Werk & Studie alle pijlers

vragen over oproepcontract

03-07-2013 17:21 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veel onduidelijk rondom mijn oproepcontract.

Ik werk sinds vorig jaar juli bij de werkgever als oproepkracht. Vanaf die tijd tot aan deze maand heb ik een opdracht gehad van 36 uur per week en een vast rooster. Kan ik aanspraak maken op dit vaste rooster ondanks dat deze opdracht is beëindigd?

De werkgever wil dat ik nu bij een nieuwe opdracht van 5 weken 40 uur per week ga werken en tevens willen zij de huidige week niet doorbetalen onder het mom dat ik oproepkracht ben. Het huidige contact loopt door tot het einde van dit jaar.

Door de bomen zie ik het bos even niet meer. Uiteraard heb ik aangegeven bij de werkgever dat ik fulltime (volgens CAO 36 uur) beschikbaar ben.

Wat zijn hierin mijn rechten?
Lekker ouderwets: Carpe Diem
Wat is nu precies je vraag?

Of de huidige week doorbetaald moet worden? Heb je een 0-uren contract?
Als je oproepkracht bent op basis van een 0-uren contract ben ik bang dat je geen poot hebt om op te staan.

Geen werk = geen geld.

Dus een week niet gewerkt is ook een week geen geld verdiend.
Als je een jaar vaste uren hebt gewerkt mag je volgens mij die uren claimen. Tevens bouw je ook vakantieuren en geld op. Die mag je ook laten uitbetalen. Ik zou eens kijken op de site van de ABU. Daar staan al je rechten.
Kun je volgens mij inderdaad rechten op krijgen, als ze je al die tijd op dezelfde dagen/zelfde tijden hebben laten werken. Was bij mij in elk geval wel... Even bij juridisch loket langsgaan! En kijk de cao door..
Ja ik heb een 0-urencontract en ben al een jaar in dienst. Wat ik heb begrepen van de fnv site en rechtstreeks van het UWV is dat na 6 maanden de oproepkracht meer rechten heeft opgebouwd. Het betreft dan een oproepcontract met een vast karakter. Mijn vraag is dan ook of ik de uren boven de 36 uur moet accepteren, terwijl ik al een heel jaar een vast rooster heb gewerkt.

Ik kan hier niets over terugvinden.

Voor het gedeelte wat betreft de weigering mij door te betalen heb ik al juridische hulp ingeschakeld. Ik heb immers geen recht op een WW uitkering.
Ik lees nu net je topic even goed door. Als je er al zo'n tijd zit kan het inderdaad wel anders zijn.
In principe kun je als oproeper na X periode aanspraak maken op een contract voor het gemiddeld aantal gewerkte uren. Of dat in jouw situatie ook geld, zal mede afhangen van de CAO. In CAO's mogen hierover afwijkende afspraken worden gemaakt.

Wat betreft de oproep om een poosje meer te komen werken: daar staat een werkgever vrij in. In de basis kan een werkgever elke werknemer vragen tijdelijk meer te werken (overwerk) indien de omstandigheden dat noodzakelijk maken. Als werknemer zul je in beginsel gehoor moeten geven aan zo'n verzoek, tenzij je dat om zwaarwegende redenen niet kunt/wil. In dat geval zal de werkgever een belangenafweging moeten maken tussen het belang van de organisatie en het belang van de medewerker.
Dat is goed nieuws! Ik heb vandaag een nieuwe opdracht voorgelegd gekregen , maar wel voor 40 uur per week. 36 uur is trouwens een normale werkweek.

Alles boven de 36 uur is dan overwerk als je kijkt naar de CAO.

e
Op een vast rooster kun je overigens nooit aanspraak maken, tenzij zo'n rooster contractueel is vastgelegd. En dan nog mag de werkgever dat wijzigen indien de werkgever daar een noodzaak toe ziet (en ook dan geldt weer dat de werkgever een belangenafweging moet maken).
Hartelijk dank voor alle reacties. Ik kan weer even vooruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven