Werk & Studie alle pijlers

Indentificate

04-07-2013 22:22 73 berichten
Hoi,



Ik plaats hier maar even een vraag.. Ik werk voor een uitzendbureau en nu hebben hun bedacht om onze huidige kloksleutels te vervangen door in klokken met je vingerafdruk. Mag dit zomaar? Ik vind het persoonlijk nogal ver gaan, ook qua privacy. Ze kunnen elk moment mijn inkloktijden bekijken maar het lijkt erop dat ze steeds meer van de uitzendkrachten willen hebben. Kan ik dit weigeren zonder dat ik op straat kom te staan?
Alle reacties Link kopieren
Wij klokken ook in met een vingerafdruk. Dit is zodat je niet voor elkaar kan inklokken. De vingerafdruk valt door de werkgever niet uit het systeem te halen en wordt alleen gebruikt voor identificatie van de persoon die inklokt. Bij ons heeft niemand van de meer dan 70 werknemers bezwaar gemaakt.
Ik zou er niet zo blij van worden. Maar de link met dat "&$%# uitzendbureau" snap ik niet zo. Het is niet het uitzendbureau dat de vingerafdruk vraagt, maar het inlenende bedrijf. En zeker in deze tijd lijkt het me niet handig om al te veel stennis te gaan schoppen, voor jou tien anderen en zo. Niet leuk, maar wel de realiteit.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft het uitzendbureau de schuld, maar dit is iets wat vanuit het bedrijf zelf komt. Ik zou echt geen problemen hebben met een vingerafdruk.
Alle reacties Link kopieren
Dat is een denkfout die hierboven gemaakt wordt. Het scansysteem wordt door een UZB in bruikleen geplaatst bij de klant. Het UZB betaalt in eerste instantie dat systeem (en wordt uiteraard terugbetaalt door de klant middels verhoogde tarieven). Het is dus een service die een UZB aanbiedt. Initiatief kan vanuit een bedrijf komen, maar is dus ook een verkoopargument voor UZB.
Alle reacties Link kopieren
Lees de voorwaarden die worden voorgelegd goed door, en laat hen eventueel een overeenkomst tekenen waarin ze beloven jouw vingerafdruk definitief en volledig te verwijderen uit al hun systemene en die van hun klanten bij het uit dienst treden, op straffe van een dwangsom,



De gewone praktijk is dat bedrijven amper databescherming hebben, en dat jouw vingerafdrukinformatie eeuwig in hun computersystemen blijf ronddwalen.



Dus ja, ik begrijp heel goed dat OP argwanend is. Realistisch is het juiste woord
Alle reacties Link kopieren
Snap best dat het het idee niet zo prettig vind, maar als je vingerafdruk inderdaad versleutelt wordt tot een code lijkt het me geen probleem.
.
Alle reacties Link kopieren
Jij denkt wel dat je erg belangrijk bent ofzo? Want hij wil JOUW vingerafdruk oh oh.



Bij mij op de fucking sportschool kan ik alleen maar binnenkomen door middel van mijn vingerafdruk en dan hebben we het over een sportschool....



Get over yourself. Als je eens wist op hoeveel andere manieren 'men' jou zou kúnnen controleren zou je hier niet zo moeilijk over doen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook niet blij zijn met vingerafdruk identificatie...

Vooral als je bedenkt dat het gebruik van vingerafdrukken voor het paspoort al controversieel was,wat betreft mogelijke schending van mensenrechten!

Dus ik snap dat je er niet op zit te wachten, maar waren je zegt dan weten ze precies hoe laat je inklokt vind ik raar. Want als je een pasje zou gebruiken dan zou iedereen dat ook weten, maar dan zou iemand anders voor je in kunnen checken/inklokken...
Ik vind het goed dat je moet inklokken met iets persoonlijks wat iemand anders niet voor jou kan doen. Maar of dit de juiste manier is, vraag ik me af.
Alle reacties Link kopieren
quote:oogappeltje schreef op 05 juli 2013 @ 11:33:

Jij denkt wel dat je erg belangrijk bent ofzo? Want hij wil JOUW vingerafdruk oh oh.



Bij mij op de fucking sportschool kan ik alleen maar binnenkomen door middel van mijn vingerafdruk en dan hebben we het over een sportschool....



Get over yourself. Als je eens wist op hoeveel andere manieren 'men' jou zou kúnnen controleren zou je hier niet zo moeilijk over doen.Dat jij daar blijkbaar geen problemen mee hebt, wil niet zeggen dat de zorgen TO raar zijn. Daarbij is een sportschool niet te vergelijken met een werkgever. Ik neem aan dat je vooraf wist waar je aan toe was voor je het sportabonnement afsloot. Je bent niet afhankelijk van de sportschool. Je bent wel financieel afhankelijk van je werkgever, dus daar is sprake van ongelijkheid.
Ik vind inklokken an sich al een achterhaald systeem, dat de motivatie van werknemers doet kelderen en de betrokkenheid minimaliseert - wat overigens keer op keer bevestigd wordt in onderzoek-, maar inklokken met je vingerafdruk vind ik helemáál idioot. En enger vind ik nog dat zo weinig mensen dit een probleem vinden.



Vingerafdrukken horen voor mij bij de lichamelijk integriteit van een persoon. Ze afstaan aan een commerciële organisatie die niet gecontroleerd wordt, vind ik bijzonder gevaarlijk. Niemand controleert of deze gegevens inderdaad versleuteld worden opgeslagen; identiteitsdiefstal wordt stukken gemakkelijker als je voor een fake-paspoort alleen maar de database van een uitzendbureau hoeft te hacken en het verwisselen van vingerafdrukken in databases is op deze manier ook vrij makkelijk gedaan. Nee, ik zou mijn vingerafdrukken niet afstaan aan iets knulligs als een uitzendbureau.
En al helemaal niet aan een sportschool.
Alle reacties Link kopieren
TO



Ik zou advies inwinnen bij een advocaat/rechtswinkel als ik jou was. Volgens mij kan dit niet zomaar.



Sta er zelf ook niet om te springen om zo maar mijn vingerafdrukken voor dit soort dingen te laten opslaan.



En let maar niet op de reacties van die blinde-volg-pony's. Sommige mensen denken helaas niet zelfstandig na.



Succes
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 05 juli 2013 @ 12:19:

Ik vind inklokken an sich al een achterhaald systeem, dat de motivatie van werknemers doet kelderen en de betrokkenheid minimaliseert - wat overigens keer op keer bevestigd wordt in onderzoek-, maar inklokken met je vingerafdruk vind ik helemáál idioot. En enger vind ik nog dat zo weinig mensen dit een probleem vinden.



Vingerafdrukken horen voor mij bij de lichamelijk integriteit van een persoon. Ze afstaan aan een commerciële organisatie die niet gecontroleerd wordt, vind ik bijzonder gevaarlijk. Niemand controleert of deze gegevens inderdaad versleuteld worden opgeslagen; identiteitsdiefstal wordt stukken gemakkelijker als je voor een fake-paspoort alleen maar de database van een uitzendbureau hoeft te hacken en het verwisselen van vingerafdrukken in databases is op deze manier ook vrij makkelijk gedaan. Nee, ik zou mijn vingerafdrukken niet afstaan aan iets knulligs als een uitzendbureau.Eensch
quote:Vinyl schreef op 04 juli 2013 @ 23:04:

Als er een moord is gepleegd en jouw vingerafdrukken zitten niet op het wapen of om de hals van het slachtoffer, is er toch niks aan de hand?En dus is het oke dat je zomaar voor niets je praaivisie opgeeft? Dacht het niet.
quote:oogappeltje schreef op 05 juli 2013 @ 11:33:

Jij denkt wel dat je erg belangrijk bent ofzo? Want hij wil JOUW vingerafdruk oh oh.



Bij mij op de fucking sportschool kan ik alleen maar binnenkomen door middel van mijn vingerafdruk en dan hebben we het over een sportschool....



Get over yourself. Als je eens wist op hoeveel andere manieren 'men' jou zou kúnnen controleren zou je hier niet zo moeilijk over doen.Ik heb nergens benoemd dat ik mijzelf belangrijk vind. Ik vind gewoon dat ze al genoeg informatie van mij hebben en mijn inkloktijden kunnen ze ook al elk moment inkijken. Zoals ik al eerder zei, ik vind het gewoon vervelend dat je blijkbaar echt alles maar moet geven om aan het werk te mogen.
quote:Iwannalive schreef op 05 juli 2013 @ 12:22:

TO



Ik zou advies inwinnen bij een advocaat/rechtswinkel als ik jou was. Volgens mij kan dit niet zomaar.



Sta er zelf ook niet om te springen om zo maar mijn vingerafdrukken voor dit soort dingen te laten opslaan.



En let maar niet op de reacties van die blinde-volg-pony's. Sommige mensen denken helaas niet zelfstandig na.



SuccesDankje! Dit ga ik zeker doen!
quote:highwaynation schreef op 05 juli 2013 @ 11:39:

Dus ik snap dat je er niet op zit te wachten, maar waren je zegt dan weten ze precies hoe laat je inklokt vind ik raar. Want als je een pasje zou gebruiken dan zou iedereen dat ook weten, maar dan zou iemand anders voor je in kunnen checken/inklokken...Sterker nog, we klokken in bij de deur, vervolgens klokken we nog een keer in bij de klok zelf. Dan hebben we ook nog een pasje waarmee we ons in de hoofdcomputer in en uit scannen en vervolgens op de werkplek zelf scannen we ons nog een keer in.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees best vaak in andere topics iets over Noorwegen terug. Heeft dat hiermee te maken?
Alle reacties Link kopieren
De poortjes bij onze sportschool gaan ook alleen open met je vingerafdruk. Interesseert me niet zo eigenlijk
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
@noah88 weet ik eigenlijk niet. Ze hebben het apparaat gewoon opgehangen en nu hangt er een papier bij dat ze daarmee gaan werken
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je niet druk moet maken...
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 07 juli 2013 @ 22:36:

De poortjes bij onze sportschool gaan ook alleen open met je vingerafdruk. Interesseert me niet zo eigenlijk



"alleen"? hm, betwijfel ik.



ik gebruik mijn lidkaart want mijn vinger wordt niet goed 'gelezen'.

er bestaat dus wel degelijk een alternatief.



dus als je het om principiele redenen niet zou willen, zou je die vingerafdruk best kunnen weigeren denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven