Gezondheid alle pijlers

waarom mag wond niet nat worden

20-07-2013 11:49 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een domme vraag maar ik kan het antwoord niet vinden..

Ik ben geopeerd aan mijn schouder en tijdens het wassen is er toch wat vocht op gekomen vandaar mijn vraag
Omdat bacteriën dol zijn op vocht, vooral op lauwwarm vocht?
it's a big club and you ain't in it
Mmmm, ik zou het niet weten! Ben 4 weken geleden geopereerd (keizersnede, dus buikwond) en mocht de dag na de operatie gewoon douchen...
Ja dat is waar rionyriony

nonovrouw gefeliciteerd, met de wond dus alles goed?

het heeft bij mij een beetje gebloed na het douchen en misschien ben ik heel makkelijk ofzo maar een vriendin liep gelijk te paniekeren dat ik zo een infectie krijg en dat wil ik toch voorkomen als het kan
Ik denk dat je wond best wat nat mag worden,maar dat de korsten zeg maar weer week worden van teveel water.

En je moet natuurlijk niet in een sloot vallen ivm bacterieen,maar gewoon bij het wassen lijkt me niet echt heel gevaarlijk.

Ik douchte ook een uur na de bevalling,en had 17 hechtingen "van onderen"

Heeeerlijk die straal erop,en alles even fris en fruitig.
Als een wond nat wordt, wordt hij week. Dit kan ervoor zorgen dat hij open knapt. Daarom moet je een wond droog proberen te houden.
Ladytruckster, je vagina is een gebied vol bacteriën. Daarom moet je daar juist spoelen, om het schoon te houden.
dan geneest hij niet goed
Bij mijn buikwond mocht ik wel douchen (daarna goed droogdeppen) maar niet zwemmen en badderen.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 20 juli 2013 @ 12:22:

Ladytruckster, je vagina is een gebied vol bacteriën. Daarom moet je daar juist spoelen, om het schoon te houden.Precies, zeker met al het bloed na een bevalling wat er nog dagelijks langskomt + broeit in kraamverband. Maar ook hier geldt: zo droog mogelijk houden, dus ook het liefst even een uurtje per dag zonder verband liggen.
Het is nu toch al gebeurd.

Even droog deppen met een zachte doek, en als je er last van krijgt gelijk ff naar je arts.
Inderdaad is het voor de wondgenezing beter als het niet verweekt door vocht, maar als het nu even een keertje wat nat is geworden dan is dat geen groot drama hoor.

Laat het gewoon even goed drogen aan de lucht voordat je het afdekt met verbandmiddelen.
Als je een wond te lang vochtig/nat houdt, word je vel week waardoor korstjes loslaten en geneest het niet of gaan de randen wijken.

Een beetje schoon water op je vel is geen ramp, zeker niet als je het gelijk daarna droog dept.
Alles is al gezegd. Toen ik gisteren met zoon bij de huisarts zat omdat hij een flinke wond in zijn voet heeft (dat is weer een heel ander verhaal) zei hij ook dat hij de wond droog moet houden omdat bacteriën van vocht en warmte houden. Het geneest droog gewoon beter. Maar een beetje schoon water er op is niet direct een drama hoor. Nu gewoon proberen te voorkomen.
GiuliettaCapuletti he bah

ja ik heb het meteen drooggedept ,

Dit warme weer lijkt me ook niet bevorderlijk,

Met zweten enzo
Schoon water geen probleem, maar de wond wel goed droog laten worden daarna.

Mocht je onwel worden, kan het ziekenhuis altijd nog
Wat heb ik voor iets smerigs gezegd?
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 20 juli 2013 @ 13:25:

Wat heb ik voor iets smerigs gezegd?

Iets over wonden die open klappen denk ik...

(sommige mensen hebben een levendige verbeelding )
Yvonne precies dat ja haha
Als je oplosbare hechtingen hebt moet je de wond niet weken omdat anders de hechtingen te snel oplossen. Kort douchen is prima, maar in bad of zwemmen/sauna wordt afgeraden.

En volgens mij geneest de wond ook mooier als het niet te week word
As je googelt op wondverzorging lees je dat tegenwoordig niet meer zo angstvallig wordt vastgehouden aan droog houden.

Jaren geleden had ik een erg diepe wond op mijn knie, gehecht en vele lagen verband er op. Mocht ik absoluut niet mee douchen of anderszins nat worden. Na een week een dikke vette ontsteking.

Korst verwijderd in het ZH en weer een dikke laag verband en niet nat laten worden. Na drie weken nog steeds een viezige korstige wond. Van mijn vader moest ik het toen maar eens proberen zonder verband. Dat een tijd gedaan maar korst werd kei hard en scheurde juist daardoor aan de randen maar ook overdwars. Toen, eigenwijs als ik ben, toch elke dag mee gaan douchen en badderen en binnen no time kwamen er roze nieuwe huidranden en was de boel weer dicht. Heb nu 24 jaar later nog wel een leljjk litteken en vraag me weleens af hoe het had uitgezien als ik mijn eigen wondbeleid meteen had toegepast.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ben ook net geopereerd, de snijwonden zitten met tape

dichtgeplakt .

Nadat de drains eruit waren mocht ik douchen.

De straal zal ik alleen niet op het wondgebied zetten.

De pleisters kunnen tegen water en mogen nat worden.

Er zijn ook douchepleisters te koop bij de apotheek. mocht je je daarbij veiliger voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven