen als het gaat om een beginnende vis eter? Het lijkt mij iets wat je moet leren eten?

Wat ik niet lust is haring, voor de rest heb ik nog nooit iets geproefd. Blikjes met tonijn die zwaar geuren trekken mij ook niet en door het uiterlijk kan ik me nog niet zetten tot makreel en paling.

Wie heeft tips over wat voor soort vis ik het beste zou kiezen en hoe kan ik deze het beste klaarmaken?
Gamba's maak ik ook best vaak, of grote tijgergarnalen. Die haal ik meestal in een diepvries kilozak bij de visboer, omdat ze bij AH veel duurder zijn en meestal gekookt. Ik marineer ze een uurtje in soja- of vissaus met wat knoflook en peper. Daarna 20 minuten in de oven en serveren met zelfgemaakt knoflooksaus. Meestal hebben we er alleen een stokbroodje en salade bij, en dan een pondje garnalen met zijn tweeën

Ik ben ook zeker niet culinair opgevoed, maar mijn moeder ging op vrijdag wel altijd naar de visboer. Aten we brood met vis, allerlei verschillende soorten. Ik heb zelf geen vaste dag (behalve dan woensdag kibbeling, want die is dan in de aanbieding ) maar probeer wel twee keer per week vis te eten.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik blijf er toch bij dat je iets nieuws beter eerst op restaurant eet, of toch op zijn minst klaargemaakt door iemand die ervaring heeft met het ingrediënt.
Owww ik zou die proberen, ik denk echt dat garnaaltjes wel geschikt zijn voor een ' beginner '. (wel gepelde he, hihi...)

Gamba's zijn grote garnalen, dus als je de kleintjes lust zul je die ook lekker vinden. En daarna kun je zelfs nog kreeft proberen.

Ik snap dat je het jammer vind.

Ik moest vroeger ongeveer alles eten van mijn ouders, en ik lust erg veel en ben een hele makkelijke eter.

Ik snap dat je het vervelend vindt dat jij dat niet bent, ik vind het ook heel goed van je dat je dingen wil proberen.

Ik bedenk ineens nog iets, tonijn (uit blik, een hele tonijn gaat een beetje lastig, die zijn echt enorm) is ook wel handig denk ik.

Daar maak je salade van of lekker op een geroosterd boterhammetje...

(ik wil overigens best de chef wel aan het werk zetten hoor, kom je maar hier met alles wat je proberen wil, hihihi)
Avocado met garnalen, mmmm.

Of lekker Vlaams: Tomates crevetes

nu heb ik weer honger...
quote:amby schreef op 28 juni 2013 @ 21:53:

[...]

Ja, je valt gelijk dood neer na het eten.

.

Das dan gelijk het einde van de viscarriëre, beetje jammer...

Nepthys; Avocado daar mag me je me voor opgraven als ik kassie wijle ben over 100 jaar , daar ben ik dol op. Helemaal met garnaaltjes.

Fijn, nu heb ik ook weer honger....
Ik ben trouwens ook opgegroeid met AVG, iets wat ik nu nog maar zelden eet. Het kan goedkomen dus!
Oh, als je garnalen puur wilt proberen, moet je niet die mooie roze nemen. Daar zit amper smaak aan en zijn vooral geschikt voor door de pasta. Echt lekkere garnalencocktail maak je met de onooglijke grijze variant (die is ook ongeveer drie keer zo duur).
Ik ben blij met de tips die gegeven worden, ga zeker eens wat meer proberen.

Mosselen heb ik ook nog nooit gehad.

Vriend zei al, garnalen die je niet gepeld hebt proeven naar schelp
quote:madamemicmac schreef op 28 juni 2013 @ 22:20:

Mmmm, nog lekker een pangasiaatje?

Ja hoor. We eten meer dan genoeg zooi hier waar buitenlandse journalisten om moeten huilen en die in andere Europese landen verboden zijn. Ik ga zeker niet hypocriet lopen doen over een stukje vis.
Ik heb onlangs voor mijn verjaardag nog zo een schotel weggewerkt:

Oww 2 ding laten staan: vissticks.

Die dingen zijn echt niet te vreten.

Hier in huis ook zwaar taboe (samenleven met een kok

gaat niet altijd over rozen. alhoewel ik die dingen zelf dus ook erg goor vind...)

Vroeger had je die reclame met kapitein iglo (ik was nog klein), ik dacht dat die dingen heerlijk waren. (we aten dat thuis nooit)

ik was erg teleurgesteld toen ik dat voor het eerst at, jag.

Mosseltjes vind ik heerlijk! Oww 1 ding ben ik niet dol op: oesters. Althans niet-rauw vind ik ze wel lekker, maar rauw niet.

Succes!

Nepthysdinges: ga je gauw weg
Volgens mij was de eerste vis die ik had ook van zoiets, of viscuisine. Een bakje van alufolie vol met witte vis en daar overheen een rode weeïg ruikende en zuur smakende saus
Roz, ik ben ook niet culinair opgevoed. Mijn moeder heeft op de huishoudschool geleerd om alles dood te koken. Dus andijvie, postelein, witlof allemaal minstens 25 minuten gekookt. Ik dacht dat ik een moeilijke eter was, maar ben er achter gekomen dat mijn moeder eigenlijk niet zo goede kokkin is.

Blijf proberen. Asperges eet ik sinds een jaar of twee.

Lees heel veel mee op het onderwerp eten hier op Viva, daar kan je echt veel van leren. Of van 24kitchen.

Ik hoop dat ik mijn kinderen meer smaken kan meegeven dan ik heb leren eten vroeger.

Maar door blijven te proberen heb ik een aardig repetoire opgebouwd.
Een lekkere vis voor mensen die niet van vis houden is wat mij betreft tonijn. En dan niet uit blik, maar een goed stukje verse tonijn van de visboer. Dat is rauw erg lekker (zo eet je het ook bij de japanner als sashimi), maar even gebakken zoals een biefstukje ook niet te versmaden.

De reden waarom ik dat een goede beginnersvis vind is omdat de structuur bijna meer op vlees dan op vis lijkt, en de meeste onervaren vis eters bij vis idd aan Captain Iglo meuk denken. Tonijn is dan meestal een eye opener, dat vis ook zo kan smaken en voelen.
Am Yisrael Chai!
Kabeljauw vind ik juist echt naar niks smaken. Daar moet je echt een sausje bij hebben om er een beetje smaak aan te krijgen.

Mijn favorieten zijn verse tonijnsteak, zalm, gamba's/garnalen, meervalfilet, scholfilet en op vakantie lekker een dorade (complete vis op je bord). Het water loopt me nu al in de mond!
I would rather shit in my hands and clap
Ik ben echt een visliefhebber maar tonijn komt er niet in.

In alu folie kan alle diepvriesvis volgens mij. Ik zou wel eerst eens alleen vis proberen met n beetje kruiden en dan kiezen welke groente je er bij wil. Er kan veel (oven schaal vullen met vis en groente kan ook en dan afdekken met folie).
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik eet zelf trouwens veel vaker vis dan vlees, maar ken ook lang niet alle vissoorten en bereidingswijzes. Maar het leuke is dat een beetje visboer je met alle liefde uitlegt hoe je een bepaalde vis klaarmaakt, dus de beste tip is gewoon elke week een keer naar de visboer gaan, uitleggen dat je viskennis wil krijgen en elke week een visje proberen.

Ik ben echt dikke maatjes met mijn oude visboertjes (helaas verhuisd en hier nog geen nieuwe vaste visboer), en allebei de visboeren waar ik dus altijd mijn vis koop vinden het hartstikke leuk om over hun product te vertellen. En soms koop je dan een kant-en-klaar roerbakprutje wat je alleen maar hoeft te wokken, de andere keer een stuk vis van een soort die je nog nooit geproefd hebt, dan weer iets waarvan je al weet dat je het lekker vindt, soms iets wat er gewoon lekker uitziet... Kortom: gewoon de visboer eens instappen en kijken wat er lekker uitziet. De meeste visboeren verkopen ook wraps, pizza's, pasta's, roerbakdingen, salades, etcetera, dus bij de visboer zie je gelijk ook wat er met vis allemaal mogelijk is en kun je makkelijk en veilig uitproberen.

Een nadeel: vis is een stuk duurder dan vlees, maar wat mij betreft wel elke cent waard, veel meer variatie en ik vind het ook meestal lekkerder dan vlees.
Am Yisrael Chai!
Vergeet de tonijn niet!!! Blikjes ben ik ook niet van (tonijn en zalm niet) maar vers..... Verse tonijn is bijna vlees! En niet doorbakken tot ie helemaal gaar is!

Als je naar de visboer gaat, vraag meteen hoe een vis bereid moet worden.

En ik zou eerlijk gezegd niet beginnen met graatjes. Ik ben altijd een visliefhebber geweest (favo gerecht op 4-jarige leeftijd; mosselen) maar graatjes... Gruwel ik nog steeds van!

Ga bInnenkort weer een forel proberen! Met de eerder gegeven tips ga ik weer pielen.

En je spinazie/penne die naar zalm smaakt....

Bereidt het nog een keer maar voeg dan op het allerlaatste de apart gebakken of gerookte zalm toe! of nog beter schep het bord op en leg dan pas de zalm erop/erbij.

Eet smakelijk!
Mijn moeder kan wel lekker koken, maar is vaak hetzelfde en altijd potjes, pakjes en zakjes. Het liefst kant-en-klaar of zo-snel-mogelijk en dat vind ik jammer.

Ik ben een fetisj aan het ontwikkelen voor handige keukengadgets (tomaten uitholler, meloenbolletjeslepel, maak me gek ) en ik ben zelf totaal niet van de pakjes en zakjes.

Aan de ene kant ben ik geen moeilijke eter maar af en toe ook weer wel. Ik wil graag zien wat ik naar binnenwerk en houd niet van grote brokken groente en kip- of varkensvlees tussen de grote brokken groente. Of tot snot geroerbakte uien of champignons

Ik woon nog thuis (hopelijk niet lang meer) en het is dus af en toe wel lastig.

Ik weet nog dat ik voor het eerst een ovenschotel met pasta maakte zonder pakjes en zakjes en het enige wat ik hoorde was dat het veel te veel werk was en dat ze het uit een pakje lekkerder vond. Dus het vers-koken hier introduceren is af en toe lastig, maar ik doe mijn best
quote:nephthys schreef op 28 juni 2013 @ 22:44:

Ik heb onlangs voor mijn verjaardag nog zo een schotel weggewerkt:

[afbeelding] is heel, heel, heeeeeeeeel jaloers!!!!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Oja, 24Kitchen is echt een zender naar mijn hart. Ik zag vanmiddag in de reclame dat ze elke woensdag een visrecept hebben in De Makkelijke Maaltijd, en dan gericht op kinderen. Ik zit woensdag voor de buis!
Wat ik heel lekker vind zijn sliptongetjes, heerlijk!

Gamba's en mosselen, heerlijk. Maar zou er niet meteen mee beginnen.

Kabeljauw heeft volgens mij wel de minst uitgesproken smaak. Wel heel lekker met veel vooraf gebakken of gegrilde groenten, tomaten en Italiaanse kruiden.

Zalm niet te lang bakken, bijna rauw van binnen vind ik 't lekkerste.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:nephthys schreef op 28 juni 2013 @ 22:30:

Maar ik blijf er toch bij dat je iets nieuws beter eerst op restaurant eet, of toch op zijn minst klaargemaakt door iemand die ervaring heeft met het ingrediënt.

Ja vind ik ook wel deels, vandaar dat ik al zei, deel een gerecht met iemand, lust je het niet dan is er niets aan de hand. Ik ben ervan overtuigd dat de vissoorten die ik niet lust gekomen is doordat mijn eerste ervaring niet zo goed was.

Maar wil wel zeggen TO, petje af dat je het gewoon gaat proberen. En smaken ontwikkelen ook. Er zijn vele dingen die ik vroeger niet lustte en nu wel, of een keer het eet dat het zo lekker is dat ik om ben.

Zelf ben ik niet gek op garnalen en waar ze ook zijn, ik probeer ze gewoon in de hoop dat ik om ga. Ik zou zooo graag garnalen willen lusten, er gaat een wereld voor je open wat je ermee kan maken. Vooral bij amuses jeuken mijn handen, ik wil daar zo graag dingen mee maken. Wie weet kan iemand mij het nog leren eten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:bummer schreef op 28 juni 2013 @ 22:57:

Vergeet de tonijn niet!!! Blikjes ben ik ook niet van (tonijn en zalm niet) maar vers..... Verse tonijn is bijna vlees! En niet doorbakken tot ie helemaal gaar is!

Als je naar de visboer gaat, vraag meteen hoe een vis bereid moet worden.

En ik zou eerlijk gezegd niet beginnen met graatjes. Ik ben altijd een visliefhebber geweest (favo gerecht op 4-jarige leeftijd; mosselen) maar graatjes... Gruwel ik nog steeds van!

Ga bInnenkort weer een forel proberen! Met de eerder gegeven tips ga ik weer pielen.

En je spinazie/penne die naar zalm smaakt....

Bereidt het nog een keer maar voeg dan op het allerlaatste de apart gebakken of gerookte zalm toe! of nog beter schep het bord op en leg dan pas de zalm erop/erbij.

Eet smakelijk!

Grappig, mijn zoons lievelingseten al sinds de kleutertijd is ook mosselen en een mootje zalm met frietjes en groenten. Tegenwoordig zijn daar ook garnalen bijgekomen en op de zelfgemaakte pizza wil hij altijd gerookte zalm.

Heerlijk zo'n viskind, makkelijk met uit eten gaan ook.
Am Yisrael Chai!
quote:missmonroe schreef op 28 juni 2013 @ 22:24:

Lust je garnaaltjes? Dan lust je zeker gamba's!

Ik ben er iig. dol op.Oh grappig, ik ben dol op garnalen (kleintjes) maar gamba's vind ik dan weer niet zo lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven