Vis eten voor beginners

28-06-2013 20:21 105 berichten
Hoi viskenners

Van huis uit heb ik het eten van vis niet meegekregen. Ik kan me alleen herinneren dat mijn moeder een keer zo'n kant-en-klaar bakje vis voor in de oven had en dat ik dat echt niet lekker vond.

De laatste tijd krijg ik steeds meer interesse in vis en ik zou dus wel eens een lekker stukje vis klaar willen maken. Maar waar begin je mee? Gerookte zalm vind ik erg lekker. Laatst ook een stuk gebakken gemarineerde zalm gehad en dat vond ik ook waanzinnig lekker! Ook kan ik genieten van een bakje kibbeling met saus.

Maar dat is niet 'zelf een lekker stukje vis klaarmaken'.

Voor welke vis kan ik het beste kiezen als het gaat om een beginnende vis eter? Het lijkt mij iets wat je moet leren eten?

Wat ik niet lust is haring, voor de rest heb ik nog nooit iets geproefd. Blikjes met tonijn die zwaar geuren trekken mij ook niet en door het uiterlijk kan ik me nog niet zetten tot makreel en paling.

Wie heeft tips over wat voor soort vis ik het beste zou kiezen en hoe kan ik deze het beste klaarmaken?
Dankje MV, lief dat je dat zegt.

Ik vind het ergens best jammer dat er zoveel is wat ik nog nooit gegeten heb. Vind het ook niet altijd even leuk om ergens te eten 'want stel ik lust het niet'. Ik probeer het altijd wel en eet het ook op omdat ik het onbeleefd vind om het niet op te eten. Het enige wat ik echt niet eet is paprika, maar dat weet iedereen in mijn omgeving wel

Maar wat je zegt, vaak komt het doordat de eerste ervaring met het ingrediënt niet goed was. Is met paprika trouwens niet zo, maar met heel veel dingen ook weer wel. En iedereen maakt het verschillend natuurlijk, dat speelt ook een rol.
Herkenbaar, Roz. Dat heb ik dus met vlees. Ik durf met onbekende vissoorten of groentes veel sneller de gok te nemen dat ik het wel lekker zal vinden, maar met vlees kies ik toch vaak een bekend/veilig gerecht. Omdat ik bang ben na 1 hapje te denken: Oke, ik geloof dat ik toch liever maar gewoon die bekende gekruide spiesjes had genomen... Toch jammer, want wellicht had ik het gerecht best gelust.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roz__ schreef op 28 juni 2013 @ 23:10:

Dankje MV, lief dat je dat zegt.

Ik vind het ergens best jammer dat er zoveel is wat ik nog nooit gegeten heb. Vind het ook niet altijd even leuk om ergens te eten 'want stel ik lust het niet'. Ik probeer het altijd wel en eet het ook op omdat ik het onbeleefd vind om het niet op te eten. Het enige wat ik echt niet eet is paprika, maar dat weet iedereen in mijn omgeving wel

Maar wat je zegt, vaak komt het doordat de eerste ervaring met het ingrediënt niet goed was. Is met paprika trouwens niet zo, maar met heel veel dingen ook weer wel. En iedereen maakt het verschillend natuurlijk, dat speelt ook een rol.

Ja ik meen het echt, hoe makkelijk is het om te zeggen, ik lust het niet dus eet of probeer ik het niet. En eerlijk gezegd ben ik ook blij dat niemand het hier vreemd vind en je probeert te helpen. Ja mooi topic en ik hoop dat er dingen bij komen die je lekker gaat vinden en anders heb je het geprobeerd.

Ga rustig aan de gang met alle tips. Ik heb evt. ook nog meer recepten voor je. En als je erna een keer iets wilt proberen met aubergine of asperges, dan zullen we je ook helpen.

Leuk gewoon dat je het een kans geeft.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Jammer is dat eigenlijk he? Ik herken het volledig hoor. Het is natuurlijk zonde van je geld als je iets besteld wat je niet lekker vind maar het is ook zonde van het stukje vlees.

Moet maar met mijn vriend afspreken dat ik de volgende keer een visgerecht neem en dat als ik het niet lust dat hij het dan op moet eten, maar dan moet hij wel iets bestellen wat ik ook lekker vind anders heeft het nog geen nut
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar over komen dat je als 25 jarige moet zeggen 'nee, dat heb ik nog nooit gegeten. Nee echt niet'.

Ik zeg ook niet snel dat ik iets niet lust, geef dan wel gewoon toe dat ik het nog nooit gegeten heb maar kan me voorstellen dat mensen zich afvragen onder welke steen ik vandaan kom.

Als ik kookprogramma's kijk dan zie ik ingrediënten voorbij komen die ik niet ken of nog nooit gegeten heb en dat ik me dus geen voorstelling kan maken bij het gerecht, hoe het zal smaken.

Wat ik wel vreselijk vind is dat als ik zeg dat ik iets nog nooit gegeten heb, dat mensen zeggen 'ah joh proef het eens' en dat ze je allemaal aan zitten te kijken als koeien terwijl jij zit te kauwen op iets waarvan je bezig bent met het ontleden van de smaken.
Er zijn heel veel dingen die ik pas later ben gaan eten. Mijn moeder is van de AGV en dan het liefst doodgekookt, en van sommige dingen zei ze 'dat lusten kinderen niet'. De afgelopen jaren heb ik dus voor het eerst spruitjes (heerlijk), courgette, aubergine, tuinbonen, mosselen, venkel en nog wel meer dingen voor het eerst gegeten. Oh, en afgelopen Kerst oesters, die ging vriend te lijf met zo'n oestermes. Zag er prachtig uit, maar na twee had ik het wel gezien Vriend heeft de rest opgegeten, maar die eet werkelijk alles.
quote:Roz__ schreef op 28 juni 2013 @ 23:20:

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar over komen dat je als 25 jarige moet zeggen 'nee, dat heb ik nog nooit gegeten. Nee echt niet'.

Ik zeg ook niet snel dat ik iets niet lust, geef dan wel gewoon toe dat ik het nog nooit gegeten heb maar kan me voorstellen dat mensen zich afvragen onder welke steen ik vandaan kom.

Als ik kookprogramma's kijk dan zie ik ingrediënten voorbij komen die ik niet ken of nog nooit gegeten heb en dat ik me dus geen voorstelling kan maken bij het gerecht, hoe het zal smaken.

Wat ik wel vreselijk vind is dat als ik zeg dat ik iets nog nooit gegeten heb, dat mensen zeggen 'ah joh proef het eens' en dat ze je allemaal aan zitten te kijken als koeien terwijl jij zit te kauwen op iets waarvan je bezig bent met het ontleden van de smaken.

Ja toch denk ik dat je niet zo raar op moet kijken wat mensen niet geprobeerd hebben. Wat de boer niet kent vreet ie niet.

Ik vond het ook zo dapper dat je gewoon `bloot` gaat op een topic dat je het niet kent, niet weet wat je wel en niet lust maar wel wil gaan proberen.

Lust je vriend veel? Eten jullie wel eens bij zijn ouders dat je misschien eens voorstelt dat ze iets maken wat je eens zou willen proeven? Ja ik noem maar wat hoor.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Vriend hier eet ook veel en probeert ook veel, behalve als het hem echt niet lekker lijkt.

Spruitjes vind ik heerlijk, witlof in een papje van maïzena gekookt ook. Sperziebonen, bloemkool en andere groenten heb ik ook geen problemen mee. Wat ik niet lust is andijvie, boerenkool (zo of in stamppotvorm) en hutspot. Stamppot spruitjes daarentegen is heerlijk.

Courgette is hmm mwah en aubergine nog nooit gehad. Tuinbonen en venkel heb ik ook nog nooit gehad. Venkel lijkt me trouwens erg lekker, net als paksoi, al heb ik geen idee waarom me dat zo lekker lijkt
Paksoi is heerlijk. Als de kinderen er niet zijn maak ik voor mezelf vaak noedels met gewokte tofureepjes (kant en klaar gekruid), paksoi, uitje en wat woksaus uit een flesje. Lekker in 5 minuten klaar.
Schoonouders staan overal voor open en sta daar ook heel vaak in de keuken (en zij vinden dat totaal niet erg ) maar ik merk toch dat ik vaak niet die courgette meeneem omdat ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik er mee kan en moet in een gerecht.

Qua proberen zelf zijn ze niet zo experimenteel, het zijn vaak dezelfde gerechten gemaakt met behulp van Maggi, Knorr of Conimex.
quote:amby schreef op 28 juni 2013 @ 21:57:

[...]

Het is gekweekt, uiteraard bevat dat meer zooi dan wilde vis. Maar ik eet ook rustig plofkippen, kistkalveren, en traumalammetjes, dus daar maak ik me niet zo druk om een pangaatje op z'n tijd.http://www.vetvrij.com/do ... -filet-uit-frankrijk.html

Moet je voor de gein eens die 10 feiten lezen die onderaan de pagina staan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik vind (gegrilde) tonijn heel erg lekker.

Gegrilde tonijn met wasabimayonaise
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tonijn komt ook op het lijstje!
quote:Roz__ schreef op 28 juni 2013 @ 23:43:

Seared ahi tuna met sesamzaad!

quote:Roz__ schreef op 28 juni 2013 @ 23:43:

Ik vind dit recept erg lekker. Helaas is dit de versie die ik nog niet heb aangepast maar ik zou dus geen groene paprika nemen, te bitter, neem rood, geel of oranje.

Van een andere forumster heb ik een heerlijk recept gehad met courgette, gevuld met gehaktmengsel, in de oven dus kan niet mislukken, met pasta; (als je wilt dan zet ik hier morgen het recept neer)

eindresultaat (kan ook anders he, weet dat een forumster het zonder pasta maakt maar met rijst)

Vulling voor de courgette in de pan;

en zo gaat het de oven in;

omgekeerde volgorde maar je snapt het wel.
Gooi het recept maar neer, MV, bedankt. Ben bang dat het ook gevulde courgette wordt. (Zonder paprika en champignons, die laatste lust vriend niet )
Iedereen bedankt voor de tips tot zover. Ik ga mijn ogen sluiten en dromen over vissen denk ik
quote:aliva schreef op 28 juni 2013 @ 20:38:

een forelletje kan je gewoon bakken in de pan en serveren met wat gesmolten boter en citroen erover heen.

heerlijk!

Of lekker uit de oven, buikje vullen met uien en citroen en lekkere viskruiden erover en erin, inpakken in folie en dan in de oven,

Wel de forel eerst goed wassen en buitenkant flink wrijven onder de stromende kraan om dat slijmlaagje er af te hebben.
quote:Roz__ schreef op 28 juni 2013 @ 23:55:

Gooi het recept maar neer, MV, bedankt. Ben bang dat het ook gevulde courgette wordt. (Zonder paprika en champignons, die laatste lust vriend niet )Doe het morgen. Paprika is tomaat op de foto, hoop dat jullie dat lekker vinden.
quote:amby schreef op 28 juni 2013 @ 21:57:

[...]

Het is gekweekt, uiteraard bevat dat meer zooi dan wilde vis. Maar ik eet ook rustig plofkippen, kistkalveren, en traumalammetjes, dus daar maak ik me niet zo druk om een pangaatje op z'n tijd.Nou meid, wees er trots op!
quote:Tickel schreef op 28 juni 2013 @ 23:36:

[...]

http://www.vetvrij.com/do ... -filet-uit-frankrijk.html

Moet je voor de gein eens die 10 feiten lezen die onderaan de pagina staan.Nee joh, dat is niet waar, dit verzinnen wij.
Misschien zeg ik iets raars hoor, maar als je veel ingrediënten niet kent en dit wilt veranderen, is dan een kookcursus of kookclub niks voor jou?

Samen koken en leren wat bij elkaar past, lijkt me hartstikke leuk.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit nagedacht over kookclubs e.d. Ga ik maar eens doen.
Zalm met geitenkaas uit de oven voor 2 personen.

Haal een pak zalmfilet en een rol geitenkaas (ik heb altijd van de Lidl, zie afbeeldingen hieronder).

Een ovenschaal invetten, de zalm erin leggen, een paar plakjes geitenkaas erop leggen en dit een half uurtje in de oven op 200 graden. Lekker met sperziebonen en bourgondische krieltjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven