Werk & Studie alle pijlers

Onvoldoende beoordeling...

25-07-2013 17:16 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
... en mijn baas heeft gelijk!

Het verhaal. Vanmorgen heb ik mijn jaarbeoordeling gehad en deze was onvoldoende. Mijn baas gaf aan dat mijn werk best ok is, maar dat ik er gezien mijn capaciteiten veel meer uit moet halen.

Daar raakt ie een goed punt. Ik ben altijd een 6-jes mens geweest. Vind het al snel wel best. Als ik hoger haal, is het omdat het vak me lag (studie) of omdat ik wel een sfeerverhogende collega ben (werk).

En nu dus een terechte onvoldoende. Ik weet dat ik veel meer kan (heb dit in het verleden ook een aantal keer bewezen), maar kan me er niet toe zetten om altijd voor de 9 te gaan. En dat is nu afgestraft.

Mijn vraag aan jullie is: Wie was ook een 6-jes mens, en gaat nu wel voor de hogere cijfers? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Hoe kun je jezelf motiveren?

Ik weet dat ik me moet aanpassen, omdat ik nu op functies kom waarbij dat ijverige doorwerken van me wordt verwacht. En ik wil het ook graag! Ik heb alleen nog even wat concrete tips nodig om me te motiveren.
quote:redflag1 schreef op 25 juli 2013 @ 18:23:

@wellieb: Haha, herkenbaar! Zo was ik ook altijd. Echt van die puntjes scoren. Plus dat ik een heel sociale collega ben. Dus meestal idd een ruim voldoende beoordeling.

Maarja, nu kom ik op functies, dat ik daar niet meer mee wegkom. Dus ik moet mezelf veranderen.

@ephina: Vraag dus: Hoe???Dat is een kwestie van motivatie, als je dit nit kan opbrengen voor een baan is het misschien niet de goede baan? Vind jij jezelf lui hierin?
Ik voel me zo moedellooos
@Dibbes: Aan het takenpakket ligt het niet. Ik vind mij werk wel leuk om te doen, ga er met plezier heen. Plus dat ik binnenkort nog wat taken krijg van een collega die weggaat. Dus dat is niet de hoek om het in te zoeken.

Het gaat echt om mijn inzet/inspanning.
@tjemig: Ja ik vind mezelf lui. En daar zal ik in elke baan tegenaan gaan lopen, omdat het niet aan de baan ligt, maar aan mijzelf. Met de baan is niets mis!
Ik vraag me trouwens af of je wel doet waar je goed in bent.

Voorbeeld:

Je bent slim en vaardig en in principe zou je een heel project draaiende moeten kunnen krijgen. J

Je vindt het leuk om nieuwe kansen te zien, nieuwe dingen te bedenken, een project op te zetten.. Dit doe je en dat gaat super. Maar het project loopt door en in de loop van de tijd ga je het saai vinden. Afmaken lukt niet, je verliest je interesse. Resultaat: onvoldoende.

Je kan dan volgens mij het beste zorgen dat je terechtkomt in het stuk wat je kán, maar wat je ook motiveert. Een baan waarbij je nieuwe kansen kan zien en daarop kan acteren, etc. Afmaken dat moet je aan iemand anders overlaten. Of iemand in het team hebben die daar sterk in is en je daarin aanvult of zelfs motiveert.

Zou zoiets het geval kunnen zijn?
To ik was eigenlijk altijd van het niet hard leren, maar ik had de mazzel dat ik goed was in de vakken die ik volgde.

Tijdens mijn carrière hierna merk ik eigenlijk aan mijn werk of ik op mijn plaats zit. De baan die ik nu heb past perfect bij mij. Hiervoor zat ik echt niet op mijn plaats. De functies verschillen niet veel van elkaar, maar de werk omgeving wel. Ik was bij mijn huidig functie ook binnen een maand ingewerkt en kreeg mijn eigen projecten. De functie hiervoor heb ik daar veel langer over gedaan. Daarnaast is de kwaliteit van mijn huidige functie vele malen beter dan mijn oude functie. Bij mijn huidige functie gaat het van zelf. Zelf in de periode dat het met mijn gezondheid niet goed ging was het werk nog steeds goed.

Ik weet niet of dit voor jouw geldt maar ik weet als geen andere hoe belangrijk werk omgeving kan zijn. Succes
quote:redflag1 schreef op 25 juli 2013 @ 18:03:

@lifeforever: Hiermee zeg je dus eigenlijk dat ik niet de juiste baan heb bij mijn interesse, klopt dat?

Eerste reactie: Nietwaar! Want ik vind mijn vakgebied wel leuk.

Tweede reactie... na iets langer nadenken: Misschien is de omgeving waarin ik werk dan niet geschikt voor mij... hier kan ik wel iets mee. Dank voor deze opmerking!Oh, dat was bij mij het geval, weet niet of het bij jou ook zo is, dat wil ik er niet mee suggereren. Maar misschien heb je wel meer prikkeling nodig binnen je vakgebied, of 'concrete beloningen' na voltooit werk. Zou ook kunnen. Zo put ikzelf veel voeldoening uit de stappen die mijn clienten zetten, met mijn hulp, wat maakt dat ik gedreven ben om ze wéér een stapje vooruit te brengen.
quote:redflag1 schreef op 25 juli 2013 @ 18:48:

@Dibbes: Aan het takenpakket ligt het niet. Ik vind mij werk wel leuk om te doen, ga er met plezier heen. Plus dat ik binnenkort nog wat taken krijg van een collega die weggaat. Dus dat is niet de hoek om het in te zoeken.

Het gaat echt om mijn inzet/inspanning.

Oke, duidelijk. . Het was idd bedoeld om te achterhalen of je iets in je takenpakket hebt zitten wat er mede voor kan zorgen dat je het overige werk daardoor ook wat laat zitten qua inzet. Niet lullig bedoeld overigens. Iets wat je minder goed afgaat, ondanks dat de taak als zodanig wel leuk is, kan weleens veel meer van invloed zijn dan je denkt of in de gaten hebt.

Dan een andere vraag: heb je groeimogelijkheden en zoja, wat zou je graag nog willen doen/ voor elkaar willen krijgen binnen je huidige functie?

Werken jullie trouwens met 360 graden feedback of hebben jullie tussentijdse voortgangsgesprekken?
Ik ben tijdens school en studie altijd een zesjesmens geweest, maar in mijn werk is dat heel anders. Ook toen ik banen had die ik minder leuk vond zet ik toch eigenlijk altijd wel die stap meer als dat kan/binnen mijn mogelijkheden ligt. Hoe zijn je collega's, je leidinggevende? Ik heb sinds 2 jaar een nieuwe leidinggevende en vanaf dat moment ga ik echt voor de 9. Niet omdat ik indruk wil maken ofzo, maar gewoon omdat hij de mogelijkheden creëert om echt te doen wat je graag zou willen.
Ik geloof niet in luiheid. Wel in bezigheden die niet aansluiten bij je interesses Ik denk dat dit werk niet bij je past, je niet prikkelt, uitdaagt en in de flow brengt. Wat je daar verder mee doet moet je zelf weten

Overigens vind ik de motivatie van je baas om je werk onvoldoende te beoordelen niet ter zake doend. Je doet je werk okee of niet. Hoe hard je je daarvoor inspant is niet relevant; in een normale baan werk je soms hard, soms niet, al naar gelang de omstandigheden. Ik zou van zo'n baas die verlangt dat ik 'mijn best' doe ook acuut in een middelbare school-houding springen.
@dibbes: Ik ben alleen maar heel blij dat je meedenkt, maar wilde je wel uit die hoek halen

Ja, ik heb zeker doorgroeimogelijkheden (als ik weer -ruim- voldoendes scoor). Die andere vraag vind ik lastiger, wat ik nog voor elkaar wil krijgen. Dat is eigenlijk onderdeel van het probleem. Ik vind het wel best zo. Ik hoef niet zo nodig nog meer te doen, van mezelf dus. Mn baas denk er anders over!

Over een half jaar heb ik voortgangsgesprek, en dan moet er verbetering zichtbaar zijn. Die 360-graden is vandaag ook al door mijn hoofd gegaan. Volgens mij is dat er bij ons wel.
En bij de laatste 2 posts sluit ik me voor een heel groot deel bij aan. Een goede LG zorgt er ook voor dat hij/zij zijn medewerkers kan motiveren. Niet elke LG kan dat.

Om daarop ook even voort te borduren: wat voor soort LG is de jouwe?
@pantax: Met enige zelfkennis kan ik zeggen dat ik wel lui ben

Verder vind ik wel dat mijn baas een punt heeft door het over mijn inspanning te hebben. Ik heb namelijk het gevoel dat ik veel verder kan (moet!) komen, als ik mezelf kan motiveren.

Wederom: Hoe?
@brittle: Dat gebrek aan inzet is wel iets waar ik vaker last van heb. Mijn lg is op zich een prima kerel, maar wel wat moeilijk tevreden te stellen. Misschien dat je daar wel iets raakt. Soms denk ik namelijk ook 'waarom zou ik me inspannen als hij het toch nog 20 keer doorkijkt?'. Is een punt om mee te nemen in mijn actieplan. Dank daarvoor!
Ik zit te broeien op werkomgeving. In den beginne voelde het wel veilig dan mijn lg alles nakeek (want dan kon hij de fouten eruit halen), maar nu voel ik het ook een beetje als een motie van wantrouwen. Dat speelt denk ik wel mee.

Maar die inzet, daar moet ik wel iets mee.
De enige motivatie die je daadwerkelijk ergens brengt en die wèl lange tijd is vol te houden is motivatie die van binnen komt uit interesse en plezier (interne motivatie) en motivatie die je je eigen hebt gemaakt, waarbij je overtuigd bent geraakt van het nut van iets (incorporated motivatie).

Wat jij nu voelt is plicht en schuldgevoel (introjected motivatie), gok ik zo en daar schiet je geen bal mee op. Behalve dan dat je met steeds meer nare gevoelens naar je werk gaat. Misschien kun je proberen echt te geloven in het nut van je werk, dat zou helpen. Maar helaas zijn dat soort overtuigingen lastig af te dwingen.
@Pantax: Ok, 'lastig' zeg je, maar hoe kan het wel? Heb je daar zicht op? Want dat er iets moet gebeuren is mij wel duidelijk! Dus eigenlijk bereid om alles te proberen.
Oh hemel, keek je leidinggevende alles na? En dan is hij nu verbaasd dat jij 'je best niet doet'? Wat een verrassing. Google eens op gespreid leiderschap en stel het eens boor aan je baas. Daar worden mensen een stuk blijer van.
Ja, t is wel een beetje een controlfreak Maar verder wel een schat van een vent hoor! Die onvoldoende ligt echt aan mij en niet aan hem!
Je doet je best niet omdat je geen verantwoordelijkheid voelt voor het werk dat je doet. Je hèbt die verantwoordelijkheid ook niet, die heeft je baas. Als je baas wil dat jij met passie en overtuiging je werk doet, moet hij jou volledige vrijheid en verantwoordelijkheid geven. En vertrouwen. Dàt motiveert mensen.
En ja, het ligt wèl aan je baas.
Even wat vetgedrukte antwoorden op jouw post:quote:redflag1 schreef op 25 juli 2013 @ 19:08:

@dibbes: Ik ben alleen maar heel blij dat je meedenkt, maar wilde je wel uit die hoek halen

Prima, dan ga ik daar ook verder niet op door.

Ja, ik heb zeker doorgroeimogelijkheden (als ik weer -ruim- voldoendes scoor).

Dat zou ik dus niet afwachten maar concreet naar vragen hoe je LG of collega's je zien, waar je wél in zou kunnen excelleren.

Die andere vraag vind ik lastiger, wat ik nog voor elkaar wil krijgen. Dat is eigenlijk onderdeel van het probleem. Ik vind het wel best zo. Ik hoef niet zo nodig nog meer te doen, van mezelf dus. Mn baas denk er anders over!

Ik kan me niet voorstellen dat je niet 1 iets in je werk hebt waarvan je vindt dat daar verbetering op mogelijk is. Niet qua jouw inzet maar bijv. verbetering van een proces bijv. waar je inmiddels veel weet van hebt. Wat mss tot nu toe je taak niet is geweest maar je wel inmiddels veel van af weet en daar je bijdrage in kunt doen. Handleiding o.i.d.

Over een half jaar heb ik voortgangsgesprek, en dan moet er verbetering zichtbaar zijn.

Dat zou ik niet afwachten. Ik zou pro-actief zelf met een PjP plan op de proppen komen. Het Persoonlijk-Jaar-Plan en daarin uiteenzetten wat nú je taken zijn, wat je doet en wat je nog graag wil gaan doen en hoe. En geen gesprek over een half jaar 'afwachten', maar 'afdwingen' dat je vaker tussentijds overleg hebt. Dit houdt in dat ook je LG/of evt. sparring collega veel sneller, duidelijker en concreter op de hoogte is/zijn van je vorderingen/inzet.

Die 360-graden is vandaag ook al door mijn hoofd gegaan. Volgens mij is dat er bij ons wel.

Nou, wat let je om dat alsnog te doen/te vragen?Feedback van collega's is gewoon heel waardevol. Het is een spiegel voor jezelf ook al zul je je niet altijd in dingen herkennen. Dat is dan een leermoment.
Dat je leidinggevende een prima vent is wil niet direct zeggen dat hij niets met jouw probleem te maken heeft. Misschien heb je gelijk, maar ik zou het toch gaan onderzoeken. Wat pantax zegt zit nl wel een hele grote bron van waarheid in. Google eens op lean six sigma. Dat is een verandermethodiek die voornamelijk draait op de leidinggevende als facilitator en verantwoordelijkheid leggen bij de mensen die de processen ook daadwerkelijk uitvoeren. Ok geloof niet dat mijn intrinsieke motivatie zo hoog zou zijn als mijn leidinggevende alles wat ik doe zou controleren. Sterker nog, ik zou er onzeker van worden en hoogstwaarschijnlijk terugvallen in mijn oude "zesjesgedrag".
quote:redflag1 schreef op 25 juli 2013 @ 17:52:

Ook vind ik mijn werk wel leuk hoor. Ik ga niet met tegenzin naar mij werk, en het vakgebied ligt me ook wel. Dus daar twijfel ik ook niet over. Maarja, die motivatie he... lastig!

Mijn motivatie is simpelweg, dat we ons de komende jaren nog heel stevig aan onze burostoel moeten vasthouden omdat anders letterlijk de poten eronderuit geslagen worden.

O ja, dat heet een crisis.

En omdat ik me liever nét iets meer inspan, dan op mijn fietsje naar de UWV te moeten, doe ik dat gewoon. Simpel.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Pantax schreef op 25 juli 2013 @ 19:24:

En ja, het ligt wèl aan je baas.

Hahahahahahhahaaa..

TO, ik vind het echt goed van je dat je iets met de feedback van LG doet, dat kan niet iedereen.
Ik vind t heel lief dat iedereen oplossingen bedenkt voor TO maar het is gewoon luiigheid en daar hoeft niemand iets voor aan.te passen.behalve TO zelf.

Dus geef je zelf een schop onder je reet en ga beter je best doen. Je krijgt betaald om je werk goed te doen en aangezien er , zoals je zelf in eerste instantie zegt, geen echte redenen zijn waarom je dat niet zou kunnen is het puur een kwestie van wilskracht!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven