Gezondheid alle pijlers

roken op het terras

05-07-2013 15:05 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit lekker met m'n dreumes (zichtbaar beperking in de vorm van slang in z'n neus/grote pleister op z'n wang) een drankje te doen op het terras. Komen er net 2 dames van middelbare leeftijd aan het tafeltje naast ons zitten terwijl het een groot terras is en er overal nog tafeltjes vrij zijn. En ze steken beiden de ene na de andere sigaret aan. De wind staat zo dat de rook vol onze kant uit komt.

Mijn eerste vraag is rook je dan ook mee zo buiten? Dat vraag ik natuurlijk voor mijn zoontje. En mijn tweede vraag is of dat niet onbeschoft is. Of stel ik me aan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:roze_konijntje schreef op 05 juli 2013 @ 15:19:

En waarom niet roken in het bijzijn van kinderen? Kinderen hebben er toch niet meer of minder last van dan volwassenen? Vind ik een beetje onzin eerlijk gezegd.Inderdaad, volwassenen die er niet tegen kunnen hebben er net zoveel last van! Ik houd dus net zoveel rekening met volwassenen als met kinderen. Ik vind dat in principe niemand last hoeft te hebben van mijn rook. Het enige wat ik kan bedenken is dat een volwassene de keuze kan maken om weg te gaan uit de rook ofzo, een kind kan dat zelf niet (afhankelijk van de verantwoordelijke volwassene).
En bij veel terrassen in mijn woonplaats tuft vervolgens lijn 5 langs het terras en anders nog wel wat scooters. Ook niet lekker voor je luchtwegen.
quote:nessemeisje schreef op 05 juli 2013 @ 15:23:

En bij veel terrassen in mijn woonplaats tuft vervolgens lijn 5 langs het terras en anders nog wel wat scooters. Ook niet lekker voor je luchtwegen. Ja, gratis volgepropt worden met de ergste vormen van luchtvervuiling. Maar dat mag en is beslist niet onbeschoft.
@roze konijntje. Mijn zoontje heeft door zijn hartafwijking een vernauwing in zijn longslagader. Ik ben dus voorzichtig. En verkassen met een dreumes die niet loopt met kinderstoel en kinderwagen en drankje gaat niet helemaal onopvallend dus ik denk dat ze het wel doorhadden.

En ik zit niet langs de weg maar in een recreatiegebied dus geen uitlaatgassen hier.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:boannan schreef op 05 juli 2013 @ 15:28:

@roze konijntje. Mijn zoontje heeft door zijn hartafwijking een vernauwing in zijn longslagader. Ik ben dus voorzichtig. En verkassen met een dreumes die niet loopt met kinderstoel en kinderwagen en drankje gaat niet helemaal onopvallend dus ik denk dat ze het wel doorhadden.

En ik zit niet langs de weg maar in een recreatiegebied dus geen uitlaatgassen hier.Jij denkt dat de luchtvervuiling vanzelf blijft hangen aan de rand van het recreatiegebied?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Ik houd dus net zoveel rekening met volwassenen als met kinderen. Ik vind dat in principe niemand last hoeft te hebben van mijn rook. Het enige wat ik kan bedenken is dat een volwassene de keuze kan maken om weg te gaan uit de rook ofzo, een kind kan dat zelf niet (afhankelijk van de verantwoordelijke volwassene).Dat is nou precies de reden om niet te roken waar kinderen bij zijn. Ze hebben nog geen benul van de consequenties en kunnen dus ook geen bewuste keuze maken over hun al dan niet meeroken. Zelfs al vinden ze het vies en ongezond, dan nog is het voor hen moeilijker om assertief op te treden tegen een volwassene. Nog een extra reden vind je niet? Ik vind het ook jammer dat hier steeds gesuggereerd word dat je maar binnen moet gaan zitten als niet-roker. Iedereen heeft recht op evenveel plek, zowel binnen als buiten. Alleen wanneer je iets doet wat mogelijk schadelijk en vervelend is voor anderen is het wel zo netjes als je daarmee ergens gaat zitten waar zo min mogelijk mensen er last van kunnen hebben. Dus niet pontificaal op het bankje bij de bushalte paffen zodat het bejaarde vrouwtje maar naast het hokje moet blijven staan of het moet zien uit te houden in je rook als haar benen te veel zeer doen.
Lorem Ipsum
quote:yasuko schreef op 05 juli 2013 @ 15:22:

Ik ben voor een verbod.

Ga thuis roken!

Huurder na 40 jaar op straat gezet wegens rookgedrag

http://www.demorgen.be/dm ... t-wegens-rookgedrag.dhtml

Ja, en dan rook je thuis, krijg je alsnog een proces aan de broek.
@boannan, ik had het meer over de mensen die zeiden "in de buurt van kinderen rook ik niet".

Persoonlijk vind ik die rook heel erg stinken. Maar ik denk niet dat het in de open lucht heel erg schadelijk zal zijn.

Of denk ik dan te optimistisch?
quote:Murdoch schreef op 05 juli 2013 @ 15:20:

[...]

Daar moest ik altijd om lachen, van die mensen die met een hoop poeha gaan verkassen.Kun je doen, maar astma hebben is niet zo grappig. Ik verkas niet met poeha, maar ik probeer wel een plek te vinden waar ik geen last heb van de rook.
"Daar moest ik altijd om lachen, van die mensen die met een hoop poeha gaan verkassen."

De poeha valt wel mee. Ik zeg er niks van want het is inderdaad niet verboden om daar te roken, maar als er een zee van ruimte is en er komt iemand vlak naast me staan met een sigaret die mijn kant opwaait, dan sta ik dus wel nadrukkelijk op om ergens anders te gaan staan of zitten. Dat iemand daar om moet lachen betekent in elk geval dat diegene zich eventjes bewust is van het feit dat ik liever niet naast diegene sta.
quote:turquasi schreef op 05 juli 2013 @ 15:31:

[...]

Dat is nou precies de reden om niet te roken waar kinderen bij zijn. Ze hebben nog geen benul van de consequenties en kunnen dus ook geen bewuste keuze maken over hun al dan niet meeroken. Zelfs al vinden ze het vies en ongezond, dan nog is het voor hen moeilijker om assertief op te treden tegen een volwassene. Nog een extra reden vind je niet? Ik vind het ook jammer dat hier steeds gesuggereerd word dat je maar binnen moet gaan zitten als niet-roker. Iedereen heeft recht op evenveel plek, zowel binnen als buiten. Alleen wanneer je iets doet wat mogelijk schadelijk en vervelend is voor anderen is het wel zo netjes als je daarmee ergens gaat zitten waar zo min mogelijk mensen er last van kunnen hebben. Dus niet pontificaal op het bankje bij de bushalte paffen zodat het bejaarde vrouwtje maar naast het hokje moet blijven staan of het moet zien uit te houden in je rook als haar benen te veel zeer doen.

Ja assertief enzo daar hield ik al rekening mee, dat zit erbij inbegrepen zeg maar. Maar goed, ik houd rekening met iedereen zoals ik al zei. Met volwassenen en kinderen. En ja, ook in mijn eigen huis (voor het geval die vraag ook nog komt)

Dat recht op een plek en zorgen dat zo min mogelijk mensen er last van hebben: check. Daar ben ik het mee eens.

En als ik met de bus ga en er staan meer mensen te wachten ga ik dus naast het hokje staan, niet erin. En voor de bejaarde vrouw sta ik sowieso op.
Wat denk je van die snackbar luchten die de terrasjes op dwarrelen vanaf het restaurant?
Oh sorry, ik kreeg ineens een beeld bij het woord 'opzichtig'. Toen ik nog rookte hield ik er altijd zo veel mogelijk rekening mee, maar mocht je er last van hebben dan kun je het nog beter rustig zeggen dan er een pantomime van maken.
Overigens, als iemand al in het bushokje staat te roken als ik aan kom lopen ga ik gewoon ergens anders staan. Andersom vind ik het dus wel storend.
@Murdoch: het is in mijn hoofd heel opzichtig als ik dat doe. In de praktijk valt het waarschijnlijk niemand op
quote:redband schreef op 05 juli 2013 @ 15:37:

Wat denk je van die snackbar luchten die de terrasjes op dwarrelen vanaf het restaurant?

Het maffe van astma is dat iedereen andere triggers heeft. Als ik even een snackbarwalm ruik, gebeurt er niets. Ben ik in een toilet waar van die automatische luchtverfrissers zitten, dan zijn mijn longen direct van slag.

Bij mijn man is dat precies andersom. Maar beide hebben we wel last van rook, of dat nu van een sigaret, een kachel of een vuurkorf komt.
Het blijft geven en nemen.
Ik ga eigenlijk sowieso met een vriendin niet vlak naast iemand anders zitten op een terras als er nog heel veel plek is (dan wel in de zon of juist de schaduw). Dat is toch een beetje als in de trein naast iemand gaan zitten als er nog 4-tje vrij is.
Tja tuurlijk mag er buiten gewoon gerookt worden. Maar in de buurt van baby's steek ik niet om de 5minuten een sigaret op... als het volwassenen zijn heb ik er minder moeite mee weet niet waarom maar dan nog blaas ik het natuurlijk wel de andere kant op!
Ik vind het eerlijk gezegd best genant om op een terras naar een andere tafel te verhuizen. Maar goed, blijven zitten waar gerookt wordt is ook geen optie.

Als wij een plek zoeken op een terras proberen we eerst de windrichting te bepalen en vervolgens het liefst nog een tafel te scoren aan de rand van de windrichting. Dat zal er wel lachwekkend uitzien, vrees ik.
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2013 @ 15:50:

Ik vind het eerlijk gezegd best genant om op een terras naar een andere tafel te verhuizen. Maar goed, blijven zitten waar gerookt wordt is ook geen optie.

Als wij een plek zoeken op een terras proberen we eerst de windrichting te bepalen en vervolgens het liefst nog een tafel te scoren aan de rand van de windrichting. Dat zal er wel lachwekkend uitzien, vrees ik. Denk niet dat jullie een uitzondering zijn. Zie dit best vaak gebeuren op het terras (en doe het zelf ook) helemaal als er ook gegeten wordt. Als de rokers dan ook nog in de minderheid zijn is er toch een sociale druk om rekening met de (etende) niet-rokers te houden.
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2013 @ 15:50:

Als wij een plek zoeken op een terras proberen we eerst de windrichting te bepalen en vervolgens het liefst nog een tafel te scoren aan de rand van de windrichting. Dat zal er wel lachwekkend uitzien, vrees ik.

Nee, dat is precies dat geven en nemen waar ik het over had en is absoluut niet lachwekkend.

Er zijn er genoeg hoor, die pal in de wind gaan zitten, to make a point. Gelukkig zijn dat meestal de aanstellers, die zelf 30 jaar hebben gerookt en zo nodig reclame moeten maken.
Ik vind het aardig dat rokers rekening willen houden met mensen op het terras, maar mijn ervaring is dat waar ik ook zit, ik altijd in de rook zit als er rokers zijn. En dan met vrienden he, verschuiven naar links, rechts, kijken waar de wind vandaan komt, helpt allemaal niets.

Maar goed.. ik vind dat mensen moeten kunnen roken op het terras, vind het wel bijzonder dat de mensen naast je kwamen zitten, terwijl er verder ruimte was. Ik ga altijd graag zo rustig mogelijk zitten, maar misschien was dit de enige plek in de zon dan wel schaduw, uit de wind of wat dan ook?

Ik heb er op zich ook last van als m'n buren in hun tuin roken. Dan waait het vaak mijn huis in en doe ik dus de tuindeur dicht. Dat doen zij dan weer als wij bbq-en
Later is nu
quote:boannan schreef op 05 juli 2013 @ 15:28:

En ik zit niet langs de weg maar in een recreatiegebied dus geen uitlaatgassen hier.Dan ga je binnen zitten, als je zoontje zo onwijs kwetsbaar is. Buiten roken mag nou eenmaal, en als je niet de kans wil lopen in de rook te zitten, dan moet je binnen zitten.
Rokers staan er gewoon niet bij stil. Op ons nieuwe stekkie kwamen er ook weer 2 mannen naast ons zitten die rookten. Ik vind het zelf nog steeds niet vies ruiken (helaas want ik mis het nog altijd) maar neem gewoon geen risico met zoon dus ben weggegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven