Gezondheid alle pijlers

Leven met allergieën

16-07-2013 22:32 519 berichten
Dit topic is bedoeld voor mensen die zelf of in hun gezin te maken hebben met mensen met allergieën. Een topic om ervaringen uit te wisselen, elkaar tips te geven, om af en toe te klagen als je weer eens in zes pannen tegelijk staat te roeren en ook om elkaar een hart onder de riem te steken als het even tegen zit. Het is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met aanpassingen in het eetpatroon.

Edit: omdat bleek dat er eigenlijk veel meer tips en ervaringen worden beschreven dan alleen over eten is de titel aangepast in 'leven met allergieen" en is het topic verplaatst naar de pijler gezondheid.
quote:1960to4 schreef op 25 juli 2013 @ 16:49:

Reisa 1978

quote;Af en toe maak ik een brood met Glutafin mix, dan volg ik het recept, heerlijk witbrood is dat. Maar daar zit glutenvrijgemaakt tarwemeel in en dat is nooit helemaal glutenvrij en niet zo goed voor elke dag.

Nu ben ik toch wel heeeel nieuwsgierig waar die "wijsheid" vandaan komt. Glutafin is juist voor glutenvrij brood o.a.Ja, het is glutenvrij, onder de norm dus, maar wel hoog in die norm. Lees de ingrediënten maar. Door veel producten te eten die net onder de norm zitten krijg je glutenstapeling, de minimale gluten die er in zitten stapelen zich op en zo krijg je toch te veel gluten binnen. Ik zou zeggen doe de test van de NCV GoedGlutenvrij: http://www.glutenvrij.nl/page/Goed-Glutenvrij/Digitest
Lienepiennetje, deze glutenvrije webshop verkoopt ook wat eiwitarme producten, helaas geen pasta. Maar misschien heb je er toch iets aan.

http://www.glutenvrijemarkt.com/eiwitarm-pku.html
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee.

Ik heb meerdere allergieën: appel, huisstofmijt, berkenbomen, gras, hooi, stro, harige dieren, pinda-allergie en koemelkallergie. Daarnaast heb ik astma en hooikoorts. En ik kom nog wel van de boerderij

Het lastigste vind ik de koemelk en de pinda-allergie. Door koemelk krijg ik de laatste tijd last van exceem.

Ik heb tijden amper om mijn koemelkallergie gedacht, ik kon het eten en weinig reactie. De laatste tijd reageer ik weer fel op koemelk middels exceem op mijn handen. Het lastige is nu dat ik al een x aantal jaren er niet meer om gedacht heb waardoor ik het nu heel moeilijk vind om terug te schakelen. Toen ik uit huis ben gegaan heb ik er niet/amper meer om gedacht. Dus nu betekent het allerlei etiketten lezen, dit vind ik wel lastig. Ik heb internet afgestruind naar een leuk forum/site over koemelkallergie, maar dat kan ik nergens vinden. Heeft iemand tips?

Binnenkort komt hier in de buurt ook een AH, dus dat maakt het een stuk makkelijker.
@reisa1978 dankjewel!

Morgen ziekenhuis in dus zal wat minder meelezen. Geniet van het mooie weer allemaal!
Ik liep gisteren trouwens langs deze winkel:

http://www.glutenvrijshop.nl/
Goedemorgen allemaal

Sunemom: (als je het nog leest) Fijne Vakantie! Hopelijk gaat het allemaal goed met het eten etc.

Lienepien: Wat een goed nieuws. Is de operatie erg ingrijpend? en superketchup geweldig woord!

Biba:wat fijn dat het dieet begint te wennen. En knapt zoon nog steeds op? Is het niet veel willen eten een fase van zoon of komt het misschien omdat hij het niet durft omdat hij steeds ziek werd? En inderdaad zelf jus maken, ik kan vanmiddag wel even aan mijn moeder vragen hoe ze het doet.

Naturlove: welkom. Ook een hele waslijst dus. Ik ben zelf sinds deze week lactosevrij aan het eten ,maar ben vooral bang voor verborgen ingrediënten. Kan nog niet echt een goede 'veilig' en 'onveilig' lijst vinden.

Liesje: welkom! Het etiketten lezen is hier ook weer begonnen helaas. Maar je weet dat je het over een tijdje wel onder de knie hebt. Ik heb geen tips over koemelkallergie.

Heb een aantal dagen op het punt te staan om te reageren, maar het toch niet gedaan omdat het niet altijd even goed gaat en ik neit alleen wil klagen. Hier gaat het goed en niet goed. Mijn lichaam reageert goed op lactosevrij eten. Achteraf denk ik dat ik het al veel langer heb gehad, maar een deel heb afgeschoven op de histamine. Daarbij komt dat na het elimineren van histamine in mijn voedsel ik in dermate opknapte dat ik het als normaal heb gezien. Als ik nu zie hoe mijn darmen reageren is het echt wederom een enorme verbetering. Vriend en ik hebben deze week gezamenlijk staan juichen omdat ik voor het eerst een week 'normale ontlasting' had. Iets dat ik al jaren niet heb gehad.

Wat minder goed gaat is dat ik de laatste tijd veel last heb van duizeligheid. Gisterenavond ben ik wederom niet goed geworden in een vol voetbalstadion en bij de EHBO geeindigd. Wil maandag de dokter bellen en om tests vragen. Daarnaast wil ik ook een doorverwijzing naar een diëtist omdat ik steeds minder mag eten.

Goed vanavond staat een barbecue bij mijn ouders op het programma. Mijn vader kan geweldig goed koken en is zeer creatief om dingen aan te passen. Ik heb er dus wel zin in. Maar eerst nog een paar uurtjes aan het werk.
Jeetje elke! Schrikken :( Laat je maar goed onderzoeken!!

Operatie is niet groot, anderhalf uur dacht ik.

Wel is het herstel vol risico qua eten. Dochter mag niet nuchter zijn. Heeft minimum wat er naar binnen moet maar de maag kan natuurlijk niet direct belast worden. Zit toch een gat in en hebben ze toch in zitten porren. Dus streng gemonitord dieet en twee infusen. Voeding opbouwen en infuus afbouwen...
Welkom Naturelove. Jeetje zeg, wat een lijst heb jij. Dat zal niet meevallen om goed te kunnen koken en eten.

Liesje ook welkom! Geen tips over koemelk, sorry. AH zal het misschien makkelijker maken vanwege de logo's. Is er niet ook een goede site of patiëntenvereniging hiervoor? (zoals bij glutenvrij).

Pinda-allergie lijkt mij ook erg lastig (en eng). Komt het wel eens voor dat je per ongeluk toch iets binnenkrijgt?

Sunemom, weet niet of je dit leest, maar hoe is je vakantie? En red je het een beetje met zoon? Hoop dat jullie genieten!

Abc, thanks voor de tip! Ik heb gisteren dus geprobeerd om jus te maken. Worst in boter gebraden, daarna water erbij en een bouillonblokje voor de smaak en wat maïzena (zoals mijn moeder het maakt). Maar het zag er niet uit en smaakte nergens naar . Weet niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Ik had alleen bij AH gekeken bij de zakjes jus, maar het is dus nergens verkrijgbaar? Jammer.. Dan maar beter leren koken haha. Tips welkom.

Lien, misschien een korte operatie maar evengoed erg spannend! En dat ze niet nuchter mag zijn maakt het natuurlijk erg lastig. Zijn er dan ook niet meer risico's aan de narcose etc? Omdat je altijd nuchter moet zijn voor een operatie bedoel ik.

Moet dochter lang opgenomen worden? Sterkte!!

Elke, pas je goed op jezelf? Het klinkt niet heel goed! Wel fijn dat je opknapt van het lactosevrij eten.

Goed dat je naar de dokter gaat. Dietist lijkt me een logische stap. Sterkte!!

Hier een rustige zondag, vanmorgen lekker met de kleine apen gezwommen. Doen we vaak op zondag morgen, dan is er twee uurtjes ouder en kindzwemmen. Lekker rustig, zonder plonzende en schreeuwende pubers.

Zoon helemaal uitgeteld in bed nu. Hij is sinds kort naar een slaapje aan het gaan en haalde de lunch bijna niet net :-)

Het niet eten van zoon kan heel goed te maken hebben met dat hij er ziek van werd. Dat zegt de arts ook. Maar hij is wel heel selectief in wat hij eet. Wel aardappels en pasta, geen groente. Maar het gaat steeds beter. Gisteren voor het sinds tijden weer stukjes fruit gegeten in plaats van een potje. En dus groente bij het avondeten. We komen er wel! :-)

Nog een vraag voor de coeliakie mensen hier: zoon heeft een extreem opgeblazen buikje. Echt zo'n hongerbuikje. Weet iemand van jullie hoe lang het duurt voor dat minder wordt? Het staat zo gespannen dat hij er echt last van heeft soms.

Fijne zondag!
Lien: spannend die operatie! Moet ze lang in het ziekenhuis blijven?

Biba: komt het opgeblazen buikje van je zoon niet door de darmen. Als mijn darmen rommelen heb ik altijd een opgeblazen gevoel. En anders eens navragen bij de kinderarts?

Wat betreft dokter. Ik zie er ontzettend tegenop. Heb niet zulke goede ervaringen met dokters. (klachten niet serieus nemen, want er bleek niets uit de bloedtest, een arts wilde ooit mijn anafylactische shock niet serieus nemen, moest maar een histamine-pilletje nemen wat dus niet hielp en eindigde bij de SEH en de eet-rondbreng-mevrouw in het ziekenhuis nam mijn 'eetwensen' niet serieus en stuurde twee diëtisten op mij af want het kon niet). Sinds ik hier woon heb ik dus een huisarts, waarmee ik het nog niet echt heb besproken. Wel schrijft hij mijn medicijnen voor en schrijft hij medicijnbrieven voor bijvoorbeeld festivals, maar verder vind ik het een beetje eng. Zeker omdat ik de afgelopen jaren veel zelf heb uitgevonden (met behulp van een goede huisarts en allergoloog ben ik tot de huidige medicatie gekomen).
Hallo!

Ik kom even blij zijn! Vriend en ik zijn vanochtend op lactose-vrije-productenjacht gegaan in Duitsland en wat was dat een verademing. Op alle prijskaartjes staat gewoon aangegeven dat het lactose en/of glutenvrij is. Vriend gaat dadelijk de koelkast opnieuw indelen zodat ik een eigen plank krijg zodat iedereen met zijn vingers ervan afblijft.

Op dit moment is hij mijn schoonloeder aan het inlichten en daar word ik een beetje bang van. Niet dat ze het niet mag weten, maar ze slaat continue de plank mis. Ze zegt dus (geloof dat ik het al eerder heb gezegd) dat ze het ook heeft, maar ze eet werkelijk waar alles wat ze niet mag hebben. En wat ze wel mag hebben eet ze niet. Daarom durf ik eigenlijk niets van haar te eten en dat is erg lastig omdat ze continue wel haar best doet om wat voor mij te maken. Iemand een idee wat ik hier mee moet doen?
Kort: opname dag succesvol. Infuus in drie pogingen in voet. Ze ligt vastgebonden. Morgenochtend aan de glucose en dan operatie en aan de continu voeding. Langzaam opbouwen. Infuus afbouwen. Porties introduceren etc.

Dochter vindt het allemaal te gek nog (behalve infuus zetten) en heeft fanclub.
Hey lieve Lien succes vandaag voor je meissie! Ik duim.
quote:DieFetteElke schreef op 05 augustus 2013 @ 15:42:

Hallo!

Ik kom even blij zijn! Vriend en ik zijn vanochtend op lactose-vrije-productenjacht gegaan in Duitsland en wat was dat een verademing. Op alle prijskaartjes staat gewoon aangegeven dat het lactose en/of glutenvrij is. Vriend gaat dadelijk de koelkast opnieuw indelen zodat ik een eigen plank krijg zodat iedereen met zijn vingers ervan afblijft.

Op dit moment is hij mijn schoonloeder aan het inlichten en daar word ik een beetje bang van. Niet dat ze het niet mag weten, maar ze slaat continue de plank mis. Ze zegt dus (geloof dat ik het al eerder heb gezegd) dat ze het ook heeft, maar ze eet werkelijk waar alles wat ze niet mag hebben. En wat ze wel mag hebben eet ze niet. Daarom durf ik eigenlijk niets van haar te eten en dat is erg lastig omdat ze continue wel haar best doet om wat voor mij te maken. Iemand een idee wat ik hier mee moet doen?Mee de keuken in en helpen bij het bereiden van het eten. Alleen maar zeggen wat jij niet mag eten, niet wat zij niet mag. En als dat niet werkt je eigen eten meenemen.
Lien: sterkte vandaag. Hopelijk is je dochter er niet al te ziek van.

Reisa: op zich een goed idee, alleen maakt zij dingen thuis (in een piepkleine veel te vol gepakte en vieze keuken) en neemt ze het mee hier naar toe. Omdat ze ook niet al te secuur is met het afwassen etc, durf ik het sowieso niet goed te eten omdat ik nooit zeker weet of ze niet met een lepel in de pindakaas oid heeft gezeten. Ik weiger daarom ook vaak, maar dan is ze dus weer beledigd. (en ze is nogal snel op haar teentjes getrapt). Ik wilde haar sowieso een lijst geven met alles wat ik niet mag (evenals mijn ouders, vriend etc.) maar het vertrouwen is er niet helemaal. (Als ik dit zo lees moet ik gewoon meer voor mezelf opkomen en me er minder van aantrekken, ben een mietje).
Ohja Biba, ik wilde je dit al een tijdje vragen. Woon jij in de regio aan de Duitse grens?

En verder heb ik deze site gevonden (hij is Duits), misschien kunnen jullie er ook wat mee. klik
Elke, lastig zeg, met je schoonmoeder. Idd op je strepen staan maar dat zou ik ook heel moeilijk vinden.

Hoe doen jullie dat in restaurants ed? Vertrouw je dan op het woord van de ober/kok? Het liefst zou ik nl in de keuken gaan kijken, maar dat is ook een beetje vreemd, niet? Nou ja het is nog niet aan de orde geweest maar we gaan zaterdag op vakantie dus dan gaan we denk ik wel eens ergens eten. Op Schiphol worden het voor zoon iig de frietjes van de Mac, die zijn ok voor hem als het goed is. We vliegen nl pas om 19 uur dus dat is een lastige tijd met kleine kids. Een Mac bezoek breekt het wachten een beetje en we moeten toch eten.

We waren laatst bijvoorbeeld bij de Ikea en dan staat er op het bord dat de hotdogs glutenvrij zijn. Dus dan zou ik zoon een worstje zonder brood moeten kunnen geven, ware het niet dat ze de broodjes pakken met een tang waarmee ze vervolgens in de worstpan gaan.

Gelukkig is zoon nu nog tevreden met een doosje rozijntjes maar dat zal vast niet lang meer duren.

Elke, nee woon niet aan de Duitse grens, helemaal niet zelfs. :-)
Bibaatje: ah oke, jammer. Dan zou je dus over de grens boodschappen kunnen doen. En wat betreft restaurants, ik vind het altijd zo moeilijk. Tegenwoordig lever ik van te voren een lijst in met wat ik niet mag hebben, ik vraag of het mogelijk is. Zo niet, dan gaan we ergens anders kijken. Heb in mijn woonplaats laatst een goede ervaring gehad, waarin de kok om de haverklap kwam kijken of alles goed was gegaan en personeel terugstuurde om extra te checken. Daar gaan wij dus vaker heen. En wat betreft vakantie, hier is het een kwestie van plannen. Wij bedenken dus van te voren wanneer we uit eten gaan, zoeken restaurants uit en ik lever daar de lijst in (tweetalig, Engels en taal van het land) en vraag of dat mogelijk is. Zo, niet weer naar het volgende restaurant. Het is wel wat lastig en de spontaniteit valt een beetje weg, maar ik zit dus niet ontspannen te eten als ik niet zeker weet of het goed gaat.
Operatie geslaagd
quote:lienepiennetje schreef op 06 augustus 2013 @ 15:04:

Operatie geslaagd Wat fijn!!!
Yes Lien goed nieuws!! Top! ?
O dat laatste vraagteken was een smiley.. Staat beetje raar zo, sorry
quote:lienepiennetje schreef op 06 augustus 2013 @ 15:04:

Operatie geslaagd Gelukkig!
quote:bibaatje schreef op 06 augustus 2013 @ 13:08:

Elke, lastig zeg, met je schoonmoeder. Idd op je strepen staan maar dat zou ik ook heel moeilijk vinden.

Hoe doen jullie dat in restaurants ed? Vertrouw je dan op het woord van de ober/kok? Het liefst zou ik nl in de keuken gaan kijken, maar dat is ook een beetje vreemd, niet? Nou ja het is nog niet aan de orde geweest maar we gaan zaterdag op vakantie dus dan gaan we denk ik wel eens ergens eten. Op Schiphol worden het voor zoon iig de frietjes van de Mac, die zijn ok voor hem als het goed is. We vliegen nl pas om 19 uur dus dat is een lastige tijd met kleine kids. Een Mac bezoek breekt het wachten een beetje en we moeten toch eten.

We waren laatst bijvoorbeeld bij de Ikea en dan staat er op het bord dat de hotdogs glutenvrij zijn. Dus dan zou ik zoon een worstje zonder brood moeten kunnen geven, ware het niet dat ze de broodjes pakken met een tang waarmee ze vervolgens in de worstpan gaan.

Gelukkig is zoon nu nog tevreden met een doosje rozijntjes maar dat zal vast niet lang meer duren.

Elke, nee woon niet aan de Duitse grens, helemaal niet zelfs. :-)

Bij de Mac kan je ook een hamburger of bijv. Big Mac bestellen zonder broodje.

Restaurants zoek ik op internet, vooral met Livaad.
quote:reisa1978 schreef op 06 augustus 2013 @ 19:37:

[...]

Bij de Mac kan je ook een hamburger of bijv. Big Mac bestellen zonder broodje.

Restaurants zoek ik op internet, vooral met Livaad.Dat kan helaas niet bij elke Mac. Ik bestelde altijd een ander broodje ivm sesamzaadjes en bij de Mac in onze stad ging dat altijd prima. Toen wij een keer naar de Mac in een andere stad gingen bestelde ik dus het andere broodje. Dat was onmogelijk volgens de Mac-mevrouw, want je kon alleen broodjes krijgen zoals ze op de foto stonden. Als ik een ander broodje wilde, moest ik maar een hamburger nemen (bij wijze van spreken). Vriend heeft daar hemel en aarde staan bewegen, maar we kregen het niet voor elkaar.
quote:DieFetteElke schreef op 06 augustus 2013 @ 19:43:

[...]

Dat kan helaas niet bij elke Mac. Ik bestelde altijd een ander broodje ivm sesamzaadjes en bij de Mac in onze stad ging dat altijd prima. Toen wij een keer naar de Mac in een andere stad gingen bestelde ik dus het andere broodje. Dat was onmogelijk volgens de Mac-mevrouw, want je kon alleen broodjes krijgen zoals ze op de foto stonden. Als ik een ander broodje wilde, moest ik maar een hamburger nemen (bij wijze van spreken). Vriend heeft daar hemel en aarde staan bewegen, maar we kregen het niet voor elkaar.

Volgens mij is geen broodje geen probleem, er zit ook op de kassa een knop 'zonder brood'. Ze kijken wel eens een beetje vreemd, maar ik lees op internet dat iedereen dit met coeliakie doet.

De patat van MacDonalds in het buitenland is trouwens meestal niet glutenvrij. Ik geloof dat dat komt omdat ze dan ook gekruide aardappelpartjes hebben die niet glutenvrij zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven