Werk & Studie alle pijlers

Belastingvragen - Verzamel Topic 2

08-06-2007 20:41 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spui hier al je vragen met betrekking tot de belastingdienst!
Hmm, ik keek nog eens bij die ziektekosten, was ik 1500 euro vergeten bij de inkomensafhankelijke zorgverzekeringswet! Dus dankjewel dat je me daar nog extra op wees. Het maakte geen verschil omdat ik niet over de drempel van 3109 euro kom, maar toch, je weet het nooit!
even gezocht op wanneer je verplicht bent om aangifte te doen :

Voorwaarden

U bent verplicht aangifte te doen voor inkomstenbelasting indien ten minste aan de onderstaande voorwaarden is voldaan:

- U woont in Nederland of u geniet inkomen in Nederland.

- U bent particulier of ondernemer met een eenmanszaak of een vennootschap onder firma. (Als u een BV heeft, is de BV belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting.)

- Het verschil tussen de verschuldigde inkomstenbelasting en de ingehouden loonheffing bedraagt meer dan een wettelijk vastgesteld bedrag of u heeft inkomsten genoten waarvoor geen inkomstenbelasting is betaald

Als jij meer dan ¤20.014 euro aan heffingsvrij vermogen hebt, dan ben je verplicht om aangifte te doen. De belasting gaat er namelijk van uit dat je 4% rendement haalt hierover, en over dat rendement moet je belasting betalen.

JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
hallo,

Een paar vraagjes;

*Wegens ziekte heb ik mijn belastingformulier nog niet in laten vullen op het belsastingkantoor..kan ik nu alsnog er heen gaan..?

*Ik hoorde een tijdje terug iets over dat je geen aangifte meer hoeft in te vullen en dat het allemaal automatisch zou gaan maar hoor er niks meer over...heb ik het verkeerd begrepen..?

*Ik ga samen met mijn vriend die ZZPer is een huis kopen en er uiteraard samen in wonen, hoe gaat dat nu met belastingaangifte etc in de toekomst..?
Ik heb pas op 23 april mijn belastingaangifte ingevuld en opgestuurd (ben altijd zo traag in die dingen...) en ik blijk een aardig bedrag terug te krijgen. Ik weet dat de belastingdienst ernaar streeft de aangiftes die voor 1 april binnen zijn rond 1 juli af te werken. Maar hoe lang zou het duren voordat het geld op je rekening staat als je ná 1 april je aangifte hebt verstuurd??
Hoi,

Ik heb, gezamenlijk met mijn man, vóór 1 april de aanslag ingevuld en opgestuurd.

Ik kreeg van iemand (een "mannetje") na die datum de tip dat bij mijn man de lijfrentepremie afgetrokken had kunnen worden. Hij gaf aan dat het 't handigste was om de voorlopige aanslag af te wachten om daarna bezwaar te maken. Het gaat om zo'n ¤ 200,-- (voor iemand anders misschien niet genoeg om bezwaar tegen aan te tekenen, voor ons persoonlijk wel) meer die we terug kunnen krijgen.

Vandaag heb ik de voorlopige aanslag ontvangen.

Mijn vraag: wil bovenstaand zeggen dat ik èn een bezwaarbrief moet schrijven èn de belastingaangifte wederom moet versturen?

Ben een beetje een leek op dit gebied (gelukkig maar).
Hallo!

Ik ga ook proberen mijn vraag te stellen, even kijken of iemand het weet...

Ik heb een full time baan en heb een bruto jaarinkomen van rond de 30.000 euro maar ik krijg wel elke maand zorgtoeslag. Dit jaar zelfs een bedrag van 68 euro per maand! Ik kan me niet voorstellen dat ik dit hoor te krijgen maar al mijn gegevens kloppen en dan nog krijg ik het. Vind het zo vaag...

Weet iemand hoe dit zit? Zet het nu maar telkens apart want voel de bui al hangen.....Dat wordt natuurlijk terugbetalen....
Zorgtoeslag kun je krijgen indien het salaris lager is dan 29.069 euro voor 1 persoon.

Hier is de link:

http://www.toeslagen.nl/p..._wanneer-02.html#P38_3751
Cum non tum age
Even in delen:

http://www.toeslagen.nl/particulier/zorgtoeslag2008

/zorgtoeslag_wie_wat_wanneer/zorgtoeslag_wie_wat_wanneer-02.html#P38_3751

en dat dus allemaal aan elkaar.
Cum non tum age
Ja ik weet het, daarom begrijp ik ook niet waarom ik het wel krijg. Woon wel samen met een familielid en die is mijn toeslagpartner. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft, hij verdient veel minder dan ik.

Zal binnenkort eens bellen.wil gewoon dat het stop gezet wordt. Maar ik vul het formulier goed in en dan geven ze alsnog ja hallo....
Ja, dan kan het wel denk ik, als je samenwoont, mogen jullie samen niet meer dan 47000 euro ofzoiets verdienen.
Cum non tum age
Vraagje: wie weet hoeveel tijd er zit tussen voorlopig teruggaaf inkomstenbelasting en de definitief teruggaaf?

Heb eergisteren de voorlopige nl gehad en wil me niet al verheugen op de bestemmingen die ik voor het bedrag heb...
volgens mij komt de definitieve rond oktober
Definitieve kan nog heeeel lang op zich laten wachten (man en ik hebben definitieve over 2006 nog niet eens).
Nee wij ook niet Pauline.

Wel heb ik mijn aanslag over 2007 wel een mooie 900 euro ruim ;-(

Leuk hoor werken als Alphahulp......maar betaal toch liever mijn belastingen per maand en heb liever een baas die ook zorgkosten betaald......
quote:sallie68 schreef op 06 juni 2008 @ 21:53:

Hoi,

Ik heb, gezamenlijk met mijn man, vóór 1 april de aanslag ingevuld en opgestuurd.

Ik kreeg van iemand (een "mannetje") na die datum de tip dat bij mijn man de lijfrentepremie afgetrokken had kunnen worden. Hij gaf aan dat het 't handigste was om de voorlopige aanslag af te wachten om daarna bezwaar te maken. Het gaat om zo'n ¤ 200,-- (voor iemand anders misschien niet genoeg om bezwaar tegen aan te tekenen, voor ons persoonlijk wel) meer die we terug kunnen krijgen.

Vandaag heb ik de voorlopige aanslag ontvangen.

Mijn vraag: wil bovenstaand zeggen dat ik èn een bezwaarbrief moet schrijven èn de belastingaangifte wederom moet versturen?

Ben een beetje een leek op dit gebied (gelukkig maar).

De "slimste manier" is om het aangifte programma'tje te openen, en dan de aangifte zo te maken zoals hij moet zijn.

Als je daar mee klaar bent, dan print je het overzicht uit.

En met een markeerstift maak je de toegevoegde post geel/oranje/groen.

Daarna ga je zitten, en schrijf je een bezwaarschrift.

Vermeld daarin het aanslag nummer, en geef aan dat je bij het verzorgen van de oorspronkelijke aangifte vergeten bent om een post op te voeren. ( + omschrijving vergeten post)

Geef aan dat je als bijlage een berekening van hoe de aanslag zou moeten zijn hebt bijgevoegd.

Stuur dit op naar het belastingkantoor waar je onder valt.

De inspecteur zal je dan een nieuwe voorlopige aanslag opleggen.

Let op : Je krijgt geen ontvangstbevestiging, maar binnen 8 weken moet je een reaktie gehad hebben.

JOjanneke
quote:sweety32 schreef op 17 juni 2008 @ 08:03:

Nee wij ook niet Pauline.

Wel heb ik mijn aanslag over 2007 wel een mooie 900 euro ruim ;-(

Leuk hoor werken als Alphahulp......maar betaal toch liever mijn belastingen per maand en heb liever een baas die ook zorgkosten betaald......

Als jij struktureel hetzelfde aantal uren werkt in de maand, dan zou je de inspecteur om een voorlopige aanslag kunnen vragen.

Dan betaal je maandelijks het bedrag wat je af zou moeten dragen aan IB/PVV.

Idem dito voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW.

JOjanneke.
quote:Pauline65 schreef op 11 juni 2008 @ 16:33:

Definitieve kan nog heeeel lang op zich laten wachten (man en ik hebben definitieve over 2006 nog niet eens).

De BD is verplicht om binnen 3 jaar na afloop van het belastingjaar te reageren in de vorm van een definitive aanslag.

Als je 6 maanden uitstel hebt gekregen, dan kan die 3 jaar verlengd worden met die 6 maanden uitstel.

JOjanneke.
quote:tieger schreef op 24 februari 2008 @ 22:25:

[...]

Je kunt al je kosten die je maakt (dus alle collegegeld, bonnen voor studieboeken etc.) opvoeren. Daarnaast geef je ook aan wat je aan studiefinanciering ontvangen hebt. Wat er overblijft, is je aftrekpost.

Zo heb ik het niet begrepen. Het is: de werkelijke kosten - normbedrag - stufie - 500 euro drempelbedrag.

Er blijft bij mij geen eens een bedrag over om terug te vragen zo.
quote:jojanneke66 schreef op 18 juni 2008 @ 09:19:

[...]

Als jij struktureel hetzelfde aantal uren werkt in de maand, dan zou je de inspecteur om een voorlopige aanslag kunnen vragen.

Dan betaal je maandelijks het bedrag wat je af zou moeten dragen aan IB/PVV.

Idem dito voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW.

JOjanneke.

Dank je wel Jojanneke!

Dat zou ik kunnen overwegen idd.

Nu werk ik niet iedere maand hetzelfde maar dat zou wel een goede optie zijn.

Sweety
Mijn kind heeft een Wajong uitkering en gaat nu 7 uurtjes per week werken, hoe zit het nu met de belasting?

Moet er nu over die 7 uurtjes belasting betaald worden , de uitkering is niet belast met looonbelasting.

En wat hou je dan over van ¤ 4.50 per uur?

Alvast bedankt!
(Vooraf: ik heb niet het hele topic doorgelezen, weet niet of de vraag al eerder gesteld is.)

Ik heb een vraag over huurtoeslag:

Ons inkomen is dit jaar onverwacht erg laag geworden (beide 70% van minimumloon), terwijl onze huur relatief hoog is, wat we voorheen prima konden betalen overigens. Nu willen we dus binnenkort huurtoeslag aanvragen over het afgelopen jaar. Volgens de proefberekening kunnen we ongeveer 100 euro toeslag krijgen per maand, erg welkom dus.

Maar op de site van de belastingdienst staat dat je geen huurtoeslag kunt aanvragen als je per persoon meer dan 20.315 euro spaargeld/beleggingen hebt.

Ik kom zelf niet aan deze grens, maar mijn partner wel. Echter komen we samen niet niet aan het dubbele hiervan (wat voor de gewone belastingaangifte als norm wordt beschouwd voor fiscale partners). Geldt dan voor huurtoeslag ook dat je als fiscale partners samen niet meer dan 40.000-nogwat mag hebben, of is 20.315 al teveel?
Het is per persoon, dus jullie gezamenlijke inkomen mag niet boven de 40.630 uit komen. Ik vind ook dat het niet duidelijk op de site staat. Bij de IB-aangifte moet je wel het vermogen over jullie twee verdelen, zodat je vriend niet boven de 20.315 uitkomt.
Hallo! Ik ben van plan vanaf september een deeltijdstudie te gaan volgen. Nu zie ik dat je studiekosten ook van de belasting af kunt trekken. Mijn vraag gaat over de voorwaarde dat de studie voor een (toekomstig) beroep gevolgd moet worden. Ik ga de studie niet voor mijn huidige baan doen maar wil er in de toekomst inderdaad wel in gaan werken. In principe is het dus wel voor m'n toekomstig beroep. Maar hoe kun je dat nu bewijzen op het moment dat je de studiekosten opvoert als aftrekpost? Wordt er überhaupt bewijs voor deze voorwaarde gevraagd? Ik begrijp het niet helemaal... Alvast bedankt voor de reactie.
weet iemand hoe t zit met reiskosten vergoeding als ZZP/freelancher? Ik krijg bruto uitbetaald en ben dus zelf verantwoordeliijk voor de loonheffing. Dat begrijp ik helemaal.

Echter ik krijg naast mijn uurloon ook reiskostenvergoeding. Ik maak eigenlijk dus ook kosten voor t vervoer....maar moet ik ook die reiskosten ook belasting betalen?Zou wel flauw zijn....

( dacht nml dat tot 0,19 cent per km belasting vrij was, dat was in loondienst iig wel zo?)
quote:megapixel schreef op 04 juli 2008 @ 08:56:

Mijn kind heeft een Wajong uitkering en gaat nu 7 uurtjes per week werken, hoe zit het nu met de belasting?

Moet er nu over die 7 uurtjes belasting betaald worden , de uitkering is niet belast met looonbelasting.

En wat hou je dan over van ¤ 4.50 per uur?

Alvast bedankt!

Als dat in loondienst is moet je idd loonbelasting betalen. Je moet dan ook zon formulier invullen of de werkgever de korting mag toepassen. ( ik dacht bij een 2de baan altijd dat je nee moest invullen; uwv berekend ook de korting nml...in praktijk betaal je geen belasting over de wajong omdat je inkomen zo laag is).

Later bij de aangifte van de belasting ( wat ik altijd zou doen als WAJONGER...je krijgt nml geld terug ivm ziektekosten enzo)vul je dat baantje weer in en krijg je waarschijnlijk weer terug.

Maar in eerste instantie zal er dus van dat brutoloon wel minder overblijven....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven