Zomer (m)eet, part V
maandag 12 augustus 2013 om 11:17
Kookstudio heb ik weleens naar gezocht. Maar het is vaak niet alleen de ruimte die je kunt huren. Dan is het met wurksjop. En het is vaak ook best duur.
Wilde mijn huis ook al ter beschikking stellen. (moeten jullie wel bestek en borden meenemen, haha), maar Kaat, jij woont natuurlijk nog centraler.
Wilde mijn huis ook al ter beschikking stellen. (moeten jullie wel bestek en borden meenemen, haha), maar Kaat, jij woont natuurlijk nog centraler.
maandag 12 augustus 2013 om 17:51
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 12 augustus 2013 @ 10:52:
Ik denk dat het wel bij mij kan de kerst(m)eet. Met 11 is mijn huis wel vol overigens, maar dat moet al met al precies kunnen. Ik woon behoorlijk centraal.
Ik ga vanavond of morgen de recepten posten.Kaaaaaat dat is misschien voor iedereen wel de fijnste oplossing ja. Eerst maar eens een datum dingesen. Dat wordt al een uitdaging op zich denk ik!
Ik denk dat het wel bij mij kan de kerst(m)eet. Met 11 is mijn huis wel vol overigens, maar dat moet al met al precies kunnen. Ik woon behoorlijk centraal.
Ik ga vanavond of morgen de recepten posten.Kaaaaaat dat is misschien voor iedereen wel de fijnste oplossing ja. Eerst maar eens een datum dingesen. Dat wordt al een uitdaging op zich denk ik!
maandag 12 augustus 2013 om 19:12
Ja zèèèg! Ik wilde gaan mededelen dat rond kerst waarschijnlijk lastig is voor mij, maar als Rast, Hop én Fenna komen moet ik natuurlijk wel! Ik wil de datumprikker best invullen, maar ik kan er eigenlijk nog geen zinnig woord over zeggen, wanneer ik wel en niet kan. Denk dat tussen kerst en oud en nieuw het meest kansrijk is.
maandag 12 augustus 2013 om 20:34
Mijn recepten:
gegrilde groenten met geitenkaas
Recept is voor 2 a 3 personen
2 paprika's
1 courgette
1 plak geitenkaas
Gemengde sla
Balsamico azijn
Snij de paprika's doormidden en maak schoon. Leg ze op bakpapier en doe in de oven op 200 graden ongeveer 3 kwartier, tot ze zwart geblakerd zijn. Doe ze in een vochtige theedoek en laat een half uur liggen. Pel de schil er af en snij in repen. Doe in een bakje om af te koelen.
Laat grillpan heet worden. Snij 1 courgette doormidden en snij de daarna in dunne plakken. Smeer in met olijfolie en bestrooi met peper en zout. Gril ze aan beide kanten tot ze bruine strepen hebben en gaar zijn. Leg in de bak bij de paprika. Besprenkel er veel balsamico azijn over, doe deksel op de bak en laat een uurtje (of zoals ik nu de hele nacht) staan.
Gemengde sla op bord, groenten erover, geitenkaas erover brokkelen en klaar!
zoete Chili kip drumsticks
12 kippenpoten
1 el honing
5 el zoete Chilisaus
3 el soyasaus
Meng alle vloeibare ingrediënten en meng dit in een grote kom met de kippenpoten. Zo lang mogelijk laten marineren. Bak de kippenpoten in een pan / oven / bbq. Lepel er af en toe wat achtergebleven marinade over. Lauw warm vind ik ze het lekkerst.
gegrilde groenten met geitenkaas
Recept is voor 2 a 3 personen
2 paprika's
1 courgette
1 plak geitenkaas
Gemengde sla
Balsamico azijn
Snij de paprika's doormidden en maak schoon. Leg ze op bakpapier en doe in de oven op 200 graden ongeveer 3 kwartier, tot ze zwart geblakerd zijn. Doe ze in een vochtige theedoek en laat een half uur liggen. Pel de schil er af en snij in repen. Doe in een bakje om af te koelen.
Laat grillpan heet worden. Snij 1 courgette doormidden en snij de daarna in dunne plakken. Smeer in met olijfolie en bestrooi met peper en zout. Gril ze aan beide kanten tot ze bruine strepen hebben en gaar zijn. Leg in de bak bij de paprika. Besprenkel er veel balsamico azijn over, doe deksel op de bak en laat een uurtje (of zoals ik nu de hele nacht) staan.
Gemengde sla op bord, groenten erover, geitenkaas erover brokkelen en klaar!
zoete Chili kip drumsticks
12 kippenpoten
1 el honing
5 el zoete Chilisaus
3 el soyasaus
Meng alle vloeibare ingrediënten en meng dit in een grote kom met de kippenpoten. Zo lang mogelijk laten marineren. Bak de kippenpoten in een pan / oven / bbq. Lepel er af en toe wat achtergebleven marinade over. Lauw warm vind ik ze het lekkerst.
maandag 12 augustus 2013 om 20:49
maandag 12 augustus 2013 om 21:26
Mijn recepten:
De tonijntapenade met zwarte olijven
Makreelrilette:
Voor 4 personen
Verse gerookte makreelfilet, ca 200 gr vis ervanaf plukken
Vermengen met 2 el griekse yoghurt, 1 el mayonaise en 1 el verse peterselie tot een smeuiig mengsel.
Schep er 1 fijngesneden bosuitje door (had ik achterwege gelaten) en breng op smaak met een flinke scheut olijfolie, peper en zout.
Aubergine gevuld met tabouleh en yoghurt-tahinsaus
Voor 4 personen
2 tenen knoflook
2 tl komijnpoeder
3 tl korianderpoeder
1 tl chilipoeder
1 tl paprikapoeder
2 el citroenrasp
100 ml olijfolie
zout en peper
2 aubergines
150 gr fijne bulghur
10 gr verse koriander + extra voor garnering
10 gr verse munt
30 gr verse peterselie
3 lenteuitjes, in ringetjes (heb ik weer weggelaten)
50 gr groene olijven
2 el citroensap
Handje granaatappelpitjes
Saus:
100 gr griekse yoghurt
2 el tahin
1 teen knoflook
kneepje citroensap
Verwarm de oven voor op 200 graden. Maak een marinade van de specerijen, citroenschil, de olijfolie en wat zout.
Halveer de aubergines. Snijd het vlees in een ruitjespatroon (snijd niet door in het vel). Besmeer ze ruim met de marinade en plaats in een ovenschaal. 40 minuten in de oven.
Bereid de bulghur. Meng daarna met een scheutje olijfolie, de verse kruiden, lenteui, citroensap en de in stukjes gesneden olijven.
Druk de bulghur in de ruitjes van de aubergines.
Maak de yoghurt-tahin saus en schenk deze over de aubergines.
Bestrooi met wat granaatappelpitjes. Garneer met koriander
De tonijntapenade met zwarte olijven
Makreelrilette:
Voor 4 personen
Verse gerookte makreelfilet, ca 200 gr vis ervanaf plukken
Vermengen met 2 el griekse yoghurt, 1 el mayonaise en 1 el verse peterselie tot een smeuiig mengsel.
Schep er 1 fijngesneden bosuitje door (had ik achterwege gelaten) en breng op smaak met een flinke scheut olijfolie, peper en zout.
Aubergine gevuld met tabouleh en yoghurt-tahinsaus
Voor 4 personen
2 tenen knoflook
2 tl komijnpoeder
3 tl korianderpoeder
1 tl chilipoeder
1 tl paprikapoeder
2 el citroenrasp
100 ml olijfolie
zout en peper
2 aubergines
150 gr fijne bulghur
10 gr verse koriander + extra voor garnering
10 gr verse munt
30 gr verse peterselie
3 lenteuitjes, in ringetjes (heb ik weer weggelaten)
50 gr groene olijven
2 el citroensap
Handje granaatappelpitjes
Saus:
100 gr griekse yoghurt
2 el tahin
1 teen knoflook
kneepje citroensap
Verwarm de oven voor op 200 graden. Maak een marinade van de specerijen, citroenschil, de olijfolie en wat zout.
Halveer de aubergines. Snijd het vlees in een ruitjespatroon (snijd niet door in het vel). Besmeer ze ruim met de marinade en plaats in een ovenschaal. 40 minuten in de oven.
Bereid de bulghur. Meng daarna met een scheutje olijfolie, de verse kruiden, lenteui, citroensap en de in stukjes gesneden olijven.
Druk de bulghur in de ruitjes van de aubergines.
Maak de yoghurt-tahin saus en schenk deze over de aubergines.
Bestrooi met wat granaatappelpitjes. Garneer met koriander
dinsdag 13 augustus 2013 om 07:32
Krabkoekjes met dillemayonaise
uit: Delicious. Augustus 2013
Ingrediënten (4 personen):
• 750 gram lichtkruimige aardappels
• 3 bosuitjes, fijn gesneden
• 1 tl dijonmosterd
• 1 el citroenrasp
• 1 el citroensap
• 3 a 4 beschuiten verkruimeld
• 500 gram krabvlees
• 1 ei, losgeroerd
• 3 el bladpeterselie
• 300 gr mayonaise
• Citroensap
• 1 el fijngesneden dille
• zonnebloemolie
Bereiding:
Schil de aardappel en snijd in kleine stukken. Kook gaar, giet af en laat uitstomen. Stamp de aardapppelen, de structuur moet los blijven.
Meng de aardappel, bosui, mosterd, citroenrasp, cittroensap, krabvlees, 3 van de beschuiten, zout en peper en het ei. Meng tot een samenhangende consistentie, als het te nat is voeg extra beschuit toe. Vorm hier ballen van en laat deze zeker een kwartier opstijven in de koelkast.
Meng de mayonaise met de dille en het citroensap, voeg eventueel nog wat extra peterselie toe.
Verhit een laagje olie in de keoekpan en bak de krabkoekjes in twee delen goudbruin en knapperig in 1 a 2 minuten per kant.
Opmerkingen:
Het zuigt veel olie op, werkt net zo goed met een heel klein beetje olie al wordt het korstje dan wel net wat anders.
uit: Delicious. Augustus 2013
• 750 gram lichtkruimige aardappels
• 3 bosuitjes, fijn gesneden
• 1 tl dijonmosterd
• 1 el citroenrasp
• 1 el citroensap
• 3 a 4 beschuiten verkruimeld
• 500 gram krabvlees
• 1 ei, losgeroerd
• 3 el bladpeterselie
• 300 gr mayonaise
• Citroensap
• 1 el fijngesneden dille
• zonnebloemolie
Bereiding:
Schil de aardappel en snijd in kleine stukken. Kook gaar, giet af en laat uitstomen. Stamp de aardapppelen, de structuur moet los blijven.
Meng de aardappel, bosui, mosterd, citroenrasp, cittroensap, krabvlees, 3 van de beschuiten, zout en peper en het ei. Meng tot een samenhangende consistentie, als het te nat is voeg extra beschuit toe. Vorm hier ballen van en laat deze zeker een kwartier opstijven in de koelkast.
Meng de mayonaise met de dille en het citroensap, voeg eventueel nog wat extra peterselie toe.
Verhit een laagje olie in de keoekpan en bak de krabkoekjes in twee delen goudbruin en knapperig in 1 a 2 minuten per kant.
Opmerkingen:
Het zuigt veel olie op, werkt net zo goed met een heel klein beetje olie al wordt het korstje dan wel net wat anders.
dinsdag 13 augustus 2013 om 07:33
Citroenrepen
Uit: Het hummingbird bakboek (p112)
Voor de citroenvulling
• 210 gr fijne kristalsuiker
• 3 eieren
• 1 dl versgeperst citroensap
• 3 tl geraspte citroenschil
Voor de bodem
• 290 gr bloem
• 70 gr poedersuiker
• Zout
• 230 gram boter (ijskoud)
• 2 tl geraspte citroenschil
Bereiding:
Laat de boter in de diepvries goed koud worden. Vet een overschaal in, en bekleed met bakpapier. Verwarm de oven voor op 170 graden.
Meng bloem, suiker, zout, citroenschil. Voeg de boter toe en hak de boter met 2 messen tot broodkruim. Druk het deeg met koude handen tot een bal. Druk het deeg uit in de ovenschaal. Bak de koek in 20 minuten goudbruin. Laat de oven aan.
Klop, terwijl de koek afkoelt, de eieren, suiker, citroensap en rasp in een kom met een garde goed door elkaar. Giet dit rustig over de gebakken bodem en zet weer in de oven. Bak de koek 20 minuten tot de randen goudbruin zijn en de bovenkant stevig. Laat de koek afkoelen en zet hem tot de volgende dag in de koelkast.
Opmerkingen:
Lekker, boven kant mag nog net wat wobbelig zijn als hij uit de oven komt.
Uit: Het hummingbird bakboek (p112)
Voor de citroenvulling
• 210 gr fijne kristalsuiker
• 3 eieren
• 1 dl versgeperst citroensap
• 3 tl geraspte citroenschil
Voor de bodem
• 290 gr bloem
• 70 gr poedersuiker
• Zout
• 230 gram boter (ijskoud)
• 2 tl geraspte citroenschil
Bereiding:
Laat de boter in de diepvries goed koud worden. Vet een overschaal in, en bekleed met bakpapier. Verwarm de oven voor op 170 graden.
Meng bloem, suiker, zout, citroenschil. Voeg de boter toe en hak de boter met 2 messen tot broodkruim. Druk het deeg met koude handen tot een bal. Druk het deeg uit in de ovenschaal. Bak de koek in 20 minuten goudbruin. Laat de oven aan.
Klop, terwijl de koek afkoelt, de eieren, suiker, citroensap en rasp in een kom met een garde goed door elkaar. Giet dit rustig over de gebakken bodem en zet weer in de oven. Bak de koek 20 minuten tot de randen goudbruin zijn en de bovenkant stevig. Laat de koek afkoelen en zet hem tot de volgende dag in de koelkast.
Opmerkingen:
Lekker, boven kant mag nog net wat wobbelig zijn als hij uit de oven komt.