Werk & Studie alle pijlers

Indentificate

04-07-2013 22:22 73 berichten
Hoi,

Ik plaats hier maar even een vraag.. Ik werk voor een uitzendbureau en nu hebben hun bedacht om onze huidige kloksleutels te vervangen door in klokken met je vingerafdruk. Mag dit zomaar? Ik vind het persoonlijk nogal ver gaan, ook qua privacy. Ze kunnen elk moment mijn inkloktijden bekijken maar het lijkt erop dat ze steeds meer van de uitzendkrachten willen hebben. Kan ik dit weigeren zonder dat ik op straat kom te staan?
@Louba ik hoef geen reacties die in me straatje passen. Er zijn ook collega's die het uizendbureau goed vinden. Dat is prima, ik deel alleen hun mening niet
Alle reacties Link kopieren
quote:Vinyl schreef op 04 juli 2013 @ 23:04:

Als er een moord is gepleegd en jouw vingerafdrukken zitten niet op het wapen of om de hals van het slachtoffer, is er toch niks aan de hand?

En dan kunnen ze TO in ieder geval uitsluiten! Ik zeg: winst!
Je bent zelf een theepot
quote:suus_90 schreef op 04 juli 2013 @ 22:56:

Dankje boekenlegger0! Eindelijk iemand die mij snapt en het ook daadwerkelijk over het topic heeft

Voor de anderen, ik heb eerst via 2 andere uitzendbureaus gewerkt bij het huidige bedrijf. Het huidige uitzendbureau is verschrikkelijk! Het werk binnen het bedrijf is juist hartstikke leukIk had het ook over het topic. Alleen vroeg ik wat nu zo erg is aan vingerafdrukken. Ik neem niet klakkeloos je mening over. Ik vind het dus niet erg.
quote:suus_90 schreef op 04 juli 2013 @ 22:59:

Het gaat dus om het indentificeren door middel van een scan

Ohhhh identificeren??

Waarom schrijf je dat dan niet in je TP / titel??

Zo makkelijk, waarom moeilijk doen?
Je bent zelf een theepot
Sorry, wist niet hoe is het een beetje makkelijk moest omschrijven. Blijkbaar denk ik te moeilijk.

Misschien hebben jullie ook wel een punt en moet ik er geen probleem van maken. Ik vind het alleen erg vervelend dat als je aan het werk wilt dus blijkbaar echt alles moet geven
Ik ben het met TO eens .Je hoeft niet zomaar je vingerafdrukken af te geven voor je werkgever. Je zou er een punt van kunnen maken, maar als uitzendkracht heb je geen poot om op te staan.
Die vingerafdrukken mogen ze niet aan de politie geven hoor. Als de politie jouw vingerafdrukken wil hebben, dan moet dat met een verdomd goede reden zijn. Dus bij het bedrijf zijn ze wettelijk beschermd. Het zal misschien ingevoerd zijn om te voorkomen dat mensen voor elkaar inklokken...
quote:PlofKipje84 schreef op 04 juli 2013 @ 23:22:

Die vingerafdrukken mogen ze niet aan de politie geven hoor. Als de politie jouw vingerafdrukken wil hebben, dan moet dat met een verdomd goede reden zijn. Dus bij het bedrijf zijn ze wettelijk beschermd. Het zal misschien ingevoerd zijn om te voorkomen dat mensen voor elkaar inklokken...Maar dat doet er niet toe. Je hebt gewoon recht op bescherming van je persoonlijke levenssfeer. Vingerafdrukken gaan jouw werkgever geen ene biet aan, net zo min als welke partij je stemt, welke krant je leest, wat je sexuele voorkeur is, en of je worst lust.
ik hou er ook niet van; het verregaand verzamelen van privé-informatie. Heb je de privégegevens dan heb je de macht. Je kan mensen maken en breken en als een groep eenmaal de macht heeft dan zal zij dat ten koste van alles willen behouden.
it's a big club and you ain't in it
Ik snap ook wel dat je het geen prettig idee vind om je vingerafdrukken af te geven voor zoiets.
Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever je vingerafdruk heeft?
quote:Frizzy schreef op 04 juli 2013 @ 23:36:

Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever je vingerafdruk heeft?

Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever je DNA uitpluist?

Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever wil weten welke partij je stemt?

Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever wil weten of je hetero bent?

Verkeerde vragen. Verkeerde antwoorden.
Met een vingerafdruk kan je vrij weinig hoor. Ik zou me dan meer zorgen maken over je bsn-nummer... of wat dacht je van de woonadres? Je werkgever weet wanneer je niet thuis bent... hij kan dus zo even bij je inbreken...
quote:Frizzy schreef op 04 juli 2013 @ 23:36:

Wat voor ergs kan er gebeuren als je werkgever je vingerafdruk heeft?Maar iets meer to the point :lees eens dit artikel. Wat zou die Duitse minister Schauble er toch tegen kunnen hebben dat zijn vingerafdruk werd gereproduceerd?
quote:PlofKipje84 schreef op 04 juli 2013 @ 23:42:

Met een vingerafdruk kan je vrij weinig hoor. Ik zou me dan meer zorgen maken over je bsn-nummer... of wat dacht je van de woonadres? Je werkgever weet wanneer je niet thuis bent... hij kan dus zo even bij je inbreken...Je kunt andermans vingerafdruk achterlaten op een plaats delict. Of de vingerafdruk van een Duitse minister. Fluitje van een cent. Zie dat artikel.
Whympsy, ja dat kan. Klopt. Maar goed, op een beetje plaats delict staan tientallen vingerafdrukken. ...
Wat is de meerwaarde van een vingerafdruk voor die werkgever? Ik snap dat echt niet. Ik sta ook liever mijn vingerafdruk af aan de overheid voor een paspoort. Helaas heb ik niks te willen. Nu ik hier iets langer over nadenk zou toch wel protest aantekenen bij mijn werkgever over zoiets. Ik snap niet dat mensen hier zo luchtig over kunnen doen. Mensen vinden het wel erg dat werkgever vragen stelt tijdens een sollicitatiegesprek die niet mogen, maar een vingerafdruk opslaan van werknemers is geen probleem?

TO,

Werk je bij een particulier bedrijf of bij de overheid?
Italiaans productie bedrijf met een Nederlands uzb
Ik vind het ook belachelijk. Biometrische gegevens moeten volgens mij bovendien beveiligd opgeslagen worden. Kan die werkgever dat garanderen? Wat als er iets gestolen wordt in het bedrijf en jij hebt de dag daarvoor in de buurt je vingerafdruk achtergelaten, gaat het bedrijf dan door z'n eigen bestand heen om een match te zoeken? Er zijn zat minder privacygevoelige maatregelen om je werktijden te registreren...
Occam's razor
Is je vingerafdruk al opgeslagen?

Ik heb even op google gekeken voor je. Ik kwam het onderstaande stukje tegen.

Mag mijn werkgever mij verplichten een vingerafdruk af te staan?

Ja, dat mag. Uw werkgever kan gebruikmaken van een toegangs- of tijdregistratiesysteem dat werkt op basis van uw vingerafdruk.

Opslaan vingerafdruk

Dit soort biometrische systemen slaan echter meestal niet uw vingerafdruk op, maar alleen een versleutelde code. Met deze code kan uw werkgever nagaan of u het bent. Uit zo’n code kan uw vingerafdruk niet afgeleid worden. De wet vereist wel dat zo’n systeem op een zorgvuldige en veilige manier is ingericht.
Dankje boekenlegger, mijn vingerafdruk is nog niet opgeslagen. Morgen gaan ze beginnen met het scannen. Dit ga ik zeker meenemen. Vooral omdat de computers is het bedrijf niet beveiligd zijn (komt altijd een melding dat er geen beveiliging aanwezig is) en het netwerk van het bedrijf is sindskort ook een open netwerk geworden
Zijn er meer werknemers die tegen zijn?

Wat gebeurt er met de gegevens als je daar niet meer werkt?
Big brother is watching you.
quote:boekenlegger0 schreef op 04 juli 2013 @ 23:48:

Wat is de meerwaarde van een vingerafdruk voor die werkgever? Ik snap dat echt niet. Ik sta ook liever mijn vingerafdruk af aan de overheid voor een paspoort. Helaas heb ik niks te willen. Nu ik hier iets langer over nadenk zou toch wel protest aantekenen bij mijn werkgever over zoiets. Ik snap niet dat mensen hier zo luchtig over kunnen doen. Mensen vinden het wel erg dat werkgever vragen stelt tijdens een sollicitatiegesprek die niet mogen, maar een vingerafdruk opslaan van werknemers is geen probleem?

Fijn als andere mensen typen wat ik denk, kan ik lekker lui blijven.
quote:SuzanneSuus schreef op 04 juli 2013 @ 23:11:

[...]

Ohhhh identificeren??

Waarom schrijf je dat dan niet in je TP / titel??

Zo makkelijk, waarom moeilijk doen?

Tjeeessss, wat ben jij een kleuter, zeg.

On topic, ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn werkgever mijn vingerafdrukken wil hebben. De ervaring leert dat die systemen makkelijk te kraken zijn dus je privacy is geenszins gewaarborgd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven