Gezondheid alle pijlers

roken op het terras

05-07-2013 15:05 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit lekker met m'n dreumes (zichtbaar beperking in de vorm van slang in z'n neus/grote pleister op z'n wang) een drankje te doen op het terras. Komen er net 2 dames van middelbare leeftijd aan het tafeltje naast ons zitten terwijl het een groot terras is en er overal nog tafeltjes vrij zijn. En ze steken beiden de ene na de andere sigaret aan. De wind staat zo dat de rook vol onze kant uit komt.

Mijn eerste vraag is rook je dan ook mee zo buiten? Dat vraag ik natuurlijk voor mijn zoontje. En mijn tweede vraag is of dat niet onbeschoft is. Of stel ik me aan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik vind het wel onbeschoft. Oke het is buiten dus er mag gerookt worden. Maar als mijn vriendinnen en ik roken dan doe ik dat niet in het bijzijn van kleine kinderen of ik doe het zo dat ze er geen last van hebben.
Als het rook echt in het gezicht van je zoontje word geblazen, zou ik toch even verschuiven naar een tafeltje ernaast. Niet helemaal fair aangezien jij daar eerder zat maar die dames zullen vast door blijven paffen.
Ik sta in zo'n geval (nou ja, in mijn geval zonder kind en meestal bij de bushalte) opzichtig op en ga ergens anders uit de wind/rook zitten.

Al denken ze maar een fractie van een seconde "oh, zou dat door de rook komen" vind ik het goed.
Als je binnen gaat zitten, heb je geen last van de rook. Want daar mag namelijk niet gerookt worden.

Of moeten de rokers nu ook al van het terras geweerd worden?
Je zit buiten, wil je daar nu ook al een verbod op hebben? Als t je niet bevalt ga je ergens anders zitten.
Ah de vrijmiboto begint!
Ik vind het vies, maar het mag. Als ik jou was, schoof ik een paar tafeltjes op.
Ik krijg er een punthoofd van!
Nou ik heb zelf tot 3 jaar geleden ook gerookt en vond ook dat buiten roken altijd moest kunnen maar als ik op het terras zat naast een klein kind (laat staan een kind dat iets had) dan rookte ik niet. Maar goed wij zijn gaan verzitten.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Tja, het mag dus wat wil je er tegen beginnen? Desalniettemin vind ik het wel asociaal als ze naast jou met een ziek kind lopen te paffen terwijl er tig tafels leeg zijn. Maar ik denk dat zoiets meer met een beetje rekening met de ander te maken heeft en normen en waarden.
Het mag, maar onbeleefd is het wel. Ik ga altijd een beetje kijken waar ik kan roken zonder dat het hele terras daar last van heeft.
Haha, ik heb jaren gerookt. En buiten MOETEN roken was toch wel de grootste onzin! Totdat.....ook ik van de week buiten zat met mijn zoontje (ernstige luchtwegproblemen -> bekent bij de roker in kwestie) iemand voor zijn neus een sigaret opstak en de rook recht zijn gezichtje inwaaide. Ik dacht; jemig kun je niet ergens anders gaan zitten? Je weet toch dat het niet goed is voor hem!

Dus ja, ik begrijp je wel maar ik denk dat 'de roker' het niet inziet, buiten roken kan ook schadelijk zijn voor de omgeving!
Tja, je zit buiten dus daar mag gerookt worden. Echt aso vind ik het dus ook niet, ze blazen niet jouw kant op neem ik aan . Maar als de rook net jouw kant opwaait heb je dus wel last. Ik zou verkassen naar een ander tafeltje en stoppen met me te ergeren.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Aan de ene kant denk ik: ga binnen zitten. Daar mag sowieso niet gerookt worden. Wat Miepje1971 zegt. Aan de andere kant zou ik zelf met mijn sigaretten aan de andere kant van het terras gaan zitten, ver weg van het kind zodat die geen last zou hebben.

Roken bij kinderen/mensen die er niet tegen kunnen doe ik niet, ik ga altijd wat verder weg staan/zitten dan.
Buiten mag ik roken en doe ik het ook! Binnen kan jij zonder last van ons (vieze) roker's zitten. Niemand houdt je tegen.

Verder blaas ik nooit rook naar iemand, hoe oud dan ook is of mag zijn.
Nee hoor Rua-red, TO heeft dit echt meegemaakt! Ze heeft in ieder geval een kind met zichtbare problemen.
Hm ik vind het wel een beetje asociaal van ze. Ik probeer zelf als ik ga roken dat wel altijd zo te doen dat het niet in iemand zn gezicht waait en vooral als er veel lege plekken op een terras zijn zou dat niet zo moeilijk moeten zijn.
Onbeschoft? Omdat iemand geen rekening houdt met jouw kind? Die dames mogen daar zitten en er mag buiten gerookt worden. Heb je er last van, dan ga je elders zitten of binnen, dat is compleet rookvrij.
Ja ook op terrassen zouden rokers rekening moeten houden met anderen, zeker kinderen.

Ik vind dat het verboden zou moeten worden om in alle openbare plaatsen (dus ook onoverdekte ruimtes) te roken.

Praktischer zou zijn als er een verdeling ontstaat; sommige cafe's kiezen dan bewust voor de roker of de niet roker. Als dat helder is dan kun je als klant zelf je keuzes maken....
Lorem Ipsum
Ik vind rook ontzettend smerig. Als ik op een terras zit en de rook komt mijn kant op, dan verplaats ik. Niet zo moeilijk toch?

En waarom niet roken in het bijzijn van kinderen? Kinderen hebben er toch niet meer of minder last van dan volwassenen? Vind ik een beetje onzin eerlijk gezegd.
quote:capricorn schreef op 05 juli 2013 @ 15:09:

Ik sta in zo'n geval (nou ja, in mijn geval zonder kind en meestal bij de bushalte) opzichtig op en ga ergens anders uit de wind/rook zitten.

Daar moest ik altijd om lachen, van die mensen die met een hoop poeha gaan verkassen.
Aso vind ik het wel als ze geen rekening met je houden. Dus rook in het gezicht blazen bijvoorbeeld.

Prettig vind ik het nooit als er iemand staat te roken. Ik ruik dat al op grote afstand, ook buiten. Zo smerig.

Maar je doet er niets aan, het mag gewoon. Opschuiven dus of vriendelijk vragen of ze de rook de andere kant op willen blazen.
Ik begrijp je op zich wel, je vindt het jammer dat die dames geen rekening met je zoontje hielden. Maar misschien hadden ze zijn slangetje e.d. niet eens in de gaten, dat kan. Niet iedereen bestudeert de andere terrasgasten eerst uitgebreid alvorens zelf te gaan zitten. Bovendien: volgens mij zwerven er in die buitenlucht op dat terras toch ook allerlei andere stinkstoffen rond? Uitlaatgassen van auto's, dieseldampen van vrachtwagens en stadsbussen, enz.? Het is natuurlijk niet zo dat de lucht op dat terras puur en zuiver is en dat alleen de vermaledijde roker die lucht verpest.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ga ook op een terrasje niet uitgebreid zitten stomen als er een kind vlak bij me zit, en mocht ik die behoefte toch voelen ga ik een paar tafeltjes verderop zitten en blaas de rook de andere kant uit. Dus ja, ik snap wel dat je er niet zo blij van werd.

Je had er wat mij betreft ook gerust wat van kunnen zeggen. Heb ik ook wel eens gedaan toen ik met mijn dochter in een drukke menigte stond (Lex en Max zouden langskomen) en een mevrouw die zich niet in kon houden de as rustig in dochters buggy liet vallen. Ik ben dol op roken, maar je kunt best een beetje rekening houden met je medemens.
Ik ben voor een verbod.

Ga thuis roken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven