Gezondheid alle pijlers

Depressie (hormonen?)

15-07-2013 21:35 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een nieuwe relatie en ben daarom sinds twee maanden weer aan de pil. In het begin van de relatie heb ik ook nog twee keer een morning afterpil genomen. Ik heb die twee maanden de pil achter elkaar doorgeslikt en aan het eind van de tweede strip kreeg ik een doorbaakbloeding. Deze is nu net afgelopen. Sinds de eerste dag van deze doorbraak menstruatie werd ik zwaar depressief. Dat was afgelopen donderdag. Ik huil de hele dag en vind niks meer leuk, ik wil zelfs mijn vriend niet meer graag zien. Vooral in de avond is het heel erg. Wat zou hier de grootste verklaring voor kunnen zijn? Ik slik Yasmin, deze heb ik voorheen 8 jaar geslikt en nooit ergens last van gehad. Ik wil me heel graag weer mezelf voelen, vooral nu het eindelijk zomer is...
Dit is precies de reden dat ik anti de anticonceptiepil ben. Ik heb er in mijn leven al meerdere uitgeprobeerd en van alle krijg ik bijwerkingen, varierend van angst tot opvliegerig tot kort lontje tot puisterig (zelfs bij de Dianepil die voorgeschreven wordt bij acne). Kortom, ik heb tien jaar geleden besloten dat ik nooit meer aan de pil ga en gebruik alleen nog anticonceptie zónder hormonen. Bah, vreselijk, die zooi in mijn lichaam.
Condooms? Spiraaltje?
Best kans dat je nog even moet wennen, je slikt hem pas twee maanden, grote kans dat alles nog in balans komt als je hem langer gebruikt.
Ik wordt ook depressief door hormonen. Lange tijd wist ik niet dat m.n sombere gevoelens door de hormonen kwamen. Ik slikte zelfs antidepressiva. 4 maanden geleden gestopt met de yasmine pil, en antidepressiva. Ik Heb nu een koperpiraal en voel mij zoveel beter
Oke, dus naar alle waarschijnlijkheid ligt het aan de pil?
Ik vind het namelijk zo vreemd dat dit pas begon tijdens mijn menstruatie, en niet de twee maanden daarvoor...
quote:bambi88 schreef op 15 juli 2013 @ 22:08:

Oke, dus naar alle waarschijnlijkheid ligt het aan de pil?Kan, hoeft niet. Het beste kun je hem een half jaar gebruiken om te zien of het blijft, is dat zo dan kun je stoppen en kijken of het dan weg is. Pas dan kun je er echt wat zinnigs over zeggen.
quote:bambi88 schreef op 15 juli 2013 @ 21:49:

Condooms? Spiraaltje?Condooms rondom de vruchtbare dagen. Ik heb een vaste relatie en een zeer regelmatige cyclus.
quote:muisje82 schreef op 15 juli 2013 @ 22:35:

[...]

Condooms rondom de vruchtbare dagen. Ik heb een vaste relatie en een zeer regelmatige cyclus.

Dat zou ik nooit aanbevelen als primaire anticonceptie. Als 100 vrouwen een jaar lang een condoom gebruiken zijn er na een jaar 12 vrouwen zwanger....

Tenzij een kind natuurlijk welkom is als het gebeurt
Ja, snap ik. Voor een 20-jarige is het wellicht anders dan voor mij als 30+.
Een spiraaltje zonder hormonen is misschien een optie voor TO. Maar lijkt me vrij heftig op jonge leeftijd.
Ik zou het echt nog even 4 maanden aankijken. 2 keer een MAP en weer beginnen met de pil levert veel hormoonschommelingen op. En in het verleden heeft ze deze pil 8 jaar zonder problemen gebruikt.
quote:muisje82 schreef op 15 juli 2013 @ 22:48:

Ja, snap ik. Voor een 20-jarige is het wellicht anders dan voor mij als 30+.Echt lulkoek dit!
Ik denk wel dat het spiraaltje wat pijnlijker is als je nog geen kinderen hebt gehad?
Wat een goede inhoudelijke bijdrage dubbeltje
Ik zal ind even denken aan een koperspiraal. Of condooms.

Koperspiraal is ind vaak iets pijnlijker als je nog geen kinderen hebt. Het is even een pijnlijke menstruatiekramp. Maar duurd maar paar sec. Van te voren een goede pijnstiller innemen helpt.
Een samenloop van diverse factoren in je leven zoals aanleg, talenten, fysiek, kansen, persoonlijkheid waarbij de stoffen in de anticonceptiepil "de druppel" kunnen zijn.
quote:dubbeltje4 schreef op 15 juli 2013 @ 22:57:

[...]

Echt lulkoek dit!Want?
....2 X
Het voor een 30 plusser net zo onbetrouwbaar is als voor een twintigjarige, alleen condooms gebruiken tijdens de vruchtbare dagen. Als je echt geen kind wil, is het de meest onbetrouwbare methode en vrijwel een garantie dat het ergens in de tijd "fout" zal gaan.

Maar goed, als je een kind wil en een zwangerschap graag "ongepland" wil laten plaatsvinden, vooral doen.
Ik weet natuurlijk niet of jouw klachten door de pil komen, maar wat was ik labiel toen ik aan de pil was... nu ik een koperspiraaltje heb laten zetten gaat het veel beter. Had ik veel eerder moeten doen. Het zetten is inderdaad best pijnlijk en mijn menstruatiekrampen zijn inderdaad een stuk verergerd, maar ik ben veel helderder in mijn hoofd en dat is me alle ongemakken van het spiraaltje waard.
Ik heb het andersom, juist aan de hormoon anti conceptie, zonder waren mijn echte depressies nog erger rond die tijd.

En ik kan niet eens meer zwanger worden , echt als ondersteuning om me beter te voelen.

Je kan door hormonen inderdaad best down worden of juist minder down, echt een depressie is wat anders, daar zou ik voor naar een psychiater gaan.
quote:dubbeltje4 schreef op 16 juli 2013 @ 14:16:

Het voor een 30 plusser net zo onbetrouwbaar is als voor een twintigjarige, alleen condooms gebruiken tijdens de vruchtbare dagen. Als je echt geen kind wil, is het de meest onbetrouwbare methode en vrijwel een garantie dat het ergens in de tijd "fout" zal gaan.

Maar goed, als je een kind wil en een zwangerschap graag "ongepland" wil laten plaatsvinden, vooral doen.

Ik ken mijn lichaam heel goed (dat heb je na jarenlange ervaring)en durf dit prima aan. Maar ik kan me voorstellen dat een twintigjarige dit niet aandurft, omdat die minder ervaring heeft.

Het is absoluut geen garantie dat het fout zal gaan. Beetje overtrokken reactie op een belerend toontje.
Ik ben 25. Bedankt voor jullie reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven