Indentificate
donderdag 4 juli 2013 om 22:22
Hoi,
Ik plaats hier maar even een vraag.. Ik werk voor een uitzendbureau en nu hebben hun bedacht om onze huidige kloksleutels te vervangen door in klokken met je vingerafdruk. Mag dit zomaar? Ik vind het persoonlijk nogal ver gaan, ook qua privacy. Ze kunnen elk moment mijn inkloktijden bekijken maar het lijkt erop dat ze steeds meer van de uitzendkrachten willen hebben. Kan ik dit weigeren zonder dat ik op straat kom te staan?
Ik plaats hier maar even een vraag.. Ik werk voor een uitzendbureau en nu hebben hun bedacht om onze huidige kloksleutels te vervangen door in klokken met je vingerafdruk. Mag dit zomaar? Ik vind het persoonlijk nogal ver gaan, ook qua privacy. Ze kunnen elk moment mijn inkloktijden bekijken maar het lijkt erop dat ze steeds meer van de uitzendkrachten willen hebben. Kan ik dit weigeren zonder dat ik op straat kom te staan?
donderdag 4 juli 2013 om 23:09
donderdag 4 juli 2013 om 23:09
quote:suus_90 schreef op 04 juli 2013 @ 22:56:
Dankje boekenlegger0! Eindelijk iemand die mij snapt en het ook daadwerkelijk over het topic heeft
Voor de anderen, ik heb eerst via 2 andere uitzendbureaus gewerkt bij het huidige bedrijf. Het huidige uitzendbureau is verschrikkelijk! Het werk binnen het bedrijf is juist hartstikke leukIk had het ook over het topic. Alleen vroeg ik wat nu zo erg is aan vingerafdrukken. Ik neem niet klakkeloos je mening over. Ik vind het dus niet erg.
Dankje boekenlegger0! Eindelijk iemand die mij snapt en het ook daadwerkelijk over het topic heeft
Voor de anderen, ik heb eerst via 2 andere uitzendbureaus gewerkt bij het huidige bedrijf. Het huidige uitzendbureau is verschrikkelijk! Het werk binnen het bedrijf is juist hartstikke leukIk had het ook over het topic. Alleen vroeg ik wat nu zo erg is aan vingerafdrukken. Ik neem niet klakkeloos je mening over. Ik vind het dus niet erg.
donderdag 4 juli 2013 om 23:16
donderdag 4 juli 2013 om 23:22
donderdag 4 juli 2013 om 23:26
quote:PlofKipje84 schreef op 04 juli 2013 @ 23:22:
Die vingerafdrukken mogen ze niet aan de politie geven hoor. Als de politie jouw vingerafdrukken wil hebben, dan moet dat met een verdomd goede reden zijn. Dus bij het bedrijf zijn ze wettelijk beschermd. Het zal misschien ingevoerd zijn om te voorkomen dat mensen voor elkaar inklokken...Maar dat doet er niet toe. Je hebt gewoon recht op bescherming van je persoonlijke levenssfeer. Vingerafdrukken gaan jouw werkgever geen ene biet aan, net zo min als welke partij je stemt, welke krant je leest, wat je sexuele voorkeur is, en of je worst lust.
Die vingerafdrukken mogen ze niet aan de politie geven hoor. Als de politie jouw vingerafdrukken wil hebben, dan moet dat met een verdomd goede reden zijn. Dus bij het bedrijf zijn ze wettelijk beschermd. Het zal misschien ingevoerd zijn om te voorkomen dat mensen voor elkaar inklokken...Maar dat doet er niet toe. Je hebt gewoon recht op bescherming van je persoonlijke levenssfeer. Vingerafdrukken gaan jouw werkgever geen ene biet aan, net zo min als welke partij je stemt, welke krant je leest, wat je sexuele voorkeur is, en of je worst lust.
donderdag 4 juli 2013 om 23:28
donderdag 4 juli 2013 om 23:38
quote:Frizzy schreef op 04 juli 2013 @ 23:36:
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever je vingerafdruk heeft?
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever je DNA uitpluist?
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever wil weten welke partij je stemt?
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever wil weten of je hetero bent?
Verkeerde vragen. Verkeerde antwoorden.
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever je vingerafdruk heeft?
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever je DNA uitpluist?
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever wil weten welke partij je stemt?
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever wil weten of je hetero bent?
Verkeerde vragen. Verkeerde antwoorden.
donderdag 4 juli 2013 om 23:42
donderdag 4 juli 2013 om 23:43
quote:PlofKipje84 schreef op 04 juli 2013 @ 23:42:
Met een vingerafdruk kan je vrij weinig hoor. Ik zou me dan meer zorgen maken over je bsn-nummer... of wat dacht je van de woonadres? Je werkgever weet wanneer je niet thuis bent... hij kan dus zo even bij je inbreken...Je kunt andermans vingerafdruk achterlaten op een plaats delict. Of de vingerafdruk van een Duitse minister. Fluitje van een cent. Zie dat artikel.
Met een vingerafdruk kan je vrij weinig hoor. Ik zou me dan meer zorgen maken over je bsn-nummer... of wat dacht je van de woonadres? Je werkgever weet wanneer je niet thuis bent... hij kan dus zo even bij je inbreken...Je kunt andermans vingerafdruk achterlaten op een plaats delict. Of de vingerafdruk van een Duitse minister. Fluitje van een cent. Zie dat artikel.
donderdag 4 juli 2013 om 23:48
Wat is de meerwaarde van een vingerafdruk voor die werkgever? Ik snap dat echt niet. Ik sta ook liever mijn vingerafdruk af aan de overheid voor een paspoort. Helaas heb ik niks te willen. Nu ik hier iets langer over nadenk zou toch wel protest aantekenen bij mijn werkgever over zoiets. Ik snap niet dat mensen hier zo luchtig over kunnen doen. Mensen vinden het wel erg dat werkgever vragen stelt tijdens een sollicitatiegesprek die niet mogen, maar een vingerafdruk opslaan van werknemers is geen probleem?
TO,
Werk je bij een particulier bedrijf of bij de overheid?
TO,
Werk je bij een particulier bedrijf of bij de overheid?
donderdag 4 juli 2013 om 23:56
Ik vind het ook belachelijk. Biometrische gegevens moeten volgens mij bovendien beveiligd opgeslagen worden. Kan die werkgever dat garanderen? Wat als er iets gestolen wordt in het bedrijf en jij hebt de dag daarvoor in de buurt je vingerafdruk achtergelaten, gaat het bedrijf dan door z'n eigen bestand heen om een match te zoeken? Er zijn zat minder privacygevoelige maatregelen om je werktijden te registreren...
Occam's razor
donderdag 4 juli 2013 om 23:58
Is je vingerafdruk al opgeslagen?
Ik heb even op google gekeken voor je. Ik kwam het onderstaande stukje tegen.
Mag mijn werkgever mij verplichten een vingerafdruk af te staan?
Ja, dat mag. Uw werkgever kan gebruikmaken van een toegangs- of tijdregistratiesysteem dat werkt op basis van uw vingerafdruk.
Opslaan vingerafdruk
Dit soort biometrische systemen slaan echter meestal niet uw vingerafdruk op, maar alleen een versleutelde code. Met deze code kan uw werkgever nagaan of u het bent. Uit zo’n code kan uw vingerafdruk niet afgeleid worden. De wet vereist wel dat zo’n systeem op een zorgvuldige en veilige manier is ingericht.
Ik heb even op google gekeken voor je. Ik kwam het onderstaande stukje tegen.
Mag mijn werkgever mij verplichten een vingerafdruk af te staan?
Ja, dat mag. Uw werkgever kan gebruikmaken van een toegangs- of tijdregistratiesysteem dat werkt op basis van uw vingerafdruk.
Opslaan vingerafdruk
Dit soort biometrische systemen slaan echter meestal niet uw vingerafdruk op, maar alleen een versleutelde code. Met deze code kan uw werkgever nagaan of u het bent. Uit zo’n code kan uw vingerafdruk niet afgeleid worden. De wet vereist wel dat zo’n systeem op een zorgvuldige en veilige manier is ingericht.
vrijdag 5 juli 2013 om 00:06
Dankje boekenlegger, mijn vingerafdruk is nog niet opgeslagen. Morgen gaan ze beginnen met het scannen. Dit ga ik zeker meenemen. Vooral omdat de computers is het bedrijf niet beveiligd zijn (komt altijd een melding dat er geen beveiliging aanwezig is) en het netwerk van het bedrijf is sindskort ook een open netwerk geworden
vrijdag 5 juli 2013 om 01:31
quote:boekenlegger0 schreef op 04 juli 2013 @ 23:48:
Wat is de meerwaarde van een vingerafdruk voor die werkgever? Ik snap dat echt niet. Ik sta ook liever mijn vingerafdruk af aan de overheid voor een paspoort. Helaas heb ik niks te willen. Nu ik hier iets langer over nadenk zou toch wel protest aantekenen bij mijn werkgever over zoiets. Ik snap niet dat mensen hier zo luchtig over kunnen doen. Mensen vinden het wel erg dat werkgever vragen stelt tijdens een sollicitatiegesprek die niet mogen, maar een vingerafdruk opslaan van werknemers is geen probleem?
Fijn als andere mensen typen wat ik denk, kan ik lekker lui blijven.
Wat is de meerwaarde van een vingerafdruk voor die werkgever? Ik snap dat echt niet. Ik sta ook liever mijn vingerafdruk af aan de overheid voor een paspoort. Helaas heb ik niks te willen. Nu ik hier iets langer over nadenk zou toch wel protest aantekenen bij mijn werkgever over zoiets. Ik snap niet dat mensen hier zo luchtig over kunnen doen. Mensen vinden het wel erg dat werkgever vragen stelt tijdens een sollicitatiegesprek die niet mogen, maar een vingerafdruk opslaan van werknemers is geen probleem?
Fijn als andere mensen typen wat ik denk, kan ik lekker lui blijven.
vrijdag 5 juli 2013 om 02:56
quote:SuzanneSuus schreef op 04 juli 2013 @ 23:11:
[...]
Ohhhh identificeren??
Waarom schrijf je dat dan niet in je TP / titel??
Zo makkelijk, waarom moeilijk doen?
Tjeeessss, wat ben jij een kleuter, zeg.
On topic, ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn werkgever mijn vingerafdrukken wil hebben. De ervaring leert dat die systemen makkelijk te kraken zijn dus je privacy is geenszins gewaarborgd.
[...]
Ohhhh identificeren??
Waarom schrijf je dat dan niet in je TP / titel??
Zo makkelijk, waarom moeilijk doen?
Tjeeessss, wat ben jij een kleuter, zeg.
On topic, ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn werkgever mijn vingerafdrukken wil hebben. De ervaring leert dat die systemen makkelijk te kraken zijn dus je privacy is geenszins gewaarborgd.