Katten ineens ruzie

16-07-2013 15:52 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar loop nu zelf tegen dingen aan met mijn katten waar ik graag jullie hulp bij vraag. Ik heb twee poezen. 1 komt uit een nestje van een gezin die ik goed ken, de ander heb ik als kitten uit het asiel gehaald. De kitten uit het asiel is later gekomen dan de andere kat. In het begin ging het niet goed samen, maar na een paar weken hebben ze elkaar geaccepteerd. Wel is het zo dat de kat uit het asiel erg bang is voor geluiden, voor mensen en soms ook voor de andere kat. Het is duidelijk dat de kat uit het asiel onderdanig is aan de andere kat.

Sinds een paar maanden gaan ze alle twee naar buiten. De kat uit het asiel is later naar buiten gegaan, omdat ze een keer is weggelopen, want ze was ergens van geschrokken. We hebben het naar buiten gaan met haar getraind en dat gaat nu helemaal goed. We laten altijd de deur open zodat ze naar binnen kan als ze bijvoorbeeld ergens van schrikt, mensen, auto etc. Een tijd lang genoten ze alle twee enorm buiten en wilden ze amper nog binnenkomen. ’s Avonds moest ik ze echt roepen en lokken, zodat ik ze weer mee naar binnen kon nemen. ’s Nachts ligt de dominante poes altijd bij te komen van haar buitenavonturen. Ze ligt dan op het voeteneind van ons bed. Bange poes komt daar niet, maar zit altijd bij het raam naar buiten te kijken of te slapen. Ze accepteren elkaar, spelen soms met elkaar binnen en buiten, maar dikke maatjes zijn ze niet.

Sinds een paar dagen is het bonje tussen de dames. De dominante poes zoekt bange poes steeds op, haalt naar haar uit en zit te blazen, te grommen en andere rare geluiden te maken. Bange poes wordt hier erg onzeker van, weet niet waar ze naar toe moet en doet alles om dominante poes uit de weg te gaan. Ze krijgt immers ook steeds klappen. Het gekke is dat de dominante poes haar steeds opzoekt, alsof ze haar wil wegjagen. Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet, moet ik dominante poes straffen? Soms geef ik ‘zachtjes’ een tik op haar billen, maar ik heb het idee dat ze hier alleen maar bozer/agressiever van wordt. Daarnaast vraag ik me ook af of ik wel moet ingrijpen, in de natuur vechten katten dit ook samen uit. Ik heb het idee dat dominante poes op de een of andere manier jaloers is op bange poes. Dominante poes wil graag veel aandacht en doordat ze zoveel naar buiten gaan, zie ik dominante poes niet zo vaak meer. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dominante poes niet meer uit haalt naar de bange poes? Moet ik ingrijpen? Of ze juist met rust laten? Gaan ze misschien teveel naar buiten?
Even vooraf: bij katten spreek je niet van dominantie en onderdanigheid, maar ik snap wat je bedoelt.

Bij plotselinge gedragsveranderingen: eerst altijd medische oorzaken laten uitsluiten.

Als het niet medisch is, maar puur gedrag:

"In de natuur" eindigt dit soort agressie er vaak mee dat één van de katten wordt verjaagd, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er is waarschijnlijk iets gebeurd dat de agressie heeft getriggerd en die agressie wordt nu geconditioneerd (dwz. het gaat niet vanzelf over, ontwikkelt zich naar een blijvende situatie). Dus ja: wel ingrijpen. Je moet het gevecht onderbreken (het liefst als je het aan ziet komen, niet wachten tot het zover is), maar niet door de agressor te straffen. Straffen werkt bij katten niet, vooral niet bij agressie, zoals je zelf al merkt verhoogt dat de opwinding en wordt daarmee de agressie erger. Onderbreek het gevecht door af te leiden, laat bijvoorbeeld je sleutelbos vallen of klap in je handen, maar onderbreek niet door te belonen met voer of spelletje, want je moet dit gedrag niet gaan belonen.

Hoe je de agressie definitief moet stoppen is moeilijk te zeggen zonder de situatie te kennen. Is voer voor een kattengedragstherapeut. Die zou ik er zo snel mogelijk bij halen, want hoe korter een situatie bestaat hoe makkelijker het is op te lossen. Je kunt altijd even telefonisch advies vragen. Dit zijn de goeden: www.kattengedragstherapeuten.nl/ .
Oei, lastig! Ik heb 4 katten (gecastreerde heren) en het is ook wel eens geruzie tussen dezelde twee (vanmiddag nog) ik laat ze meestal hun gang gaan (of er moeten echt plukken haar gaan rondvliegen ) Als het lang vijandig blijft haal ik mijn handen veel over de zijkant van hun koppies, bij het bekje zeg maar en haal daar mijn hand dan langs de kop van 'de rivaal' en visa versa, dat helpt wel. Ook met dezelfde borstel kammen helpt goed. Dames zijn wat lastiger begrijp ik, misschien is de dominante poes krols en is ze stik sacherijnig?
Het kan zijn dat bange poes iets onder de leden heeft.. Blaasontsteking ofzo.. Bij mij was het zo toen een van mijn katers dat had.. De ander ging hem continue sarren.. Zijn jouw poezen geholpen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven