Geld & Recht alle pijlers

De Nieuwe Soberheid

10-08-2013 10:58 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gelezen op Telegraaf.nl vanmorgen: De Nieuwe Soberheid.

Steeds meer Nederlanders leven vrijwillig in soberheid. ,,Vijf jaar geleden, aan het begin van de crisis, deden de mensen met moeite en uit noodzaak een stap terug", zegt Hilde Roothart van Trendslator.

,,Als positief neveneffect van de schaarste ontdekken mensen dat ze dingen in overvloed hebben. Ze kijken eerst op zolder wat daar nog staat, of wat er in de kledingkast hangt, en zaaien groente in de tuin. Van de graaicultuur gaat het naar de geefcultuur. Je bent net zo rijk als het geld dat je nodig hebt."

-----------------

Ik vond het niet helemaal passen in het vrekkentopic. Ik herken wel dat ik nu heel anders leef dan een paar jaar geleden. Buiten de deur eten, nieuwe kleding kopen, op vakantie altijd weg gaan was heel normaal.

Nu probeer ik dit seizoen geen kleding te kopen, maar te dragen wat ik heb. De koel-/voorraadkast gewoon eens leegeten ipv steeds nieuw kopen waar ik die dag trek in heb. Of in het weekend thuis blijven ipv met vrienden (duur) op stap. En het bevalt eigenlijk wel. Sta opeens niet meer rood, etc.

Schijnt een trend te zijn... haha. Wie nog meer?
Ik heb bv mijn eettafelstoelen van MP, zes prachtige jaren 50/60 stoeltjes van mooi geolied hout, voor 100 euro. Maar ze waren met spuuglelijke kapotte skai bekleed, dus ik heb ze opnieuw laten bekleden door een stoffeerder (zzp-er) hier in de stad. Uiteindelijk kosten die stoeltjes me dan toch nog een flinke smak geld, maar ze zijn precies zoals ik wil, ik ga er mee doen tot ze op zijn, en het handwerk is hier lokaal gedaan, niet ergens in ZO-Azie met een flinke corporatie die de winst opstrijkt.

Daar kan ik ook van genieten.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 10 augustus 2013 @ 12:18:

Ik heb bv mijn eettafelstoelen van MP, zes prachtige jaren 50/60 stoeltjes van mooi geolied hout, voor 100 euro. Maar ze waren met spuuglelijke kapotte skai bekleed, dus ik heb ze opnieuw laten bekleden door een stoffeerder (zzp-er) hier in de stad. Uiteindelijk kosten die stoeltjes me dan toch nog een flinke smak geld, maar ze zijn precies zoals ik wil, ik ga er mee doen tot ze op zijn, en het handwerk is hier lokaal gedaan, niet ergens in ZO-Azie met een flinke corporatie die de winst opstrijkt.

Daar kan ik ook van genieten.Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog wat jonger bent, dan kan ik me voorstellen dat je dat spul allemaal prachtig vindt. Ik daarentegen ben in die 'zooi' opgegroeid en krijg er een "Oh ja, dat stond bij tante Trees gevoel bij" Daarom begin ik er niet aan. Bij jullie geeft het allemaal een gevoel van een uniek stuk in huis.
Ik ben ook opgegroeid in "die zooi", Cateautje.

Een aantal jaar geleden ben ik tot de beangstigende conclusie gekomen dat ik in mijn huis het oude interieur van mijn ouders aan het nabouwen ben, en ik wil niet eens nadenken over wat Freud daarvan zou denken
quote:ClaudeFiolle schreef op 10 augustus 2013 @ 12:27:

Een aantal jaar geleden ben ik tot de beangstigende conclusie gekomen dat ik in mijn huis het oude interieur van mijn ouders aan het nabouwen ben, en ik wil niet eens nadenken over wat Freud daarvan zou denken

Die sessies vergoeden ze niet meer hoor.

Ik ben blij dat je snapt wat ik bedoel. Ik wil dat juist niet! Mijn huis, mijn leven, mijn heden.

Edit: Ik heb na het overlijden van mijn ouders ook helemaal niets mee genomen. Er staat geen enkele herinnering in mijn huis.
Bij mijn versie van Soberheid hoort bewuste keuzes maken. Mijn interieur komt dus van MP, maar voor mijn kleding zoek ik bij goede merken in de restanten van de uitverkoop. Omdat ik absoluut geen Primark/H&M-zut wil. Maar een ander maakt daar andere keuzes in. Prima. Zo lang je bewust de keuze maakt.
quote:Mevrouw75 schreef op 10 augustus 2013 @ 12:13:

[...]

Ik wilde net zeggen, kun je niet je runderlapjes laten garen in de hooikist ipv de slowcooker? Nou ja, je hebt dat ding nu eenmaal, dan moet je hem gebruiken ook.Het voordeel van de slowcooker is nou juist dat het geen bewerking vooraf nodig heeft. Ik heb niet de tijd om in de ochtend alles te gaan koken, en dan in een hooikist te zetten. In de slowcooker hoeft vlees niet eerst aangebraden te worden. Dus vanuit de koelkast alle ingredienten zo in de pan, de timer er opzetten en gewoon naar het werk gaan..
Ik heb wel wat dingen uit het ouderlijk huis meegenomen na het overlijden van mijn ouders, echter is dan weer de sport om het zo'n facelift te geven dat het weer helemaal van deze tijd is.. en je ergens in je achterhoofd weet dat daar een jeugdherinnering aan vast zit..

Een oude melkbus, geheel onherkenbaar gemaakt, wat keukenblikken die totaal niet meer lijken op wat ze ooit waren..
quote:kokkie3 schreef op 10 augustus 2013 @ 12:00:

Ik maak sinds kort mijn eigen wasmiddel. Super makkelijk, goedkoop en beter voor het millieu. Ik maak een grote pan zodat ik altijd wat kan uitdelen.Wist niet dat dat kon!
quote:Sensual_D schreef op 10 augustus 2013 @ 12:41:

Ik heb wel wat dingen uit het ouderlijk huis meegenomen na het overlijden van mijn ouders, echter is dan weer de sport om het zo'n facelift te geven dat het weer helemaal van deze tijd is.. en je ergens in je achterhoofd weet dat daar een jeugdherinnering aan vast zit..

Een oude melkbus, geheel onherkenbaar gemaakt, wat keukenblikken die totaal niet meer lijken op wat ze ooit waren..

Ik durf dat niet.

Ik heb hier een paar ontzettend mooie kastjes van mijn oma, maar durf daar, om het écht passend in mijn huis te maken echt niet aan te komen. (Maar de hele familie kijkt ook mee natuurlijk). Bovendien vind ik het eigenlijk gewoon zonde om die mooie oude spullen te veranderen. Ik zie dat echt als verpesten eigenlijk.

Met een stoel van de kringloop heb ik dat niet, daar mag ik best aan knoeien vind ik.
Ik heb geen andere familie meer die daar naar om zou kijken. Daarnaast was het voor mij de keuze, op zolder zetten en niet meer naar omkijken. Of passend in mijn interieur maken.. Dat laatste geniet ik een stuk meer van, en lijkt me ook leuker voor de melkbus , die vond de zolder ook maar saai!
quote:Mevrouw75 schreef op 10 augustus 2013 @ 12:50:

[...]

Ik durf dat niet.

Ik heb hier een paar ontzettend mooie kastjes van mijn oma, maar durf daar, om het écht passend in mijn huis te maken echt niet aan te komen. (Maar de hele familie kijkt ook mee natuurlijk). Bovendien vind ik het eigenlijk gewoon zonde om die mooie oude spullen te veranderen. Ik zie dat echt als verpesten eigenlijk.

Met een stoel van de kringloop heb ik dat niet, daar mag ik best aan knoeien vind ik.

Het zijn maar spullen! Het is maar materie!

Door er zo'n grote dwingende waarde aan te plakken, komt het op mij over dat je nu zit opgescheept met zaken die niet eens bij je passen. Gooi die emotie de deur uit en laat het plaats maken voor een positief creatief gevoel en ga er mee aan de slag.

Ik zit echt diep te zuchten van opluchting, weet je dat.
Ik leef ook sober.

Als in, ik geef mijn geld liever uit aan echt goede dingen waar het een verschil maakt dan aan een berg goedkope prullen.

Mijn auto was best duur en luxe, maar ik zit daar een uur per dag in.

Maar om die te betalen neem ik iedere dag lunch mee in plaats van op het werk te kopen, koop ik nooit koffie in zo'n tentje, koop ik geen tijdschriften. Uit eten doe ik ook niet zo vaak. Naar een concert ga ik in principe niet als het meer dan zo'n 30-35 euro kost.

Qua makeup heb ik maar een paar spullen, maar dan wel van merken als Clinique.

Schoenen koop ik van rond de 100 euro, maar die gaan dan wel jaren mee.

Een naaimachine heb ik ook, voor 30 euro zo'n oud gietijzeren ding gekocht die na wat tender loving care weer naait als de brandweer. Voor 80 euro had ik zo'n goedkope van de ikea kunnen kopen.

Onze meubels zijn een mix van gratis af te halen, goedkoop tweedehands, krijgertjes van families en wat spul van de Ikea.

Ik leef goed zo!
quote:Cateautje schreef op 10 augustus 2013 @ 12:54:

[...]

Het zijn maar spullen! Het is maar materie!

Door er zo'n grote dwingende waarde aan te plakken, komt het op mij over dat je nu zit opgescheept met zaken die niet eens bij je passen. Gooi die emotie de deur uit en laat het plaats maken voor een positief creatief gevoel en ga er mee aan de slag.

Ik zit echt diep te zuchten van opluchting, weet je dat.

Ja I know, ik heb al heel veel grenzen gesteld (mijn moeder is echt 2e hands koopverslaafd en omdat het bij haar niet meer past gaat ze voor haar kinderen/ schoonkinderen op zoek. Voor mij doet ze dat intussen niet meer), maar ik ben echt omringd door antiekfreaks (mijn partner is net zo trouwens). Ik heb ooit op de veiling een heel mooi schilderij gekocht en wil daar eigenlijk een ander passe-partout en lijst om heen, want het is inclusief echt veel te groot en donker voor mijn huis en krijg echt van íedereen commentaar. Mijn vriend heeft het nu hangen.

Eigenlijk doet het mij ook wel pijn in het hart als ik een oud kastje geschilderd ergens vind en ik wil die spullen gewoon echt niet verpesten. Ik zie die dingen ook als te leen: het is spul van de familie, bovendien is het als object ook ontzettend mooi.
Ik kan dat niet, sober zijn. Ik ben materialistisch and not ashamed of it. Maar vanaf september houdt de studiefinanciering op, dus ik moet het nu gaan leren...
Liever elitair dan een pauper!
Ik heb een boekenlegger waarop staat ;"Wie tevreden is met niets, bezit alles"... Tevreden zijn met wat je hebt, dat vind ik een prachtige eigenschap!

Zelf ga ik nooit uit eten, of theater, bioscoop oid, ik heb nog nooit een sauna van binnen gezien, ik ga ongeveer 2 keer per jaar naar de kapper (kleuren doe ik zelf wel met een pakje thuis) dure kleding koop ik absoluut niet, ik rook niet, drink niet, ben niet lid van een dure sportschool, heb geen abonnement op een krant/tijdschrift (ben lid van de bieb).Ik heb geen dure smartphone/iphone/ipad or whatever......Ik mis het allemaal totaal niet.Is dat sober??Welnee, dat is gewoon normaal, mensen zijn tegenwoordig zo snel ontevreden, alles moet nieuw, jaren geleden hadden we nog nooit van gadgets gehoord, nu willen veel mensen het nieuwste van het nieuwste, waarom?Ik snap dat echt niet

Aan de andere kant;We wonen wel in een prachtig huis, hebben het goed, gaan eens per jaar op een mooie vakantie en hebben een mooie auto, maar dit alles kan dus omdat ik dus met andere dingen "sober" ben.Je kan nu eenmaal niet alles willen toch?
quote:ClaudeFiolle schreef op 10 augustus 2013 @ 11:56:

Ik heb voor mijn aanstaande kind vrijwel alles op marktplaats gekocht, op de maxicosi na (uit veiligheid) en het beddengoed (wil dat kind in een vers fris bedje beland ). Kleertjes voornamelijk van kennissen gekregen.

En dan is het nog een enorme berg geld, maar het doet me wel deugd dat ik toch alles prima voor elkaar heb, voor een bedrag dat niet in verhouding staat tot alles nieuw kopen.

En met alle spullen die ik heb weggedaan om ruimte te maken voor het kind, heb ik weer anderen blij kunnen maken. Nu nog een grote slag slaan in de kledingkast, want daar kan ook veel weg, maar dat durf ik pas te doen een poos na de bevalling, als ik een idee heb van wat mijn figuur dan is...

Hier ook! Alleen de ladenkast (IKEA) is nieuw. Voor de rest superkoopjes, bedje, wiegje, wagen, etc. (wel nieuw matrasje in bedje idd.)

Ik heb echt heel mooie spullen wat me nieuw echt duizenden euro's had gekost. Voor bijna niks!

Heb bakken met kleertjes gekregen, bijna alles is nog nieuw. Ik merk het zelf ook, Grovertje heeft nu bijna maat 56 overgeslagen omdat het precies zo heet was toen hij dat paste (dus alleen romper aan).

Zo zonde als ik dat allemaal nieuw had gekocht...

En weet je: ik vind het nog leuker ook dan alles maar kant en klaar bestellen. Het is ook wel een sport.

Net een prachtig aerosleep dekmatrasje gekocht. Tweedehands, maar dat ding kan op 60 graden in de machine, dus hoppa!

Ben er zo blij mee!
Ik ben eigenlijk juist minder sober gaan leven dan eerst. Ik had vrij veel geld gespaard voor als ik op mezelf ging, en nu woon ik op mezelf maar heb ik nog zat spaargeld over. Dus ik heb besloten dat ik me best wat meer luxe mag permitteren. Want ik heb toch verder niks om voor te sparen op het moment. Natuurlijk zorg ik wel dat ik altijd genoeg geld achter de hand houd voor noodgevallen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 10 augustus 2013 @ 12:27:

Ooh my God....ja dat heb ik ook.

Maar soms gaat het me te ver. Dan zie ik een retro stoel en dan heb ik opeens een beeld voor me van mijn oom met een baard die in zo'n stoel een pijp rookte (en achteraf terugrekenend dan 32 jaar oud moet zijn geweest).
Ik wil niet sober leven, daar werk ik voor. Man ook. De ouders van mijn man zijn super krenten. Daar heeft hij in zijn jeugd veel last van gehad. Werd gepest vanwege zijn kleding. Wij werken allebei fulltime en hebben het samen goed. Prachtig huis, helemaal laten verbouwen, alle meubels zijn nieuw. We hebben beide een nieuwe auto, genoeg kleding.

Nee, voor ons geen soberheid meer.
Haha, Hiltje, ja dat is een raar mechanisme.

En echt je ouders huis nabouwen, dat doen we toch niet. Er zit nog voldoende hedendaagse invloed in
Toen mijn inkomen halveerde moest ik een stuk soberder gaan leven en tot mijn verbazing werd ik daar juist gelukkiger van. Minder wensen hebben geeft ook veel rust.

Nu heb ik een nieuw huis en dat laat ik verbouwen en schilderen (niet sober.....maar nog nooit zo'n luxe gevoel gehad....dat ik naar mijn werk ga en een ander ondertussen mijn huis mooi maakt).

Maar met dat nieuwe huis komen ook een boel nieuwe wensen en dat maakt me weer hebberig en onrustig en zelfs een beetje angstig. Dus ik zoek daar weer een balans in.

Veel komt van marktplaats, maar dan de wat luxere dingen die nog steeds wel wat kosten (stoelen voor 60,- per stuk, buffetkastje voor 250 etc) maar dan heb ik ook echt heeeele mooie spullen voor een fractie van de nieuwprijs.
Blijkbaar leef ik dan ook sober, hoewel ik dat wel ongezellig vind klinken. Ik geef gewoon niet zo om spullen, merken, trends etc. Kleren en schoenen draag ik tot ze op zijn, bijna alles in huis is tweedehands (kringloop, MP, rommelmarkt), oude auto (wel een grote).

Daarentegen geef ik aardig wat geld uit aan ervaringen: reizen, uit eten, dagje weg, theatervoorstelling etc.

Eigenlijk leef ik dus niet sober, maar liggen mijn prioriteiten gewoon niet bij spullen.
Ik leef sober in de zin van niet meedoen met trends. Ik vervang pas iets als het kapot is, niet omdat er iets nieuws bestaat of er een trend is. Zo hebben wij pas sinds kort een flatscreen tv, de oude met beeldbuis deed het nog prima. Maar als ik dan een nieuwe nodig heb, koop ik ook iets wat naar mijn zin is. Ik heb ook nog steeds geen smartphone, mijn telefoon doet het prima en ik vind een abonnement echt duur.

Kleding voor mijn dochters wordt hier altijd doorgegeven en ik koop er alleen bij wat nodig is. En kleding die hier te klein geworden is wordt weer doorgegeven aan vrienden. Het leuke is dat al onze vrienden op dezelfde manier leven.
echt sober leef ik niet, maar let wel steeds meer op ons geld en spaar meer. marktplaats ben ik ook echt niet vies meer van. kleding koop ik eens per paar maanden (wel nieuw, maar niet duur). zelfde geldt voor schoenen. elektronica wordt vervangen als het kapot is en niet omdat ik iets anders wil.

voor saunadagjes kijk ik nu eerst of ik een tegoedbon kan scoren via veiling oid.

binnen het dorp gebruik ik vaker de fiets. en ook staan apparaten die zelden gebruikt worden niet meer op standby en apparaten die veel standby verbruiken gaan gewoon uit. alle beetjes helpen.

ik kan op die manier meer met minder geld en dat geeft weer een gevoel van luxe juist. ik ben ook bewuster geworden van wat ik koop. zoek meer dingen uit en kijk of t wel echt nodig is.

ook babykamer nu op orde aan het maken. leuk bedje en kastje voor weinig bij ikea. kinderwagen zgan via marktplaats voor 500 minder dan nieuw prijs. en ga zo maar door.
Wat leuk om alle verhalen te lezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven