Gezondheid alle pijlers

stiefvader drinkt weer

29-06-2013 23:05 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma die ik jullie graag wil voorleggen.

In het kort:

Mijn moeder heeft sinds een jaar of 7 een nieuwe partner ( ouders zijn gescheiden).Hij was vanaf het begin heel open over zijn verleden namelijk dat hij alcoholist was.

Het was zo serieus dat tijdens een ziekenhuisopname hem verteld is dat als hij zou blijven drinken zijn lever er helemaal mee op zou houden.

Hij was nu al jaren van de drank af en dat ging goed.

Ik heb hem de eerste jaren ook nooit zien drinken.

Vanaf vorig jaar dronk hij tot mijn verbazing in eens af en toe een biertje bv op een verjaardag.

Ik heb hem hier op aangesproken omdat mij dit niet verstandig leek.

Volgens hem hoefde ik me geen zorgen te maken en had hij het onder controle...ik weet wat ik te verliezen heb waren zijn woorden.

Afgelopen week was hij hier en na die tijd zei ik tegen mijn man dat ik vond dat hij naar alcohol rook...mijn man had dit ook geroken en vond ook dat hij niet stabiel op z'n benen stond.

Verder sprak hij wazig..

De volgende ochtend was mijn moeder hier en ik vroeg haar hoeveel mijn stiefpa dronk.

Haar antwoord was een enorme schok...Hij drinkt 3 tot 4 kratten bier per week!!!

Hier hadden ze al regelmatig ruzie over gehad en hij had beloofd om na de vakantie te stoppen met drinken.

Mijn dilemma nu

Confronteer ik hem met wat ik weet of wacht ik tot na de zomer om te zien of hij inderdaad zelf stopt.

Ergens ben ik zo boos dat ik hem de waarheid wil vertellen maar ik ben bang voor de gevolgen.

Vliegt hij mij aan? Pakt hij mijn moeder hiervoor aan??

Gaat hij alles ontkennen? Gaat hij nog meer drinken? Enz...

Wie heeft hier ervaring mee en heeft misschien tips over hoe ik dit moet aanpakken?
Mijn stiefvader is precies hetzelfde. Ik irriteer me er al 16 jaar aan. Mijn moeder accepteert het tot zekere hoogte, soms hebben ze daar knallende ruzie.

Ik bemoei me er verder niet mee, de enige regel die wij hebben... als je dronken bent of aangeschoten ben je hier niet welkom. Kleinkinderen (onze kinderen dus) komen daar nauwelijks over de vloer.. goh hoe zou dat nou komen.

Vorig jaar belde hij uit de kroeg of ik iets op wilde halen bij een winkel voor mijn oudste (hij had een cadeau gekocht). Maar ik moest bij hem even het betalingsbewijs ophalen. Dus ik daarheen, loop naar binnen zegt ie waar is mijn kleine prinses ? Helemaal stomdronken, toen werd ie boos omdat ik weigerde mijn dochter mee naar binnen te nemen de kroeg in. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om overdag een meisje van 7 jaar mee de kroeg in te nemen om te zien dat haar opa bijna niet kan praten of kan blijven zitten op zijn barkruk.

Merk trouwens dat mijn moeder ook af en toe bier drinkt, heeft ze vroeger nooit gedaan, ze is dan niet dronken, maar toch een vrouw van ruim 70 jaar die overdag uit een fles bier drinkt.. brrr

Ik heb het in ieder geval losgelaten, heb geen band met mijn stiefvader, als hij nuchter is, is hij super voor de kinderen, als hij gedronken heeft wil ik hem niet zien. Met mijn moeder heb ik ook geen sterke band (nooit gehad ook)
Ik denk dat ze zelf haar moeder het beste kent, en in kan schatten of ze haar moeder moet helpen. Stiefvader zuipt alweer een aantal kratten bier in de week terwijl moeder dat niet wil, als haar moeder een heel sterk persoon was dan was er al stampij om gemaakt maar stiefvader weet het allemaal onder de pet te houden daar.

Zielig voor haar moeder nu haar leven kapot wordt gemaakt door een alcoholist en ik zou haar als ik haar dochter was ook absoluut steunen die mensen zijn verschrikkelijk om mee te leven.
Concreet zou ik met je moeder praten en vragen of zij je hulp hierbij wil. Wat is zíj van plan? Wil zij hulp voor zichzelf en zo mogelijk voor hem inschakelen? Wil zij een grens stellen?

Laat haar eerst haar plannen uiteenzetten en luister. Je zal misschien geneigd zijn om zelf met oplossingen te komen aangezien je je moeder niet zo'n licht vindt, maar nu is het belangrijk dat zij zegt wat zij wil. En dat heb jij te respecteren.

Mocht ze jouw hulp willen, geef die dan. Misschien kan je meegaan naar de huisarts of naar haar therapeut om te praten over de mogelijkheden. Misschien is een interventie van de hele familie een optie?

Blijf je bewust van je eigen beperkingen en het feit dat jij hierin vooral je moeder bijstaat. Het is haar relatie en jij moet haar keuzes respecteren.

Dat gezegd hebbende heb jij zelf ook een relatie met je stiefvader. Die moet je proberen daar los van te zien (moeilijk!). Bedenk voor jezelf wat jij acceptabel vindt en handel daarnaar. Mogen de kinderen nog bij opa en oma langs als jij er niet bij bent? Wat als jij er wel bij bent en hij neemt een biertje? En een tweede, een derde? Wat als hij bij jou thuis een drankje wil of hij stinkt naar de drank als hij op zondagochtend op de koffie komt?

Dat zijn dingen waar jij over na moet denken en moet bedenken waar jouw grens ligt. Je kan dit ook aan je stiefvader en je moeder uitleggen. Nogmaals, in dat gesprek moet het niet gaan over zijn relatie met je moeder, niet over stoppen met drinken. Jij vertelt gewoon welke consequenties jij verbindt aan het feit dat hij weer drinkt.

Sterkte, het is een nare situatie. Verslavingen zijn heel moeilijke dingen.
Ga in therapie!
Alinea, als moeder al hulp nodig heeft omdat ze zelfstandig geen relatiebeslissingen kan nemen, dan moet die hulp niet van een dochter komen maar van een hulpverlener. TO is de dochter, niet de moeder van haar moeder.

Het klinkt echter alsof ze wel gewend is die moederrol te spelen. Ik begrijp dat wel als ze haar moeder niet voor vol aanziet. Het is enorm denigrerend als je eigen kinderen je behandelen alsof je niet voor jezelf kan zorgen. Feitelijk als een onmondig kind.

Ze is blijkbaar al lang in therapie, maar ik denk niet dat het meehelpt haar zelfvertrouwen te vergroten als haar kinderen geen vertrouwen in haar hebben en haar als zwak, afhankelijk en niet al te slim zien. Het zal haar zelfvertrouwen juist vergroten als haar kinderen haar serieus nemen en respect tonen voor haar keuzes en beslissingen, ook als ze het daar niet mee eens zijn.
Ga in therapie!
Dat is ook heel waar, ze kan niet de leiding overnemen maar ook niet haar moeder er alleen mee laten dealen, tenzij moeder dat wil natuurlijk.

Dus als eerste goed met moeder praten en samen kijken wat ze kunnen bereiken bij hem, maar ze kan wel duidelijk aangeven dat de kleinkinderen ook niet komen ivm zijn drinkgedrag.
Ik zal vanavond even weer reageren...met de kinderen erbij is niet echt handig.

maar alvast weer bedankt voor de reacties.
Even proberen om zoveel mogelijk op iedereen te reageren

@ elninjoo dat ik niet verantwoordelijk ben weet ik maar ik ben oa wel verantwoordelijk voor mijn kinderen die daar echt vaak zijn.

@ madderijn dat was ook mijn eerste reactie...mijn kinderen gaan dus mooi niet meer heen maar hoe ga ik ze dat uitleggen zonder te vertellen waarom?

Mijn kinderen zijn 13,10 en 6 die gaan daar echt wel over doorvragen.Dus hoe ik dat ga doen weet ik nog niet helemaal...ook nog niet over nagedacht.

@ nourie mijn bedoeling was ook om in dat gesprek te laten weten dat we/ik voor hem klaarstaan maar dat daar wel tegenover staat dat hij hulp wil/krijgt.

@ dubiootje daar kan ik kort over zijn, ja die rol heb ik toen overgenomen...niet van de 1 op de andere dag maar dat is wel zo gegroeid. En ondanks dat ik nu mijn eigen gezin heb merk ik dat ik het lastig vind om dit los te laten.

@ bionical ik wil het (nog niet) loslaten..juist omdat wij wel die band hebben.

nogmaals @ dubiootje je laatste 2 posts zijn verhelderend voor mij..dankjewel.Mijn moeder is geneigd om gelijk in een slachtofferrol te vallen maar misschien is het inderdaad wel goed om haar hier wel "volwaardig"in te betrekken.
Kun je zeggen dat hij niet graag over alcohol drinken praat. Maar dat hij soms teveel drinkt. Dat jij vindt dat alcohol en kinderen niet samen gaan. Je hem graag ziet zonder alcohol, en misschien dat je hem dan leuker vindt?

Ik zit er niet op, zou het aan een professional vragen.

Dit zou dan mijn huiswerk geweest zijn.

Wat goed dat je moeder een rol toe wil spelen.
Cejo, ik zou je kinderen de waarheid vertellen. Leg in neutrale termen uit wat een verslaving is en wat het met mensen doet en dat opa verslaafd is aan alcohol. Ik heb dit gesprek met mijn kinderen moeten voeren over hun vader (jongste was toen 7, denk ik) en ze konden het begrijpen.

Het alternatief is liegen of zwijgen en in beide gevallen zullen ze zelf de echte reden gaan invullen. Die is vaak negatiever dan de waarheid: ze zullen misschien denken dat opa en oma hen niet meer willen zien. Ik kan je, als je wilt, wat uitgebreider vertellen hoe ik het gesprek heb aangepakt.

Madderijn, ik zou er niet omheen draaien, waarom? Wat is er mis met de waarheid? Hij drinkt niet soms te veel, maar voortdurend. Er is niks mis met een drankje drinken in het bijzijn van de kinderen, maar wel met dronkenschap/overmatig drinken. Je vindt hem niet leuker zonder alcohol, maar vervelend met.
Ga in therapie!
Dank dubio, dat is inderdaad duidelijker. Ik was al benieuwd wat je zou schrijven.

Welterusten!
Welterusten!
Ga in therapie!
Dubiootje liegen wil ik inderdaad liever ook niet doen...zij mogen het tenslotte ook niet.

Ik hoop dat ze alleen het verschil snappen tussen teveel drinken zoals opa doet of af en toe een paar biertjes zoals hun vader doet.

Ik drink zelf ook af en toe een glas wijn,niks mis mee.

Heb jij dit gesprek lang geleden met jouw kinderen gehad Dubiootje?

Snapten ze het of hebben ze later nog vragen gesteld of opmerkingen gemaakt waaruit jij kon opmaken dat ze het niet helemaal snapten? Terwijl jij dacht dat ze het wel begrepen?

Ik ben er wel uit dat ik niet wil dat mijn kinderen hem dronken zien.

Nu lukt het mijn stiefvader nog redelijk om het te verbloemen en mijn kinderen zullen het helemaal niet zien denk ik.Omdat ze het niet zullen herkennen.

Vanmiddag hadden vierden we de verjaardag van mijn zus en hij was daar ook...hij dronk 2 biertjes...heb op mijn tong moeten bijten maar niks laten merken.

Hij heeft dus,in gezelschap,nog controle.Ondanks dat mijn broer en vader op diezelfde verjaardag wel een derde flesje drinken.
Dat is een paar jaar geleden. Ik heb het onderwerp later nog een paar keer aangesneden als de gelegenheid zich voordeed en heb de indruk dat ze het goed begrepen hebben. Zeker nu ze wat ouder zijn (leeftijd van jouw oudste kinderen) begrijpen ze verbazend goed hoe het werkt. Ik heb er altijd voor gezorgd het alcoholprobleem los te zien van de persoon die hun vader is. Alcohol is niet het probleem: verslaving is het probleem.

"Grappig" is dat ik hun vader nu zonder ruzie te krijgen kan zeggen dat hij de kinderen niet meekrijgt omdat hij gedronken heeft. Juist door diezelfde houding, denk ik, omdat ik hem als persoon en vader van mijn kinderen los zie van zijn probleem. Het maakt de zaken veel duidelijker.

Daarnaast is liegen over het alcoholprobleem faciliterend gedrag en dat wil ik de kinderen niet meegeven.

Enne... dat jij hebt gezien dat je stiefvader twee biertjes dronk, wil niet zeggen dat hij er maar twee gedronken heeft. Ik zou er niet vanuit gaan.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven