Werk & Studie alle pijlers

nieuwe parttime baan

23-07-2013 15:55 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds begin deze maand heb ik mijn diploma, BBL contract liep medio juli af. Nu heb ik zojuist een oriënterend gesprek gehad wat eigenlijk een sollicitatiegesprek is geworden. Ben aangenomen voor 11uur per week bij dezelfde organisatie. Klopt het dat ik hier netto helemaal niets aan heb, omdat het gekort wordt op de ww? Behalve natuurlijk de ervaring, het feit dat ik op interne vacatures kan blijven kijken en niet de hele week thuis zit.

Ik zoek hiernaast ook nog naar andere parttime banen.

Wel heb ik as maandag een sollicitatiegesprek, voor 32 uur in een organisatie 75 km verderop. Ben echt benieuwd en hoop eigenlijk vooral op die laatste baan, omdat ik dan uit de ww ben. Maar is dit niet lullig tegenover de organisatie waar ik nu al 3 jaar werk?

Overigens, volgend schooljaar wil ik via de organisatie waar ik tot nu toe heb gewerkt een deeltijd opleiding doen. Stel dat het sollicitatiegesprek as maandag goed afloopt en ik de baan van 11 uur afzeg, zal dat mij dan een minder geschikte kandidaat maken voor de deeltijd opleiding? Ik weet dat ze nu erg positief over me waren, tijdens het BBL-traject en me graag als duale leerling van een HBO-opleiding willen.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Dit topic had je vorige week ook al!?

Je wordt niet gekort op je ww.

Ze vullen je ww aan. Dus alles wat je zelf werkt heb jezelf verdient en de rest is aanvulling van de ww.
quote:noah88 schreef op 23 juli 2013 @ 15:55:

Klopt het dat ik hier netto helemaal niets aan heb, omdat het gekort wordt op de ww?

Ja, het wordt gekort op je WW. En er zijn inderdaad vele goede redenen om ondanks dat toch te gaan werken (bijv ervaring, geen gat op je CV, een nuttige tijdbesteding hebben, enz).

Maar is dit niet lullig tegenover de organisatie waar ik nu al 3 jaar werk?

Nee, je hebt een zakelijke overeenkomst met hen, dus van "lullig" is geen sprake. Jij wilt graag meer uren werken (hebt dat misschien zelfs nodig financieel gezien) en zij kunnen dat niet bieden.

Stel dat het sollicitatiegesprek as maandag goed afloopt en ik de baan van 11 uur afzeg, zal dat mij dan een minder geschikte kandidaat maken voor de deeltijd opleiding?

Ja, dat zou kunnen. Bedrijven investeren liever in studenten die ook daarna voor het bedrijf willen werken. Echter, dan moeten ze wel werk kunnen bieden natuurlijk.

Ik weet dat ze nu erg positief over me waren, tijdens het BBL-traject en me graag als duale leerling van een HBO-opleiding willen.

Zorg dat je de relatie goed houdt. Benadruk hoe je het naar je zin hebt gehad en zeg dat je liever bij hun wilt blijven werken, maar dat je de uren financieel gewoon echt nodig hebt. En dat jij het graag hoort als er een vacature komt waarvoor jij in aanmerking zou kunnen komen.

Alvast bedankt voor jullie reacties
Het gaat vooral om het onderste gedeelte, dus of de werkgever het zal begrijpen dat ik een bijna fulltime baan zou verkiezen boven een baan met weinig uur.
quote:meesje2010 schreef op 23 juli 2013 @ 16:01:

Dit topic had je vorige week ook al!?

Je wordt niet gekort op je ww.

Ze vullen je ww aan. Dus alles wat je zelf werkt heb jezelf verdient en de rest is aanvulling van de ww.Helemaal mee eens! "Korten op" is feitelijk niet aan de orde. De WW is een vangnet, wat jouw inkomen tot op zekere hoogte aanvult indien je zelf niet meer voldoende inkomsten kunt genereren. Maar in de basis blijft het je eigen verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk zelf in je inkomen te voorzien.
quote:NummerZoveel schreef op dinsdag 23 juli 2013 16:02 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="noah88 in "nieuwe parttime baan"" class="messagelink">noah88 schreef op 23 juli 2013 @ 15:55</a>:</b>

Klopt het dat ik hier netto helemaal niets aan heb, omdat het gekort wordt op de ww?

<b>Ja, het wordt gekort op je WW. En er zijn inderdaad vele goede redenen om ondanks dat toch te gaan werken (bijv ervaring, geen gat op je CV, een nuttige tijdbesteding hebben, enz). </b>

<b>Nee, je hebt een zakelijke overeenkomst met hen, dus van "lullig" is geen sprake. Jij wilt graag meer uren werken (hebt dat misschien zelfs nodig financieel gezien) en zij kunnen dat niet bieden.</b>

Stel dat het sollicitatiegesprek as maandag goed afloopt en ik de baan van 11 uur afzeg, zal dat mij dan een minder geschikte kandidaat maken voor de deeltijd opleiding?

<b>Ja, dat zou kunnen. Bedrijven investeren liever in studenten die ook daarna voor het bedrijf willen werken. Echter, dan moeten ze wel werk kunnen bieden natuurlijk. </b>

Ik weet dat ze nu erg positief over me waren, tijdens het BBL-traject en me graag als duale leerling van een HBO-opleiding willen.

<b>Zorg dat je de relatie goed houdt. Benadruk hoe je het naar je zin hebt gehad en zeg dat je liever bij hun wilt blijven werken, maar dat je de uren financieel gewoon echt nodig hebt. En dat jij het graag hoort als er een vacature komt waarvoor jij in aanmerking zou kunnen komen. </b>

Alvast bedankt voor jullie reacties</div></blockquote> Dankjewel, vooral het laatste stukje neem ik mee!
quote:noah88 schreef op 23 juli 2013 @ 16:04:

Het gaat vooral om het onderste gedeelte, dus of de werkgever het zal begrijpen dat ik een bijna fulltime baan zou verkiezen boven een baan met weinig uur.

Zou je er zelf begrip voor hebben als jij de werkgever was? Ja toch zeker.

Het is zakelijke overeenkomst, geen relatie.
quote:NummerZoveel schreef op dinsdag 23 juli 2013 16:02 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="noah88 in "nieuwe parttime baan"" class="messagelink">noah88 schreef op 23 juli 2013 @ 15:55</a>:</b>

<b>Ja, het wordt gekort op je WW. En er zijn inderdaad vele goede redenen om ondanks dat toch te gaan werken (bijv ervaring, geen gat op je CV, een nuttige tijdbesteding hebben, enz). </b>

<b>Nee, je hebt een zakelijke overeenkomst met hen, dus van "lullig" is geen sprake. Jij wilt graag meer uren werken (hebt dat misschien zelfs nodig financieel gezien) en zij kunnen dat niet bieden.</b>

<b>Ja, dat zou kunnen. Bedrijven investeren liever in studenten die ook daarna voor het bedrijf willen werken. Echter, dan moeten ze wel werk kunnen bieden natuurlijk. </b>

<b>Zorg dat je de relatie goed houdt. Benadruk hoe je het naar je zin hebt gehad en zeg dat je liever bij hun wilt blijven werken, maar dat je de uren financieel gewoon echt nodig hebt. En dat jij het graag hoort als er een vacature komt waarvoor jij in aanmerking zou kunnen komen. </b>

Alvast bedankt voor jullie reacties</div></blockquote> "quote: noah88 schreef op 23 juli 2013 @ 15:55 :

Ja, dat zou kunnen. Bedrijven investeren liever in studenten die ook daarna voor het bedrijf willen werken. Echter, dan moeten ze wel werk kunnen bieden natuurlijk.

Het probleem was inderdaad dat ze geen werk hadden. Ik ben de 3e BBL-leerling op rij die geen contract aangeboden heb gekregen, omdat er simpelweg geen geld voor is. Terwijl de instelling toch behoorlijk investeert in BBL-leerlingen.
quote:Maar is dit niet lullig tegenover de organisatie waar ik nu al 3 jaar werk?

Als er iets lulligs is is het wel dat zij jou maar 'n paar arbeidsuren geven ipv 'n gewone fulltimefunctie van 36 uur.

Nee dus. Het is dus goed dat je gewoon gaat waar je 'n normale baan kunt krijgen (alleen vervelend dat het zo ver weg is)
quote:noah88 schreef op 23 juli 2013 @ 16:04:

ze zullen vast wel begrijpen dat je van 11 uur niet kan rondkomen, tenzij ze het uurloon flink opschroeven.

Ik begrijp je gevoel wel, vroeger was ik ook veel te loyaal en vond ik het lullig om een werkgever te laten zitten, maar tegenwoordig weet ik uit eigen ervaring dat ze jou net zo makkelijk eruit kieperen als het beter uitkomt, dus lullig.....neu.

Wel kun je natuurlijk open tegen je werkgever zeggen dat je graag meer uren wil. Nog niet gaan schermen met die andere baan, want die heb je nog niet.
Heel erg bedankt dames, ik voelde me lichtelijk schuldig, maar jullie hebben me laten zien dat het gewoon een zakelijke beslissing is om er een andere/nieuwe baan (bij) te zoeken want van die paar uur kan ik echt niet rondkomen. Ben soms idd te loyaal haha.

@elninjoo: ja, dat is zeker vervelend. Er staat ook nog eens vaak file die kant op. Maar in mijn branche (zorg) werk je veel onregelmatige diensten, dus ik hoop maar dat ik daardoor minder last van files heb....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven