Werk & Studie alle pijlers

Collega veel op internet

19-07-2013 10:05 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega die eigenlijk 6 van de 8 uur die hij werkt op internet zit. Kan er natuurlijk beetje naast zitten. Maar het feit is dat hij teveel op internet zit. Ik zou niet gaan zeuren als het over 5 a 10 minuten ging maar dit loopt gewoon de spuigaten uit. Dan als hij werkt is hij volgens mijn ook nog verschirikkelijk langzaam in zijn ding. Hij hoeft niet veel te doen maar andere zijn wel van hem afhankelijk. Dus het is ook nog eens vervelend voor een hoop andere collega's.

Mijn vraag is eigenlijk wat kan ik hier mee doen/tegen doen?
quote:ballys schreef op 19 juli 2013 @ 11:24:

[...]

T is iemands derde dag!, daarbij mijn leiding gevende zit niet hier op de kamer. ik vind dat je op de derde dag best iemand even in de gaten mag houden wat hij/zij doet, als je namelijk op de derde dag al rustig een half uur gaat facebooken hoe gaat dat dan als je er een paar maanden "werkt". Je wordt niet betaald om te facebooken maar om zoals zij zo snel mogelijk een project af te hebben. Face booken doe je maar thuis!Jezus, wat ben ik blij dat jij mijn collega niet bent.
quote:closednote schreef op 19 juli 2013 @ 11:22:

Ik heb ook wel eens zo'n collega gehad. Het was echt vreselijk druk op het werk en die collega deed een hele dag over iets wat je in maximaal een uurtje of anderhalf uur af kunt hebben. Eerst weken hints gegeven maar uiteindelijk zijn we met een paar collega's naar de leidinggevende gegaan om het te bespreken want door die collega moesten wij extra hard werken en overwerken. Uiteindelijk ontslagen, was wel lullig want het was verder een leuke collega maar ja het werk leed eronder.

Volgens mij is algemeen bekend dat hinten naar iets zelden het gewenste resultaat geeft.

In die 'weken' tijd zou je/collega's ook direct met de langzame collega hebben kunnen praten. Wel zo eerlijk vind ik.

[...]

T is iemands derde dag!, daarbij mijn leiding gevende zit niet hier op de kamer. ik vind dat je op de derde dag best iemand even in de gaten mag houden wat hij/zij doet, als je namelijk op de derde dag al rustig een half uur gaat facebooken hoe gaat dat dan als je er een paar maanden "werkt". Je wordt niet betaald om te facebooken maar om zoals zij zo snel mogelijk een project af te hebben. Face booken doe je maar thuis!

Als je ergens nog maar net werkt heb je misschien nog weinig zicht op wat te doen en wacht je tot je 'n opdracht krijgt.

Overigens zolang jij er niet harder/meer door moet werken, laat die collega. Zolang jij hem niet verlinkt, zal ie dat bij jou waarschijnlijk ook niet doen als jij 'ns iets privé's in de baas z'n tijd doet.
Overigens zou ik een collega niet aanspreken op internet gedrag. Wel op werk wat niet afkomt en ik afhankelijk voor ben.

Overigens is het bij ons dus geen probleem om prive redenen te internetten. Op mijn werk werkt het zo'n beetje zoals Elninjo aangeeft. Het werkt moet goed zijn en af zijn.

Ik heb het idee dat ik in mijn handjes mag knijpen met mijn werkomgeving.

[...]

T is iemands derde dag!, daarbij mijn leiding gevende zit niet hier op de kamer. ik vind dat je op de derde dag best iemand even in de gaten mag houden wat hij/zij doet, als je namelijk op de derde dag al rustig een half uur gaat facebooken hoe gaat dat dan als je er een paar maanden "werkt". Je wordt niet betaald om te facebooken maar om zoals zij zo snel mogelijk een project af te hebben. Face booken doe je maar thuis!

Juist in het begin heb je vaak nog geen idee wat voor werk je moet doen. En zeker aan het begin van de dag kan ik me dit wel voorstellen. Bij ons op het werk wordt het ook wel normaal gevonden dat je af en toe even 10 minuutjes nieuws leest of facebook checkt terwijl je een boterham eet.

En als jij vindt dat die persoon aan het werk moet met klus x, waarom heb je dat dan niet gezegd?

"Joh, ik zie dat je even tijd hebt, is het al gelukt met klus X?'
quote:Jippertje schreef op 19 juli 2013 @ 11:37:

Overigens zou ik een collega niet aanspreken op internet gedrag. Wel op werk wat niet afkomt en ik afhankelijk voor ben.

Overigens is het bij ons dus geen probleem om prive redenen te internetten. Op mijn werk werkt het zo'n beetje zoals Elninjo aangeeft. Het werkt moet goed zijn en af zijn.

Ik heb het idee dat ik in mijn handjes mag knijpen met mijn werkomgeving.Ik heb 17 jaar onder dat soort fijne vrije omstandigheden gewerkt. Ik had gewoon deadlines en die haalde ik altijd en leverde goed werk af. M'n baas zei ook letterlijk dat het hem geen bal uitmaakte wat we verder deden zolang idd maar alles op tijd en goed af was. Heb daar dus ook regelmatig zitten internetten. Lijkt me echt vreselijk als je ergens werkt waar men verwacht dat je nonstop alleen maar naar werkgerelateerde programma's zit te turen.
internetten en andere prive dingen horen niet onder werktijd, zeker niet als je werk er onder gaat lijden.

mijn collega vroeg om 9 uur pas hoe haar tweede beeldscherm aanging (dat hebben we nodig voor ons werk) ja sorry hoor maar daar zakt mijn broek vanaf. Helemaal als je nieuw bent mag je in deze tijden wel eens je beste beentje voor zetten. Helemaal als je bent aangenomen om een dealine te halen, die we op deze manier niet gaan halen. Ze weet overigens prima wat ze moet doen en heeft een eigen taak.
Oh en forummen tijdens 'n deadline kwam mijn creativiteit vaak ten goede. Mezelf vastbijten in 'n controversiele provocatieve discussie haalt blijkbaar het beste in me boven.
Wat een gedoe om internetten. Er is niemand die 8 uur van een werkdag 8 uur productief is! Wat maakt het uit of iemand even naar buiten staart, Facebook opentrekt, rookt, koffie haalt. Dit heb je nodig om daarna weer fris aan de slag te kunnen. Levert ook betere prestaties op.

Het probleem in dit geval is: hij heeft z'n werk niet op tijd af. Focus je daarop niet op de reden. Dar is iets voor hem en eventueel leidinggevende.

Nog een tip: als je graag een leuke baan met gezelligs collega's wilt voor een langere periode: doe iets aan je houding!
Als ik 8 uur per dag alleen maar met werkgerelateerde zaken bezig mag zijn, heb ik aan 't eind van de dag veel minder gedaan dan wanneer ik van die 8 uur minstens een uur voor mezelf heb kunnen freewheelen.
Bij ons op het werk is het hollen of stil staan. Als het druk is, is het ook écht druk. Op rustigere momenten vind dan ook niemand, inclusief leidinggevende aangezien zijzelf het ook doen, het erg als je een op facebook zit ofzo.

Wij hebben heftige internetbeveiliging op ons werk en ik moest op een gegeven moment op een site om iets privé te regelen wat niet mogelijk was en toen vond IT het ook geen probleem om voor mij toegang te regelen.

Ik vind het fijn dat er niet zo rigide op gelet wordt. Ik blijf vaak genoeg langer zitten in tijden van drukte of sla een pauze over dus ga dan niet lopen bitchen als ik een keer iets privé doe onder werktijd als het rustig is. . .
Heb jij er last van? Spreek hem/haar er dan op aan.

Heb je er geen last van? Zeik dan niet zo.

Soms kan het leven zo makkelijk zijn.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Tegenwoordig stellen veel bedrijven regels op m.b.t. internetgebruik op het werk. Is dat bij jullie nog niet het geval?

Ik zit tijdens mijn werk ook op internet, en mijn collega's net zo goed (zie mijn roommate/collega regelmatig ook online op Facebook), maar ik zorg er wel voor dat mijn werk er niet onder lijdt. Mijn werk heeft prioriteit. Feitelijk weet iedereen zelf wel wat wel en niet kan.

Als het echt de kwaliteit van zijn werk en dat van anderen beinvloedt zou ik de collega zelf direct benaderen en vragen of hij zelf wel doorheeft hoeveel tijd hij doorbrengt op het internet en of dat wel handig is in combinatie met zijn werk. Ik zou zelfs zeggen dat je hem bewust zelf aanspreekt, want dat het niet jouw stijl is om direct naar jullie/zijn leidinggevende te stappen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Als iedereen nu eens op zichzelf ging letten ipv op een ander dan was er een hoop minder gedoe. Als mijn collega de hele dag wil internetten moet hij dat vooral doen.

Als ik problemen krijg met mijn planning door zijn geïnternet dan vind ik het een ander verhaal en zou ik er wel iets van zeggen.

Gewoon lekker laten internetten, jij kan hopelijk wel een werkdag goed afsluiten met een voldaan gevoel. Niet zo op andere letten...
Freewheelende collega's kunnen best irritant zijn. Heeft overigens niets met internet, maar alles met mentaliteit te maken.

Juist die mensen die schreeuwen over "internet kan niet, zelfs niet 5 of 10 minuten" of die overdreven op collega's letten wantrouw ik overigens het meest. Meestal zijn dat van die types de zelf niets af krijgen, maar wel heel goed de indruk wekken hard bezig te zijn.

Zelfstandig kunnen werken resultaatafspraken maken en verder vrijlaten dat is in mijn beleving het enige wat werkt in kennisgericht werk. En een intelligente baas zorgt dat het werk leuk en uitdagend is, zie je opeens dat tijdsbesteding helemaal geen issue meer is.

[...]

Ik internet ook regelmatig tijdens werkuren. Soms wat korter, soms wat langer, en ik check FB ook regelmatig. Er zullen gerust collega's zijn die dat zien. Wat zeg ik, mijn leidinggevende is een "Facebook-vriend" dus kan ook precies zien hoe laat ik wat op FB doe.

Daar staat tegenover dat mijn normale werkdag van 06.30-18.00 uur duurt. Of dat wil zeggen, dan zet ik mijn computer uit en daarna beantwoord ik nog tot een uur of 11 's avonds al mijn mail mobiel. (internationaal bedrijf, dus veel mail in de avond). Alles bij elkaar kom ik al snel op zo'n 70 werkuren per week, als er niets geks gebeurt en ik in het weekend moet werken, en daarvan besteed ik er misschien 4-5 aan prive-internetten.

Je moet niet altijd af gaan op wat je ziet, want je weet niet wat je allemaal niet ziet.
quote:ballys schreef op 19 juli 2013 @ 10:15:

ik heb sinds vorige week een nieuwe collega, deze zat op haar 3e werkdag al van 8:30-8:58 te facebooken! ik had mij voorgenomen om er om 9:00 iets van te zeggen extra lastig aangezien ik ook maar tijdelijke kracht ben. Nu heb alleen gezorgd dat ze op een plek zit waar de oudere collega's op haar beeldscherm kunnen kijken hopelijk helpt datEn jij bent van de corporate gestapo?! Get, wat klink jij als een vervelende 'collega'.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Ik ben op dit moment te druk op mijn werk om het in de gaten te houden, maar....

Ik heb ook een collega die meent heel druk te zijn (te druk voor nieuwe projecten), maar die wel een musical kan LUISTEREN (volgens hem). Ik heb hem namelijk gevraagd wat hij telkens angstvallig naar beneden drukte, zei hij eerst: Nee ik kijk niets. Later kwam de aap uit de mouw. Ik trek nog steeds mijn wenkbrauw omhoog wegens het LUISTEREN van een musical. Ik ben een manusje van alles (klein bedrijf) dus ook P&O. Ik heb dit later aan mijn leidinggevende doorgespeeld. Ik vind het schandalig. Je hoort hem opeens in lachen uitbarsten en als je vraagt wat er is zegt hij: Oh niets! (Beeld je dan maar eens in dat hij handen gevouwen en achteroverleunend in zijn stoel zit). Tssss
Niets hoeft, paarden wel
Ligt er maar net aan: heb je een inzetverplichting (prikklok) of een resultaatverplichting?
quote:miaauw schreef op 19 juli 2013 @ 13:32:

Ik ben op dit moment te druk op mijn werk om het in de gaten te houden, maar....

Ik heb ook een collega die meent heel druk te zijn (te druk voor nieuwe projecten), maar die wel een musical kan LUISTEREN (volgens hem). Ik heb hem namelijk gevraagd wat hij telkens angstvallig naar beneden drukte, zei hij eerst: Nee ik kijk niets. Later kwam de aap uit de mouw. Ik trek nog steeds mijn wenkbrauw omhoog wegens het LUISTEREN van een musical. Ik ben een manusje van alles (klein bedrijf) dus ook P&O. Ik heb dit later aan mijn leidinggevende doorgespeeld. Ik vind het schandalig. Je hoort hem opeens in lachen uitbarsten en als je vraagt wat er is zegt hij: Oh niets! (Beeld je dan maar eens in dat hij handen gevouwen en achteroverleunend in zijn stoel zit). TssssHad jij daar last van dan? Aas je op zijn baan en wil je 'm daarom zwart maken bij de baas?
Ik freewheel ook wel tijdens mijn werk ( zoals nu). Was ook het eerste wat mijn leidinggevende zei; af en toe heb je gewoon even wat anders nodig aan je hoofd. Lees lekker bij op internet, pak de krant, loop een rondje, even wat anders dan de hele dag alleen maar bezig zijn met werken.

En dat werkt goed, voor ons allemaal. Het zijn geen uren die ik besteed aan internetten, krant doorlezen of een rondje lopen. Het breekt af en toe wel even de dag en zorgt net voor dat beetje extra om het werk leuk te houden.

Daar ben ik wel blij mee, ik kan mijn werk zelf indelen, heb ik een drukke dag, dan is het geen internet, heb ik een rustige dag, dan ben ik wat vaker bezig met nu.nl etc. Zolang mijn werk af komt, met de juiste resultaten, zal het mijn leidinggevende een worst wezen hoe ik mijn dag indeel. Nou ja, dat zegt ze tenminste-;)
Ach, als je werk er niet onder lijdt dan vind ik best dat je af en toe eens even je Facebook mag checken of een keer wat op het forum mag plaatsen. Werkt ook vaak ontspannend, even vijf minuten op het internet. Maar als iemands werk er onder lijdt en jij wordt met het werk van die persoon opgescheept, dan zou ik hier wel iemand op aanspreken en doet die persoon er niets mee, dan zou ik de leidinggevende inschakelen.

Maar niemand is 8 uur per dag met werkgerelateerde zaken bezig. Ook rokende collega's doen dat niet, mensen die staan te kletsen in de koffiehoek en noem maar op. Dus vraag eerst jezelf eens af hoeveel uur op een dag jij dingen doet die niets met je werk te maken hebben?
Ik heb er gewoon een keer iets van gezegd vorig jaar bij een van onze collega's. Hardop in een kantoortuin.

"He, miep (fictieve naam), als jij Facebook nu even afsluit vandaag dan kun je mijn telefoon opnemen als ik in de meeting zit"

Heb nog nooit iemand zo rood zien worden. Het hielp.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik vraag me dan af wat je collega ervan vind dat jij collega 8 uur lang zodanig in de gaten houdt (en dus niet geconcentreerd met je werk bezig bent) dat je kunt constateren dat je collega 6 van de 8 uur aan het internetten is...
Misschien zitten ze naast elkaar en is dat gewoon te zien? Was bij ons ook het geval. Het was stervensdruk en ze bleef maar facebooken en zeggen dat ze het druk had en niet kon bijspringen. Leidinggevende was er op een gegeven moment ook helemaal klaar mee. Er mocht gewoon geinternet worden maar dit liep de spuitaten uit. Haar werk kwam niet af (mocht de rest oppakken) en het was niet zo dat zij 's avonds nog even door ging. Laatste binnen, eerste weg en het werk kon niet huis gedaan worden. Kortom, een kantjes ervan afloper. Het internetgebruik was de druppel. Ze heeft uiteindelijk een officiele waarschuwing gekregen. Hoe dat is afgelopen weet ik niet, werk er zelf niet meer.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven