Werk & Studie alle pijlers

Is dit normaal?

06-07-2013 09:09 15 berichten
Ik heb sinds mei een nieuwe functie. Ben een maandje begeleid en vanaf juni moet ik het allemaal alleen doen. Om de werkzaamheden die bij deze functie horen goed te kunnen uit voeren ga ik al 3 jaar naar school. Dit doe ik in de avonduren, naast mijn 40 urige werkweek, en mijn weekenden bestaan uit het maken van huiswerk. De opleiding volg ik trouwens op verzoek van mijn werkgever.

Nu ik deze functie zelfstandig vervul moet ik ook meer uren werken, soms tot 's avonds 21:00 uur, zonder dat hier iets tegenover staat. Ik begin 's morgens om 6:30 uur en vind dat dan een erg lange dag. Er wordt gezegd dat het bij mijn functie hoort. Maar de auto die bij de functie hoort krijg ik pas over een paar maanden want ze willen eerst kijken of het allemaal wel naar tevredenheid gaat. Dus ik moet al mijn bezoeken af leggen in mijn eigen auto. Daar krijg ik wel km geld voor maar mijn auto is een oud beessie en ik vind het eigenlijk niet prettig. Daarnaast hoort er ook een salaris bij deze functie maar die krijg ik op z'n vroegst pas vanaf januari want bij ons bedrijf wordt er slechts één maal per jaar over salarissen gesproken.

Aangezien de sector waarin ik werk mega getroffen is door de crisis word er al een paar jaar geroepen dat ze wel willen maar er geen geld is voor salarisverhoging.

Ik heb nu het gevoel dat het eenrichtingsverkeer is en ik moet investeren en er bitter weinig voor terug krijg. Is dit normaal als je van functie verandert?
Alle reacties Link kopieren
Niks is "normaal". Hangt helemaal van de branch af, en de cultuur bij je werkgever.

In mijn branch, en bij mijn werkgever, zou ik het gesprek aan gaan, en zeggen wat me op het hart ligt, en dat ik me eigenlijk weinig gewaardeerd voel op deze manier. Maar ik weet dan ook eigenlijk wel dat men mij niet kwijt wil.

Ben jij ook zo zeker van je zaak, dan zou ik zo'n gesprek plannen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Krijg je dan wel boven het wettelijk minimum loon betaald, als je zoveel uur maakt, zonder dat je hier geld voor krijgt. Of mag je overuren schrijven? Slechte werkgever, zeg.
Lekker krom geredeneerd he: dagen van 14 uur horen bij de functie en die moet je dus maken, maar het salaris en de auto die er ook bij horen krijg je niet.

Maar goed, nu heb je weinig te eisen maar 14 uur is onbehoorlijk. Volgens mij mag dat niet eens.
Pff wat een lange dagen, en dan ga je ook nog eens naar school en in het weekend je huiswerk. Hoe wordt je dan nu betaald, is het naar inzet of zit je op het minimum?

Hoe staat het met de banen in jou vakgebied, heb je de kans om om je heen te kijken?
Een sector die mega-getroffen is door de crisis?

Dan weet je het, voor jou 10 anderen.

Je hebt helaas niet zoveel te vertellen en heel veel werkgevers wijken tegenwoordig af van wettelijke procedures, waar veel werknemers in meegaan.

Zo ook ik. Ik heb in mijn vorige functie (tot 1 juli jl.), regelmatig onbetaald overgewerkt.

Mss is het voor jou handig om wat meer naar (vastgelegde) toezeggingen te werken.

Ze willen eerst kijken of ze tevreden over je zijn: zorg voor 1/2 evaluatiemomenten, waar je ook een verslagje van krijgt.

Als ze tevreden over je zijn en je krijgt geen salarisverhoging, dan kun je - op basis van een goede evaluatie - vragen om een bonus(-bedrag per maand).

Dat geldt ook voor je auto: je hebt dan aan de hand van die vastgelegde positieve bevindingen wat in handen.

Ik denk dat je assertief moet blijven, maar niet opdringerig of eisen-stellend.
Dank iedereen voor de reacties. Erg prettig om bevestigt te krijgen dat ik niet alleen sta als ik denk dat dit niet normaal is.

Even een paar vragen beantwoorden:

Ja ik wordt wel boven het wettelijk minimum betaald maar zit nog wel in een van de lagere loongroepen in onze sector.

Mijn uren die ik extra draai krijg ik niet betaald en ze opnemen als 'tijd voor tijd' kan niet aangezien ik alleen ben en geen achtervang heb voor m'n functie. Ik kom niet eens door m'n vrije dagen heen!

De sector waar ik in zit is echt extreem slecht (bouw) en ondanks dat ik hier 8 jaar werk in vaste dienst kan het over 3 maanden zo maar over zijn. Er zit weer een reorganisatie aan te komen .....
Dan moet je wel heeeeeel riant betaalt worden wil overwerk bij je salaris inbegrepen zijn. En dat is het blijkbaar nog niet.

Je bent 'gekke gerritje' toch niet? Ik zou gewoon normale dagen van 8 uur maken zolang je geen overwerk betaald krijgt. En als je met je eigen auto klanten moet bezoeken zou ik 'n passende reiskostenvergoeding eisen. Je auto rijdt immers niet op water.
Elninjoo, ik krijg ¤0,19 per km. Heb afgelopen week 450 km gereden voor m'n werk.
En dan moet je nog naar school ook! Je hebt zo toch geen leven meer over? Die baas van jou is gewoon mega asociaal dat ie jou tegen 'n minimum salaris overdag én 's avonds denkt te kunnen bezitten.

Ik was er niet eens aan begonnen op deze manier en jij doet dit nu al 8 jaar?
quote:takkentrol schreef op 06 juli 2013 @ 10:16:

Elninjoo, ik krijg ¤0,19 per km. Heb afgelopen week 450 km gereden voor m'n werk.Daar heb je de kosten nog niet eens uit. Het moet op z'n minst kostendekkend zijn. En niet alleen de benzinekosten. Je auto slijt meer hoe meer je ermee rijdt en de afschrijving.
Takketrol, ik werk ook in de bouw en als ik jou was zou, ik de bouw cao er eens op naslaan. Die is nl best goed en wat er bij jou gebeurt mag volgens mij echt niet! Wat is je functie?
Huts!
Sinds mei ben ik *weg* Ik haal dit zo wel weer weg want zo maak ik mezelf voor mensen die me kennen wel heel makkelijk herkenbaar.
Okee, gezien! Hier wegenbouw, op diverse locaties bij meerdere bedrijven gedetacheerd geweest, maar wat jij beschrijft heb ik niet eerder gezien.
Huts!
Volgens mij mogen zulke lange werkdagen niet van de arbeidsinspectie. Zou ik eens naar informeren als ik jou was. En natuurlijk op zoek naar een andere baan....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven