Werk & Studie alle pijlers

Collega veel op internet

19-07-2013 10:05 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega die eigenlijk 6 van de 8 uur die hij werkt op internet zit. Kan er natuurlijk beetje naast zitten. Maar het feit is dat hij teveel op internet zit. Ik zou niet gaan zeuren als het over 5 a 10 minuten ging maar dit loopt gewoon de spuigaten uit. Dan als hij werkt is hij volgens mijn ook nog verschirikkelijk langzaam in zijn ding. Hij hoeft niet veel te doen maar andere zijn wel van hem afhankelijk. Dus het is ook nog eens vervelend voor een hoop andere collega's.

Mijn vraag is eigenlijk wat kan ik hier mee doen/tegen doen?
Een indirecte linkse geven
Wat dacht je van met hem praten? Serieus hoor, wat denk je ánders te kunnen/moeten? Behalve meteen naar je baas en het haar/hem laten oplossen, al vind ik dat persoonlijk wel een beetje een zwaktebod als je niet eerst zelf het gesprek bent aangegaan...
Overigens zou ik 5/10 minuten internetten ook niet op prijs stellen, tenzij het werkgerelateerd is. Het is je werktijd, dus werk je. Als je niet genoeg te doen heb, bespreek je dat met je leidinggevende. Maar dit is gewoon tijd stelen van je baas. Raar dat dat normaal gevonden wordt.
Tja, ik zit soms ook hele dagen op internet om dingen te zoeken voor mijn werk (locatie, promo-artikels) en mensen komen dan ook wel eens achter me staan en roepen dan: "Oh ben je aan het kijken voor een weekendje weg?".

Misschien kun je dit ook toepassen en dan komt hij wel met een verklaring. In principe heb je er ook niet veel mee te maken; hij heeft een taak die af moet, of al af is, of er is even niet al te veel werk maar hij moet aanwezig zijn. Als jullie manager ziet dat hij zijn werk niet afkrijgt of slordig werk aflevert, krijgt hij vanzelf de vraag of hij dat uit kan leggen.
Bij ons op het werk van men gewoon internetten. Wordt niet moeilijk over gedaan.

Maar een collega die 6 uur internet per dag?!

Die zou ik recht op de man af vragen of de dag dan niet heel lang duurt zo.

Beter er iets van zeggen dan dat je je blijft opvreten erover.
De eerste stap lijkt me om te toetsen of het waar is wat jij denkt te zien. Daarnaast is het handig om concrete bewijzen te hebben van wat hij doet en wat de consequenties hiervan zijn voor jou en andere collega's. Kijk uit dat je niet je nek uitsteekt voor collega's, zonder na te vragen of zij er echt last van hebben!

De tweede stap is feedback geven, volgens de regels van feedback!! Wanneer het gedrag niet veranderd spredk je hem er weer op aan, en zeg je dat je het zal melden bij bijvoorbeeld een leidinggevende wanneer het niet veranderd.

Blijft hij dan nog de hele dag surfen, dan telt een gewaarschuwd mens voor twee
Excuses voor de taalfouten...
Ik zit ook wel eens op internet, werkgerelateerd. Wat voor sites bezoekt je collega's en krijgt hij zijn werk niet af? En hoe komt het dat jij het weet? Kijk je vanaf je werkplek op zijn scherm of loop je te "neuzen". Ik zou me er eigenlijk niet mee bemoeien, dit is een zaak tussen je leidinggevende en je collega.
ik heb sinds vorige week een nieuwe collega, deze zat op haar 3e werkdag al van 8:30-8:58 te facebooken! ik had mij voorgenomen om er om 9:00 iets van te zeggen extra lastig aangezien ik ook maar tijdelijke kracht ben. Nu heb alleen gezorgd dat ze op een plek zit waar de oudere collega's op haar beeldscherm kunnen kijken hopelijk helpt dat
quote:kabinet schreef op 19 juli 2013 @ 10:09:

Wat dacht je van met hem praten? Serieus hoor, wat denk je ánders te kunnen/moeten? Behalve meteen naar je baas en het haar/hem laten oplossen, al vind ik dat persoonlijk wel een beetje een zwaktebod als je niet eerst zelf het gesprek bent aangegaan...Ik heb hem hier al verschillende keren op aangesproken. Maar hij wil niet luisteren en vind dat ik niet moet zeuren.
Dat heb je niet in je op gezegd, ik kan alleen reageren op wat je verteld. Dan wordt het tijd dat je je leidinggevende inlicht. Maar raar dat het niet opvalt dat processen stilliggen als meerdere collega's moeten wachten tot hij zijn werk af heeft. Dat valt toch op?
Er zijn hoopjes mensen waarvan wel verwacht wordt dat ze heel de dag op hun bureaustoel zitten, maar die feitelijk (heel veel) minder dan 8 uur per dag werk te doen hebben. Dit tot volle tevredenheid van hun leidinggevende trouwens. Alle kantoorpanden in NL zitten er vol mee, vooral in sectoren waar belasting- of premiebetalers de salarissen betalen.

Dat je op je collega moet wachten is hier het probleem, niet dat-ie 6 uur per dag zit te internetten. Hou het zuiver a.u.b.
Je kunt hem aanspreken op het werk wat hij niet af heeft of het werk wat hij onvoldoende aflevert. De rest vind ik aan de leidinggevende.

Ik het trouwens ook zo'n collega. Het irriteert mij nogal, omdat er aan de ene kant veel bezuinigd moet worden en er mensen uitvliegen en dan zo iemand nog wel op zn plek zit. Ik heb er in mijn werk geen last van. Heb weleens gezegd: jij zit wel echt bovenop het nieuws hè?! (en dat is niet nodig voor ons werk, om continu de kranten bij te houden)
quote:ballys schreef op 19 juli 2013 @ 10:15:

ik heb sinds vorige week een nieuwe collega, deze zat op haar 3e werkdag al van 8:30-8:58 te facebooken! ik had mij voorgenomen om er om 9:00 iets van te zeggen extra lastig aangezien ik ook maar tijdelijke kracht ben. Nu heb alleen gezorgd dat ze op een plek zit waar de oudere collega's op haar beeldscherm kunnen kijken hopelijk helpt dat

Ow nice, van je collega's moet je het hebben.. Ik vind dit zo niet iets om over te gaan klikken of het in de gaten te houden.. Ook dit 8.58, bah, je hebt het wel heeeel goed in de gaten gehouden..

Ik vind het iets tussen leidinggevende en je collega.. Geldt ook voor TO.
Joh laat die man lekker naat het viva forum surfen!~

Zou dat misschien Amand zijn??????
Als mensen hun werk op tijd én goed afleveren boeit het toch niet dat ze internetten?

Als hij traag werkt zou ik wat tegen hem zelf zeggen dat ie eerst ff door moet werken voordat ie gaat freewheelen op internet. Je moet er als collega tenslotte geen last van hebben.

En zolang jij hem niet verlinkt, heeft hij ook geen reden jou te verlinken dat jij zit te viva-forummen in de baas z'n tijd.
quote:badmeester schreef op 19 juli 2013 @ 10:48:

Joh laat die man lekker naat het viva forum surfen!~

Zou dat misschien Amand zijn??????
Ik zit nooooit tijdens werktijd te internetten

oh shit baas, doei
Heb jij er last van? Moet jij het werk doen dat hij niet af krijgt?

Ik heb in mijn vorige baan zat dagen gehad dat ik uren heb zitten forummen. Want ik moest aanwezig zijn (en op mijn plek zitten) voor het geval dat...maat als er niemand belde dan had ik dus niks anders te doen en tegen 9.30 had ik alle andere dingen die ik kon doen ook wel gedaan.
quote:Amand schreef op 19 juli 2013 @ 10:52:

[...]

Hoe weet jij dit topic nou weer zo snel te vinden?!?!?!!?
quote:jopie1906 schreef op 19 juli 2013 @ 10:16:

[...]

Ik heb hem hier al verschillende keren op aangesproken. Maar hij wil niet luisteren en vind dat ik niet moet zeuren.

Is hij aan jou verwantwoording schuldig?

Hoeveel tijd ben jij kwijt met het checken wat hij wel of niet doet?
quote:kabinet schreef op 19 juli 2013 @ 10:11:

Overigens zou ik 5/10 minuten internetten ook niet op prijs stellen, tenzij het werkgerelateerd is. Het is je werktijd, dus werk je. Als je niet genoeg te doen heb, bespreek je dat met je leidinggevende. Maar dit is gewoon tijd stelen van je baas. Raar dat dat normaal gevonden wordt.

Nee echt niet? En als jouw collega net die 5/10 minuten in zijn/haar eigen tijd langer werkt zodat jij geholpen bent? Stel je dat ook niet op prijs?

Ik ben meer van het geven en nemen, werkt prima op mijn werk.
Ik heb ook wel eens zo'n collega gehad. Het was echt vreselijk druk op het werk en die collega deed een hele dag over iets wat je in maximaal een uurtje of anderhalf uur af kunt hebben. Eerst weken hints gegeven maar uiteindelijk zijn we met een paar collega's naar de leidinggevende gegaan om het te bespreken want door die collega moesten wij extra hard werken en overwerken. Uiteindelijk ontslagen, was wel lullig want het was verder een leuke collega maar ja het werk leed eronder.
quote:lasvegas84 schreef op 19 juli 2013 @ 10:37:

[...]

Ow nice, van je collega's moet je het hebben.. Ik vind dit zo niet iets om over te gaan klikken of het in de gaten te houden.. Ook dit 8.58, bah, je hebt het wel heeeel goed in de gaten gehouden..

Ik vind het iets tussen leidinggevende en je collega.. Geldt ook voor TO.T is iemands derde dag!, daarbij mijn leiding gevende zit niet hier op de kamer. ik vind dat je op de derde dag best iemand even in de gaten mag houden wat hij/zij doet, als je namelijk op de derde dag al rustig een half uur gaat facebooken hoe gaat dat dan als je er een paar maanden "werkt". Je wordt niet betaald om te facebooken maar om zoals zij zo snel mogelijk een project af te hebben. Face booken doe je maar thuis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven