Motorpak aanschaffen?

09-07-2013 01:19 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een motor, af en toe rij ik weleens een middagje bij hem achterop mee, een helm heb ik wel maar geen motorpak, hij begint er de laatste weken steeds meer op aan te dringen dat ik eens een motorpak moet gaan aanschaffen, echter vind ik dat toch wel een vrij grote uitgave voor slechts een paar ritjes per jaar. Bovendien weet ik niet of onze relatie over een halfjaar wellicht alweer ten einde is, wat moet ik dan nog met dat motorpak?

Wat zouden jullie in mijn situatie doen, wel of niet een motorpak aanschaffen?
Verliefd of niet, je eigen veiligheid is toch het belangrijkste?

Dus of (desnoods 2e hands via marktplaats enz.) een motorpak aanschaffen of niet achterop gaan zitten.

Nummerzoveel: jeetje wat heftig
Hmm, inmiddels ook je andere topic gelezen, jij neemt het niet zo nauw met veiligheid.

Dus ik zou zeggen, ga in bikini achterop, kan je ook nog een lekker kleurtje krijgen!
Wat dom zeg!!

Marktplaats dus of lenen van iemand.

De eerste maanden dat ik mij vriend achterop zat heb ik her en der geleend. Als hij meer vrienden met een motor heeft zijn er altijd mensen die iets ouds of te klein/groot geworden kleding hebben liggen.

Maakt niet uit als het even niet meer zo hip is.

Oh en Lidl heeft 2x per jaar motorbroeken en jassen te koop. Prima spul om mee te beginnen.
Ik zou absoluut niet zonder pak op de motor gaan. Mijn man heeft ook een motor en ik heb tot nu toe steeds een pak geleend van een vriend, maar ik ben nu ook op zoek naar een eigen pak (in maat L, voor de aanbieders, haha). Ik rij misschien 2x per jaar mee, maar ik ben wel zuinig op mezelf.
Nooit zonder beschermende kleding op een motor gaan zitten !!

Koop een 2e hands motorpak via Marktplaats ofzo.

En als de verkering uitraakt verkoop je het weer.

Of je zoekt een nieuwe motorrijdende vlam.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ik zou gewoon niet op die motor meegaan (tenzij ik zelf ook motorambities zou hebben, maar die heb ik niet)
quote:elninjoo schreef op 09 juli 2013 @ 10:15:

Ik zou gewoon niet op die motor meegaan (tenzij ik zelf ook motorambities zou hebben, maar die heb ik niet)Maar het gaat hier niet over jou, het gaat over TO en die gaat wél bij haar vriend achterop.
Zo'n Amerikaanse toestand zo'n pak. Zwaar overdreven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
gewoon huren!!!

kost idd niet zo heel veel.

maar is wel veilig!!

Het belangrijkste heb je zelf want een helm huren lijkt me smerig.
Heeft de motorrijdende vriend, geen motorrijdende vrienden met motorrijdende vrouwen/vriendinnen waar je voor die paar ritje in het begin even iets mag lenen? Kun je daarna iets goedkoops/2ehands aanschaffen.
Je hebt tegenwoordig harnasjes, waarin alle bescherming zit. Kost iets van 150 euro. Die trek je aan en eroverheen doe je gewoon een shirt, trui of jas.

Ideaal als jet het mij vraagt, zeker nu het heerlijk weer is. Gewoon een tshirt eroverheen, het harnas zelf is van een soort gaas waardoor de wind er heerlijk doorheen gaat, terwijl je wel alle bescherming hebt.
Ik denk: ik ga ook iets zinnigs zeggen, maar een hele meute is me royaal voor...

Maar goed: zonder motorpak opstappen vind ik dus geen optie.

Oplossingen genoeg hier.
quote:julius schreef op 09 juli 2013 @ 11:01:

Je hebt tegenwoordig harnasjes, waarin alle bescherming zit. Kost iets van 150 euro. Die trek je aan en eroverheen doe je gewoon een shirt, trui of jas.

Ideaal als jet het mij vraagt, zeker nu het heerlijk weer is. Gewoon een tshirt eroverheen, het harnas zelf is van een soort gaas waardoor de wind er heerlijk doorheen gaat, terwijl je wel alle bescherming hebt.

Als je dan valt heb je nog steeds geen bescherming voor je benen en enkels/voeten.

Voor die ¤150 heb je iets voor onder je bestaande kleding maar dan moet je ook maar net een jas hebben die daar overheen past.

Voor dat bedrag kun je een geweldig mooi 2de handspak kopen of een nieuw (stoffen) pak bij Lidl of een discount motorzaak.
Nooit zonder pak op een motor stappen. Zou net zo verplicht moeten zijn als een helm...

Welk andere topic?
Goede motorlaarzen zijn ook belangrijk maarja...kost ook geld.

Wij hebben iemand in de vriendengroep met nu aangepaste schoenen door een verminkte voet na een ongeluk. Die dacht ook even zo weg te rijden.

Aangepaste schoenen de rest van je leven...dat is pas duur.

Maar gelukkig kan hij het nog hinkend navertellen, de gene bij wie hij achterop stapte is dood en ging niet zo mooi de kist in.
quote:julius schreef op 09 juli 2013 @ 11:01:

Die harnasjes bevatten protectors ('stootkussentjes") die de impact van een val een beetje opvangen op plekken zoals elleboog, knie en rug. Dat is de helft van de bescherming die je nodig hebt.

De andere helft is bescherming tegen schaafwonden en daarvoor heb je materiaal nodig dat niet doorslijt bij het glijden over asfalt. Leer dus, of materiaal versterkt met bijv. kevlar of aramide. Dat zg. gaas van zo'n harnasje gaat je niet redden.

Zonder die bescherming is het je huid die doorslijt, en daarna het vlees daaronder. En dan ziet bijv. een mooi meisjesbeen er opeens uit als een rauwe bloederige biefstuk. Geen leuk gezicht. En het blijft ook altijd een litteken.
Sjee nummerzoveel wat heftig.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Moet een motorpak voor de veiligheid eigenlijk precies pas strak zitten?

Anders kan ik me voorstellen dat je als motorrijder voor de incidentele bijrijder je oude jas etc bewaart als je een nieuwe gaat kopen. Heeft vriend niets voor zijn bijrijders?
quote:borderwalk schreef op 09 juli 2013 @ 11:46:

Moet een motorpak voor de veiligheid eigenlijk precies pas strak zitten?

Anders kan ik me voorstellen dat je als motorrijder voor de incidentele bijrijder je oude jas etc bewaart als je een nieuwe gaat kopen. Heeft vriend niets voor zijn bijrijders?

Nee. Precies passend is natuurlijk wel het beste, dan weet je dat de protectors op de goede plek zitten. Voor het beschermen tegen schaafwonden is het minder belangrijk. Dan gaat het er vooral om dat de beschermende kleding je huid beschermt.

Een helm moet wel goed passend zitten (en de kinband moet absoluut goed strak en vast zitten, anders vliegt de helm bij een crash van je hoofd af). Motorlaarzen (of evt. stevige hoge wandelschoenen die ook de enkels beschermen) moeten ook passen.
quote:Donkeyshot schreef op 09 juli 2013 @ 11:51:

[...]

Nee. Precies passend is natuurlijk wel het beste, dan weet je dat de protectors op de goede plek zitten. Voor het beschermen tegen schaafwonden is het minder belangrijk. Dan gaat het er vooral om dat de beschermende kleding je huid beschermt.

Een helm moet wel goed passend zitten (en de kinband moet absoluut goed strak en vast zitten, anders vliegt de helm bij een crash van je hoofd af).

Een goed passende helm is idd cruciaal. Als de helm te strak zit, dan zit het klote en beschermt hij niet goed. Als hij te los zit, dan kan hij bij een ongeluk juist in je nek schieten, en die klap kan zorgen voor verlamming of zelfs de dood.

Motorlaarzen (of evt. stevige hoge wandelschoenen die ook de enkels beschermen) moeten ook passen.
quote:Enn schreef op 09 juli 2013 @ 11:26:

Sjee nummerzoveel wat heftig.

Ja, heel heftig. En dan moet je je voorstellen dat hij netjes reed, onder de snelheidslimiet, op een overzichtelijke rechte weg. Helaas zag een overstekende auto hem niet door de laaghangende zon.

Ik kan me daardoor ook zo kwaad maken om dit soort topics (of achterlijke motorrijders die het allemaal niet te nauw nemen die ik onderweg regelmatig tegenkom).
Heftig hoor nummerzoveel

Ik zou ook niet zonder pak op een motor gaan zitten. Het is een investering maar alles voor je eigen veiligheid

Zaterdag zagen we ze ook weer rijden. Vier jonge jongens op hun motoren. Allemaal in gewone kleding maar wel voortdurend met elkaar aan het spelen op de weg. Gas geven, gas loslaten etc etc. Wij hebben bewust een boel afstand gehouden met de auto maar je moet er toch niet aan denken dat zo iemand onderuit glijdt
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Zo verbaas ik me ook over de "mode" bij veel jeugdige berijders van bromscooters, om hun helm boven op hun kruin te zetten (ipv over hun hoofd heen) en de kinband niet vast te maken.

Dan weet je één ding zeker: als je onderuit gaat, moet je schedel de klap met het asfalt of de stoeprand opvangen. En die is daar niet op gebouwd. Levensgevaarlijk en oerstom dus.
Ik ken zelf alleen maar motorrijders die helemaal in het pak gaan als ze rijden en die niemand achterop nemen zonder passend pak.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik heb het wel gedaan, lekker in de korte broek bij mijn pa achter op de motor. Is altijd goed gegaan gelukkig, maar ik leek natuurlijk wel gek. En dan mijn pa lekker wel helemaal in het leer... dat is toch niet logisch? Ik zal het maar wijten aan jeugdige onbezonnenheid .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven