Baarmoeder verwijderen met ruggeprik?

woensdag 3 juli 2013 om 19:41
vanmiddag belde mijn gynaecoloog, helaas weer rare cellen in mijn uitstrijkje, heb al een keer een conisatie gehad. Dus nu moet mijn baarmoeder eruit. Nu ben ik doodsbang voor narcose en ze gaf aan dat deze operatie niet kan met een ruggeprik. Wat googelen geeft weer andere resultaten, maar niet heel duidelijk. Vandaar mijn vraag. Wie heeft haar baarmoeder laten verwijderen en mocht zelf kiezen welke narcose, en zou mij willen vertellen welk ziekenhuis dat was. Alvast enorm bedankt voor het lezen en eventueel het reageren.
woensdag 3 juli 2013 om 19:52
Geen ervaring mee, wel pas geleden 2 keer onder narcose geweest. Wat is de reden waarom je zo bang bent voor narcose?
Zelf had ik beide keren een heel fijn gesprek met de anesthesist. Zij heeft echt geholpen om mij veilig op mijn gemak te voelen. Voorgaande ervaringen met narcose waren niet heel fijn ivm misselijkheid. Dat is nu beide keren totaal niet aan de orde geweest. Ik ging er ontspannen in en werd ook met een heel fijn gevoel wakker. Ook deed de vloeistof geen pijn, dat had ik eerder ook gehad alsof het te "dik " was zeg maar.
Misschien kun je een gesprek aangaan met je gynaecoloog zodat ze je meer duidelijkheid kan geven, de anesthesist over de narcose.
Zelf had ik beide keren een heel fijn gesprek met de anesthesist. Zij heeft echt geholpen om mij veilig op mijn gemak te voelen. Voorgaande ervaringen met narcose waren niet heel fijn ivm misselijkheid. Dat is nu beide keren totaal niet aan de orde geweest. Ik ging er ontspannen in en werd ook met een heel fijn gevoel wakker. Ook deed de vloeistof geen pijn, dat had ik eerder ook gehad alsof het te "dik " was zeg maar.
Misschien kun je een gesprek aangaan met je gynaecoloog zodat ze je meer duidelijkheid kan geven, de anesthesist over de narcose.
woensdag 3 juli 2013 om 19:53
Als je gynaecoloog zegt dat die operatie niet kan met een ruggenprik, dan zal dat wel zo zijn, niet?
Ik zou gewoon luisteren naar je gynaecoloog, google is niet wijzer dan jouw eigen arts. En zelf zou ik echt bij zo'n operatie niet bij bewustzijn willen zijn, maar dat ben ik. Als je een second opinion wilt, dan kun je dat natuurlijk aanvragen, maar ik neem aan dat je gynaecoloog weet waar hij/zij het over heeft en dat je gewoon onder narcose zult moeten.
Sterkte in ieder geval!
Ik zou gewoon luisteren naar je gynaecoloog, google is niet wijzer dan jouw eigen arts. En zelf zou ik echt bij zo'n operatie niet bij bewustzijn willen zijn, maar dat ben ik. Als je een second opinion wilt, dan kun je dat natuurlijk aanvragen, maar ik neem aan dat je gynaecoloog weet waar hij/zij het over heeft en dat je gewoon onder narcose zult moeten.
Sterkte in ieder geval!

woensdag 3 juli 2013 om 19:59

woensdag 3 juli 2013 om 20:05
Chiki kan het wel bij een gewone verwijdering met een bikinisnede? Angst voor narcose is een lang verhaal en nogal prive, heeft te maken met angst voor controleverlies en jazeker ik ben er al voor behandeld, meer zit er niet in. Bij de conisatie goed gesprek gehad met anaesthesist, maar die kan mijn angst niet wegnemen helaas. Gelukkig toen wel een ruggeprik.

woensdag 3 juli 2013 om 20:09
Ik heb een baarmoederverwijdering gehad (via mijn buik) en dat kan echt niet met een ruggeprik en ik geloof niet dat ik er bewust bij had willen zijn. Welmhadik, naast de narcose, een ruggenprik voor de pijstilling in de dagen na de operatie.
Ik sluit me aan bij de vorigen, gesprek met de anesthesist!
Ik sluit me aan bij de vorigen, gesprek met de anesthesist!
woensdag 3 juli 2013 om 20:11
Toen mijn baarmoeder verwijdert is, lag er tegenover mij een vrouw die wel degelijk een ruggeprik heeft gehad. Haar baarmoeder is via een buiksnede verwijdert. Ze werd doodziek van een narcose en mocht daardoor een ruggeprik. Ikzelf was blij met mijn narcose (mijn eerste keer dat ik dat kreeg), maar voor haar was dit dé oplossing. Ze is dus gedurende de operatie gewoon wakker gebleven.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
woensdag 3 juli 2013 om 20:13
Mochten er ook andere mogelijkheden zijn voor anesthesie dan wordt dit door de anesthesist met je besproken.
Geef duidelijk je angsten aan! Ik was als de dood voor mijn ruggeprik bij mijn keizersnede door nogal traumatische eerdere ervaring. Aan de anesthesist voorgelegd. Zij heeft uitgebreid met mij gesproken. Ook heeft ze gedetailleerd verslag geschreven zodat iedereen die bij de operatie aanwezig was op de hoogte was. Zo kon er goed op ingespeeld worden.
Succes en sterkte!
Geef duidelijk je angsten aan! Ik was als de dood voor mijn ruggeprik bij mijn keizersnede door nogal traumatische eerdere ervaring. Aan de anesthesist voorgelegd. Zij heeft uitgebreid met mij gesproken. Ook heeft ze gedetailleerd verslag geschreven zodat iedereen die bij de operatie aanwezig was op de hoogte was. Zo kon er goed op ingespeeld worden.
Succes en sterkte!
woensdag 3 juli 2013 om 20:15
Bij een laparoscopie zit de bovenste incisie bij je navel, epidurale verdoving kunnen ze niet zo hoog zetten in je rug omdat dan de onderste delen van je longen verdoofd kunnen raken zodat er complicaties met de ademhaling kunnen ontstaan..
Helaas zal je toch onder narcose moeten, heel veel succes met alles! Knuffel!
Helaas zal je toch onder narcose moeten, heel veel succes met alles! Knuffel!
Life is good!

woensdag 3 juli 2013 om 20:17
Lijkt me juist doodeng om zoiets te laten doen terwijl je bij bent. Ik zou dus juist voor 'n narcose gaan.
Voor 't zelfde geld kan het niet vaginaal en moeten ze je buik open snijden. Lijkt me echt niet iets wat je bewust wil kunnen meemaken (snap die vrouwen met keizersnede ook niet dat ze dat met alleen maar 'n ruggenprik laten doen)
Voor 't zelfde geld kan het niet vaginaal en moeten ze je buik open snijden. Lijkt me echt niet iets wat je bewust wil kunnen meemaken (snap die vrouwen met keizersnede ook niet dat ze dat met alleen maar 'n ruggenprik laten doen)
woensdag 3 juli 2013 om 20:23
Ik wel, Elninjoo, een keizersnede duurt niet heel lang en het is prettig dat je niet eerst naar de recovery gaat en daar nog 2u ligt voor je je kindje ziet en dan nog een hele dag uit moet garen van de narcose. Bij een ruggenprik ben je bij en kun je gelijk genieten van een kindje..bij narcose ga je slapen en opeens heb je een kindje! Daar doen ze dit alleen als er nadrukkelijk om gevraagd word of als de moeder of baby in nood is..
Life is good!
woensdag 3 juli 2013 om 20:25
quote:Esmoreit schreef op woensdag 03 juli 2013 20:16 Heb nu in ieder geval een naam van een ziekenhuis waar het mogelijk wel kan. Iedereen erg bedankt voor de reacties! En ook de duidelijke uitleg waarom ruggeprik en laparoscopisch niet kan. Dat helpt me heel erg op dit moment.Fijn dat het toch helpt! Ik hoop dat je goed met de anaesthesist kan praten succes..!
Life is good!
woensdag 3 juli 2013 om 20:45
Gebeurt de ingreep vaginaal, via je buik of via een (combi) kijk- en buikoperatie?
Via een spinaal anesthesie gaat een vaginale ingreep meestal lukken, gaat het via een kijkoperatie dan zit je sowieso aan algehele anesthesie vast ( al zijn er uitzonderingen)
Bij een vaginale of buikoperatie is evt een epiduraal anesthesie mogelijk.
Zowel bij een spinaal als een epiduraal anesthesie voel je niets van her opereren zelf maar... de baarmoeder heeft zenuwlinken zeg maar hoog in je lijf. Het kan zo zijn dat die aangeraakt worden en je he niet lekker voelt worden. Een vagale reactie noemen we dat. Het hangt ook af hoe groot de baarmoeder is.
Zoals zoveel mensen ben jij banger voor de anesthesie dan voor de operatie. Klachten na de operatie worden vaak toegekend aan de anesthesie ipv aan het lichamelijk herstel en de stress
Voor de operatie ga je nog langs de anesthesie poli. Als het goed is, is bekend hoe de operatie plaatsvindt en kan in overleg met jou de manier van verdoven worden afgesproken. Wees eerlijk in je wensen en angsten
Ps na plaatsen van mijn topic las ik nog wat posts die niet conform de realiteit zijn. Ik ben anesthesie assistent, niet dat ik nu àlles weet maar wel ff iets meer dan hier is gepost en een aantal zaken kloppen nier
Via een spinaal anesthesie gaat een vaginale ingreep meestal lukken, gaat het via een kijkoperatie dan zit je sowieso aan algehele anesthesie vast ( al zijn er uitzonderingen)
Bij een vaginale of buikoperatie is evt een epiduraal anesthesie mogelijk.
Zowel bij een spinaal als een epiduraal anesthesie voel je niets van her opereren zelf maar... de baarmoeder heeft zenuwlinken zeg maar hoog in je lijf. Het kan zo zijn dat die aangeraakt worden en je he niet lekker voelt worden. Een vagale reactie noemen we dat. Het hangt ook af hoe groot de baarmoeder is.
Zoals zoveel mensen ben jij banger voor de anesthesie dan voor de operatie. Klachten na de operatie worden vaak toegekend aan de anesthesie ipv aan het lichamelijk herstel en de stress
Voor de operatie ga je nog langs de anesthesie poli. Als het goed is, is bekend hoe de operatie plaatsvindt en kan in overleg met jou de manier van verdoven worden afgesproken. Wees eerlijk in je wensen en angsten
Ps na plaatsen van mijn topic las ik nog wat posts die niet conform de realiteit zijn. Ik ben anesthesie assistent, niet dat ik nu àlles weet maar wel ff iets meer dan hier is gepost en een aantal zaken kloppen nier
Je bent zelf een theepot
woensdag 3 juli 2013 om 20:48
Als de baarmoeder eruit gaat via een bikinisnede (zoals bij een keizersnee) zou het wel met een ruggenprik moeten kunnen lijkt mij. Maar dan is het wel een veel grotere operatie dan wanneer het laparoscopisch gaat. Een gyn zal wrsch dus eerder voor de laparoscopische ingreep kiezen.
Duidelijk overleggen met zowel de gyn als de anesthesist.
O ja, (vrijwel) iedereen is (in meer of mindere mate) bang voor narcose, daar hebben anesthesisten dus ervaring mee.
Duidelijk overleggen met zowel de gyn als de anesthesist.
O ja, (vrijwel) iedereen is (in meer of mindere mate) bang voor narcose, daar hebben anesthesisten dus ervaring mee.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 3 juli 2013 om 20:59

woensdag 3 juli 2013 om 21:01
Vaginaal gaat niet lukken heeft de gynaecoloog al eerder aangegeven. Vanmiddag zei ze dat ze kon gaan bekijken of laparoscopie mogelijk was, gezien de grootte van mijn baarmoeder (groot met myomen). Ze wilde dat nog verder bekijken, we hebben al een afspraak over twee weken. Ze zei inderdaad ook dat ik dan sneller zou herstellen. Als ik het goed begrijp zou ik via de buikwand dus eventueel zonder narcose kunnen, maar dan is de operatie zwaarder. Dat is ook een afweging zeg. Het wordt wel steeds helderder voor mij, bedankt!
woensdag 3 juli 2013 om 21:16
Ja, via de buikwand is natuurlijk wel zwaarder. Want dan heb je niet alleen inwendig, maar ook uitwendig een wond. Maar het is goed te doen hoor, volgens de vrouwen op mijn ziekenhuiskamer. We gingen allemaal op de vierde dag weer naar huis. Na twee dagen, word je, als alles goed gaat, van de morfinepomp afgesloten en word je geacht weer een paar stappen te doen.
En die vrouw to mij, heeft twee dagen aan de apparatuur gelegen. Dus dat slangetje in haar rug en de verdoving die daardoor werd toegedient. En zij liep ook op de derde dag. (nou ja, liep haha) en is op dag vier naar huis vertrokken.
En daarna moet je zes weken herstellen en heel rustig aan doen.
En die vrouw to mij, heeft twee dagen aan de apparatuur gelegen. Dus dat slangetje in haar rug en de verdoving die daardoor werd toegedient. En zij liep ook op de derde dag. (nou ja, liep haha) en is op dag vier naar huis vertrokken.
En daarna moet je zes weken herstellen en heel rustig aan doen.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
donderdag 4 juli 2013 om 18:19
quote:Esmoreit schreef op 03 juli 2013 @ 21:01:
Vaginaal gaat niet lukken heeft de gynaecoloog al eerder aangegeven. Vanmiddag zei ze dat ze kon gaan bekijken of laparoscopie mogelijk was, gezien de grootte van mijn baarmoeder (groot met myomen). Ze wilde dat nog verder bekijken, we hebben al een afspraak over twee weken. Ze zei inderdaad ook dat ik dan sneller zou herstellen. Als ik het goed begrijp zou ik via de buikwand dus eventueel zonder narcose kunnen, maar dan is de operatie zwaarder. Dat is ook een afweging zeg. Het wordt wel steeds helderder voor mij, bedankt!
In principe bepaalt de operateur, in dit geval de gynaecoloog, de operatietechniek.
Dan bepaalt de anesthesioloog de anesthesietechniek en soms kun je kiezen.
Bijv bij een kijkoperatie in je knie is een algehele en een spinaal anesthesie mogelijk. Als er geen redenen zijn om 1 van tweeën uit te sluiten dan kun je kiezen als patiënt. Maar soms valt er niets te kiezen dus.
Maar is er geen andere mogelijkheid? Bijv enucleatie ( zeg maar uitlepelen,), Embolisatie embolisatie ?
Niet elke gyn kan dit, niet elke baarmoeder met myomen is er voor geschikt. Maar je bent nog jong en het is best een heftige ingreep.
Blijft dat er een vorm van anesthesie nodig is hoor, dat maakt niet uit. Maar misschien hoeft de baarmoeder er niet uit.
In principe bepaalt de operateur, in dit geval de gynaecoloog, de operatietechniek.
Dan bepaalt de anesthesioloog de anesthesietechniek en soms kun je kiezen.
Bijv bij een kijkoperatie in je knie is een algehele en een spinaal anesthesie mogelijk. Als er geen redenen zijn om 1 van tweeën uit te sluiten dan kun je kiezen als patiënt. Maar soms valt er niets te kiezen dus.
Maar is er geen andere mogelijkheid? Bijv enucleatie ( zeg maar uitlepelen,), Embolisatie embolisatie ?
Niet elke gyn kan dit, niet elke baarmoeder met myomen is er voor geschikt. Maar je bent nog jong en het is best een heftige ingreep.
Blijft dat er een vorm van anesthesie nodig is hoor, dat maakt niet uit. Maar misschien hoeft de baarmoeder er niet uit.
Je bent zelf een theepot