Geld & Recht alle pijlers

Vergoeding na 3x verlengen.

12-07-2013 20:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De koper van onze woning vraagt voor de 3e keer verlenging aan van datum ontbindende voorwaarden. Ik wil hier wel in meegaan maar de vaste lasten lopen door. Kan ik, als tegenvoorstel een vergoeding vragen voor elke week dat er nu extra verlengd is? Is zoiets gangbaar?
Verschuift de datum van overdracht ook?
quote:patchouli_ schreef op vrijdag 12 juli 2013 21:01 Verschuift de datum van overdracht ook?Ja, ook al 3 maal
Het lijkt mij eerlijk gezegd een beetje raar, grote kans dat hij dan gewoon ontbindt, dan heb je helemaal geen koper meer.

Maar waarom vraag je het niet na bij je makelaar, als er een persoon is die je hiermee verder kan helpen is hij het wel.
En zit jij nu met dubbele lasten omdat je al een andere woning hebt waar je voor moet betalen? Zo ja, dan zou ik dat zeker voor gaan leggen voor je akkoord gaat met nog een keer verlengen. Als je al akkoord bent gegaan met een nieuwe datum, kun je niet achteraf daar ineens voorwaarden aan verbinden.
De woning staat idd leeg en wij wonen elders. We hebben, wat betreft onze verhuisdatum, rekening gehouden met de eerst afgesproken datum van oplevering. Als alles loopt, zoals we nu verwachten, zal de datum 2 maanden later zijn dan in eerste instantie afgesproken.

Ik denk aan een vergoeding van de vaste lasten. Hypotheek, belasting...
Maar wat als hij dat niet ziet zitten en dan maar besluit om te ontbinden? Dan zit je nog steeds met diezelfde lasten en heb je helemaal geen koper meer. Ik zou zeggen overleg het met de makelaar, maar als koper in deze tijd zou ik zo iets hebben van; ontbinden dan maar, dan koop ik het huis van de (over)buren wel.
Ik denk niet dat je terug kunt grijpen naar de eerste datum, maar je kunt het wel hebben over de kosten die deze laatste verlenging Meeneemt voor je er mee akkoord gaat.

Maar ja, je wilt ook van je huis af. Bij mijn partner duurde de financiering helemaal rond krijgen ook eindeloos terwijl er eigenlijk niet veel geks aan de hand was.
Ik snap wat je schrijft. Ik vraag me alleen nog af wat de waarde van een datum is, als deze steeds maar weer verlengd kan worden. Wat mij steekt is dat de woning, voor de eerste afloopdatum, compleet leeg is gehaald. Dit maakt de woning, voor een volgende koper, minder aantrekkelijk.
Dan maar hard duimen dat deze koop gewoon doorgaat

Houden ze je op de hoogte van wat er nu eigenlijk voor de vertraging zorgt? Mijn partner deed dat wel, zodat de verkoper wel wist dat het iets was wat wel rond zou komen. Zodoende hield hij het vertrouwen in de koop.
quote:Bergje65 schreef op 12 juli 2013 @ 21:33:

Ik snap wat je schrijft. Ik vraag me alleen nog af wat de waarde van een datum is, als deze steeds maar weer verlengd kan worden. Wat mij steekt is dat de woning, voor de eerste afloopdatum, compleet leeg is gehaald. Dit maakt de woning, voor een volgende koper, minder aantrekkelijk.

Verlenging kan alleen plaatsvinden als je er zelf mee accoord gaat, dus in dat opzicht bepaald je zelf de 'waarde'.

Dat je (ik neem aan zelf?) de woning al helemaal leeg gehaald hebt voordat de ontbindende voorwaarden verlopen zijn is naar mijn idee je eigen verantwoordelijkheid. Je wist op dat moment dat het nog niet rond was en dat het nog stuk zou kunnen lopen, dan neem je zelf de gok om de inboedel toch al te verwijderen.
Nou ja, om dit soort dingen zou ik dus nooit zomaar akkoord gaan met verlenging van de ontbindende voorwaarden. Je loopt als verkoper een risico daarmee. Koper hoort ervoor te zorgen dat hij in zoverre zijn zaakjes op orde heeft dat alles op tijd geregeld kan worden. Ja, je bent afhankelijk van de bank, natuurlijk, maar veel kopers gaan pas goed rondkijken als ze al iets gekocht hebben, in plaats van zoveel mogelijk alles vooraf al te onderzoeken.

Ik zou dus altijd willen weten wat er aan de hand is, waarom verlenging? Voor de derde keer vind ik ook wel wat slordig overkomen eigenlijk.
Wij zijn 2 keer akkoord gegaan met verlengen. Vond ik wel spannend; bang dat de koop zou afketsen. Beide makelaars (eigen en die van de kopers) verzekerde ons dat het goed zou komen. (geen garantie maar zij hebben wel meer inzicht op het proces).

Nu is alles in orde. (pfff)
quote:soley79 schreef op 12 juli 2013 @ 23:01:

Voor de derde keer vind ik ook wel wat slordig overkomen eigenlijk.

Ik had alles van tevoren uitgezocht, en een termijn van zes weken afgesproken waarin ik de financiering rond zou krijgen. En nog ging ik daar ruim overheen met nog eens zes weken(!).

Die banken hebben totaal en volkomen schijt aan de stress van de kleine man. Telkens kwamen ze met nieuwe verzoeken om een bewijs, die nergens eerder gevraagd/genoemd werden.

Omdat ik slecht tegen dit soort stress kan, heb ik telkens zo snel mogelijk (dezelfde dag of de volgende dag) dingen aangeleverd maar toch flikten ze dat herhaaldelijk. Een greep: het taxatierapport was niet goed, ik moest bewijs aanleveren van een andere spaarrekening, het aangeleverde bewijs was niet goed en de werkgeversverklaring deugde niet.

Uiteindelijk verlengde de verkopende partij ook mijn termijn niet, en toen heb ik van ellende maar het risico genomen. Maar dat is echt heel vervelend.
Tjonge, dan kun je tegenwoodig maar beter meteen een termijn van drie maanden bedingen. Dat lijkt me voor de verkopende partij ook geen fijne afspraak om te maken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Het is vervelend als de financieringstermijn verlengt moet worden, maar dit hoeft niet zozeer aan de kopers te liggen.

Hypotheekverstrekkers zijn dramatisch in verschillende dingen die ze eisen en die wel/niet goed zijn. Wij zijn er redelijk snel doorheen gehobbeld (uiteindelijk na goedkeuring van de bank van de tegenpartij met het verlies in 5,5 week), maar jeetje wat een vage dingen moesten we keer op keer opnieuw aanleveren. Zo heb ik mijn werkgeversverklaring 4 keer ! opnieuw moeten laten opstellen (1ste was te oud, tweede stond een stempel iets te ver naar onderen (zucht), derde was ik per ongeluk als mannetje bestempeld). Als ik er niet zo bovenop had gezeten, dan had het veel meer tijd in beslag genomen.

Wij hadden uiteindelijk geen verlenging nodig (op de dag dat het afliep hadden we finaal accoord), maar zou wel toestemming geven. Kans is groot dat het gewoon goed komt, maar je zou natuurlijk altijd kunnen vragen waarom er nu al drie keer verlenging is aangevraagd.
Wij hebben ook moeten verlengen, ook al hadden we vooraf al allerlei hypotheekgesprekken gevoerd. De overlijdensrisicoverzekering bleek een probleem, daar hadden we niet op gerekend. Datum overdracht bleef wel gewoon hetzelfde. Als die had moeten verschuiven hadden wij uiteraard een vergoeding betaald voor extra kosten van de verkoper.
Wij hebben 8 weken genomen en eigenlijk was alles al in werking gezet en we hebben het net gehaald. Toen alles rond leek te zijn wilde ze toch nog een bankafschrift met een bepaald saldo, terwijl we al een bankafschrift en spaarrekening afschrift gegeven hadden. Ze belden na 5 weken dat ze de medische gegevens van mijn man nog niet hadden, na overleg met het ziekenhuis bleek dat ze die al 4 weken hadden, o ja, toch wel.

En dan hadden wij nog de meest simpele situatie. Geen BKR registratie, spaargeld, geen andere hypotheek en steeds alles dezelfde dag of de dag daarna aangeleverd. Pff, wat een gedoe zeg (maar hoera het is rond, vrijdag gaan we naar de notaris).

Maar wat hebben jullie in de ontbindende voorwaarden staan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven