Verfvraag

29-06-2013 13:27 9 berichten
De onderkant van het kozijn was bij ons rot. Dit hebben we vervangen (hout) en nu willen we het een verfje geven. We hadden nog verf van de vorige bewoners staan (2 jaar oud, de verf dan).

Dit hebben we erop gesmeerd, maar het hecht niet!

Paar dagen laten drogen, maar vandaag nog steeds niet droog. Met thinner eraf gehaald, flink geschuurd, met thinner weer afgenomen, laten drogen en weer verf erop, maar het lijkt wel weer niet te hechten.

Waar kan dit nu aan liggen? Is de verf te oud? Kan dat?

Het kozijn staat op het noorden. Er staat nooit zon op. Kan dat het zijn?

Heeft iemand een idee en wat ik het beste kan doen, zodat het wel hecht?

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eerst een grondverf gebruiken? Volgens mij is dat beter dan de verf direct op kaal hout te smeren.

Dus:

- Hout schuren en ontvetten

- Grondverf, goed laten drogen (zie verpakking)

- Licht opschuren en weer ontvetten

- Dan ten slotte een laag verf. Doe het ook niet te dik erop. Als je het gevoel hebt dat het niet in 1 keer dekt, dan liever twee dunne laagjes (tussendoor licht opschuren) ipv 1 dikke laag.
Kan inderdaad aan de leeftijd van de verf liggen. Een blik dat open is geweest, kan wat gaan lekken. De vluchtige stoffen uit de verf vervliegen dan en wat je overhoudt is verf die niet meer droogt.

Sowieso eerst grondverf op kaal hout gebruiken en daarna dus toch een pot nieuwe lak kopen om het af te lakken.
Volgens mij behoor je eerst te ontvetten en dan pas te schuren. Schuursel afdoen met een zachte veger en dan grondverf aanbrengen. Hout moet volgens mij ook droog zijn (en dus niet nat van de thinner). Is de verf nog wel goed, trouwens? Dat het bijvoorbeeld niet in schuur heeft gestaan waar het vriest?
weet niet wat voor weer het bij jou is, maar niet buiten verven als het regent!

wacht tot het mooi weer is, laat de boel eerst een paar dagen goed drogen, dan schuren, thinner, drogen, grondverf, schuren, thinner, gewone lak. evt nog een keer.

zou wel inderdaad nieuwe verf kopen als die in de schuur heeft gestaan ofzo. zat er trouwens een vel op de verf? dan is de verf ook wel overleden..
Hij stond bij ons in huis, dus niet echt vrieskou gehad. Er zat een dik vel op aan de bovenkant. Deze erfadgehaald en daaronder nog vloeibare verf.
De lat was al in de grondverf gezet trouwens. Zo hebben we de lat gekocht.
quote:Miekkie schreef op 29 juni 2013 @ 15:02:

Hij stond bij ons in huis, dus niet echt vrieskou gehad. Er zat een dik vel op aan de bovenkant. Deze erfadgehaald en daaronder nog vloeibare verf.

Vloeibare verf zonder de vluchtige stoffen die nodig zijn voor het uitharden.

Verkeerde zuinigheid dus. Deze verf kun je weggooien, die gaat nooit meer drogen. Nieuwe verf kopen en tipje voor de volgende keer: op de kop bewaren als het blik open is geweest. Dan sluit de verf het blik af, waardoor de vluchtige stoffen behouden blijven.
quote:Beeldig schreef op 29 juni 2013 @ 15:05:

[...]

Vloeibare verf zonder de vluchtige stoffen die nodig zijn voor het uitharden.

Verkeerde zuinigheid dus. Deze verf kun je weggooien, die gaat nooit meer drogen. Nieuwe verf kopen en tipje voor de volgende keer: op de kop bewaren als het blik open is geweest. Dan sluit de verf het blik af, waardoor de vluchtige stoffen behouden blijven.Op de kop bewaren zou ik dan weer niet doen, stel dat het blik na verloop van tijd gaat lekken. Gewoon na gebruik even langzaam op de kop draaien maar daarna rechtop bewaren. Maar voor de rest helemaal eens met Beeldig.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven