Help! Vega hoofdgerecht zonder kaas!

06-08-2013 11:13 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag aan de foodies op het forum!

Ik krijg zaterdag drie vrienden te eten, de ene is vegetarisch, de tweede islamitisch en de derde lust geen kaas. Ik lust/eet alles grijp het liefste meteen naar de (Franse) kaas als ik iets vegetarisch moet maken, maar dat is dus uitgesloten.

Ik heb al op de AH website gekeken voor recepten, maar daar spreken alleen de vegetarische curry's me aan, en dat hebben we vorige keer al gegeten (met bloemkool). Was wel erg lekker, maar ik wil het liever niet herhalen

Wie-o-wie heeft een heerlijk vega recept voor me zonder kaas? En dan bedoel ik écht heerlijk, niet nood-oplossing acceptabel.

Mijn overige eisen zijn dat het een warme maaltijd is, en dat het óf snel klaar te maken is, óf eventjes op het fornuis kan blijven staan. Ze komen namelijk van verschillende plekken (ver weg), ik heb geen garantie dat ze allemaal stipt op tijd voor de deur staan. Oh, en ik kan redelijk koken, maar masterchef niveau is het niet.
Golden Egg curry.

http://rasamalaysia.com/egg-curry-recipe/2/

Het is Burmees. En dat kookt een mens niet vaak, dus staat lekker exotisch.
wortelsoep met kokos. Is echt mijn succes, maar natuurlijk niet echt hoofdgerecht, hoewel ik wel heel vaak soep als hoofdgerecht eet.

pasta met broccolisaus, pijnboompitten en zongedroogde tomaten

couscous met tomaat-aubergine en heel veel koriander en knoflook
Oh, heerlijk wortelsoep! Met een pepertje erin is hij ook verrukkelijk. Eventueel met Turks brood erbij en lekkere hapjes en dipjes?
quote:noreservations schreef op 06 augustus 2013 @ 11:18:

Golden Egg curry.

http://rasamalaysia.com/egg-curry-recipe/2/

Het is Burmees. En dat kookt een mens niet vaak, dus staat lekker exotisch.Ik zou die 2 teaspoons fish sauce er niet in doen dan. Als echte vegetariër zou ik dat echt niet in mijn eten willen.
Een goede pasta maken zou ik zeggen, bijv iets met verschillende paddenstoelen, geraspte kaas kan je evt. apart op tafel zetten. Vooraf een Italiaanse tomatensoep met basilicum en stokbrood. Nagerecht tiramisu, of een aardbeientiramisu.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Gewoon iets met tahoe en/of noten. Paprika, tomaat, ui, courgette, aubergine en wat je maar meer wilt. Alles lekker roerbakken, tahoe van tr voren marineren met ketjap en kruiden en dan apart bakken in anti aanbak pan. Met quinoa, erg lekker! Noten fijnhakken en er over strooien. Eet smakelijk!
Gewoon een gebakken visje voor de niet vega's en de vega geef je 'n vegetarisch kaasding. Broccoli erbij met 'n apart busje strooikaas, zodat wederom de kaashater dat kan laten staan. Gebakken krieltjes als bijgerecht.
Zelf falaffel maken vind ik ook erg lekker.

Tafel vol met alles wat je in de pita kunt doen:

* sambal

* knoflooksaus

* sla

* tomaat

* komkommer

* augurkjes etc

en natuurlijk de falafel balletjes. (http://www.okokorecepten. ... el/falafel-de-enige-echte)
quote:Pantax schreef op 06 augustus 2013 @ 11:20:

Oh, heerlijk wortelsoep! Met een pepertje erin is hij ook verrukkelijk. Eventueel met Turks brood erbij en lekkere hapjes en dipjes?oh ja, dat pepertje doe ik sowieso (nou ja, een schep sambal, maar what's the differencce)
quote:Mevrouw75 schreef op 06 augustus 2013 @ 11:20:

[...]

Ik zou die 2 teaspoons fish sauce er niet in doen dan. Als echte vegetariër zou ik dat echt niet in mijn eten willen.Goed, ik nam aan dat Amby intelligent genoeg is om dat zelf te bedenken en er een schep zout in te gooien.
Ik krijg er helemaal zin in
Of hartige worteltaart: maak bodem naar keuze, rasp heel veel peen, roerbakken met een uitje, knoflook, gemberpoeder, paprikapoeder, masala, peper en zout. Tot slot gemalen noten erdoor, eventueel nog wat eieren. Groente in de vorm doen en bakken in de oven.
Ook lekker: couscous met groente naar keus, kaneel, dadels en noten. Wel wat zoet, maar zó lekker
Pasta alla Norma (met tomatrnsaus en gefrituurde aubergine)

Pasta pesto met een grote ovenschaal geroosterde groenten (broccoli, venkel, ui, tomaat, olijfjes, pijnboompitten) erbij.

Pasta met roergebakken spinazie, knoflook en pijnboompitten.

Courgettesoep, salade van dubbelgedopte tuinbonen, botersla, linten gegrilde courgette, rucola, uitje, wat geroosterde hazelnoten en lekker brood erbij.

Of kijk ns op saladpride, heel veel salades.
Je kan ook nog gaan gourmetten.

Zoeken ze het zelf maar uit wat ze in het pannetje doen.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:noreservations schreef op 06 augustus 2013 @ 11:22:

[...]

Goed, ik nam aan dat Amby intelligent genoeg is om dat zelf te bedenken en er een schep zout in te gooien.

Uhm...ik zou wel op de verpakking gekeken hebben of vis-saus vis bevat. Ik gebruik dat eigenlijk nooit, en friet-saus bevat toch ook geen friet?

Alvast bedankt voor alle suggesties! Het water loopt me in de mond (ik heb ook erg honger momenteel). Het gaat nog een moeilijke keuze worden. :D
falafel, met alles er op en eraan. Broodje erbij, salade, houmous etc.
Pasta met een frisse kruidensaus. Pureer bijvoorbeeld een flinke bos peterselie of rucola, met een flinke scheut olijfolie, schil van 1 a 2 citroenen, kneep citroensap en wat knoflook, eventueel een avocado of creme fraish om het wat meer body te geven.

Groente: gebakken ui/ courgette (of wat paprika, broccoli enz)

Salade en wat brood ernaast, eventueel wat knoflookolijfjes, feestelijk, vega, zonder kaas.
quote:noreservations schreef op 06 augustus 2013 @ 11:21:

Zelf falaffel maken vind ik ook erg lekker.

Tafel vol met alles wat je in de pita kunt doen:

* sambal

* knoflooksaus

* sla

* tomaat

* komkommer

* augurkjes etc

en natuurlijk de falafel balletjes. (http://www.okokorecepten. ... el/falafel-de-enige-echte)Dit lijkt mij ook heerlijk! Evt. een lekkere couscoussalade erbij.
Ken je de vegetarische slager? Dat schijnt helemaal da-bomb te zijn (ik heb het zelf nog niet geprobeerd want ik eet gewoon vlees, maar het staat zeker op de agenda). Misschien helpt dat je wat.
Oh en wat ik bij die pasta zei als voorgerecht, die Italiaanse tom.soep, kan je ook dit maken (geloof dat dit een hoofdgerecht is maar ziet er zo kaal uit als hoofdgerecht);

En serveren in Little Gem, niet in een gewoon blad sla.
quote:spagtelputz schreef op 06 augustus 2013 @ 11:46:

Ken je de vegetarische slager? Dat schijnt helemaal da-bomb te zijn (ik heb het zelf nog niet geprobeerd want ik eet gewoon vlees, maar het staat zeker op de agenda). Misschien helpt dat je wat.Klopt, poepieduur maar zag er iets over op tv en het schijnt echt geweldig te zijn. Zelf niet geprobeerd.
quote:Mevrouw75 schreef op 06 augustus 2013 @ 11:19:

wortelsoep met kokos. Is echt mijn succes, maar natuurlijk niet echt hoofdgerecht, hoewel ik wel heel vaak soep als hoofdgerecht eet.

pasta met broccolisaus, pijnboompitten en zongedroogde tomaten

couscous met tomaat-aubergine en heel veel koriander en knoflook

Ik vond n.a.v. deze post een recept van wortelsoep, daarin werd kippenbouillon gebruikt. Voor de vegetariërs dus niet geschikt. Beter dan tuinkruidenbouillon.

Dit recept

Ik zie veel smakelijke recepten voorbij komen, zou bijna flextariër worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven