Onbeschoft behandeld?! Wat te doen??
vrijdag 26 juli 2013 om 10:14
Onlangs heb ik een sollicitatiegesprek gehad. Het ging om een vacature binnen de organisatie waar ik al vijf jaar werk. De voorziening waar ik voor solliciteerde kende ik al, omdat ik er al vaak werk als oproepkracht. Het 1e gesprek was met iemand van P&O en het tweede met een collega en twee managers, die ik ook ken. Na afloop van het gesprek zeidenze dat ze me nog wat zouden laten horen. Dit is nu al meer dan twee weken geleden, maar ik heb dus NIETS meer gehoord. Vorige week stond ik echter in de kroeg en kwam ik een collega tegen van een andere afdeling. Ze zei: hey, wat jammer dat je niet bent aangenomen op die groep! Ik.vertelde dat ik dus,niets meer had gehoord en dat ik van niets wist. Ik was echt boos!!! En dat ben ik nog steeds. Dat ze me niet gaan aannemen daar gaat t niet om. Maar dat ze me zo behandelen. Ik heb gvd tijd daar in gedtoken en ben een bekende, en dan fewoon niet het fatsoen hebben om even te bellen en een terugkoppeling te geven op het gesprek. Daar ben ik echt boos om. Vind dit echt onfatsoenlijk. Ik moet nota bene in de kroeg horen dat ik niet ben aangenomen! Ik wil het hier wel met de managers over hebben, want ik vind dit niet kunnen. Of stel ik me nu aan? Ik ben alleen bang dat als ik het er met die managers over ga hebben, ik zo boos word en mezelf niet meer kan beheersen. Wat vinden jullie?
P.s. Ik ben ondertussen wel erges anders, intern op een andere lokatie aangenomen. (andere vacarure, elders. Staat los van bovenstaande.)Maar dit voorval laat me niet los.
P.s. Ik ben ondertussen wel erges anders, intern op een andere lokatie aangenomen. (andere vacarure, elders. Staat los van bovenstaande.)Maar dit voorval laat me niet los.
vrijdag 26 juli 2013 om 10:18
vrijdag 26 juli 2013 om 10:18
Ik ben het met je eens. Maar ik zou niet, ik herhaal NIET gaan spreken met hen op deze manier. Zoals je hier schrijft. Dat is zeer onprofessioneel.
Hou de eer aan jezelf. Zeker als je al een andere baan hebt.
Daarnaast: kan het zijn dat ze weten van je andere (succesvolle) interne sollicitatie en daarom er vanuit zijn gegaan dat je geen interesse meer had?
Hou de eer aan jezelf. Zeker als je al een andere baan hebt.
Daarnaast: kan het zijn dat ze weten van je andere (succesvolle) interne sollicitatie en daarom er vanuit zijn gegaan dat je geen interesse meer had?
27 mensen vinden dit leuk.
vrijdag 26 juli 2013 om 10:21
Nou nou nou zeg.... Je had ook zelf even kunnen bellen! Tjonge zeg.... Heb je na het gesprek niet gevraagd wanneer je iets te horen zou krijgen?
Ik zou het dan ook op deze manier spelen. Alsof je nog niets weet en dan even bellen: goh ben op gesprek geweest, heb nog niets gehoord. Was even benieuwd wat de stand van zaken is...
Maar vooral niet op hoge poten je gelijk halen. Dan sta je op een hele foute manier op de radar en gooi je heel erg je eigen glazen in voor een volgende sollicitatie binnen dit bedrijf...
Ik zou het dan ook op deze manier spelen. Alsof je nog niets weet en dan even bellen: goh ben op gesprek geweest, heb nog niets gehoord. Was even benieuwd wat de stand van zaken is...
Maar vooral niet op hoge poten je gelijk halen. Dan sta je op een hele foute manier op de radar en gooi je heel erg je eigen glazen in voor een volgende sollicitatie binnen dit bedrijf...
vrijdag 26 juli 2013 om 10:22
Wat raar idd dat je niks hebt gehoord. Maar waarom heb je zelf niet contact gezocht na ruim een week? Ik zou nu toch het gesprek aangaan, ws is er iets misgegaan in de terugkoppeling naar sollicitanten. Dat lijkt mij goed om terug te geven aan je werkgever. En je wilt het zo toch niet afsluiten op deze manier?
vrijdag 26 juli 2013 om 10:23
vrijdag 26 juli 2013 om 10:25
Wat Stromboli zegt. Je kunt ook een brief sturen maar laat die dan wel eerst beoordelen door iemand die jouw emoties niet heeft.
Je kunt ook samen met iemand van P&O op de managers afstappen.
Ik zou zelf op de managers afstappen en ze zeggen wat ik zeggen wil en helemaal niet in discussie met ze gaan. Zoiets:
Ik heb tijdens het uitgaan moeten vernemen wat het resultaat is van mijn sollicitatie. De manier van communiceren hierover vind ik echt heel erg vervelend.
En als er dan niet gauw excuses worden aangeboden gewoon weglopen. En hun manager laten weten hoe één en ander is verlopen. Ook weer met niet al te veel woorden, als mededeling.
Ik zou zelf op de managers afstappen en ze zeggen wat ik zeggen wil en helemaal niet in discussie met ze gaan. Zoiets:
Ik heb tijdens het uitgaan moeten vernemen wat het resultaat is van mijn sollicitatie. De manier van communiceren hierover vind ik echt heel erg vervelend.
En als er dan niet gauw excuses worden aangeboden gewoon weglopen. En hun manager laten weten hoe één en ander is verlopen. Ook weer met niet al te veel woorden, als mededeling.
vrijdag 26 juli 2013 om 10:26
Ik zou even bellen om te vertellen dat je niet meer beschikbaar bent.
Als ze dan zeggen, dat ze al een ander hebben aangenomen, aangeven dat je dat graag van hen had gehoord.
En verder laten gaan.
Van kwaad worden wordt niemand beter, zeker jij niet.
Vergeef het ze, zodat je het los kan laten en je je energie in positieve/productieve dingen kunt steken.
Als ze dan zeggen, dat ze al een ander hebben aangenomen, aangeven dat je dat graag van hen had gehoord.
En verder laten gaan.
Van kwaad worden wordt niemand beter, zeker jij niet.
Vergeef het ze, zodat je het los kan laten en je je energie in positieve/productieve dingen kunt steken.
vrijdag 26 juli 2013 om 10:27
Vertrouw nooit op info uit de kroeg, want je weet niet in hoeverre de ander ook echt geinformeerd is. Het kan idd zijn gelopen zoals jij nu denkt. Maar misschien hadden ze jou wel in gedachte voor een toekomstige vacature, waarvan nog niet algemeen bekend is dat die komt? Of hadden ze met jouw huidige manager afgesproken dat hij/zij persoonlijk aan jou zou terugkoppelen, en is dat er nog niet van gekomen? Trek geen conclusies als je alleen op roddels vaart!
Een gesprek is zeker niet handig, gezien de toon van jouw post. Heb je hen zelf trouwens al geinformeerd dat je niet meer beschikbaar bent omdat je die andere baan hebt aangenomen?
Wat je anders zou kunnen doen, is dat alsnog laten weten. Eventueel per mail, en daarbij vermelden dat je via via begrepen had dat jij het niet geworden was, en dat je het jammer vindt dat zij dat niet zelf even teruggekoppeld hebben?
Dan hou je het beschaafd, en vaak maak je met een "ik ben teleurgesteld"-opmerking meer duidelijk dan met boosheid, en hou je bovendien de relatie goed.
Een gesprek is zeker niet handig, gezien de toon van jouw post. Heb je hen zelf trouwens al geinformeerd dat je niet meer beschikbaar bent omdat je die andere baan hebt aangenomen?
Wat je anders zou kunnen doen, is dat alsnog laten weten. Eventueel per mail, en daarbij vermelden dat je via via begrepen had dat jij het niet geworden was, en dat je het jammer vindt dat zij dat niet zelf even teruggekoppeld hebben?
Dan hou je het beschaafd, en vaak maak je met een "ik ben teleurgesteld"-opmerking meer duidelijk dan met boosheid, en hou je bovendien de relatie goed.
vrijdag 26 juli 2013 om 10:30
quote:Vl43inder schreef op 26 juli 2013 @ 10:25:
Wat Stromboli zegt. Je kunt ook een brief sturen maar laat die dan wel eerst beoordelen door iemand die jouw emoties niet heeft.
Ik zou dit allemaal niet doen. Van wrijven in een vlek wordt hij alleen maar groter.
Nu hebben ze gewoon een neutraal gevoel bij je. Gaan klagen, hoe beleefd ook, zorgt er voor dat er een negatief gevoel rond jou ontstaat. Niet handig binnen een organisatie.
Ik zou dit allemaal niet doen. Van wrijven in een vlek wordt hij alleen maar groter.
Nu hebben ze gewoon een neutraal gevoel bij je. Gaan klagen, hoe beleefd ook, zorgt er voor dat er een negatief gevoel rond jou ontstaat. Niet handig binnen een organisatie.
vrijdag 26 juli 2013 om 10:30
Als je er echt wat van wil zeggen dan zou ik een mailtje sturen:
Beste Pietje en Klaasje,
Ik wilde jullie even laten weten dat ik inmiddels niet meer beschikbaar ben omdat ik een andere functie heb aangenomen. Ik heb inmiddels via Truusje begrepen dat jullie ook al een kandidaat hebben gevonden. Het moet me toch even van het hart dat ik dat, gezien de tijd en moeite die ik in de gesprekken heb gestoken, graag van jullie zelf had gehoord. Desalniettemin wens ik jullie veel succes met de gevonden kandidaat.
Groetjes,
Beste Pietje en Klaasje,
Ik wilde jullie even laten weten dat ik inmiddels niet meer beschikbaar ben omdat ik een andere functie heb aangenomen. Ik heb inmiddels via Truusje begrepen dat jullie ook al een kandidaat hebben gevonden. Het moet me toch even van het hart dat ik dat, gezien de tijd en moeite die ik in de gesprekken heb gestoken, graag van jullie zelf had gehoord. Desalniettemin wens ik jullie veel succes met de gevonden kandidaat.
Groetjes,
Am Yisrael Chai!
vrijdag 26 juli 2013 om 10:31
Adem in, adem uit. 
Nee, het is niet netjes, maar dit is inderdaad de werkelijkheid voor veel sollicitanten. Hou de eer aan jezelf en ga lekker aan de slag bij dat andere bedrijf.
Van tekeer gaan tegen bedrijven is niemands professionele netwerk ooit beter geworden.
Als je afgekoeld bent dan kan je ze altijd nog eens bellen met de vraag waarom je het niet geworden bent. Dat laat waarschijnlijk een positievere indruk achter dan een beschuldigende vinger.
Nee, het is niet netjes, maar dit is inderdaad de werkelijkheid voor veel sollicitanten. Hou de eer aan jezelf en ga lekker aan de slag bij dat andere bedrijf.
Van tekeer gaan tegen bedrijven is niemands professionele netwerk ooit beter geworden.
vrijdag 26 juli 2013 om 10:31
Je bent inmiddels ergens anders intern aangenomen. Deze trajecten liepen dus aardig gelijk op. Ik neem aan dat jij wel gewoon netjes hebt gebeld om te zeggen dat je een andere betrekking intern hebt gevonden aan de mensen met wie je een gesprek hebt gehad, zodat ze jouw naam van de lijst konden schrappen?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
vrijdag 26 juli 2013 om 10:33
Typisch vrouwen hier. Je kunt best tegen een ander zeggen dat je iets vervelend vindt hoor. Maar als je de excuses hebt geaccepteerd dan is het ook klaar. Niet meer over hebben, zeker niet met collega's.
Ook al hadden ze andere mooiere plannen met je, dat bespreek je niet met anderen voordat je dat met degene die het treft hebt besproken. En dat mogen die managers best even weten. Het zijn geen goden ofzo.
Ook al hadden ze andere mooiere plannen met je, dat bespreek je niet met anderen voordat je dat met degene die het treft hebt besproken. En dat mogen die managers best even weten. Het zijn geen goden ofzo.