Gezondheid alle pijlers

Onstoken vingernagelriem dochter, wakker door pijn

12-08-2013 23:12 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

mijn dochter (10 jaar)heeft een ontstoken nagelriem sinds gisteren, nu hebben we het al nat gehouden (ze heeft het vaker gehad en toen hielp dit).

Echter is ze net wakker geworden van de pijn, als ze in het water dompelt doet het erg pijn.

Iemand een tip wat ik nu het beste kan doen om de pijn te verzachten? Huisarts bellen? het is niet spoedeisend, maar jemig het kind heeft pijn!

Alvast bedankt.
..ben bij letter i ....I`m cool.
quote:yasuko, 8 minuten geleden

Ik zou het niet nat houden.Dat is denk ik advies van de huisarts. Bij mijn dochter ook. Het natte verband trekt de ontsteking eruit.
@roodpaars Tja, kwaad. Zo dramatisch is het vaak ook weer niet. Maar uit onderzoek blijkt dat het niet bijdraagt aan een sneller herstel. En voor bepaalde groepen is het zeker een risico door het verweken van de huid en de bacteriën die er makkelijker bijkomen.
quote:Hertjehertje schreef op 12 augustus 2013 @ 23:49:

Bootje op de golven, wat kun je dan wél doen volgens de nieuwe richtlijnen?

Ben wel nieuwsgierig nu, nadat heel Nederland 'opgevoed' is met soda, biotex en jodium.Haha idd oma's recept;))
Stel niet uit tot morgen,wat je vandaag kunt doen
Ik heb even over biotex etc gegoogled;

http://www.nursing.nl/Ver ... -bij-acute-wond-1293177W/
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 augustus 2013 @ 23:50:

@roodpaars Tja, kwaad. Zo dramatisch is het vaak ook weer niet. Maar uit onderzoek blijkt dat het niet bijdraagt aan een sneller herstel. En voor bepaalde groepen is het zeker een risico door het verweken van de huid en de bacteriën die er makkelijker bijkomen.Dat begrijp ik.
quote:nona_Acy schreef op 12 augustus 2013 @ 23:50:

[...]

Dat is denk ik advies van de huisarts. Bij mijn dochter ook. Het natte verband trekt de ontsteking eruit.

Klopt, dat is op advies van de huisarts, mijn dochter heeft er vaker last van gehad en tot op heden hielp het nat houden dus goed.

Wel lief hoe mensen meeleven en zo goed mogelijk advies (willen) geven :-).

Maar de callipo is nu aan het smelten dus ik ga weer naar de vriezer.
kamillethee werkt ook ontstekingsremmend.

gaascompresje door de kamillethee halen, en dat erop doen, of vinger in de kamillethee laten weken
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
quote:suus2013 schreef op maandag 12 augustus 2013 23:51 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Hertjehertje in "Onstoken vingernagelriem dochter, wakker..."" class="messagelink">Hertjehertje schreef op 12 augustus 2013 @ 23:49</a>:</b>

Bootje op de golven, wat kun je dan wél doen volgens de nieuwe richtlijnen?

Ben wel nieuwsgierig nu, nadat heel Nederland 'opgevoed' is met soda, biotex en jodium.</div></blockquote>Haha idd oma's recept;))

Daarom! En je ziet het hier ook veelvuldig langskomen :-)

TO, een ijsje erop voelt vast fijn, sterkte voor je arme dochter! (Ik zou het bij mezelf wel doorprikken als er enigszins een goed prikplekje zou zijn, maar om dat nou bij een ander te doen....)
quote:maze schreef op 12 augustus 2013 @ 23:47:

In ieder geval sterkte ermee! Hopelijk kan de dokter het morgen snel verhelpen.Dankje, dat hoop ik ook.
@suus Het zal voor iedereen even wennen zijn. Een ontstekinkje zoals dit hoef je eigenlijk zelf niets aan te doen. En dat schijnt dus ook voor de meeste open wonden te gelden. Spoelen met stromend kraanwater mag wel, maar alleen als het nodig is. Er is een mooi stroomschema voor gemaakt, maar dat kan ik dus even niet plakken.

Ik heb de richtlijn nog niet helemaal uit, hij is 170 pagina's lang door de onderbouwing uit onderzoek.
TO, succes! Ik hoop dat je meisje toch nog lekker kan slapen vanacht.

Ik ga ook een dutje doen.
170 pagina's?! Daar maak je idd niet zo snel een samenvatting van. Maar, gewoon niks eraan doen dus en je lichaam het laten oplossen.
Hertjehertje, als het mijn vinger zou zijn zou ik ook even goed kijken of ik het niet kan verhelpen.

Bij mijn dochter mag ik er amper naar kijken! Zo gevoelig en paniekerig door dit soort dingen hoop dan ook dat de huisarts het met een zalfje op kan lossen, anders hebben we een zware ochtend voor de boeg.

Maar goed, ik ga slapen en ik hoop dat dochter ook weer kan gaan slapen. Paracetamol zal nu wel zijn werk gaan doen, het ijs heeft al heel veel geholpen, ze kruipt lekker bij mij in bed en morgen naar de huisarts.

Iedereen nogmaals bedankt en slaap lekker!
Ik heb het vroeger heel vaak gehad. En ik moest dan altijd met mijn hand in een biotex (groen)badje. Als het te veel pijn deed dan gebruikte mijn moeder kouder water. Kamille thee hielp ook wel. Als ik het me goed herinner heb ik er nooit voor naar de huisarts hoeven gaan

Partner heeft vorige week nog met zijn hand in een biotex badje gezeten na een lelijke scheur bij zijn duim te hebben opgelopen die was gaan ontsteken en etteren. Nadat het "korstje" verweekt was hebben we er een nachtje een betadine pleister opgedaan, de volgende dag gewoon open. Het is nu heel mooi aan het genezen en de ontsteking was er uit.

Hoe het met de nieuwe richtlijn zit weet ik niet, daar zou je over kunnen bellen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 augustus 2013 @ 00:01:

@suus Het zal voor iedereen even wennen zijn. Een ontstekinkje zoals dit hoef je eigenlijk zelf niets aan te doen. En dat schijnt dus ook voor de meeste open wonden te gelden. Spoelen met stromend kraanwater mag wel, maar alleen als het nodig is. Er is een mooi stroomschema voor gemaakt, maar dat kan ik dus even niet plakken.

Ik heb de richtlijn nog niet helemaal uit, hij is 170 pagina's lang door de onderbouwing uit onderzoek.Kan je korte samenvatting geven dan?en verdere tips,dan weet ik het als hier thuis wat is...
Gewoon doorprikken en flink paracetamol geven. Heb ik vroeger ook meerdere keren gedaan bij mezelf. En inderdaad in de soda, maar daar was ik niet echt van overtuigd, dat duurde me ook te lang....

Wat kan er mis gaan?

Waarom naar de huisarts voor zoiets kleins? Ze heeft geen koorts alleen pijn.
quote:iamalady schreef op 13 augustus 2013 @ 00:47:

Gewoon doorprikken en flink paracetamol geven. Heb ik vroeger ook meerdere keren gedaan bij mezelf. En inderdaad in de soda, maar daar was ik niet echt van overtuigd, dat duurde me ook te lang....

Wat kan er mis gaan?

Waarom naar de huisarts voor zoiets kleins? Ze heeft geen koorts alleen pijn.Als het Fijt/ Panaritium wordt (google maar eens) dan kan een ontstekinkje hele nare gevolgen hebben. Ik ken iemand die hierdoor een deel van zijn duim heeft moeten laten verwijderen. Dit soort ontstekingen moet je echt niet onderschatten, meestal gaat het goed maar het kan echt ook fout gaan als het bot aangetast wordt. Als het morgen nog zo is dan echt wel even contact met de huisarts opnemen.
quote:iamalady schreef op 13 augustus 2013 @ 00:47:

Wat kan er mis gaan?

Waarom naar de huisarts voor zoiets kleins? Ze heeft geen koorts alleen pijn.Hahaha grappig
quote:mamsky schreef op 13 augustus 2013 @ 01:04:

[...]

Als het Fijt/ Panaritium wordt (google maar eens) dan kan een ontstekinkje hele nare gevolgen hebben. Ik ken iemand die hierdoor een deel van zijn duim heeft moeten laten verwijderen. Dit soort ontstekingen moet je echt niet onderschatten, meestal gaat het goed maar het kan echt ook fout gaan als het bot aangetast wordt. Als het morgen nog zo is dan echt wel even contact met de huisarts opnemen.M'n neefje ook glijk antibiotica
Niet zelf aan gaan klungelen/prikken hoor. Het kan Fijt worden en dat is gevaarlijk. Mee naar de huisarts gaan en de omloop open laten maken. Ik heb het zelf meerdere keren gehad en iedere keer mee naar de huisarts gegaan. Die zei ook tegen mij trouwens dat je het juist niet in de soda moet zetten..
quote:mayou schreef op 13 augustus 2013 @ 03:03:

Niet zelf aan gaan klungelen/prikken hoor. Het kan Fijt worden en dat is gevaarlijk. Mee naar de huisarts gaan en de omloop open laten maken. Ik heb het zelf meerdere keren gehad en iedere keer mee naar de huisarts gegaan. Die zei ook tegen mij trouwens dat je het juist niet in de soda moet zetten..

Zo ja fijt is

echt heftig,al dat mijn ha dat wel zei,naja
Mijn zoontje had dit laatst ook. Ik heb zijn vinger toen laten weken in appelciderazijn. Gewone witte kan ook. Of watje erin drenken en met pleister op de vinger plakken. Na 3 dagen was de ontsteking weg.

Ik zweer bij (appelcider) azijn! Het is heilzaam bij een heleboel dingen!

Beterschap voor je dochter!
quote:suus2013 schreef op 13 augustus 2013 @ 00:11:

[...]

Kan je korte samenvatting geven dan?en verdere tips,dan weet ik het als hier thuis wat is...

Dat is heel erg lastig, maar in het document staat wel een mooi schema wat je zou kunnen bekijken. Dan moet je zoeken op 'nieuwe richtlijn wondzorg' en kijken op pagina 12.

*disclaimer voor viva: natuurlijk nooit zelf gaan prutsen met andere dan huis-tuin-en-keukenwondjes en bij twijfel altijd een arts bellen.*
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 augustus 2013 @ 09:06:

[...]

Dat is heel erg lastig, maar in het document staat wel een mooi schema wat je zou kunnen bekijken. Dan moet je zoeken op 'nieuwe richtlijn wondzorg' en kijken op pagina 12.

*disclaimer voor viva: natuurlijk nooit zelf gaan prutsen met andere dan huis-tuin-en-keukenwondjes en bij twijfel altijd een arts bellen.*Maar Bootje, kun je niet gewoon reproduceren wat te doen bij een ontsteking? Anders blijf ik gewoon bij m'n pleister met betadine.
quote:roodpaars schreef op 13 augustus 2013 @ 09:09:

[...]

Maar Bootje, kun je niet gewoon reproduceren wat te doen bij een ontsteking? Anders blijf ik gewoon bij m'n pleister met betadine.

Nou, er zijn 10 verschillende uitkomsten.

Globaal: dichte wond niet reinigen, open wond met vuil reinigen met kraanwater.

Je mag als je dat prettig vindt afdekken met een niet klevend gaasje bij een open schaafwond, evt kun je er nog wat jodium of honing opdoen (alleen bij infectie), maar als het kan aan de lucht laten drogen. Een dichte wond doe je verder niets mee.

Jodium is nu nog opgenomen omdat er nog geen eenduidig bewijs is wat zegt: het werkt of het werkt averechts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven