Gezondheid alle pijlers

Oogproblemen

15-08-2013 14:30 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
In korte tijd lijken mijn ogen als een tierelier achteruit te gaan. Flink balen dus. Als klein meisje is er al eens een lui oog bij me geconstateerd, proberen te verhelpen met een pleister, maar blijkbaar weinig uitgehaald.

Ik heb nooit een bril gedragen, want de afwijking scheen minimaal te zijn, maar nu begin ik er toch wel last van te krijgen. Door een opticien is een paar jaar geleden vastgesteld dat mijn ogen niet samenwerken (is vast een mooi woord voor) en dat dat vervelend is, want het schijnt niet echt te verhelpen. Maar is dat zo? Ik ga de huisarts maar eens bellen voor een verwijzing, want hier word ik best moe van (letterlijk). Eén van mijn ogen draait vaak weg, ik kan me dus slecht met beide ogen op een onderwerp concentreren, ik zie weleens een vlek in dat 'luie' oog en het ook van dichtbij zie ik steeds slechter (met name met lezen merk ik dat).

Vraag me af of meerdere mensen bekend zijn met deze klachten?
Ja ik. Ik ben geopereerd aan mijn ogen en met een goede bril gaat het vele malen beter. Ik heb min zeven, zie ook echt geen steek zonder mijn bril. Maar sinds de operatie heb ik veel minder last. Maar ik zou als ik jou was gewoon naar de huisarts en je verhaal voorleggen.
Mijn ogen werken ook niet goed samen, en ik draag een bril. Mijn afwijking is -0,25 en -0,5 en dan heb ik nog iets van cilinder. Maar met mijn bril op gaat het goed, heb ik die niet op meteen hoofdpijn, moe in mijn ogen etc.
Ja ik heb hetzelfde. Het schijnt als ogen dat niet leren op een hele jonge leeftijd, dat het daarna niet meer lukt om samen te werken.

Mijn luie oog is gecorrigeerd, maar ik kijk maar met een oog. En dat is vermoeiend. Ik zie ook weinig diepte, daarom ben ik blij met mijn nieuwe ronde salontafel, dat scheelt weer een aantal blauwe plekken

Mijn vader heeft trouwens exact hetzelfde, ik heb helemaal zijn ogen geërfd.
Je zegt zelf al dat je als een kind een lui oog had en dat behandeling niet heeft gewerkt.

Amblyopie heet dat en moet voor je zesde levensjaar behandeld worden. Nu kan daar inderdaad niets meer aan gedaan worden.

Wel is het belangrijk om je goede oog te corrigeren mocht deze een afwijking hebben.

Ook al is deze afwijking gering, het kan wel veel baat hebben, juist omdat dat oog alles alleen moet doen.

Oogarts is dus in principe niet nodig
Volgens de opticien kon juist alleen een oogarts me helpen.
Het luie oog kan gecorrigeerd worden als je scheel kijkt, maar succes is niet gegarandeerd.

Maar als je zo twijfelt aan je zicht en scherpte is een bezoek aan de huisarts geen overbodige luxe denk ik. Wel zou ik eerst even langs de opticiën gaan voor een meting.
Zelf heb ik me vorig jaar laten opereren aan beide ogen omdat 1 oog afweek, ik dubbel zag en omdat ik met de jaren steeds meer last van kreeg. (Hoofdpijn)

In het begin leek de operatie (aan beide ogen tegelijk) goed zijn gegaan. Maar met de dag werd het weer slechter. Mijn afwijking ben ik kwijt dat wel. Maar mijn dubbel zicht niet. Ik heb Geen samenwerking tussen mijn ogen, waardoor ik dus kijk met 1 oog. dit valt dan weer onder het Mom van 'aangeboren afwijking' Een bril heb ik voor veraf. Echter versterkt mijn bril het dubbelzicht. Dus ik draag mijn bril met mate....
Take every chance, drop every fear!
Aan ogen die niet goed samenwerken kun je op volwassen leeftijd niets meer doen. Aan een oog dat wegdraait kan je je wel laten opereren maar dat is dan puur cosmetisch. Een recht oog ziet er mooier uit dan een oog dat scheel staat maar beter er door zien zal je dan niet.

Dat je een vlek in je oog ziet vind ik eigenlijk wel een reden om naar de oogarts te gaan. Dus toch maar een afspraak maken met je huisarts.
Als ik bij de gemiddelde opticien een oogtest laat doen, sturen ze me lachend weg. De afwijking is echt minimaal: 0 en -0,75 met cilinders.

Ik heb ook een jeugd vol jaarlijkse oogartsbezoeken gehad, lui oog, etc, etc.

De oplossing: die bril voor die minimale sterkte nemen. Op papier kan het misschien weinig schelen, maar ik zie nu zoveel beter. Minder hoofdpijn, verder vooruit kunnen kijken in de auto (borden op tijd kunnen lezen), mensen op afstand herkennen. Het scheelt zoveel.

Overigens heb ik voor mijn bril meerdere minder goed afgestelde brillen gehad. Die deed in binnen een paar maanden niet meer op. Maar nu het echt goed klopt, hou ik hem al jaren dagelijks op m'n hoofd. Zelfs mijn zonnebril is op sterkte (handig, raak hem nu ook niet meer kwijt omdat ik zonder echt veel minder zie).

Zoek een opticien die je met aandacht een bril aanmeet. Vraag of je even naar buiten mag als hij de scherpte heeft vastgesteld in zo'n raar brilletje. Zie je veel verschil? Dan zou ik voor de bril gaan om je ogen te ontlasten.

Let er ook op of je ogen tijdens het aanmeten niet te moe worden. Dan zie je de verschillen niet meer. Een goede opticien of optometrist let hierop en maakt kosteloos een nieuwe afspraak.

Verder zou ik voor de vlek en verdere controle sowieso even langs de huisarts gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven