Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiebrief te lang?

18-07-2013 09:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben sinds kort afgestudeerd en op zoek naar een baan. In mijn branche is dat helemaal niet makkelijk. Nu heb ik een hele interessante vacature gevonden en daar wil ik graag op reageren. Ik ben bezig met de sollicitatiebrief, maar kom er niet helemaal uit. Ik heb namelijk geleerd dat een sollicitatiebrief maar maximaal één A4'tje mag zijn. Ik kan daarin niet alles kwijt wat ik wil zeggen. Ik wil iets zeggen over de achtergrond van mijn opleiding, stage-ervaringen, mijn eigenschappen en kwaliteiten en ik wil benoemen waarom ik ondanks een gebrek aan de geëiste ervaring toch een geschikte kandidaat ben. Is het erg als de brief langer is? Of hebben jullie misschien tips om het toch korter te houden?

Alvast bedankt!

Groetjes Maud
Dan ben je te lang van stof. Al die dingen kunnen met de juiste omschrijving prima op een A4 tje. Niemad leest een brief. Men kijkt naar het CV, is dat interessant neemt men de brief door. Maak daar echt nooit een opstel van en hou het kort en bondig. Een brief echt niet langer dan een A4!!! Neem je eigenschappen en je stageervaringen op in je CV.

Schrijf allrs op wat je wil zeggen en laat dan een derde de nutteloze info verwijderen. Je schrikt je dood wat er dan allemaal anders kan of gewoon niet relevant is voor een lezer.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Kun je je stage-ervaringen e.d. niet gewoon in je cv kwijt? Mijn sollicitatiebrieven zijn inderdaad altijd maximaal 1 A4-tje.
Werkgevers kijken altijd eerst naar je cv. Pas als die voldoet, pakken ze je brief erbij. Als dat een epistel is, leggen ze je alsnog aan de kant.

Hou het kort en bondig, werk met opsommingen. Wat mij altijd helpt is om in de brief te schrijven wat ik in mijn vorige relevante baan/stage/opleiding heb gedaan/geleerd wat nu van toepassing is op deze baan.

Dus bijvoorbeeld: 'ik heb al veel telefoonervaring opgedaan in mijn tijd bij het callcenter. Hier heb ik geleerd oplossingsgericht te werken. Wanneer ik boze mensen aan de telefoon had, wist ik deze in 90% van de gevallen alsnog met een tevreden gevoel het gesprek te laten eindigen.' Zoiets. Dat is een voorbeeld waar je veel over iemand uit kan halen en maakt nieuwsgierig. Succes!
Die achtergrond van je opleiding zou ik weg laten. Wat voegt dat toe? En je stage-ervaring staat als het goed is in je cv dus die zou ik verder ook niet meer terug laten komen. Ik zou je motivatie en waarom je toch geschikt bent erin zetten. Als je dan op gesprek mag komen kan je de bovenstaande dingen alsnog toelichten, maar in een sollicitatiebrief lijkt het mij te langdradig worden en dat wil je niet.
Houd als indeling het volgende aan:

inleiding - motivatie - geschiktheid - afronding

Dat moet makkelijk op 1 A4 lukken. Je moet de werkgever nieuwsgierig maken en zo de uitnodiging voor het gesprek te pakken krijgen. Het hele verhaal vertel je dan in het gesprek.
I would rather shit in my hands and clap
Dankjewel voor het meedenken! Ik merk dat ik erg geneigd ben zoveel mogelijk informatie te geven, zodat ze me zeker op gesprek laten komen. Maar zo werkt het dus niet. Ik leg het nu maar even weg en kijk vanavond verder. Misschien dat ik dan weer anders naar de brief kijk en ineens allemaal overbodige dingen zie staan. En ik ga een vriendin vragen voor advies.

Groetjes Maud
De brief moet een aanvulling op het CV zijn, vooral niet een herhaling!
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Een te lange brief is vaak een minpunt en juist een reden om iemand niet uit te nodigen. Ze krijgen vandaag meer dan 100 reacties, zo'n lezer moet er niet aan denken om 100 epistels te gaan doorakkeren.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Eens met bovenstaande reacties. Ik krijg veel sollicitatiebrieven onder ogen en een pakkende, bondige brief met in ieder geval een antwoord op de vraag waarom jij de ideale kandidaat bent voor de functie, spreekt het meest aan.

Vraag mensen in je omgeving om te checken of je brief goed loopt en makkelijk leesbaar is. Lange zinnen, waarbij je aan het eind niet meer weet hoe de zin begon, werken verstorend voor de lezer.

Je brief hoeft zeker geen uitgebreide toelichting op je cv te zijn.

Succes!
Je competenties en vaardigheden kun je ook in je cv kwijt. Ik heb een kopje opgenomen wat heet:

- wie ben ik

- wat kan ik

- wat zoek ik

Waarin ik kort (!) deze zaken beschrijf.
- zoveel mogelijk informatie te geven, zodat ze me zeker op gesprek laten komen -

Zo werkt het niet. De indruk die je dan zult wekken is dat je geen prioriteiten kunt stellen, niet to the point kunt komen, geen hoofd- en bijzaken kunt onderscheiden oftewel: als werknemer eindeloos zult emmeren over irrelevante zaken. Ik zeg het even bot, maar echt, leer je te beperken.

Je maakt veel meer indruk als je een paar goed rake zinnen schrijft, in plaats van:"hier heb je bakken met gegevens, zoek er zelf maar wat leuks uit".
Ik heb altijd veel baat gehad bij voorbeeldbrieven op internet, monsterboard of intermediair of zo. Dan zocht ik een brief die me aansprak en bouwde hem om naar mijn eigen verhaal. Geeft je wel weer inspiratie.
Ik heb laatst gesolliciteerd met een brief van nog geen half A4-tje + CV. Er was haast bij dus ook in 10 minuten geschreven.

Ik zat bij de laatste 3 van de 130 sollicitanten. Ik heb wel een mooi CV in mijn branche.

Wat ik hiermee wil zeggen, presenteer en motiveer jezelf kort en bondig en doe de rest uit de doeken in je CV.

Succes!
Ik mijn brief was geloof ik nooit meer dat een half A4tje. Daarnaast is mijn CV wat langer waarbij ik per baan altijd een aantal projecten werkzaamheden omschreef die voor die baan relavant was. Ik paste ook vaak meer mijn cv aan dan mijn brief
Heb je de brief al verstuurd?

Zo niet, dan reageer ik ook maar even

Je kunt het inderdaad beter kort houden, max. 1 A4'tje.

Ze kijken namelijk vooral en sowieso als eerste naar je CV.

Als je bepaalde informatie toch kwijt wilt, kun je het beter in je CV verwerken. Stage-ervaringen onder het kopje Werkervaring of Stage, achtergrond van je studie helemaal weglaten (voegt niets toe), eigenschappen en kwaliteiten mooi opsommen met steekwoorden (da's veel pakkender en overzichtelijker).

Wat de kwaliteiten betreft heb ik geleerd: zeg niet wat je bent (nauwkeurig, zelfstandig etc.), maar leg in je brief uit waaruit blijkt dat je het bent. Want gewoon deze woorden opnoemen zegt niet heel veel. Ze lezen liever waaruit blijkt dat je bijvoorbeeld nauwkeurig bent, goed leiding kunt geven etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven